901

Re: Philippe De Staerke

De post van Django68 hierboven effe vertaald :

Philippe De Staerke zou de politieman dus buiten, bij Dekaize, hebben neergeschoten en hij was erg trots, want hij zou van ver hebben geschoten. Volgens Philippe De Staerke waren de drie daders van de aanval op Dekaize: Philippe De Staerke, evenals Dominique Salesse, en Jean Bultot.

Léon De Staerke was de informant van Bouhouche, hij had hem wapens verkocht, en Léon was de vriend van Xavier Sliman. Pak Man De bende zou volgens jou dus bestaan uit: Léon en Philippe De Staerke, Dominique Salesse, de gebroeders Karafilis, de gebroeders Apostolos, Jean Bultot, Madani Bouhouche en Beijer was er op zijn minst van op de hoogte, want hij gebruikte Léon De Staerke voor de wederverkoop van de diamanten en het goud uit het Zaventem-busje.

Bouhouche was samen met Bultot de aanstichter van de TBW en uitvoerders waren de Ph. band en Léon De Staerke. Bouhouche kwam nooit tussenbeide op het veld, in tegenstelling tot Bultot, aanwezig in Aalst, die een "moordenaar" zou zijn. Léon zou “de oude” zijn. Serge Papadopoulos zou “de reus” zijn. Geen enkel lid van de bende raakte naar verluidt gewond in Aalst. Ze droegen allemaal kogelvrije vesten.

De in Aalst gebruikte wapens waren afkomstig van Juan Mendez en werden de dag vóór de aanval op Aalst door Jean Bultot aan de gebroeders Karafilis gegeven. De wapens waren normaal gesproken bij Serge Papadopoulos, maar hij zat vóór Aalst in de gevangenis, dus Léon zorgde voor de wapens.

In de Colruyt in Nijvel was het de enige keer dat de hele band van "performers" aanwezig was, namelijk: Léon en Philippe De Staerke, Dominique Salesse, de gebroeders Karafilis, de gebroeders Papadopoulos, en Xavier en Thierry Sliman. In Nijvel had de gebruikte 7.65 geen "vaste" eigenaar, de .22 was eigendom van Serge Papadopoulos, alias Le Boîteux. Hij is het die de “reus” zou zijn.

Als deze uitleg zou kloppen dan hebben we ineens een serieuze link tussen de bende De Staerke, Bouhouche/Beijer en de Slimans. Benieuwd naar enige aanwijzingen om deze theorie te staven.

902

Re: Philippe De Staerke

Voordat de piste Sliman door Adam gelanceerd werd kwamen ze nooit ter sprake. Nu opeens zou De Staerke reeds in 1996 aan Pak Man toevertrouwd hebben dat de Slimans erbij betrokken waren. Ik vrees dat er weer een fantast bezig is met verhalen te verzinnen.

Re: Philippe De Staerke

Klinkt inderdaad als een volgende stap van een Sliman adept om de dode piste levend te houden. Laten we hen eens in de blender gooien met wat klassieke bende verdachten in de hoop op wat meer aandacht.

Re: Philippe De Staerke

» p-magazine.com

905

Re: Philippe De Staerke

Heb jij de volledige tekst Scaramouche?

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke is de enige persoon die ooit officieel in verdenking is gesteld voor zijn mogelijk aandeel in de ‘hold-ups’ van de Bende van Nijvel, waarbij enkel in Aalst acht mensen meedogenloos - en schijnbaar zonder reden - werden neergeknald.

Er kwam evenwel nooit een proces tegen de man.

Marie-Jeanne Callebaut zag dat anders. In 2002 nog: “De Staerke heeft willen spreken. De Staerke is beginnen spreken, hij heeft ooit zelfs bekentenissen afgelegd. Maar De Staerke heeft men monddood gemaakt. Ik ben er zeker van dat hij er in Aalst op een of andere manier bij is geweest. Ik beweer niet dat hij heeft geschoten. Maar hij weet meer dan hij heeft willen zeggen.” (lees verder onder fragment uit 'Beetgenomen')

Hierna volgt het fragment uit "Beetgenomen" van Hilde Geens, met name waar Marie-Jeanne Callebaut de zigeuner opzoekt die Philippe De Staerke aan de Delhaize had herkend (dit fragment kan ik helaas niet posten, het gaat dus over De Jonghe).

De KI besliste om De Staerke definitief buiten vervolging te stellen. Callebaut: “Ik zal mijn onderzoek voortzetten zoals ik dat al jaren doe. Ik zal vragen blijven stellen over het mogelijk doelgericht neerschieten van bepaalde slachtoffers tijdens de Bende-raids. Mijn man sprak mij ooit over en diamantsmokkel vanuit Zaïre (Congo). Andere personen hebben het in het dossier over diamanten gehad. Sommige getuigen linken mijn man zelfs aan andere slachtoffers van de Bende, zoals bankier Leon Finné die in Overijse is doodgeschoten. Het is misschien toeval, maar ik zou het ooit wel willen weten.”

Philippe De Staerke (soms ook: De Staercke) (28 augustus 1957) is een Belgische crimineel. In de jaren 80 van de 20ste eeuw viel hij op als leider van de bende van Baasrode. Het is nooit bewezen dat hij ook deel uitmaakte van de Bende van Nijvel, maar tot op heden blijft hij een hoofdverdachte in de zaak rond de beruchte misdaadbende. Hij is de broer van Julien De Staerke, Robert De Staerke, Bertha De Staerke en Léon De Staerke, die eveneens in opspraak kwamen.

Eind 2021 beweerde zijn oude kompaan en gangster Alain Moussa dat De Staerke en Dominique Salesse achter de Bende van Nijvel zaten. Hij werd opgepakt voor verhoor door de politie en snel daarna weer vrijgelaten. Het is onduidelijk of hij nieuwe informatie aangebracht had. Eind maart 2023 overleed Moussa thuis in Asse.

Ook Callebaut overleed onlangs, zonder de volledige waarheid te kennen.

Het fragment uit "Beetgenomen" gaat dus over dit:

De getuigenis van René de Jonghe, die beschoten werd door iemand met een riot-gun, en daarin Philippe De Staerke herkende, die een jeugdvriend van hem was.

907

Re: Philippe De Staerke

Bedankt voor de hulp Scaramouche. Voor ik verder commentaar geef wil ikzelf het artikel onder ogen zien. Ik begrijp dat jij geen foto's kan plaatsen, ik kan dat trouwens ook niet. Ik vrees dat er oude koeien uit de gracht gehaald zijn en feiten die ondertussen weerlegd zijn. Maar goed, zoals gezegd wacht ik met commentaar.

Re: Philippe De Staerke

Iemand hier heeft ooit beweerd dat deze persoon niet louter als getuige is ondervraagd. Enige toelichting daaromtrent was zeer interessant geweest.

909

Re: Philippe De Staerke

Maak het maar mee, eerst beschoten worden om dan ondervraagd te worden. Dat kan toch niet kloppen want indien ik mij niet vergis is de man zelfs in zijn hoofd geschoten. Dat was toch de man in de blauwe wagen he? Met medepassagier? Moens?

Re: Philippe De Staerke

Philippe "Johnny" De Staerke moet meer weten. Daarvan ben ik persoonlijk voor 100 % zeker.