1

Topic: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ik heb een vraagje aan iemand die vroeger uitzendingen gezien heeft over de Bende van Nijvel in Panorama. Ik heb bij de VRT aanvraag gedaan of het mogelijk was om deze afleveringen op te vragen, maar de prijs is 50€,dus voor deze aan te kopen zoek ik info of het de moeite is om ze aan te kopen.

Heeft iemand deze uitzendingen gezien en is het iets interessant of niet? Ik bedoel een uitzending van +/-30min en is het iets dat aan mijn verzameling ten goede komt.

2

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

De documentaire werd uitgezonden in 1995, het was toen tien jaar na de laatste Bende-aanslagen. Ze bestond uit twee delen van 40 minuten. Ik heb beide delen thuis op video (geleend in de bibliotheek van Antwerpen en ...). Misschien moet ik proberen ze nog eens te kopiëren. Laat me maar iets weten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ja Ben, als je dat zou kunnen doen,dat zou wel fantastisch zijn. Je ziet of het lukt en hoe je ze mij kan bezorgen, voor mij mag het via de post of ik als ik tijd heb kan ik er zelf eens omkomen. Misschien is het via de post gemakkelijker,en je vraagt maar wat je zelf wil voor de cassette (n) (al zal het wel op één cassette gaan) en betaal ik de postkosten. Je laat maar weten wat voor u het gemakkelijkste is.

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ben, is er nog een mogelijkheid dat je die reportage van de VRT online zet? Ik volg het forum al meerdere maanden maar pas vandaag geregistreerd. Proficiat voor al je werk!

5

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

mardec wrote:

Is er nog een mogelijkheid dat je die reportage van de VRT online zet?

Aan die mogelijkheid heb ik ook al gedacht, maar daarvoor moet ik eerst de nodige aansluiting kopen. Maar ik vermoed dat in de nabije toekomst die wel mogelijk zal zijn. Ik hou jullie hier in ieder geval op de hoogte.

Welkom op het forum trouwens.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ik heb deze documentaire bekeken en ze is wel interessant, op het einde zegt die reporter: "En zeggen dat ze weten wie die massamoordenaar is en dat hij hier gewoon vrij kan rondlopen" (of toch iets in die aard).

7 (edited by mardec 16-02-2008 03:03)

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Bedankt Ben! Ik heb vandaag 2 x 49 euro moeten betalen aan VRT beeldarchief om de reportage op dvd te kunnen krijgen. Veel geld maar ik wou die echt nog is terugzien (wat een gedacht om die reportage in 2 delen uit te zenden, nu moest ik 2 keer betalen). Enfin, ik zal ze normaal volgende week in mijn bezit hebben en wil ze dan gerust wel met jullie delen. Indien interesse (via ftp).

8

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Hey Mardec, ik heb die reportage ook gekocht en het is veel geld maar toch interessant als je gedesinteresseerd bent in de bende. Het is best dat je na een week eens belt dan sturen ze die sneller op, want het kan 3weken duren en ik heb na een goede week gebeld om te vragen of de overschrijvingen wel betaald waren en  de documenten toegekomen waren en dan zeg je dat het dringend is en zetten ze u van boven op de lijst. Het is 1 dvd met de 2 delen op (dat je niet denkt dat je maar 1 deel toegestuurd krijgt). Laat weten wat je ervan denkt op het forum!

9

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Wat me vooral stoorde aan het tweede deel van de documentaire is het feit dat mensen zoals Bultot en Lekeu - toch Bende-verdachten - zomaar hun uitleg mochten doen zonder dat er van de interviewer tegenargumenten kwamen. Ze mochten zichzelf interessant maken terwijl ze zelf waarschijnlijk betrokken waren bij de Bende, ze werden op geen enkel moment hard aangepakt door de makers van de documentaire. Bultot mocht zich tussen de Zuid-Afrikanen van zijn beste kant laten ("een speciaal soort racist") en Lekeu was de beste vriend van iedere agent in Florida.

Er werden ook interessante zaken verteld, maar dit gegeven stoorde me. Op het einde zei de verteller dat de speurders de naam wisten van de Reus en dat ze tot twee keer toe een valstrik wilde leggen om het te pakken te krijgen. Dat werd hen twee keer geweigerd. Dit verhaal zou bevestigd zijn door verschillende bronnen. Maar weer, geen namen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Televisie: Panorama over de Bende van Nijvel

Ben wrote:

Maar weer, geen namen.

En dat wil toch wel iets zeggen hé, dat het geen gewoon zaakje was. Er zijn mensen die weten wie de reus was maar ze durven niet praten omwille van hun gezin of eigen leven. Een bende die zelf de puzzelstukken inéén steekt, zelfde wagens, ... Komaan hoe is het mogelijk dat dit nooit opgelost is? Omdat er macht en chantage in het spel was vanuit de hoogste posities uit het land. Al die feiten en al die namen en daar komt gewoon niets uit voort, dat is eigenlijk niet te geloven. En het was voor de reeks moorden al zeker dat het iets ging gebeuren, reactie Dêpretre. Maar ik denk dat men nooit zo een bloedbad verwacht had als dit en de CCC ook niet vergeten natuurlijk.