861

Re: Philippe De Staerke

Ambrosius wrote:

Hennart, daarentegen, stelde zich ook nu nog op het standpunt dat Troch in 1988 het onderzoek naar de bende De Staerke had moeten afsluiten en moeten overmaken aan het parket. Hij verweet Troch tot op zekere hoogte dat hij een onderzoek dat op sterven na dood was, op allerlei (oneigenlijke) manieren probeerde te houden

Bron: Bendecommissie II

Het zou mij dan ook niets verbazen mochten er zich ex-leden van de DELTA-cel op het forum hebben geregistreerd of dat er ex-leden van de DELTA-cel rechtstreeks of onrechtstreeks in verbinding staan met bepaalde forumleden.

Wel, ik heb niets te maken - rechtstreeks of onrechtstreeks - met de vroegere Delta-cel, maar jullie zullen me op m'n woord moeten geloven vrees ik.

Hennart is ook geen onbesproken personage, wat heeft hij gerealiseerd in het dossier (ik zwijg nog over zijn voorzitterschap van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel in het meer recente verleden)? 

Feit is dat Troch en Delta er tot op het laatst van overtuigd waren dat De Staerke verbonden was met 'Aalst' en ze uiteindelijk de connectie met Bultot wilden beginnen onderzoeken toen het doek viel. 

Bron: Bendecommissie 2, bijlage V, p. 120.

kippesoep422 wrote:

Misschien daarmee dat Philippe De Staerke op 13 maart 2002 door de kamer van inbeschuldigingstelling van Bergen definitief buiten vervolging werd gesteld.

Neen. De raadkamer van Charleroi nam de oorspronkelijke beschikking tot buitenvervolgingstelling op vordering van het openbaar ministerie. De argumentatie was summier 'onvoldoende aanwijzingen van schuld'. Maar één van de open vragen is: werd er nog ernstig gezocht op die piste na de overheveling van het dossier van Dendermonde naar Charleroi? Indien wel blijkt dat niet uit het aantal opgestelde pv's en voor zover mij bekend werd de dochter (Sandra M.) nooit bijkomend verhoord.

De burgerlijke partijen stelden beroep in en uiteindelijk zette de KI van Mons een point final.

862

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Feit is dat Troch en Delta er tot op het laatst van overtuigd waren dat De Staerke verbonden was met 'Aalst' en ze uiteindelijk de connectie met Bultot wilden beginnen onderzoeken toen het doek viel.

Bron: Bendecommissie 2, bijlage V, p. 120.

Voormalig onderzoeksrechter Freddy Troch was er ook van overtuigd dat de uitlevering moest gevraagd worden van Martial Lekeu maar hij stelde geen aanhoudingsbevel op lastens Martial Lekeu. Moet er nog zand zijn?

863

Re: Philippe De Staerke

Klopt alweer totaal niet wat je daar schrijft. Maar ja, ik zal wel een ex lid van de Delta cel zijn zeker ...

864

Re: Philippe De Staerke

En wat klopt er dan niet?

865

Re: Philippe De Staerke

Lees forum aub. Martial Lekeu post 54.

866

Re: Philippe De Staerke

fenix wrote:

En laat ons niet vergeten dat bijvoorbeeld Bouhouche in het bezit was van bevelschriften om mensen uit de gevangenis te halen. In het geval van de garagist die ik hierboven vermeldde is dat uitgekomen op de rechtbank . En zoals gewoonlijk stond dit reeds op het forum.

Dat waren 'bevelen tot uithaling' die gebruikt werden voor bv. van hun vrijheid beroofde verdachten die moesten voorgeleid worden bij de OR voor verhoor in diens kabinet. Daar was altijd een spoor van in de gevangenisadministratie en er werd ook genoteerd welke politiemannen (er moeten er minstens twee zijn) zich aanboden en die moesten tekenen 'voor ontvangst'. Met een 'bevel tot invrijheidstelling' dat correct werd doorgezonden en aanvaard zou je wel iemand buitengekregen hebben, zelfs zonder aanwezigheid van 'politie' want de betrokkene wordt dan zonder al te veel plichtplegingen gewoon op de stoep buitengezet... Maar nadien raakt die niet opnieuw binnen.

Ik heb wel weet van een paar slimmerds (niks te maken met dit dossier) die erin slaagden kompanen vrij te krijgen door een bevel tot invrijheidsstelling perfect na te maken en door te zenden. Die bevelen moesten per fax (en niet anders) naar de gevangenis gezonden worden. Men verifieerde o.a. het zendende faxnummer. En toen kwamen er modernere faxsystemen waarbij dat 'zendende' nummer kon worden geherprogrammeerd naar om het even wat ... Maar dat was veel later.

867

Re: Philippe De Staerke

Xenophon wrote:

Feit is dat Troch en Delta er tot op het laatst van overtuigd waren dat De Staerke verbonden was met 'Aalst' en ze uiteindelijk de connectie met Bultot wilden beginnen onderzoeken toen het doek viel. 

Bron: Bendecommissie 2, bijlage V, p. 120.

In een artikel van De Standaard 14 maart 2002 staat het volgende, ik citeer;

(...) Dat meneer De Staerke in Aalst is geweest, kan best zijn. Maar de speurders hebben aangetoond dat het voor hem onmogelijk was om tijdig van bij zijn schoonmoeder naar Aalst te rijden om er aan de overval deel te nemen.

Bron » Nieuws

Hoe komt het dat Troch en Delta nog niet tot dezelfde conclusie waren gekomen?

Re: Philippe De Staerke

Het is moeilijk voor te stellen dat je ongelijk hebt.

869

Re: Philippe De Staerke

Ook recenter werd er nog onderzoek gedaan naar De Staerke. Zo'n 10 jaar geleden werd er opnieuw volop in dit spoor geïnvesteerd. Tot op het moment dat een tipgever, niemand minder dan Beijer kwam aanleuren met de tip dat de wapenvondst in Ronquières werd gemanipuleerd. Deze (vanuit zijn standpunt dan) meesterzet van Beijer zorgde voor de zoveelste keer voor jaren vertraging (Hilde Geens, Het complot van de stilte). Hadden de speurders verder gedaan met De Staerke was alles misschien anders gelopen. De profilers wezen indertijd op een gesloten gemeenschap zoals zigeuners die geen enkele link hebben met het traditionele misdaadmilieu. Wat dan weer de omerta kan verklaren.

Re: Philippe De Staerke

Ik betwijfel of de rechercheurs iets zullen vinden in de De Staerke-clan. Ze hadden tijd genoeg. Als ze de eeuwigheid hadden zou het nog langzamer gaan. Voor andere feiten gingen de leden van deze clan achter de tralies. Ik zie niet in waarom ze meer geluk zouden hebben gehad met deze moorden.