Re: Waver: 30 September

Toen Jean-pierre Adam in Brussel omstreeks het jaar 2000 in het politiearchief te Brussel op zoek ging naar de op microfiche gezette (vernietigde) papieren processen-verbaal over de zaak-Dekaise-Sliman, merkte een lid van de Cel Waals-Brabant, een zekere mijnheer Buron, de door Adam meegenomen foto’s van Xavier Sliman op. Daarop vroeg Buron wat Adam met die foto’s van Madani Bouhouche moest, over een formele herkenning gesproken ...

Dan is er nog die bij de rijkswacht van Hastière (=onderzoeksrechter Martine Michel) bekende en door diezelfde rijkswacht betrouwbaar geachte getuige - waarom is zijn naam nog niet naar buiten gebracht en waarom is hij niet ‘binnenstebuiten’ verhoord? - die op 07-10-1982 Xavier Sliman, uit het Franse Charleville-Mézières, aanwees als dader van de overval bij wapenhandel Dekaise, op 30-09-1982 in Waver. Het was diezelfde Xavier Sliman die door drie getuigen van die overval als dader werd aangewezen, blijkens de processen-verbaal van de rijkswacht van Waver. Dat Dekaise heeft verklaard ‘dat hij dacht dat hij de dader ergens van kende’, zou kunnen worden geplaatst in het raam van de daarvoor (wanneer?; weetjewel) door Xavier Sliman als Daniel Dekaise bezochte wapenbeurs in Aarlen, waar zij met elkaar hebben gezien en gesproken (over het ombouwen van militaire wapens naar jachtwapens), aldus Xavier Sliman.

De zaak-Vandeuren is niet, althans onvoldoende uitgekristalliseerd - ook niet door Hilde Geens -, waarmee ik wil aangeven dat mij, tot op de dag van vandaag, niet duidelijk is op welk moment en hoe Bruno Vandeuren weet had van de overval op wapenhandelaar Dekaise. Dat is de basis en bij gebreke daarvan staat het verhaal van en over Bruno Vandeuren en zijn vermeende betrokkenheid bij de overval op wapenhandelaar Dekaise wat mij betreft op losse schroeven.

Adam heeft een kardinaal punt - ik zeg: “goud in zijn handen” - als het gaat over de zaak-Dekaise en een interessant punt als het gaat over de diefstal van de Golf Rabbit van Geneviève Van Lidth de Jeugd.

692

Re: Waver: 30 September

Ik weet het niet. Laat ons hopen dat de nieuwe dna wetgeving helpt om alsnog een tipje van de sluier op te lichten. Voor de rest vrees ik dat we niet veel wijzer meer gaan worden na 40 jaar.

Re: Waver: 30 September

We zullen zien. Er is één vallend dominosteentje nodig, om met voormalig commissaris en onderzoeksleider Eddy Vos te spreken.

694

Re: Waver: 30 September

AJ85 wrote:

De overvallers van de wapenwinkel Dekaise hadden een weegschaal in de auto, was deze om zelf kogels te produceren (gewicht afmeten)?

Is het mogelijk dat deze overval in scene gezet is om op deze manier aan wapens te geraken? Ik bedoel hiermee dat Dekaise op de hoogte was van wat er ging gebeuren?

Bendecommissie:

Voorts werd in de uitgebrande wagen van de overvallers een weegschaal gevonden die wordt gebruikt om verdovende middelen te wegen.

695

Re: Waver: 30 September

Ofwel om goud te wegen?

696

Re: Waver: 30 September

Dat kàn C.P...

Philippe De Staerke heeft ooit verklaard dat er in de -door Delta gevonden- Samsonite-koffer 500 à 600 gram gestolen goud zat en dat hij de koffer later weer was gaan opgraven om het goud te kunnen verkopen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat er in deze koffer wapens gezeten hebben. Philippe De Staerke had er dus alle belang bij om zijn alibi onderbouwd te hebben, door de naam van de koper van het goud te zeggen. Iets dat hij altijd geweigerd heeft.

Het kàn dus C.P. dat de weegschaal OOK gebruikt geweest is om goud (of nog andere dingen) te wegen.

Re: Waver: 30 September

Een schaal wordt ook gebruikt om munitie te herladen. Het is nog steeds verbazingwekkend al deze aanwijzingen.

Re: Waver: 30 September

Klopt helemaal Etienne, maar dat doe je toch niet in een vluchtauto?

Re: Waver: 30 September

Ik vraag me af of Dekaise een nieuwe cheque heeft gekregen (voor 2 miljoen) ter vervanging van de cheque die de daders in zijn portemonnee vonden.
Als dit verhaal niet is verzonnen door Dani's beste vriend.

700

Re: Waver: 30 September

weetjewel wrote:

Toen Jean-pierre Adam in Brussel omstreeks het jaar 2000 in het politiearchief te Brussel op zoek ging naar de op microfiche gezette (vernietigde) papieren processen-verbaal over de zaak-Dekaise-Sliman, merkte een lid van de Cel Waals-Brabant, een zekere mijnheer Buron, de door Adam meegenomen foto’s van Xavier Sliman op. Daarop vroeg Buron wat Adam met die foto’s van Madani Bouhouche moest, over een formele herkenning gesproken ...
....

Jij gaat er automatisch van uit dat als die mijnheer Buron een foto van Sliman verwarde met Bouhouche dat dit betekent dat Sliman en niet Bouhouche de dader wel moest zijn.

Maar als iemand een foto van Sliman met Bouhouche verwart, wat sugereert dat ze op die foto op elkaar lijken, dan kan je even goed de omgekeerde logica toepassen namelijk dat Bouhouche de persoon was die de getuigen die foto's van Sliman aangeduid hadden eigenlijk gezien hadden omdat ze op elkaar leken.

Jij houdt echter maar met één mogelijk rekening omdat die toevallig in je redenering past maar je houdt met het omgekeerde geen rekening.

Ik wil verder ook wijzen op de rijkswachter die nadien op de shootout op het kruispunt meende Bouhouche herkend te hebben. Rijkswachters / politiemensen waren overigens beter opgeleid / getrained om mensen te herkennen als burgers overigens en deze rijkswachter had Bouhouche mogelijk in real life ontmoet.

Los daarvan moet men altijd voorzichtig zijn met herkenningen (bv op foto's) of met zaken als robotfoto's. Er zijn veel voorbeelden van andere crime cases waar de uiteindelijke daders niet zo goed leken op de beschrijvingen van getuigen.

Adam zijn boek is heel zwak, eigenlijk ligt gans zijn 'bewijslast' quasi uitsluitend bij de overval in Dekaise. Voor de andere overvallen zijn zijn argumenten bijzonder zwak, verzint hij er dingen bij (hij was een 'gokker' dus zal hij wel gaan gokken zijn in  Brussel, dat is puur een wel heel optimistische veronderstelling van Adams, Adams ligt daar zelf te gokken om maar  te zwijgen van zijn autobaan argument).

Adam negeert héél veel andere sporen en elementen uit het dossier om zijn piste vooral geloofwaardig te laten lijken.

Sliman (of misschien beide Slimans) kunnen zeker op één of andere manier betrokken zijn geweest, ingehuurd bijvoorbeeld. Dat sluit ik zeker niet uit.

Maar dan zou er toch een link aangetoond moeten worden tussen de Slimans of toch één van de Slimans en andere personen in dit dossier. Een link via het sociale netwerk van de Slimans. Dat is heel belangrijk.

De Santana was trouwens gestolen in een garage in Lembeek, waarom zouden Franse gangsters die in Lembeek gaan stelen?
Bovendien is de Santana meermaals gespot in Elsene tussen september & 1 oktober 1982.
De Saab werd in Eigenbrakel gestolen (ik vermoed door Farkas), opnieuw waarom zouden Franse gangster dat in Eigenbrakel gaan stelen?

Dat Bouhouche bij Dekaise betrokken was, daar kan je moeilijk rond gezien er zoveel naar hem wijst.

Dus wat jij zegt, dat de foto die Adam van Sliman mee had en dat die foto op Bouhouche ook leek, wel dat wijst dus ook naar Bouhouche en niet enkel naar Sliman zoals je schreef hé. Want ze leken blijkbaar op elkaar op die foto dus getuigen die die foto zagen konden beiden dus gemakkelijk verwarren.

Er is ook het feit dat de overvallers 'we hebben wat we zochten' riepen toen ze specifiek de geluidsdempers die door Dekaise gemaakt waren voor de Ingram machinepistolen.
Een Franse gangsterbende op rooftocht kon nooit van die geluidsdempers weten, laat staan specifiek daar naar op zoek te zijn.

Daar zit wel duidelijk een link naar de persoon of organisatie die die geluidsdempers bestelde (CIA? Libanezen?) en die konden Bouhouche ingeschakeld hebben om een wraakactie op te zetten tegen Dekaise wegens niet nakomen van de deal.

Het probleem met Adam is dat hij lijdt aan een vorm van tunnelvisie. Hij ontdekte toevallig een spoor richting Sliman bij zijn onderzoek naar de affaire Dutroux/Nihoul dat een overlap had met de Bende (via Michel Pirro) en nadien dook hij op het spoor Sliman in het Bende verhaal maar daarbij negeerde hij letterlijk alles dat Sliman zou kunnen uitsluiten en paste hij zijn verhaal met insinuaties en soms wel erg ver gezochte veronderstellingen aan om zijn verhaaltje te doen kloppen.

Maar dat Sliman verhaal past gewoon helemaal niet in de puzzel. Waarbij ik zeker niet uitsluit dat men hem ingehuurd kon hebben maar dan moet er wel een verband in het sociale netwerk van Sliman aangetoond kunnen worden dat men hem had kunnen inhuren. Omdat hij die mensen die hem inhuurden op één of andere manier had leren kennen bijvoorbeeld.
Sliman komt ook niet voor in het netwerk van Bouhouche voor zover we weten en ook niet in dat van andere belangrijke verdachten in het dossier.