DDC tracht een alternatieve piste te bekijken, op mij komt het niet geforceerd over en al helemaal niet dogmatisch in de stijl van Adam of compleet ongenuanceerd als Bouten. Ik vind een aantal aangehaalde elementen opvallend en interessant, zonder daarmee te insinueren dat dit nu opeens de eureka piste is.
De Spaanse krant kan vanuit geen enkele andere theorie ten gronde worden verklaard en het is toch een belangrijk vaststaand materieel element (zo zijn er niet al te veel). De enige verklaring hieraan ooit gegeven is de Spaanstalige achtergrond van Mendez, dat vind ik dan weer wat dunnetjes. Maar goed, ik begrijp de bedenkingen.
Over de zogenaamde menslievendheid van die linkse terroristen heb ik me reeds eerder uitgesproken, hun ideologie is heus belangrijker dan een mensenleven. Eén van de weinige feiten waarvoor we wellicht een oplossing hebben is de zaak Vielsalm, en als we de laatste Ponsaers mogen geloven is dit toe te schrijven aan extreem links. Hoe ze daar te keer gaan doet denken aan sommige Bende raids, al dan niet toevallig worden ook daar goederen over geladen in een Mercedes.
Ik weet dat het natte vingerwerk is maar heel wat slachtoffers uit de eerste Golf zijn mensen die organisaties als RAF/CCC als weinig menswaardig zien. Politieagenten/RW (meermaals), een rijk zaken koppel, een eigenaar van een winkelbedrijf, iemand met vermeende extreem rechtse achtergronden. Voor andere mensen zijn ze dan weer opvallend vriendelijk, de chauffeur van de Allegro, de chauffeur van de eerste gestolen Golf.
Nogmaals zeg ik niet dat dit de juiste hypothese is, maar het is op zich wel vreemd dat nooit in deze richting werd gekeken. Vos zei letterlijk dat er veel sporen wijzen richting extreem rechts, misschien wel teveel. Journalisten uit die tijd zijn veroordeeld tot een schadevergoeding voor het in een slecht daglicht plaatsen van extreem rechts en zelfs een aantal jaren geleden waren er journalisten die gewag maakten van ontvangen video's die de link tussen extreem rechts en de Bende zouden moeten aantonen.
Je kan van de RW destijds veel zeggen, maar hun collega's overhoop schieten zal voor de meesten onder hen een brug te ver zijn geweest meen ik. Een linkse terrorist heeft daar dan weer geen moeite mee. Ook is er meermaals sprake van een vrouw, bij linkse organisaties zien we vaker vrouwelijke leden dan bij de gemiddelde criminele organisaties. Goed, misschien is dat allemaal ook wat dunnetjes zoals de zaken die DDC aanhaalt, maar het kan geen kwaad om er eens bij stil te staan. En al helemaal niet in een zaak met zeer veel losse eindjes, onbeantwoorde vragen en niet te staven hypotheses.