Re: Lembeek: 10 Mei 1982

noorderling wrote:

De conclusie dat Bouhouche achter de Bende van Nijvel zit, is al heel wat. Bewijzen zijn er volgens mij niet.

Neen, maar die gek voelde zich waarschijnlijk wel vereerd dat hij aan een zaak van "Staatsbelang" mocht werken. Een elitekorps van criminelen, garagisten, wapenhandelaars, rijkswachters, militairen en hoge pieten.

52

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Als Jochen het forum nog volgt: ken jij de Lembekenaar, geboren in 1963, kok van opleiding (wellicht Ceria in Anderlecht), in 1982 verdwenen met de noorderzon, maar gekend wegens verschillende geweldsdelicten?

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Even recapituleren: Twee mannen stelen een Austin Allegro in Elsene (Italiëlaan), rijden vervolgens naar Lembeek, waar ze de auto achterlaten en de Santana uit een garage stelen.

De hamvraag in dit geval is: waarom eerst de Allegro stelen? Te weinig brandstof? Panne? Of was het altijd de bedoeling van de daders om meteen na de Allegro de Santana te stelen in Lembeek?

Als je dan leest hoe vaak de Santana in Elsene werd gespot vóór de overval op Dekaise (in de Kroonlaan en herhaaldelijk (!) op de Boondaalsesteenweg - plaatsen die nog geen 5 km van de Italiëlaan liggen) dan kan je er toch van uitgaan dat het nooit de bedoeling was van de autodieven om lang met de Allegro rond te rijden en dat ze dus altijd al van plan waren om een andere auto, ergens buiten Elsene, te stelen? Hoe dom zou het geweest zijn als de daders in de weken voorafgaand aan Dekaise in de buurt van de Italiëlaan hadden rondgereden met de gestolen Allegro? Valse nummerplaat of niet, de eigenaar van de Allegro (en zelfs vrienden en familieleden uit de buurt die de auto goed kenden) hadden hem dan te makkelijk kunnen spotten. Dat gevaar heb je niet met een auto die rechtstreeks uit een garage gestolen wordt, en al helemaal niet als die garage meer dan 15 km (in vogelvlucht) buiten Elsene ligt.

Mijn persoonlijke theorie is dan ook dat de daders uit een soort gemakzucht de eerste de beste persoon in Elsene overvallen hebben om zo over gratis vervoer richting Lembeek te beschikken. Hadden ze met hun eigen auto richting Lembeek gereden, dan hadden de twee daders zich na de diefstal van de Santana moeten opsplitsen (want iemand had dan zijn eigen wagen terug richting Elsene moeten rijden). Met een gestolen auto hoefden ze zich niet op te splitsen want die konden ze gewoon dumpen in Lembeek. Bovendien kon de gestolen Allegro ook niet aan hun gelinkt worden, een risico dat je wel loopt als je met je eigen auto naar Lembeek rijdt. Tot slot wil ook opmerken dat de twee daders vermoedelijk geen ervaren autodieven waren. Zowel de Allegro als Santana werd gestolen zonder in te breken in de auto en aan het contact te sleutelen. Bij de Allegro overmeesterden/bedreigden ze de eigenaar en bij de Santana lagen de sleutels gewoon in de auto.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Goede theorie patrick111, daar zit iets in. Maar waarom die Santana in mei stelen om die pas maanden later te gebruiken voor een inbraak (augustus) en voor een overval (september)? Ik kan er in komen dat de daders dat doen om een makkelijke link uit te sluiten maar dan, zou ik als dader, die Santana in tussentijd ergens veilig verbergen in een garagebox. De gestolen Santana maanden op de openbare weg parkeren brengt enkel maar grote risico's met zich mee.

Met de Saab hebben ze net hetzelfde gedaan.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Merovinger wrote:

Maar waarom die Santana in mei stelen om die pas maanden later te gebruiken voor een inbraak (augustus) en voor een overval (september)? Ik kan er in komen dat de daders dat doen om een makkelijke link uit te sluiten maar dan, zou ik als dader, die Santana in tussentijd ergens veilig verbergen in een garagebox. De gestolen Santana maanden op de openbare weg parkeren brengt enkel maar grote risico's met zich mee.

Ik vermoed dat de auto het leeuwendeel van de tijd tussen de diefstal in Lembeek en de overval op Dekaise wel in een loods of garagebox zal gestaan hebben (vermoedelijk op dezelfde plek waar ze het chasis- en serienummer verwijderd hebben en de deflector aangebracht hebben.) Maar misschien hadden de daders ter voorbereiding op Dekaise af en toe kleine zaakjes te regelen (wapens vervoeren, achterbank en andere prullen dumpen in het Zoniënwoud, andere misdaden plegen waar we geen weet van hebben, etc.) waarvan ze vonden dat die het best met de Santana uitgevoerd konden worden en niet met een eigen auto.

Je mag het risico van de Santana op de openbare weg parkeren ook niet overschatten. De auto werd vóór de overval op Dekaise niet echt gezocht. De diefstal van de Santana in Lembeek had niet eens de lokale media gehaald, ik denk dus niet dat de politie van Elsene dagelijks naar een blauwe Santana op zoek was. Bovendien was het eerste wapenfeit van de Santana een inbraak in Frankrijk. Ook daar lag de Belgische politie dus waarschijnlijk niet wakker van. Het is pas na Dekaise dat men het belang van de Santana is beginnen beseffen.

Ben wrote:

Een half uur voor de overval bij Dekaise stopte een blauwe Santana met Franse nummerplaat in de Kroonlaan in Elsene ter hoogte van nummer 83, een eclectisch burgerhuis uit de 19e eeuw met een koetspoort naar het achterhuis, 83a. Een grote man stapte uit en ging de poort binnen, terwijl de chauffeur aan het stuur bleef zitten. De passagier kwam weer buiten met een zak, die hij in de kofferruimte gooide. Een vrouw die er stond te wachten, hoorde de klank van metaal. 

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Volgens jouw tijdsschema, Mero, was dit dus geen half uur voor de overval, maar eerder tijdens de weken voorafgaand aan de overval bij Dekaise. In dit voorbeeld wordt de Santana dus gebruikt om spullen op te pikken bij een woning in Elsene.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

patrick111 wrote:

Je mag het risico van de Santana op de openbare weg parkeren ook niet overschatten. De auto werd vóór de overval op Dekaise niet echt gezocht. De diefstal van de Santana in Lembeek had niet eens de lokale media gehaald, ik denk dus niet dat de politie van Elsene dagelijks naar een blauwe Santana op zoek was.

Dat klopt patrick111. Over de diefstal van de Santana in Lembeek is geen berichtgeving te vinden. Noch in Het Laatste Nieuws, noch in Het Nieuwsblad, noch in Le Soir van mei 1982. De carjacking van de Austin daarentegen wel, zie deze korte artikels » Forum

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Dag op dag 35 jaar later weten we nog altijd niet wie de blauwe Santana in Lembeek gestolen heeft en nadien, vermoedelijk, gebruikt heeft in Maubeuge en later bij de overval op de wapenwinkel van Dekaise.

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Is er weet waar de Austin werd achtergelaten bij de diefstal van de Santana? Zoals hier eerder werd aangehaald is er een kleine zijstraat van de Steengroefstraat die toegang geeft aan de achterkant van de garage, lijkt me perfect om daar de Austin achter te laten en zo de garage binnen te dringen (via het dak).

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Teruggevonden in Elsene:

Op 10 mei 1982 om 22u20 parkeert de heer N.L., wonende Italiënlaan 32 te Elsene zijn Austin in de garage van dat gebouw. Twee personen bedreigen hem met hun wapens, nemen de sleutels van de wagen en ontvreemden de wagen. De volgende morgen werd die wagen teruggevonden ter hoogte van de tentoonstellingsruimte van een VW-concessiehouder te Halle.

Bron: Verslag Eerste Bendecommissie

60

Re: Lembeek: 10 Mei 1982

Mr. Kite wrote:

Is er weet waar de Austin werd achtergelaten bij de diefstal van de Santana?

Anne Luyten schrijft in haar artikel [zie website » Feiten]:

Ze stopten voor Volkswagengarage Sint-Veroon.

Dit lijkt er op te wijzen dat de Austin voor de garage werd achtergelaten. Dus in praktijk volgende feiten: aankomen, parkeren voor de garage, uitstappen, raam ingooien, auto nemen (ze wisten de sleutels liggen of de sleutels lagen in de auto?) en vertrekken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube