161 (edited by the end 02-02-2013 12:44)

Re: Waver: 30 September

Te Overijse reed de wagen vlot door de smalle straatjes waaruit bleek dat de bestuurder of een van de inzittende daar zeer goed bekend was. De achtervolging ging verder tot in Hoeilaart. De man op de achterbank in de donkerblauwe wagen keek enkele keren om naar de R4 die hen volgde.

Als je dit leest over het vuurgevecht in Hoeilaart dan vermoed ik dat ze dicht bij hun schuilplaats aan het naderen waren en moeilijk met de BOB achter zich daar naar toe konden rijden, dus moesten ze iets doen om hun achtervolgers af te schudden. Als men dan aan de Peugeot denkt dan heb je een kleine cirkel in wandel afstand waar de daders kunnen schuilen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

162

Re: Waver: 30 September

Het volgende (van Ben):

We weten waar het voertuig werd gestolen, we weten waar het werd teruggevonden en we weten welke feiten er gepleegd werden met dit voertuig. Eigenlijk is dit een wiskundige formule waarbij er in de berekening één onbekende is, namelijk de plaats waar het voertuig geparkeerd wordt:

  1. Gestolen in Watermaal-Bosvoorde naar plaats X.

  2. Van plaats X naar het Delhaize-warenhuis van Genval.

  3. Van het Delhaize-warenhuis in Genval terug naar X.

  4. Van plaats X naar Plancenoit.

  5. Van Plancenoit naar Waterloo waar het voertuig in brand wordt gestoken.

Nu de factor x kan je misschien al meer bepalen door hun vlucht na Waver, en het afschudden van hun achtervolgers. Als je op Google Maps kijkt dan vraag ik me af waarom in die hoek, wat heb je daar verder? Zo veel mogelijkheden zijn er in feite niet, mischien een kasteel? Ik bedoel maar het wiskundige aspect dat factor x een beetje kan bepaalde worden. Hoeilaart is een mogelijkheid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Waver: 30 September

Als je Google Maps het volledige traject laat berekenen tussen Watermaal Bosvoorde en Waterloo, en steek daar al de andere plaatsen in om tot in Waterloo te komen dan kom je op een totale afstand van 30 km. Als je kijkt liggen die 3 punten niet zo heel ver van elkaar. Ik ben eens gaan rondneuzen wat er zo nog direct in de buurt ligt.

Het Hallerbos bv., als je dat neemt als uitgangspunt, dan krijg je 94 km in totaal (optimale rit volgens Google Maps). Centrum Nijvel komt dan ook in aanmerking. Maar het centrum van Brussel ook. En wie zegt er dat ze recht naar huis reden. Of dat ze dat met dezelfde auto deden.

Persoonlijk zou ik zo een voertuig ergens parkeren op een drukke parking, waar altijd auto's staan, niet te veel camera's hangen. Heb je hem nodig ga je hem ophalen.

164 (edited by the end 04-02-2013 14:36)

Re: Waver: 30 September

Ja, wat je schrijft klopt. Er word vermeld minder dan 100km hoeveel weten we niet het moet minimum een 35 tal en maximum 99 maar het kan ergens daar tussen zijn. In 85 bij de dubbele aanslag is de laatste stopplaats Overijse en naar waar zijn ze dan gereden? De Golf is toen niet gevonden en ik lees ook niets van een spoor van de vlucht in Overijse. Naar huis gaan ze waarschijnlijk niet rijden wel naar een schuilplaats. als ze in 85 eindigen in Overijse dan kan het daar wel in de buurt zijn. En bij de actie in Waver schudden ze in die buurt hun achtervolgers af omdat ze dicht bij hun schuilplaats waren?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Waver: 30 September

Ik vermoed dat ze ergens een garagist moeten gehad hebben of een grote schuur waar ze zowel die auto's konden prepareren, als stockeren. Als ze die niet hadden zat er niks anders op dan ze ergens parkeren, waarvan ze wisten dat er niet veel controle was, of waar ze makkelijk een auto konden zetten en weer ophalen. In die tijd stonden er zo nog geen camera's, op Zaventem kan je een auto gerust een week laten staan, op een parking van een supermarkt al minder, die loopt 's avonds leeg. In die tijd had dat opgevallen.   

Hetzelfde geld voor het parkeren van een auto ergens in of aan een bos, er loopt allicht iemand voorbij die opmerkt dat er iets niet in de haak is. Later worden ze misschien voorzichtiger en beginnen ze met hun voertuigen in brand te steken.

166 (edited by the end 05-03-2013 19:10)

Re: Waver: 30 September

In deze film van 1986 kan je onder andere een interview zien met Dekaise » YouTube

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

167

Re: Waver: 30 September

Het verhaal van Daniël Dekaise:

"Rond half elf zijn ze binnengekomen. Eén zei tegen mij: 'Gij daar, niet bewegen' en prompt kreeg ik de kolf van een geweer in mijn gezicht. Nadat ze mij aan de radiator van de verwarming vastgebonden hadden, zijn ze blijven slaan. Het was echt slaan om te slaan. Als gekken. Ik dacht dat men de hele winkel wilde leegplunderen, maar er is relatief weinig gestolen: veertien pistolen."

(Eigen bemerking: het lijkt alsof Dekaise niet helemaal eerlijk is over de totale buit van de overval tegenover de reporter. Een volledige lijst met gestolen wapens vind je hier » Forum)

"Nadien heb ik vaak gedacht: ik heb geluk gehad. Mijn vrouw is gelukkig niet naar beneden gekomen, de klant die in de winkel was is gelukkig niet hysterisch gaan schreeuwen. Hij is heel rustig op de grond blijven liggen. Pas na een tijdje heeft een buurman iets verdachts opgemerkt. Hij zag dat het geweer van één van de overvallers in schietpositie was en dat is zelfs in een wapenwinkel niet gebruikelijk. Hij is toen langs de etalage gelopen, heeft mijn voeten gezien, maar deed alsof hem niets opviel en hij is dan de rijkswacht gaan waarschuwen. Toevallig kwam rond hetzelfde tijdstip een politie-patrouille langs."

"Toen de agenten uitstapten werd er vanuit twee verschillende hoeken geschoten. Dat betekent dat de gangsters minstens met zijn vieren waren: twee in het magazijn en twee op straat. Agent Claude Haulotte is daar afgemaakt: één van de gangsters heeft een kogel door zijn hoofd gejaagd. Dat is op zo'n manier gebeurd dat je wel moet concluderen dat de daders een militaire opleiding achter de rug hebben. Er wordt gesproken van een militair commando, maar dat zeg ik liever niet omdat er bij de paracommando's zeker mensen zijn die hun job op een eerbare manier doen. Voor mij zijn het ook geen ex-para's, maar eerder mensen die ooit bij een veiligheidsfirma gewerkt hebben. Die krijgen een gelijkaardige opleiding."

Bron: Humo, 16 januari 1986

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

168

Re: Waver: 30 September

Ben wrote:

Voor mij zijn het ook geen ex-para's, maar eerder mensen die ooit bij een veiligheidsfirma gewerkt hebben. Die krijgen een gelijkaardige opleiding.

Wil hij hiermee in een bepaalde richting wijzen?

169

Re: Waver: 30 September

Ben wrote:

Voor mij zijn het ook geen ex-para's, maar eerder mensen die ooit bij een veiligheidsfirma gewerkt hebben. Die krijgen een gelijkaardige opleiding.

Sorry Ben, maar tussen de opleidingen paco en veiligheidsagent zit er een wereld van verschil.

170

Re: Waver: 30 September

Je bedoelt waarschijnlijk "sorry Daniël". smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube