Mostmaur, welkom op dit forum. Verklaar gaarne uw kleine opmerkingen nader.

Eenhoorn, ik weet niet waar je deze posts moet plaatsen, de bende (het brein zeg maar) zal waarschijnlijk nooit gevonden worden. Ik meen me te herinneren dat er begin 2000, daaromtrent, iemand opgepakt geweest is in Westende, daar was een meeting van de NSRP.

Mostmaur, met uw opmerking "ik lees niets nieuws" geeft u aan een ruime kennis van dit omvangrijke dossier. Het zou prettige zijn om uw korte opmerkingen te onderbouwen. Uw opmerking zijn uiteraard welkom maar een tikje vaag.

Ben wrote:

'God weet wat hen was overkomen als ze niet zo'n goede slapers waren geweest', zegt Liliane, hun schoondochter 25 jaar later. Alleen in de familie wordt er af en toe nog eens over die nacht verteld. 'In het begin werd in Lembeek veel over die Santana gesproken. Nadien is het gesleten.' Wanneer vader en moeder Brichau die ochtend van de 11e mei opstaan, merken ze dat de glazen deur van de showroom aan diggelen ligt. En dat de gloednieuwe donkerblauwe Volkswagen Santana is gestolen. Dieven zijn ermee weggereden. Het is niet voor een testrit.

Maar waarom een raam ingooien om een auto te stelen als je zoveel lawaai maakt midden in de nacht. Een gammele auto herkent iedere straatjunk nog dus dan ga je toch geen risico lopen om er ook nog eens iemand onder bedreiging van een wapen te beroven. Die Santana, wat was er bijzonder aan die auto? Had hij een hoge snelheid? 4x4? grote kofferbak? Een auto voor een actie steel je niet omdat hij een mooie kleur heeft maar omdat hij aan de eisen van de actie voldoet. Kan het zijn dat je een auto steelt die in de regio van jouw geplande actie geen onbekend voertuig is. Stel, jouw buurman had een Santana en ik wil in jouw beurt een actie plegen inclusief met observatie etc. Als ik dan een Santana gebruik ... zal ik niet snel opvallen.

eenhoorn wrote:

Op zich een vreemd verhaal, bij elke showroom zijn de sleutels niet in de auto aanwezig. De reden hoef ik niet uit te leggen. Nu in dit geval wel, hoe wisten de daders dit? Puur toeval of insiders werk vooraf?

Er was later waarschijnlijk een garagist bij de bende betrokken. De kennis over deze garage en dat de sleutels op het contact stonden kunnen daarmee verband houden. Was het een oude monteur die inmiddels ergens anders aan de slag was? Was het een kennis uit de garagewereld die wist hoe het eraan toe ging? Misschien had deze persoon al eens in de garage zijn interesse getoond voor deze wagen.

Django68 wrote:

Bij de diefstal van de Golf GTI in Erps-Kwerps ging de bende op dezelfde wijze te werk. De daders omzeilden alle beveiligingsmaatregelen en bij alle wagens zaten de sleutels op het contact. ook bij deze diefstal is er gesuggereerd dat het een inside job zou kunnen zijn.

Welke monteurs werkten er op dat moment of recent ervoor bij die garage? En als je die lijst vergelijkt met de andere garagediefstallen, in welk hoekje van mensen kom je dan uit?

Renne wrote:

Is dit niet wat ver gezocht Columbo, dat die Bende na 22 jaar nog altijd zou bezig zijn met overvallen plegen. Dan ga je ervan uit dat het een normale bende was en dat die nu nog altijd door de mazen van het net glippen daar geloof ik niets van. Oké, er kunnen nog Bende-leden met zaken bezig zijn maar stel u in hun plaats, nu zijn ze gerust bij het minste dat ze verkeerd doen kunnen ze tegen de lamp lopen en opdraaien voor de 28 moorden, denk niet dat de Bende nu nog actief is hoor.

Ze zullen hooguit voor nageslacht hebben gezorgd om hun kwalijke activiteiten voort te zetten met een bepaald doel voor ogen. Maar tegen het licht van Gladio past het helemaal in de tijdsgeest van terreur door eigen troepen. Tegenwoordig pakt men het slimmer aan via internet ronselen ze jongen gasten. Degene die alles aanstuurt kan volledig uit het andere kamp komen want online kun je alles zijn wat je wil. En meelopers zijn op het wijde internet makkelijk te vinden zeker als je gericht gaat zoeken en toegang hebt tot de databases van Google, Facebook, ...

75

Scaramouche wrote:

Eén van de uitbaters van deze garage vertelde me dat Bultot voordien een Audi Coupé had gekocht in hun garage.


Auto wordt op papier verkocht aan buitenland, bvb Zweden, Bultot recupereert de BTW op luxewagens. (33% ?)
Een aantal maanden later keert de auto doodgewoon terug en wordt door Bultot verkocht op de zwarte markt, bvb aan het kasteel van Beersel, een gekende plaats daarvoor. Met een korting van 15% ?
Vroeg of laat krijgt de entiteit in Zweden die de wagens aankoopt natuurlijk problemen, maar op dat moment doet die gewoon de boeken toe.
Met enig voorbehoud, een ambtenaar uit die tijd moet deze simpele carroussel maar komen bevestigen of tegenspreken. Misschien dat het alleen maar lukte in bepaalde arrondissementen, ik denk aan Halle en Waver.