451

Re: Waver: 30 September

Een Audi 80 en een VW Santana uit begin jaren 80 zijn als een eeneiige tweeling. Het is absoluut niet ongeloofwaardig dat ordediensten de Audi 80 op basis van eerste getuigenissen in eerste instantie doorgaven als vluchtauto, terwijl het in feite een VW Santana was. Zelfs de beroemde Audi 5 cilinder was beschikbaar in de Santana. Het is een vergissing die bijna voor de hand ligt, want van de Audi 80 werden er oneindig veel meer verkocht dan van de Santana. De verkoop van de Santana was in Europa eerder marginaal te noemen.

452

Re: Waver: 30 September

Hoe het ook benaderd wordt, de daders hadden die dag meer dan één wagen. Ergens is er een ruil of wissel gebeurd. Bij die wissel was een kennis van Vandeuren betrokken die later ook één van de mededaders was. Lekeu wist ook wat die link is en Beijer moet zich niet van de domme houden.

Een andere mededader die ook die kennis van Vandeuren kent, is de persoon die eerder gestolen gevoelige wapens aan Mendez bezorgd heeft. Dit is ook de reden dat Mendez later heel zenuwachtig werd. Ook een goede kennis van Lekeu, die ook heel zenuwachtig werd!

Het is zelfs zo dat via bovenstaande 2 personen de link moet lopen dat Vincent Louvaert wapens en kogelvrije vesten naar Lekeu gebracht heeft. Waarbij die kennis van Vandeuren ook een kennis van Louvaert is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

453

Re: Waver: 30 September

the end wrote:

Bij de overval op Dekaise is er eerst spraken van een Audi 80, die wagen zou al uren eerder in de straat gestaan hebben. Met die wagen zijn de daders gevlucht,

Een element dat dit zeker kan ondersteunen: de getuigen van de "Audi 80" moeten de drie Fiat mecaniciens geweest zijn, waarvan één de overval door de etalage had zien gebeuren, naar de Fiat garage was gelopen om de 901 te laten bellen, en dan met 2 collega's terug naar Dekaise liepen (om tussen te komen?). Zij waren het die Haulotte tegenkwamen en hem verwittigden. Toen die ten strijde trok, verschuilden de Fiat mannen zich in restaurant Le Pirée, waar de "Audi 80" geparkeerd stond. Zij zien dan het vertrek van de daders en hoe één van hen de combi van Haulotte opzij zet.

Nu werkten zij wel voor een Fiat-garage, maar het waren dus wel degelijk autokenners. Ik vraag me dan af of zij een VW Santana met een Audi 80 zouden omwisselen. Zowel Audi als VW hebben zeer herkenbare en duidelijk verschillende logo's. Zelfs indien het de Santana was, en de logo's zouden verwijderd geweest zijn (wat ik niet weet), dan zou dat toch opgevallen zijn voor deze auto-kenners.

Volgens het verhaal Sartillot-Campinne beseften zij dat het over een VW Santana ging toen deze plots terug voor hen, de chaussée de Bruxelles kwam opgereden. Er zijn twee versies; vanuit "de bretelle" met de Chauséee de Bruxelles ter hoogte van de taalgrens (!) of vanop de parking van de garage Volvo (dit is enkele 100 meter terug in de richting van Waver ten opzichte van de aansluiting va de Bretelle). Sartillot:

"(...) cette voiture a surgi à notre gauche, sortant d’une bretelle de la N4 (garage Volvo) et se plaçant juste devant nous."

Hierbij denk ik dan dat de Santana toch wel zijn logo's had, gezien de rijkswachters dan ineens "beseffen" dat het over een Santana ging.

Dus toch wel wat aanduidingen dat of lags de bretelle, of op de parking van de Volvo garage de VW Santana (met nummerplaat DSN 237) stond, en dat de eigenlijke overvalwagen een Audi 80 was (met Franse nummerplaat). Dit zou ook verklaren waarom die VW Santana een half uur voor de overval in Elsene, Kroonlaan 83 gezien was.(Hilde Geens, Beetgenomen)

De VW Santana heeft in dit scenario helemaal zijn nummerplaten niet verwisseld. Hij was achtergelaten op die locatie en twee daders van de overval stapten van de Audi 80 over in dit voertuig. De Audi 80 kon nu rustig zijn nummerplaten wisselen. Mogelijk is hij dan dezelfde route afgereden om ter hoogte van de schietpartij in Hoeilaart achter de Range Rover van Romeyer uit te komen.

Ik zeg niet dat het noodzakelijk zo is gebeurd. Het is wel een plausibele mogelijkheid.

454

Re: Waver: 30 September

In “De Bende” van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont kun je het volgende lezen naar aanleiding van de overval op Dekaise:

“De pers bleef lange tijd onwetend omtrent het feit dat een 27-jarige man ervan beschuldigd werd, de politieagent in Waver neergeschoten te hebben en bij wapenhandelaar Dekaise zeven pistolen en acht revolvers gestolen te hebben. Een zekere Robert D.V., wonend in de Molenbeekstraat in Brussel, leeft nu weer als een vrij man. De rijkswacht was van mening dat de moordenaars, na de schietpartij in Hoeilaart, zijn ondergedoken bij een carrosserieherstelier in Elsene. Deze laatste was toen vijfendertig, had een werkplaats in Hoeilaart en kende Robert D.V. heel goed.”

Iemand een idee wie die Robert D.V. is?

455

Re: Waver: 30 September

Robert D. zou beter geweest zijn. Maar let op met die citaten, want ze worden (ook in boeken van 'onderzoeksjournalisten') eindeloos herhaald, waardoor bepaald data niet meer kloppen. Darville dus.

Re: Waver: 30 September

Robert Darville is een ex WNP lid, en volgens mij een rode draad tussen de Bende van Nijvel en de Bende Haemers. Misschien moeten we deze persoon van wat korter bekijken zoals onze franse collega's.

457

Re: Waver: 30 September

Dat vermoeden had ik ook dat het Darville betrof. Wat interessant is, is de koppeling met een werkplaats in Hoeilaart, wellicht de loods in Jezus-Eik?

458

Re: Waver: 30 September

Zou kunnen, maar dat "loodswezen" ken ik niet zo goed. Ik heb die zaak niet gevolgd. Maar met Robert Darville mogen we ook zijn oom Jean-Claude Darville niet uit het oog verliezen. Die is minstens even interessant.

Re: Waver: 30 September

Bij de overval Dekaise zou er eveneens een aktentas gestolen zijn, deze van Dekaise zelf. Weet iemand wat hier in zat? Vreemd dat er bij Dekaise geen enkel schot gelost is, noch de kamers door een overvaller doorzocht. Maar op de rijkswachter werd er meteen vreed gevuurd.

460

Re: Waver: 30 September

Er zijn "meerdere" aktetassen gestolen, ze zijn ook in de vertrekken achter de winkel geweest. In Waver is er op een agent geschoten erna bij het vuurgevecht in Hoeilaart op BOB'ers.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.