Re: Waver: 30 September 1982

Ik zie aangaande de overval in Waver, toch meer en meer een scenario dat wijst richting een bende marginalen, die vanuit het buitenland kwamen (Franse nummerplaat), en helemaal geen grondige kennis van de omgeving hadden,(lees slechts oppervlakkige notie), en enkel bij stom toeval, heelhuids zijn weggeraakt.

Het daaropvolgende ‘far West’ incident op het kruispunt in Hoeilaart wijst op een bende impulsieve cowboys, die leden aan een beangstigende vorm van levensmoeheid, (genre Bonnie & Clyde), en die zeker niet kunnen worden betrapt op enige doordachte voorbereiding. Ook al omdat achteraf bleek, dat de buit geen aantoonbare extra waarde had en de wapens waarschijnlijk doorverkocht werden op de zwarte markt (op café?). Ook de herhaalde diefstal van drank en voedingswaren (tot en met de diefstal van etensgerei en duur hotelporcelijn), wijst in de richting van heling door een bende marginale dieven en moordenaars.

Het wordt dan ook meer en meer waarschijnlijk dat zij te Waver eerder door onkunde en onwetendheid, onbewust enorme risico’s namen om deze specifieke wapenhandel te overvallen. Waarom wachtte men niet op z!n minst tot de twee klanten de winkel hadden verlaten? Waarom een hold-up plegen om 10u25 op klaarlichte dag, een marktdag? Waarom werd er niet gewacht tot net voor sluitingstijd om tot de actie over te gaan, en er bijgevolg sowieso minder volk op de been was, en waarom moesten de twee aanwezige klanten persé slachtoffer worden van bruut geweld? In een smal straatje in het centrum van Waver, waar zeker op een marktdag, constant voetgangers en auto’s voorbij kwamen, wat een extra risico gaf?

De psychopathie van de daders, is wat mij betreft, afgezien van vervoer en wapens, de lijm die deze incidenten aan elkaar kleeft. Wat bij de publieke opinie eigenlijk al begon te dagen na de aanslag op Vernaillen eind ’81 (psychopathisch geweld), en waardig opgevolgd werd door de bende Haemers.

Ter vergelijking, je hebt bij Dekaise de agent die voor de deur parkeert en aanstalte maakte om de zaak te betreden, versus de familie Van den Steen die bij het verlaten van de winkel, eveneens regelrecht in de armen van hun moordenaars liepen. Ik zie hier afgezien van de moord en moordpoging op kinderen, geen enkel wezenlijk verschil in de mate van brutaal en dodelijk geweld.

Maar goed dit is na 40 jaar van tasten in het duister, mijn persoonlijke visie!

Merovinger wrote:

Ik kom nog even terug op onderstaande oud bericht van mij uit 2011.

Merovinger wrote:

Tijdens het vuurgevecht voor de winkel van Dekaise, werd de buit in de koffer van een donkerblauwe wagen met Franse nummerplaat geborgen. Die wagen stond sedert 7u30 tegenover het huis nr. 36 geparkeerd.

Bron: Verslag eerste Bendecommissie

De blauwe auto werd dus blijkbaar 's morgens al voor de deur afgezet, ruim drie uur voor de overval. Wat is er dan gebeurd tussen 7u30 en 10u30? Ik kan hiervoor de volgende scenario's bedenken:

A. Afzetten auto om 7u30: 

1. De auto werd er door de drie daders van de overval afgezet om 7u30 waarna ze te voet zijn weg gestapt.

2. De auto werd er door één of meerdere van de drie daders van de overval afgezet waarna de dader(s) in een andere auto met chauffeur zijn gestapt.

3. De auto werd door een tussenpersoon afgezet. Daarbij is het dus zeker niet uitgesloten dat dit is gebeurd door de gasten die de wagen in Lembeek hebben gestolen. Mogelijks kennen de autodieven dan ook niet de daders van de overvallen.

B. Begeven naar winkel om 10u30:

1. Omstreeks 10u30 werden de drie daders ter plaatse gebracht met een andere auto en chauffeur. Die tweede wagen zou dan onmiddellijk doorgereden zijn.

2. Omstreeks 10u30 werden de drie daders ter plaatse gebracht met een andere auto en chauffeur. Die tweede wagen stelt zich daarna ergens strategisch op tijdens de overval (in dezelfde straat of ergens op een vluchtroute).

3. De drie daders zijn zelf met een tweede wagen naar Dekaise gereden en hebben deze ergens in de buurt afgezet.

4. De drie daders kwamen te voet naar de winkel.

Er is nog iets waar ik al een hele tijd mee worstel over de overval op Dekaise.

Waarom plegen de daders deze overval op Dekaise pas rond 10u30, dit terwijl de vluchtauto al omstreeks 7u30 in de nabijheid van de winkel geparkeerd werd? Waarom vallen de daders, ongemaskerd, de winkel van Dekaise binnen terwijl op dat moment Dekaise met twee klanten bezig is? De daders moeten al vroeger in de buurt geweest zijn aangezien hun vluchtauto al om 7u30 geparkeerd werd. Toch wachten de daders niet alleen tot 10u30 vooraleer de winkel binnen te stormen maar doen ze dit ook nog eens op een moment dat Dekaise achter zijn toonbank staat en er zich twee klanten bevinden in de winkel. 

Vergelijk deze overval eens met deze van Dinant. In Dinant stappen de daders vliegensvlug de wapenwinkel binnen op het moment dat de uitbater zich in de achterkamer achter de winkel bevindt. De uitbater heeft zelfs amper de tijd gehad om een glimp van de daders te zien.

In Waver daarentegen stappen ze ongemaskerd binnen terwijl er klanten in de winkel zijn. Ze hebben dus in Waver bijkomende risico's op herkenning genomen die perfect voorkombaar waren door binnen te vallen op een moment dat de winkel van Dekaise leeg is en/of wanneer Dekaise in zijn achterkamer zit.

Moet de overval dan toch begrepen worden als een signaalgeving naar Dekaise? Of waren de daders volleerde amateurs?

Iemand een idee vanwaar die 7u30 komt? Ik weet dat dat tijdstip in de Bendecommissie I staat, maar wat zou de bron zijn? Dat moet toch bijna afkomstig zijn van een getuige die meende dat hij/zij de auto rond dat tijdstip in de straat had zien staan. Maar aangezien er vermoedelijk nooit een deftige reconstructie van de feiten geweest is, getuigenissen over het uiterlijk van de daders alle kanten uitschieten (en soms met de dag veranderen bij bepaalde getuigen), is het nog maar de vraag hoe betrouwbaar die getuigenis over de Santana dan zou zijn.

Een auto met buitenlandse nummerplaten en zonder achterbank al meerdere uren op voorhand bij Dekaise parkeren blijft ook een bizar en risicovol gegeven. En waar waren de daders dan in de tussentijd? En waarom hebben ze hun overval dan pas een uur na het openen van de winkel uitgevoerd?

Ook omdat het een andere interessante getuigenis, namelijk die van de persoon die iets voor 10u op de bus stond te wachten in de Kroonlaan in Elsene en daar een Santana met Franse nummerplaten zag stoppen aan nummer 83a, onmogelijk maakt.

Meer informatie zou interessant zijn om dit eens uit te klaren. Ging het bijvoorbeeld om één getuige die de Santana al om 7u30 had gezien, meerdere getuigen? En was het echt 7u30 of is er tijdens de Bendecommissie een verkeerd tijdstip meegedeeld?

793

patrick111 wrote:

Ik weet dat dat tijdstip in de Bendecommissie I staat

Waar dan? Ik heb dat nergens gelezen maar misschien heb ik er overheen gekeken.

Bendecommissie I (1988), PDF 1 (p. 99):

Tijdens het vuurgevecht werd de buit in de koffer van een donkerblauwe wagen met Franse nummerplaat geborgen. Die wagen stond sedert omstreeks 7u30 tegenover het huis met het nr. 36.

795

Ah dank je! Maar geen antwoord op jouw vraag nog, hopelijk iemand anders diender weet.

796

highonprozac, helemaal met je eens.

Wat de Franse plaatnummer van de Santana betreft, zijn er drie verschillende getuigenissen: slechts één detail waarover de getuigen het eens zijn: het nummer van het département, N° 69, département Rhône!

Open vraag: waarom kiezen voor deze afdeling?

Andere vraag: wat waren de actieve bendes in deze regio in 1980/1985? Er zij veel gelijkenissen met het comprtement van de bende, en ook met de gebruikte calibers.

Na 40 jaar is er nog steeds geen enkel resultaat, dus neem ik de vrijheid om mijn eigen kijk op de zaak te ventileren.

Als mijn stilaan aftakelend geheugen mij niet bedriegt, meen ik mij te herinneren dat o.a. door toedoen van de Franse gangster Bess en consorten, er begin jaren ’80, vanuit Frankrijk een bende brutale overvallers kwam overgewaaid richting grensstreek.

Ik ben gezien de povere resultaten, ook gewonnen voor de idee dat de Bende van Nijvel vanuit het buitenland kwam, omdat het destijds, een stuk moeilijker was om iemand in het buitenland te ondervragen, laat staan aan te houden. De doodstraf werd in België pas in 1996 afgeschaft, waardoor vele landen niet aan België uitleverden.

Mijn simpele theorie is dus… Waarom is de bende van Nijvel nooit voor de rechter verschenen? Omdat zij niet in België verbleven, en het moeilijk was om zomaar iemand uit een ander land langdurig te ondervragen. Ten tweede vrees ik dat het onderzoek vanaf het begin behoorlijk in de soep is gedraaid, waardoor alle inspanningen die na Dekaise zijn gedaan, steeds de verkeerde kant uitliepen.

Behalve dan indien men nog steeds van oordeel is (zoals ik destijds), dat er een groot complot achter deze marginale bende steekt.

798

Je hebt evenveel recht op je mening als iedereen hier uiteraard. Maar als ik mag, als ze uit het buitenland (FR) kwamen en marginalen waren:

• Waarom Dekaise? Er waren genoeg wapenwinkels (indertijd veel meer dan nu) en sommige daarvan lagen vlak bij de grens, wat achtervolgingen quasi onmogelijk maakte;

• De achtervolgende rijkswachters zeiden beiden dat het erop leek dat ze hun weg zéér goed leken te kennen daar in de buurt van Hoeilaart. Hoe komen buitenlanders aan die terreinkennis?

• Hoe kwamen ze terecht op de locatie waar de Santana gedumpt werd? Dat is niet een plek waar je als persoon die de omgeving niet kent zomaar gaat terechtkomen. De meeste Brusselaars zouden het niet weten zijn. Geef toe, een merkwaardig toeval dat het ook een 'dumping ground' was voor zaken die gelinkt kunnen worden aan de bende van de rijkswacht.  Quid met de objecten gelinkt aan de roof die ook weer op een 'niet-toeristische' plek teruggevonden werden?

• Waar hebben Franse marginalen zich een hele dag schuilgehouden met een wagen die overal gezocht werd en een radiator die lekgeschoten was?

• De wapens werden verkocht. OK, hoe komen marginale buitenlandse criminelen aan de contacten om dat allemaal op korte termijn geregeld te krijgen zonder te worden verlinkt? In tegenstelling tot wat sommige uitzendingen laten uitschijnen is het niet zo simpel om illegaal wapens te kopen of te verkopen als 'ze' je niet kennen. Komt nog bij: er was een politieman gestorven. Wapens van dat type kraak zijn bij criminelen even populair als een goeie dosis COVID;

Wat ik niet weet:  die in stukken gesneden Belgische nummerplaat, zat daar hetzelfde foutje in als in de door Bouhouche, Beijer & B gebruikte valse kentekens?

799

highonprozac wrote:

Ook al omdat achteraf bleek, dat de buit geen aantoonbare extra waarde had en de wapens waarschijnlijk doorverkocht werden op de zwarte markt (op café ?). Ook de herhaalde diefstal van drank en voedingswaren (tot en met de diefstal van etensgerei en duur hotelporcelijn), wijst in de richting van heling door een bende marginale dieven en moordenaars.

Zoals je aanhaalt: op enkele feiten na is er wel altijd buit gemaakt. Of die buit nu veel of weinig was, is in bepaalde mate ook subjectief. Voor de ene persoon was dat toen veel, voor de andere niets. Daarnaast - en dit is wat ik bedoel met niet met een hedendaagse bril naar de feiten kijken - mag men de buit niet simpelweg door 40 delen. De waarde van de buit toen was aanzienlijk groter dan de waarde van diezelfde buit vandaag (los van de vraag of die wapens waardevol waren of niet).

Het is ook subjectief wat men hiervoor over heeft, welke risico’s men wil nemen, hoeveel geweld men wil gebruiken, enzovoort. Excessief geweld voor een, laat ik het zo zeggen, "deftige" buit in het geval van de Bende is niet iets dat enkel aan de Bende toe te schrijven is. Er zijn verschillende roofmoorden, overvallen en diefstallen gepleegd voor en na de Bende, waarbij ook buit van veel kleinere waarde werd gemaakt, maar toch met buitensporig geweld.

Dus zelfs dat is niet vreemd. Bepaalde personen kennen ook niet beter: voor hen gaat het gebruik van geweld nu eenmaal samen met zulke feiten. We mogen onze eigen perceptie, waarden en normen niet projecteren op die van een ander.

Volgens mij is de inbraak bij de Colruyt in Nijvel een mooi voorbeeld van heling door een bende marginale dieven en moordenaars. Bovendien lijken Nijvel en enkele andere feiten voor mij te zijn uitgevoerd door amateuristische en gewelddadige criminelen. Maar ik zal hier niet verder off-topic gaan.

Uiterst intelligente, scherpzinnige en ongetwijfeld correcte commentaar, zoals steeds, (ik ben fan). Maar mijn ideetje is slechts een idee. Vergeet niet dat ik op jullie posts evenzeer zinvolle kritiek kan geven. Maar het zijn uiteindelijk allemaal eigen bedenkingen en die zijn te onbelangrijk, omdat uit het verleden blijkt dat iemand die het dossier beheerst daarom niet persé met de oplossing komt.

Wat ik alleen vaststel is; jij hebt blijkbaar een onwrikbaar vertrouwen in p.v.’s en politie rapporten. Wel ik niet! En het weinige dat ik weet komt uit alles wat tot hier toe werd gepost op het forum; is verschenen in boeken en werd geschreven in de pers. En deze verhalen verschillen van auteur tot auteur en in verhouding tot welke richting de auteur uitwil met zijn plot. Ze waren met drie, vier, vijf mogelijk… 20 waarschijnlijk! (VDB) En ik heb geen toegang tot p.v's, en documenten ter zake!

Alhoewel dit niet wil zeggen dat ik persé argwanend ben tegenover pers, politie of justitie. Het is uiteindelijk maar wat het is, en wat men wil geloven, want ik was er niet bij, en jullie hopelijk ook niet.

No hard feelings!