1

Topic: Pierre Dumont

Op de website vind je bij het hoofdstuk Afpersing een interview met Pierre Dumont, één van de kaderleden van Delhaize. In het interview met het weekblad Humo doet hij een paar interessante uitspraken.

Humo: Sommige van uw directeurs zouden gechanteerd geweest zijn op basis van hun privéleven (deze theorie kon u destijds in de krant De Tijd lezen). Dumont: Ik heb geen enkel zicht op hun privéleven maar ik weet wel dat het niets met onze zaken te maken heeft. Op geen enkel moment zijn we bij Delhaize gecontacteerd geweest voor welke chantage dan ook.

  • Hoe kan het niets met de zaken van Delhaize te maken hebben? Als twee van hun directeurs worden gechanteerd, dan heeft dat toch sowieso met 'hun zaken' te maken. Dan is dat toch een gigantisch probleem voor de warenhuisketen, zeker als er een verband zou kunnen zijn met de Bende van Nijvel. Het is natuurlijk gemakkelijk om u te verstoppen achter het feit dat het hun privéleven is.

Op de vraag waarom Delhaize, antwoordt de heer Dumont : "Ons idee daarover? We hadden toen een honderdtal supermarkten die op elkaar lijken als twee druppels water. Je loopt binnen langs de kassa's, begint aan de wijnafdeling enzovoorts, en alle kantoren waarin de kluizen staan bevinden zich in dezelfde omgeving. Als je één Delhaize kent, kun je in een andere bijna blindelings naar de koffer lopen."

  • Klinkt zeer geloofwaardig, alleen gaat deze vlieger niet op voor de Delhaize in Aalst. Daar had je zowel voor- als achteraan kassa's en Delhaize in Aalst was alles behalve volgens het standaard patroon gebouwd.

De heer Dumont: Niest wijst erop dat het de Bende om wat anders te doen was dan om geld. Of het nu in het Nederlands of in het Frans was, het enige wat ons personeel te horen kreeg was 'Geld'.

  • Natuurlijk, wat moesten ze anders tegen het personeel zeggen? En wat ook opvalt, tijdens alle overvallen op Delhaize's - hoe bloedig deze soms ook waren - heeft de Bende maar twee personeelsleden van de warenhuisketen vermoordt. 'We hebben toch twee personeelsleden verloren, namelijk Freddy Vermaelen en kassierster Rosa van Kildonck, op 27 september 1985 in Overijse. '

Er wordt door de heer Dumont ook nog een andere overval aan de Bende van Nijvel gelinkt: "Op 21 januari 1983 is de Delhaize aan de George-Henrilaan in Woluwe overvallen, en daarbij is een gewapende bende gaan lopen met een buit van 1.3 miljoen frank. Was dat de Bende van Nijvel? In elk geval was dat de eerste gewapende overval op een warenhuis in België.

Het was de eerste keer dat een bende het gemunt had op de koffers en niet op de waren, en dat ze met geweld zijn binnengedrongen. Dat was drie weken voor de hold-up in Genval, waar de bende die de naam 'Van Nijvel' kreeg, met zevenhonderdduizend frank is gaan lopen. Die allereerste overval, waarbij geen schot is gevallen, is nooit opgehelderd. "

Motief » Afpersing

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Pierre Dumont

Ook iets interessant dat in het interview staat is het volgende:

"In verband met die racket doen veel verhalen de ronde. Volgens een onderschept telefoongesprek van de extreem-rechtse vroegere gevangenisdirecteur Jean Bultot had de Nederlandse drugsmaffia rond Henk Romy het op de Delhaizes gemunt. (...) En in Aalst kregen verschillende familieleden van slachtoffers anonieme telefoontjes van en brieven, dat de Bende kadert in de spaghetti-oorlog en de acties van de Cosa Nostra."

Gaat het hier om een ander gesprek van Bultot of bedoeld men het gesprek met Delsaut. Straks moet men het toch nog gaan zoeken in die richting van de Nederlanders. Volgens mij is het geen toeval dat het in 1985 alléén om Delhaizes gaat.

3

Re: Pierre Dumont

Ben wrote:

De heer Dumont : Niest wijst erop dat het de Bende om wat anders te doen was dan om geld. Of het nu in het Nederlands of in het Frans was, het enige wat ons personeel te horen kreeg was 'Geld'.

Pff, toch maar een kortzichtig antwoord hoor. Als je eerst gaat moorden voor je de winkel betreed dan mag je eens beginnen nadenken.

Ben wrote:

Op de vraag waarom Delhaize, antwoordt de heer Dumont : "Ons idee daarover? We hadden toen een honderdtal supermarkten die op elkaar lijken als twee druppels water.
Klinkt zeer geloofwaardig, alleen gaat deze vlieger niet op voor de Delhaize in Aalst. Daar had je zowel voor- als achteraan kassa's en Delhaize in Aalst was alles behalve volgens het standaard patroon gebouwd.

Dus deze winkel was zeker goed voorbereid, dus ze moeten ook geweten hebben waar de kofferruimte was en die zal iemand toch gecheckt hebben. Ik vermoedt De Staerke. De aanwezigheid van De Staerke was volgens mij in opdracht van de Bende of ik sluit ook niet uit dat hij op raid zelf deelnam, misschien als 2de GTI chauffeur. Dat hij er op de dag was en ook dagen/weken voor de overval was geen toeval. Had hij ook geen GTI? Ze hebben toch 's nacht platen veranderd. Hij was één van de verkenners. Ik vraag mij af spreekt hij manouches? Ook de omgeving er rond was goed voorbereid. En er was waarschijnlijk sabotage bij de politiewagens

Ben wrote:

Er wordt door de heer Dumont ook nog een andere overval aan de Bende van Nijvel gelinkt : "Op 21 januari 1983 is de Delhaize aan de George-Henrilaan in Woluwe overvallen, en daarbij is een gewapende bende gaan lopen met een buit van 1.3 miljoen frank. Was dat de Bende van Nijvel?

Is daar informatie meer over, hoeveel daders? Auto?

4 (edited by club_le-happy-few 22-03-2008 15:25)

Re: Pierre Dumont

Ben wrote:

Er wordt door de heer Dumont ook nog een andere overval aan de Bende van Nijvel gelinkt : "Op 21 januari 1983 is de Delhaize aan de George-Henrilaan in Woluwe overvallen, en daarbij is een gewapende bende gaan lopen met een buit van 1.3 miljoen frank. Was dat de Bende van Nijvel?

Dan zou dit het eerste "Delhaize-feit" kunnen zijn. Net zoals ik denk dat de aanslag in Walibi van hen was (in afgezwakte versie van Bende). De overvallen op Delhaize in Braine en Overrijse lijken me eerder om afrekeningen uit het milieu (diamantmaffia, wapentrafiek, staatsveiligheid,...) te gaan. Deze deden ze waarschijnlijk in opdracht van hooggeplaatsten.

De feiten in Aalst lijken me eerder vriendendiensten te zijn voor mensen die ze kenden. Aangezien ze de eerste overvallen deden voor een "hoger belang" kregen ze voor de feiten in Aalst een hand boven hun hoofd. Misschien was dit een deal die ze gemaakt hebben. We ruimen jullie vijanden op, in ruil dat we een extra hold up mogen doen waar we onze eigen zaakjes afhandelen.

Was één of meerdere bendeleden close met één van de personen die de slachtoffers naar de Delhaize gelokt heeft. Kuros zegt dat de leden die hij over de vloer kreeg echt te lelijk waren om in de maatschappij aan de bak te komen. Heeft bijvoorbeeld één van de vrouwen hunne kop zot gemaakt (uitgaande dat ze normaal aan geen vrouw geraakten) en hen dit laten doen in de hoop dat ze voor hen zouden kiezen als hun partner dood is? Er zijn vrouwen die graag psychologische spelletjes spelen en het fijn vinden om mannen om hun vinger te winden en hen extreme dingen te laten doen. Gewoon om te testen hoever ze voor haar zouden gaan.

Het is bijvoorbeeld geweten dat de De Staerke's zich telkens weer lieten pluimen door vrouwen en nadien gedumpt werden. Welke vrouwen zoeken dit soort gangsters op. Degene die zelf in de marginaliteit zitten (illegalen, drugsverslaafden, prostituees,...), vrouwen die ook minder goed bedeeld zijn door moeder natuur, extreem naïeve (labiele) vrouwen en vrouwen die kicken op slechte mannen. Of een combinatie van voorgaande factoren.

5

Re: Pierre Dumont

Renne wrote:

Straks moet men het toch nog gaan zoeken in die richting van de Nederlanders.

Er blijken inderdaad aanwijzingen te zijn dat - zeker voor de laatste feiten (1985) - er Nederlanders betrokken waren bij de Bende. Je hebt de verklaringen van Bultot. Je hebt de Mercedes met Nederlandse nummerplaat. Je hebt de Nederlandse premiejager die informatie zou hebben over de bende en weet te vertellen dat er in de eerste helft van november 1985 weer een aanslag zou komen. Het is natuurlijk de vraag in hoeverre deze 'Nederlandse piste' werd onderzocht. Naar mijn weten zijn er nooit rogatoire commissies naar Nederland vertrokken en zijn er nooit Nederlanders ondervraagd geweest.

Renne wrote:

Als je eerst gaat moorden voor je de winkel betreed dan mag je eens beginnen nadenken.

Dat zou dan verklaard kunnen worden door het feit dat - althans volgens de speurders - het vermoorden van mensen ook een deel van de buit was. Maar ook hier kan je weer een paar vragen stellen, waarom zijn er dan in Aalst zoveel doden op de parking gevallen en zo weinig in het warenhuis. Als doden 'een deel van de buit was', hadden ze toch in het warenhuis ook veel gemoord, daar liepen de meeste mensen rond.

Renne wrote:

Dus ze moeten ook geweten hebben waar de kofferruimte was.

Dan moet je al een vrij goede verkenning doen en moet je op voorhand weten waar die kofferruimte is. Als je wil weten daar die zich bevindt moet je in ruimtes gaan zoeken, waar normaal gezien geen klanten mogen komen. Je hebt als gangster geen tijd om tijdens de overval nog te zoeken naar de kofferruimte. En hij mag wel zeggen dat het in iedere Delhaize hetzelfde is, maar ik heb moeite om dat te geloven. Iedere winkel zal er in de verkoopruimte wel hetzelfde uitzien, maar waar de klanten niet mogen komen, kan iedere winkel er anders uitzien.

Renne wrote:

Is daar informatie meer over, hoeveel daders, auto?

Meer informatie heb ik daar niet over, dan kan je best even opzoeken in kranten van die tijd. Al zal ook daar niet veel informatie te vinden zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube