841

Re: Philippe De Staerke

Toch kan ik me moeilijk inbeelden dat het - Bultot als directeur of niet - mogelijk was om een gedetineerde buiten te krijgen zonder dat er een administratief spoor was. Penitentiar verlof etc, ja. Maar gewoon buiten wandelen? Anderen moeten dat geweten hebben, kan niet anders. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die allemaal in het complot zaten.

842

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Penitentiair verlof etc, ja. Maar gewoon buiten wandelen?

Soms overtreft de realiteit de fictie. Het klinkt zo absurd en ik wou het eerst ook niet geloven, maar het gebeurde wel degelijk. Dus het idee dat iemand - in die tijd - een alibi had omdat hij in de gevangenis zat, mag gewoonweg in de vuilbak.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

843

Re: Philippe De Staerke

Ik maakte de opmerking omdat ik toevallig beroepshalve weet welke formaliteiten er moeten vervuld worden om iemand uit (en in (!)) een gevangenis als St Gillis te krijgen. Da's echt geen kwestie van een mailtje zenden en klaar.

Nu, ik weet niet hoe het er onder Bultot aan toeging dus steek nergens mijn hand voor in 't vuur. Maar dat er geen cipiers en andere gedetineerden het in dat geval wisten, dat kan niet.

Als zelfs dat niet meer zeker is, tja, dan kunnen we wel inpakken denk ik.

844

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

Soms overtreft de realiteit de fictie. Het klinkt zo absurd en ik wou het eerst ook niet geloven, maar het gebeurde wel degelijk. Dus het idee dat iemand - in die tijd - een alibi had omdat hij in de gevangenis zat, mag gewoonweg in de vuilbak.

Hieruit mag uiteraard niet geconcludeerd worden dat Philippe De Starke deel uitmaakte van De Bende van Nijvel.

845

Re: Philippe De Staerke

Absoluut niet, er zat meer dan genoeg interessant volk in de gevangenis van Sint-Gillis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

846

Re: Philippe De Staerke

Lorenzo wrote:

Hieruit mag uiteraard niet geconcludeerd worden dat Philippe De Starke deel uitmaakte van De Bende van Nijvel.

Nee, klopt. Maar om het in 't Frans te zeggen: ça sent le soufre autour de lui.

Er zijn veel vragen waar enkel hij het antwoord kan op geven. Onder andere over dat bezoek aan Aalst, zijn trip naar Papadopoulos de avond van de overval, het sleuren met die zware valies en nog een aantal andere 'toevalligheden'.

Zijn ex veranderde van verhaal daarover maar had naar verluidt dreigtelefoontjes gekregen van 'onbekenden'. Ik kan daar maar al te goed inkomen, iemand als hem stokken in de wielen steken is een gevaarlijke bezigheid. Papadopoulos was vermoedelijk minder makkelijk intimideerbaar en daar waren er ook nog andere getuigen.

Elk op zich willen die elementen niet veel zeggen maar wanneer je het totale plaatje bekijkt begint het m.i. toch op een moeilijk verhaal te lijken. Alleen, de bewijsvoering rondkrijgen dat is een ander (en nu m.i. totaal onhaalbare) kwestie.

847

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

het sleuren met die zware valies en nog een aantal andere 'toevalligheden'.

Het sleuren met die Samsonite-koffer wordt vaak gezien als een verdacht element in het Bende van Nijvel-dossier. Het klopt dat er mogelijk wapens in zaten maar er kan een andere reden zijn waarom De Staerke die avond met een koffer vol wapens rond trekt.

Er hebben zich net in Aalst zeer bloedige feiten voorgedaan. De Staerke weet dat de politie een grote klopjacht gaat houden naar de daders en dat ze waarschijnlijk ook bij hem zullen komen aanbellen. Hij was tenslotte al een verdachte in het Bende van Nijvel-dossier. Het probleem is dat hij met een heleboel wapens zit die hem linken aan andere overvallen.

Omdat hij geen zin heeft om in de gevangenis te komen, besluit hij om die "hete" wapens te verstoppen voordat de politie bij hem komt aankloppen.

En ik vermoed dat Philippe De Staerke in de uren en dagen na Aalst niet de enige crimineel geweest zal zijn die zijn/haar wapens heeft verstopt omdat ze schrik hadden dat de politie bij hen op bezoek ging komen in verband met de overval in Aalst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe De Staerke

Wanneer men een gevangene (Philippe De Staerke) uit zijn cel haalt om een bezoek te brengen aan de directeur (Bultot) en meer bepaald in diens privé vertrekken, moet dit geweten zijn door de cipier die toezicht heeft op de gevangene. Onafgezien van medegevangenen die hiervan getuige waren? Indien Philippe De Staerke (regelmatig) de gevangenis ongewettigd zou hebben verlaten, moet dit op zijn minst geweten zijn door het toezichthoudend personeel van wacht.

Wanneer een cipier tijdens zijn dienst een cel leeg zou aantreffen zonder te weten waar de gevangene zich bevindt, zou dit zonder twijfel leiden tot een algemeen alarm. Wanneer regelmatig steeds dezelfde gevangenen hun cel konden verlaten richting privé-vertrekken van de directeur, kan het haast niet anders dan dat dit door meerdere mensen was geweten?

1 incident valt misschien nog stil te houden, maar zulke onregelmatigheden worden al snel het onderwerp van achterklap tussen het personeel onderling. Meermaals worden er in dit dossier zaken beweert die hun oorsprong vinden in de getuigenissen van criminelen of onbetrouwbare personen. En meer dan wenselijk worden op zulke verklaringen hardnekkige theorieën gebouwd.

Bultot was alles behalve een betrouwbaar figuur, die niet om een leugen meer of minder verlegen zat. Zijn er ooit betrouwbare getuigenissen (van bv. personeel) genoteerd die deze wilde verhalen kunnen ondersteunen?

849

Re: Philippe De Staerke

Dit zijn geen wilde verhalen, dit is een vaststaand feit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe De Staerke

Ben wrote:

Absoluut niet, er zat meer dan genoeg interessant volk in de gevangenis van Sint-Gillis.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk maar zolang niets ontegensprekelijk bewezen of ontkracht wordt kan het niet worden uitgesloten.
Feit is wel dat er buiten de gevangenis (van Sint-Gillis) nog veel meer interessant volk rond liep waaronder deze en deze.