131

Re: Juan Mendez

Drie foto's van de moord op Mendez:

https://lh3.googleusercontent.com/-UPg82AyJpfQ/U0GHGdMNnNI/AAAAAAAAAC0/wKaKK2CmEts/w1173-h875-no/mendez4.png

https://lh6.googleusercontent.com/-5ddFbzlRnd8/U0GHNnPBA7I/AAAAAAAAAC8/9qV7NO6qDtQ/w1157-h875-no/mendez.png

https://lh6.googleusercontent.com/-T8Tet7esOEQ/U0GHDekoAnI/AAAAAAAAACs/xcgHc-W9qNc/w1160-h875-no/mendezstrade.png

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

132

Re: Juan Mendez

Boemerang wrote:

In Nicaragua had hij contact met Ortega en de Sandinisten.

Boemerang wrote:

Enkel strategisch en economisch belang telt. Mendez stond namens FN in contact met de Sandinisten

'k Schrok me een aap toen ik dat las. 't Is lastig om het te geloven. Waren er in die periode dan geen gemakkelijker manieren om zelfmoord te plegen?

Re: Juan Mendez

Mendez maakte zich grote zorgen dat bij de overval van Aalst één of meerdere bij hem gestolen wapens werden gebruikt. Waarom moest Mendez zich hierover zorgen maken? Dat was toch zijn fout niet.

Ben wrote:

Vlak na de Benderaid aan de Delhaize van Overijse, waar vijf doden gevallen waren, is Mendez in paniek naar de politiecommissaris in Overijse getrokken om te horen welke kalibers de daders gebruikt hadden. Hij is naar huis gegaan en heeft zijn vrouw gerustgesteld. Zijn kalibers waren er niet bij.

Ook na de overval in Overijse maakte Mendez zich zorgen dat de hem gestolen wapens misschien werden gebruikt. Waarom toch? Dat was toch ook Mendez zijn fout niet.

De grote Manitou ziet alles

Re: Juan Mendez

Dat klopt, maar misschien was hij bang om zijn vermoeden bevestigd te zien dat zijn goede vriend Bouhouche bij de bendemisdaden betrokken was. Dat zou hem in een zeer moeilijke positie plaatsen.

Re: Juan Mendez

Als ge het zo beziet kan natuurlijk iedereen met wie Mendez contact had - waaronder elke persoon die schietoefeningen hield op de schietstand aan de Termurenlaan, beheerder inclusief - worden verdacht te zijn betrokken bij één of meerdere (bende) misdaden waaronder heling van vermeende gestolen wapens.

Renne wrote:

Het zou best eens kunnen dat hij zelf zijn wapens heeft laten stelen, dat hij zelf de opdrachtgever was. Dit zou een perfecte truck zijn.

Dat zou natuurlijk een heel ander licht op de zaak werpen.

De grote Manitou ziet alles

Re: Juan Mendez

Bouhouche en Mendez waren geen vreemden voor elkaar. Ze kenden elkaars gedrag, vrienden, sympathiën. Vreemd is dan wel, dat Mendez plotseling beslist om een kluisdeur voor zijn wapenarsenaal wil laten installeren om "dieven" te weerhouden zijn wapens te ontvreemden, terwijl het niet denkbeeldig is dat onder zijn wapens, zelf een vracht ontvreemde wapens zich zouden bevinden.

Ontvreemd van zijn eigen werkgever of andere kanalen (leger, rijkswacht). Mendez was zelf ook geen doetje! Als we Bouhouche beschouwen als "leverancier en ophaaldienst" van de Bendewapens, plots andere wapens (Mendez) zou aanleveren, blijkt het of Mendez werd of moest meegesleurd worden in het Bendeverhaal, met name de overvallen op diverse warenhuizen, executies, ...

Re: Juan Mendez

Inderdaad, het laten installeren van een kluisdeur zou een prachtig alibi zijn voor Mendez. Ge gaat toch geen kluisdeur laten installeren als ge daarna uw eigen wapens laat stelen. Eénmaal ingestemd met de vermeende diefstal zat Mendez als een rat in de val.

Werd de bestelde kluisdeur dan ook nog daadwerkelijk geïnstalleerd nadat de wapens werden "gestolen"? Bij wie werd de kluisdeur besteld? Het plaatsen van een kluisdeur gaat niet van vandaag op morgen hé. Heeft Mendez ooit een offerte/bestellingsbon voorgelegd voor deze kluisdeur aan politie/verzekering? En heeft Mendez nooit een voorschot dienen te betalen bij het ondertekenen van de bestellingsbon?

De grote Manitou ziet alles

Re: Juan Mendez

Als Mendez van plan was een kluisdeur te laten plaatsen gaat hij dat toch aan Bouhouche e.a. niet vertellen vooraleer de kluisdeur geplaatst is en de wapens veilig zijn opgeborgen. Hij wist toch dat Bouhouche verdachte nr.1 was bij de overval op wapenhandelaar Dekaise en er dus zijn hand niet voor omdraaide om een "vriend" te bestelen/overvallen. Zie topic Waver » Forum

Op welk tijdstip van de dag heeft de diefstal op donderdag 16 mei overigens plaats gevonden en waar waren Bouhouche en echtgenote/kinderen tijdens de diefstal. Wanneer werd de diefstal voor het eerst vastgesteld en door wie?

De grote Manitou ziet alles

Re: Juan Mendez

Niet Simpel stelt hier toch wel een aantal zeer goede vragen. Er is echter heel weinig informatie te vinden over de wapendiefstal bij Mendez. In het interview van zijn broer, José Mendez, staat een interessant feit welke een antwoord zou kunnen zijn waarom Mendez bang was dat zijn wapens zouden gebruikt zijn door de Bende.

Heeft uw broer u verteld dat hij Bouhouche verdacht van de diefstal van zijn wapens?

"Nee. Dat heb ik pas na de moord vernomen. Mij zei Tonio alleen dat hij een spoor had. Hij heeft het er tegenover andere mensen wel over gehad, ook tegenover een politieman, een vriend van Tonio van de gerechtelijke brigade van Ukkel."

Waarom heeft uw broer het dan niet aangegeven bij de politie?

"Daar heeft hij ongelijk in gehad. Ik denk dat hij een deal heeft willen sluiten met Bouhouche en met hem onderhandeld heeft. Iets in de aard van: 'Of je bezorgt me mijn wapens terug, of ik geef je aan voor de diefstal van de SIE-wapens, of voor de Bende van Nijvel.' Iets in die aard. En Bouhouche had geen keus. Tonio begon immers dingen te vermoeden in verband met de Bende van Nijvel. Dat zei hij me, maar ik nam het niet serieus."

Blijkbaar had Mendez de diefstal niet aangegeven bij de politie. Doordat Mendez geen aangifte had gedaan stelde hij zich natuurlijk bloot aan mogelijke beschuldiging van medeplichtigheid aan de Bendefeiten in het geval zijn wapens door de Bende zouden gebruikt zijn bij de aanslagen in Eigenbrakel, Overijse of Aalst en er kon aangetoond worden dat Mendez deze wapens (ooit) in zijn bezit had of Mendez sowieso meer zou moeten weten over deze wapens.

Wie is de politieman van de gerechtelijke brigade in Ukkel?

Nog een interessant gegeven uit het artikel van René De Witte:

Tijdens de Bendeoverval op 9 november 1985 was Mendez in Zuid-Amerika. Ook toen reageerde hij erg nerveus en belde hij meermaals naar zijn vrouw voor meer nieuws over de feiten. Maar hij belde niet alleen naar zijn vrouw. “Ik denk dat hij in Venezuela was”, vertelde zijn gewezen advocaat Jean-Paul Dumont ons ooit.

"Nadat hij had gehoord van de overval, heeft hij gebeld naar de schietclub waar hij lid van was. Daarmee heeft Mendez zijn doodvonnis getekend. Wie weet wie daar in de Practical Pistol Shooting Club de telefoon heeft opgenomen, weet ook wie Mendez heeft vermoord. En het was niet Bouhouche die heeft afgehaakt."

René, gaat het hier om de schietclub aan de Termurenlaan in Erembodegem? Waarom zou Mendez, na de overval in Aalst, naar zijn schietclub gebeld hebben en niet naar de politie? Na de overvallen in Eigenbrakel en Overijse was Mendez nl. wél naar het politiecommissiariaat van Overijse getrokken.

Re: Juan Mendez

Speurder Jean-Pierre Doraene vond de factuur met de verschillende telefoontjes op 20 november 1985 van Mendez naar zijn vrouw.

Stonden er nog andere telefoontjes/data op de factuur? Feit is, wie weet naar welke telefoonnummers Mendez allemaal heeft gebeld vanuit Zuid-Amerika, weet ook naar welke schietclub Mendez heeft gebeld. En het zal zeker niet naar de Target 121 in Leopoldsburg zijn geweest.

Wat mij ook opvalt is dat de diefstal van de wapens bij Juan Mendez slechts 1 dag (2 dagen voor José Mendez - broer van) heeft plaats gevonden voor de dag dat de kluisdeur zou worden geplaatst. Als er ook maar iets in de weg kwam die dag (ziekte, onverwacht bezoek bij Mendez, autopech, wegenwerken, ...) was het plan van de diefstal reddeloos verloren. Een volgende kans zou zich niet meer voordoen. Waarom dan geen eerder tijdstip kiezen zodat er zich bij tegenslag toch nog één of meerdere kansen zouden voordoen.

Dat de dieven slechts enkele dagen op voorhand op de hoogte waren van het plaatsen van de kluisdeur geloof ik niet. Dergelijke diefstal vergt de nodige voorbereiding, ook voor vriend en gebuur Bouhouche. Tenzij het een vermeende diefstal zou geweest zijn.

Ben wrote:

Vlak na de Benderaid aan de Delhaize van Overijse, waar vijf doden gevallen waren, is Mendez in paniek naar de politiecommissaris in Overijse getrokken om te horen welke kalibers de daders gebruikt hadden. Hij is naar huis gegaan en heeft zijn vrouw gerustgesteld. Zijn kalibers waren er niet bij.

Volgens mij had Mendez een panische angst dat de diefstal van de bij hem gestolen wapens zou grondig onderzocht worden. Vooral de vragen over de plaatsing van de kluisdeur zouden hem in een lastig parket kunnen brengen. Kon Mendez hieromtrent de nodige bewijsstukken voorleggen of niet? That's the question.

De grote Manitou ziet alles