81

Re: Delhaize Aalst

Boemerang wrote:

Ben, dankjewel... Dus toch die BMW. Heb je ook een bron?

Ja, iemand die goed geïnformeerd is over de aanslag in Aalst. Daarnaast ook nog toevoegen dat de Renault in dit bericht gefotografeerd werd op de achterliggende parking van het Brico-warenhuis. Het is ook belangrijk er op te wijzen dat bepaalde voertuigen na de overval werden verplaatst (bv. de grijze Opel). De locatie van een voertuig op een foto wil niet per sé zeggen dat het voertuig daar ook stond tijdens de overval.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Delhaize Aalst

Dus als je wilde theorien wil bouwen over auto's en waar ze stonden kan je hoogstens afgaan uit de beelden die gemaakt zijn door de TV, journalisten vlak na de overval (en dan nog).

Re: Delhaize Aalst

Herr Flick wrote:

Dus als je wilde theorien wil bouwen over auto's en waar ze stonden kan je hoogstens afgaan uit de beelden die gemaakt zijn door de TV, journalisten vlak na de overval (en dan nog).

Én op de ooggetuigen.

De grote Manitou ziet alles

Re: Delhaize Aalst

Herr Flick wrote:

Wil je dus zeggen dat de wagen van Palsterman, na de overval verdween?

Verdween? Nee... verplaatst, dat is heel wat anders. Er is close-up beeld (bij daglicht) van de Talbot Samba die ergens op de parking staat, ik geloof zelfs op de plaats waar Palsterman werd beschoten. Je ziet op het beeld bijna alleen de zijkant van de Talbot maar ook nog net het stukje muur en een stukje achterkant van die zilverkleurige wagen die je ook op de panorama-foto ziet. De plaats van de Talbot daar komt geheel overeen met de beschrijving van zijn echtgenote over waar de wagen ongeveer eindigde, Palsterman reed daar zwaargewond met de wagen tegen een geparkeerd voertuig. Ik twijfel niet over waar de Talbot Samba van Jan Palsterman eindigde (hoewel het precieze parkeervak een schatting blijft), waar hij stond toen de overval begon is me niet geheel duidelijk maar hij zal zich ergens nabij de ingang van de winkel (links tegenover?) hebben bevonden.

Hij heeft zijn kinderen afgezet aan de ingang en heeft hen gezegd dat hij ging tanken. Het is helemaal niet duidelijk of hij dat ook gedaan heeft. Wij vermoeden zelfs van niet. De overval is begonnen toen hij de parking wou verlaten om te gaan tanken. De uitgang naar de straat werd voor hem geblokkeerd door de overvaller met "Riotgun 1" die aan het befaamde 'metalen hekken' stond. Palsterman heeft geprobeerd om naar de achterkant van de parking te vluchten maar toen werd hij langs achter neergeschoten door de overvaller met "Riotgun 1". Zijn voertuig is dan enkele meters stuurloos doorgereden en tegen een ander voertuig tot stilstand gekomen. Op dat ogenblik is er ook nog een schot gelost uit "Riotgun 2" op het stilstaande voertuig van de heer Palsterman.

Bron: Minimouse, tueriesdubrabant.com

Later op die zondag verplaatsen de rechercheurs de Talbot Samba dus naar elders want hij staat niet meer op de panoramafoto waar hij op te zien zou moeten zijn. Dit heeft verder niets mysterieus aan zich! De wagen werd misschien verplaatst naar de binnenplaats van de Brico, schijnbaar een verzamelpunt van rechercheurs en zoals we nu inmiddels weten stond die Renault 9 hier ook, of hij werd naar het politie bureau gebracht want deze plaatsen zijn namelijk uit het zicht van de massaal aanwezige pers en dat is wel zo relaxt als je de wagen op sporen wilt gaan onderzoeken. Wat ook nog een mogelijkheid is is dat de Talbot werd verplaatst naar ergens bij de winkelingang, waar ook de grijze Opel werd neergezet en waar een blauwe Peugot staat waarvan ook onbekend is of die er tijdens de overval stond. De foto's en beelden die wij zien zijn van door elkaar gehusselde tijdstippen op die zondag.

Die Renault 9 blijft interessant. Die wagen is toch serieus onder vuur genomen en als er een inzittende in zat vraag ik me af hoe het met hen is afgelopen. Een onbekend gebleven verhaal?

Niet Simpel wrote:

lijkt de foto van de zwarte BMW getrukeerd

???... Beste, ten eerste zijn het stillshots van filmbeelden en den tweede, als je dit soort dingen gaat schrijven zijn we snel met elkaar "uitgecorrespondeerd".

Het was natuurlijk niet de taak van de fam. Nijs om de pers te vertellen in wat voor een voertuig Dirk reed, zij hadden vast wel wat anders aan hun hoofd. Voor zover ik het weet was de NOS-reportage de eerste en tot nu toe enigste keer dat iemand van de familie sprak met de pers (?). Een NOS-reportage is ook geen reconstructie dus daar gaan ze logisch ook niet in op allerlei details.

Ben wrote:

Daarnaast ook nog toevoegen dat de Renault in dit bericht gefotografeerd werd op de achterliggende parking van het Brico-warenhuis. Het is ook belangrijk er op te wijzen dat bepaalde voertuigen na de overval werden verplaatst (bv. de grijze Opel). De locatie van een voertuig op een foto wil niet per sé zeggen dat het voertuig daar ook stond tijdens de overval.

Dank voor de info. Dat van die Renault was al te vermoeden, sinds de luchtfoto's van Merovinger daar die Brico-parking tonen in combinatie met die rechercheurs die door die groene poort lopen. Ik wist niet of die binnenplaats van de Brico nu een laad en losplaats was of ook echt een parkeerplaats met witte strepen zoals te zien is op de Renault-foto's. Er zijn nog genoeg vragen over de Renault, op mijn tekeningen valt hij nog niet in te vullen maar waar de foto's werden gemaakt weten we nu eindelijk. (Ik mag toch aannemen dat hij niet op de Brico-parking werd beschoten maar daar naar toe werd verplaatst?).

Wat betreft de zilver/grijze Opel van de inmiddels overleden Donald R. had ik inderdaad eigenlijk verwacht dat hij zou zijn teruggezet op de originele plaats toen de overval begon, naar aanleiding van wat jij schrijft was dat dus niet zo. Ik hield ook nog wel een beetje rekening met dat hij toch elders stond vanwege de vetgedrukte zin in de quote hieronder.

Een andere Aalstenaar zit op de parking aan het stuur van zijn wagen te wachten terwijl zijn familie boodschappen doet. Hij ziet de ingang goed liggen. Er komen drie mannen aan. Ze dragen bivakmutsen, en zijn gewapend met een kort machinegeweer. Wat er toen gebeurde, heeft deze getuige al tot in den treure verteld: "De eerste man liep naar het pad van het Osbroekpark opzij van het warenhuis, de tweede naar het leeggoed, waar hij uitzicht had op het parkeerterrein, de uitrit en het Osbroekweggetje. De derde greep een klant vast die net buitenkwam. Ik hoorde een schot en zag die klant in elkaar stuiken. Ik hoorde ijselijk vrouwengegil." De getuige rijdt onmiddellijk weg - zijn zoontje zit achterin - en blijft doorrijden, ook als zijn achterruit stukgeschoten wordt. Hij voelt pijn aan zijn hoofd, bloed ook.

Bron : Humo, Hilde Geens, Oktober 2005

Herr Flick wrote:

Dus als je wilde theorien wil bouwen over auto's en waar ze stonden kan je hoogstens afgaan uit de beelden die gemaakt zijn door de TV, journalisten vlak na de overval (en dan nog).

Laten we vooral géén wilde theorieën bouwen (en al helemaal niet in een fototopic)... maar gewoon kijken hoever we komen om de situatie naar waarheid tonen. Natuurlijk maken we gaandeweg fouten als we trachtten de blanco's in te vullen. Foto's van een voertuig op een verkeerde plaats verwarren de boel enorm echter op het moment dat foto's overeenstemmen met uitlatingen van betrokkenen of bevestigd kunnen worden, zoals we hier er achter komen dat de luchtfoto's de juiste vorm van de parking toont hetgeen overeenstemt met waar mevrouw Nijs de plaatst aanwijst te samen met waar nu zeker is waar de BMW stond, en bevestigd via Ben, dan zijn die beelden en foto's wel weer verhelderend voor mij, ik puzzelde al een hele tijd met dat vraagstuk en ging er een tijdlang vrijwel vanuit dat de Renault van Nijs was maar ... weer wat geleerd en nu weet in ieder geval ik hoe dat zit en vul dat zo in op mijn reconstructietekeningen... fijn gevoel, eindelijk weer een zekerheidje. Op naar de velende volgende vraagstukken!

Re: Delhaize Aalst

Hernieuwde plattegrond. De parking is verkleind en de Brico/MDC gebouwen zijn getekend inclusief gele deur en groene poort. De Kareelstraat is aangepast, al heb ik een beetje moeten fantaseren over hoe het precies op de Haring uitkomt, echter dat is ook niet zo belangrijk. Verder nog wat kleine veranderingetjes (wat bomen, misschien wat teveel zelfs... en de hoogspanningsmasten aan de voorzijde). In de Delhaize is de plaats waar het kantoortje was aangepast.

https://lh5.googleusercontent.com/-AjBukFAivaw/U_TyYeo7eDI/AAAAAAAAD8I/EITeGRiM1IU/s912/Reconstructie%2520Aalst%2520plattegrond-VS2.jpg

Klik hier voor iets groter en dus iets beter maar de foto die ik haarscherp op mijn computer heb blijft vervagen en met name de letters lekken, zijn er nog van die adobe/wizards op het forum of zijn die verdwenen na het Tinck-verhaal? En mijn truukje om de foto "illegaal" op te fokken zodat hij de kaders van het forum vult is schijnbaar door Picasa er uit geprogrammeerd... the bastards!

Re: Delhaize Aalst

Niet Simpel wrote:

Én op de ooggetuigen.

De interviews dan van de eerste weken na de overval... Iemand 20 jaar na datum een reconstructie laten uitvoeren, is onbetrouwbaar: de omgeving is veranderd, bomen zijn gegroeid, de indeling is veranderd van de parking, het licht is anders, ... En kinderen zijn intussen gegroeid en volwassen, iets wat voor hen toen ver leek is nu vlakbij. Ik zeg niet dat zo een gebeuren niet als een film in je brain rond blijft spoken, zeker niet, maar de omgeving is veranderd wat maakt dat het moeilijker en moeilijker wordt om je nog exact te herinneren waar iets precies was.

Re: Delhaize Aalst

Boemerang wrote:

Er is close-up beeld (bij daglicht) van de Talbot Samba die ergens op de parking staat, ik geloof zelfs op de plaats waar Palsterman werd beschoten. Je ziet op het beeld bijna alleen de zijkant van de Talbot maar ook nog net het stukje muur en een stukje achterkant van die zilverkleurige wagen die je ook op de panorama-foto ziet. De plaats van de Talbot daar komt geheel overeen met de beschrijving van zijn echtgenote over waar de wagen ongeveer eindigde, Palsterman reed daar zwaargewond met de wagen tegen een geparkeerd voertuig. Ik twijfel niet over waar de Talbot Samba van Jan Palsterman eindigde (hoewel het precieze parkeervak een schatting blijft), waar hij stond toen de overval begon is me niet geheel duidelijk maar hij zal zich ergens nabij de ingang van de winkel (links tegenover?) hebben bevonden.

Hij heeft zijn kinderen afgezet aan de ingang en heeft hen gezegd dat hij ging tanken. Het is helemaal niet duidelijk of hij dat ook gedaan heeft. Wij vermoeden zelfs van niet. De overval is begonnen toen hij de parking wou verlaten om te gaan tanken. De uitgang naar de straat werd voor hem geblokkeerd door de overvaller met "Riotgun 1" die aan het befaamde 'metalen hekken' stond. Palsterman heeft geprobeerd om naar de achterkant van de parking te vluchten maar toen werd hij langs achter neergeschoten door de overvaller met "Riotgun 1". Zijn voertuig is dan enkele meters stuurloos doorgereden en tegen een ander voertuig tot stilstand gekomen. Op dat ogenblik is er ook nog een schot gelost uit "Riotgun 2" op het stilstaande voertuig van de heer Palsterman.

Bron: Minimouse, tueriesdubrabant.com

Die Renault 9 blijft interessant. Die wagen is toch serieus onder vuur genomen en als er een inzittende in zat vraag ik me af hoe het met hen is afgelopen. Een onbekend gebleven verhaal ?

Een andere Aalstenaar zit op de parking aan het stuur van zijn wagen te wachten terwijl zijn familie boodschappen doet. Hij ziet de ingang goed liggen. Er komen drie mannen aan. Ze dragen bivakmutsen, en zijn gewapend met een kort machinegeweer. Wat er toen gebeurde, heeft deze getuige al tot in den treure verteld: "De eerste man liep naar het pad van het Osbroekpark opzij van het warenhuis, de tweede naar het leeggoed, waar hij uitzicht had op het parkeerterrein, de uitrit en het Osbroekweggetje. De derde greep een klant vast die net buitenkwam. Ik hoorde een schot en zag die klant in elkaar stuiken. Ik hoorde ijselijk vrouwengegil." De getuige rijdt onmiddellijk weg - zijn zoontje zit achterin - en blijft doorrijden, ook als zijn achterruit stukgeschoten wordt. Hij voelt pijn aan zijn hoofd, bloed ook.

Bron : Humo-Hilde Geens Oktober 2005

Ik heb hier een paar volgens mij toch interessante dingen uitgehaald (niet dat de rest niet interessant is wink). Laten we met het laatste beginnen, 3 gangsters, ze lopen dus volgens ooggetuige het terrein, op een gaat naar de ingang. 2 andere zwermen direct de parking over. Ok, ze willen misschien hun terrein beveiligen maar zien hierbij in elk geval al de ooggetuige over het hoofd.

Je zou denken we doen een overval op een doelwit dus:

  • Je zorgt dat je een vluchtvoertuig klaar hebt, met chauffeur met draaiende motor (?).

  • Je zorgt inderdaad voor rugdekking, maar 1 man met riotgun kan je uitweg dekken en je vluchtvoertuig dekken. Je bent gemaskerd dus getuigen op de parking laat je lopen en schakel je pas uit als ze een bedreiging vormen (er zijn geen GSM's, geen autotelefoons, ...).

  • Je gaat met 2 de winkel binnen, schiet in de lucht, bedreigt caissières, overvaller 2 haalt kassa's leeg, in minder dan 2 minuten ben je binnen en weer buiten, geen doden, ...

Maar nee, we doen het niet op de eenvoudige, manier, we lopen de parking op met 2 man, en schieten daar alles wat beweegt, overhoop, mensen die op dat moment totaal geen bedreiging vormen. Die zelf niet eens doorhebben dat er iets aan de hand is. Dan pas gaan ze de winkel binnen terwijl er al een ooggetuige die wel weet wat er aan de hand is, het terrein af is. En je moet nog binnen gaan en er aan beginnen en voor zover we weten heb je geen vluchtwagen met draaiende motor + chauffeur klaar staan ...

De Renault met de kogelgaten in ... Wel als ze daar David zijn familie ombrengen en op Palsterman schieten met riotguns, kan ik mij best voorstellen dat er wat andere voertuigen ook beschadigd worden. Ook als ze op een weg vluchtend voertuig schieten is het normaal dat er andere voertuigen geraakt worden. Uit heel dit scenario kan ik maar 1 ding besluiten en dat is dat we met een heel eigenaardige overval te maken hebben.

Re: Delhaize Aalst

Volgens de reconstructie staat de zwarte BMW met de achterkant geparkeerd tegen de afsluiting. Ik denk niet dat een gangster gaat plaats nemen tussen de afsluiting en de achterkant van de wagen om vervolgens de achterruit aan flarden te schieten.

Waarmee ik niet wil beamen dat de foto van de achterruit getrukeerd is. Het is alleen niet logisch, temeer daar volgens de foto van de zijkant van de BMW het venster langs de bestuurderszijde open stond.

De grote Manitou ziet alles

Re: Delhaize Aalst

Niet Simpel wrote:

Volgens de reconstructie staat de zwarte BMW met de achterkant geparkeerd tegen de afsluiting. Ik denk niet dat een gangster gaat plaats nemen tussen de afsluiting en de achterkant van de wagen om vervolgens de achterruit aan flarden te schieten.

Ik denk dan ook dat de zwarte BMW niet (meer) rechts geparkeerd stond tegen de Volvo van de familie Van de Steen wanneer de achterruit van de BMW werd beschoten.

De grote Manitou ziet alles

Re: Delhaize Aalst

Demoerloose: "Zeven minuten na de overval stond ik op de parking. Ik heb de motor nog stilgelegd van een wagen met één overlevende en twee lijken erin."

Het kan bijna niet anders dat het hier de zwarte BMW betreft.

De grote Manitou ziet alles