Re: Juan Mendez

Bovenstaande feiten zijn me bekend en passen voor mij in het beeld van de gepassioneerde obsessieve verzamelaar die al eens iets zou doen om aan een uniek stuk te komen. Dat vind ik van een heel andere orde dan zomaar schieten op mensen. Brave nonkels schoppen het niet tot topfuncties.

432

Re: Juan Mendez

Zoals potentieel meedoen aan een overval om een unieke Ingram M11 (MAC) met demper vast te krijgen voor de collectie of een ander vrij zeldzaam wapen zoals er ook gepikt werden bij Dekaise? De gedempte MAC mocht niet worden uitgevoerd uit de US, Dekaise had daar zijn eigen oplossing voor ontworpen, cf. het misgelopen contract met Libanese milities.

Theoretisch punt, ik heb geen antwoord op de vraag hoe het komt dat Dekaise hem dan niet herkende.

Re: Juan Mendez

Dat zijn vragen die ik me ook wel eens heb gesteld, maar ik blijf sceptisch. Als iedereen die herkend of genoemd werd bij die overval werkelijk betrokken was, stonden ze in rijen aan te schuiven om deel te nemen. Dat dergelijke wapenoverval fout kan lopen dient te worden ingecalculeerd, ik weet niet of Mendez in een levensfase zat omdat risico te willen nemen.

434

Re: Juan Mendez

Ik weet het ook niet.

Je hebt Vandeuren en de Viëtnamees. Die werden gepakt aan de Beau Site waar Bouhouche toen meerdere boxen huurde. Vandeuren pocht over zijn betrokkenheid bij 'Dekaise'. De wapens worden (dixit Vandeuren) naar 'De Pomp' in Diegem vervoerd. Op 500 meter van dat café vindt men de vrachtwagen van Zwarts een maand later terug. Wie woonde toen op een dikke km? Beijer.

Vandeuren pleegt later een overval en volgens zijn kompanen was dat in volle 'bende' stijl qua uitrusting. Vandeuren praat met de politie en maakt een afspraak met Coveliers omdat hij hen iets wil zeggen. Vandeuren loopt tegen een kogel aan en verdwijnt van het speelbord. De van moord verdachte heler in Oostende zegt dat de illustere Willy D Vandeuren had doorverwezen. De heler slikt wat later zelf twee kogels en besluit dat het beter is geen herinneringen meer op te halen.

Mijn idee (en niet meer dan dat) is dat zij niet de overvallers maar de vervoerders van de Dekaise-wapens waren. De overvalwagen wordt uitgebrand teruggevonden aan de Chemin des tumuli. Op een bij Bouhouche gevonden kaart stond de locatie aangeduid. Bouhouche als wandelaar? (Ik ben er geweest, rustig en idyllisch). Veel later wordt in de 'Louise' box van Bouhouche die de ondergang van Goffinon wordt de camionette gevonden die ooit gepikt was bij Ici Paris XL. De toenmalige inhoud (na de diefstal) wordt terug gevonden...aan de Tumuliweg. Het wordt wat veel om betrokkenheid van minstens Bouhouche implausibel te vinden.

Vraag is wie de effectieve uitvoerders waren.

435

Re: Juan Mendez

Dekaise was bang om te getuigen of om namen te noemen. Misschien waren de gangster bij de schietpartij tijdens de achtervolging in Hoeilaart anderen dan degenen die de zaak hebben overvallen. Misschien waren er verschillende teams ingeschakeld. Wie zal het zeggen? Feit is wel dat deze overval de enige was waarbij de daders geen masker droegen.

436

Re: Juan Mendez

Spectator of Life wrote:

Dat dergelijke wapenoverval fout kan lopen dient te worden ingecalculeerd, ik weet niet of Mendez in een levensfase zat omdat risico te willen nemen.

Hij heeft jarenlang wapens gestolen van zijn werkgever. Hij had er geen enkel probleem mee om dat risico te nemen.

Spectator of Life wrote:

Bovenstaande feiten zijn me bekend en passen voor mij in het beeld van de gepassioneerde obsessieve verzamelaar die al eens iets zou doen om aan een uniek stuk te komen.

En dat maakt het plegen van misdaden ok, omdat hij wapens verzamelt? En die explosieven in zijn tuin, behoorden die ook tot zijn verzameling?

Django68 wrote:

Feit is wel dat deze overval de enige was waarbij de daders geen masker droegen.

Dinant, Elsene, Plancenoit, Temse, Anderlues, ... wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Een sales manager bij FN voor Latijns-Amerika, een kaderlid dat op klaarlichte dag naast zijn dagtaak als verkoper ook nog even een bloedige overval met dodelijke afloop gaat plegen en dit in het bijzijn van twee getuigen, terwijl hijzelf klant is bij deze winkel en de eigenaar Daniel Dekaise persoonlijk kende zie ik eerlijk gezegd niet echt gebeuren.

Waar is het harde bewijs dat Mendez een bloeddorstige gangster was, en aanwezig in de winkel tijdens de overval op Dekaise in Waver, en dus bij gevolg een lid van de onbestaande Bende van Nijvel?

438

Re: Juan Mendez

Spectator of Life wrote:

Ik weet ook niet hoe je 'koelbloedig' met zijn paniekerig gedrag eind '85 kan matchen.

In de tijdlijn die ik heb over de laatste weken van Mendez, plaats ik dat paniekerig gedrag in een ander perspectief. Hieronder een klein stukje uit die tijdlijn:

  • Mendez vertrekt op 10 november naar Zuid-Amerika. (Er is voor mij geen twijfel mogelijk dat hij op 9/11 in België was, ongeacht wat zijn broer daarover zegt.)

  • Mendez wist al van de feiten in Aalst voor hij vertrok.

  • Wanneer hij landt, belt hij naar zijn vrouw met de vraag om hem op de hoogte te houden van het onderzoek. Waarom doet hij dat?

  • Op een bepaald moment leest hij iets in de krant over de feiten in Aalst. Hij belt onmiddellijk zijn vrouw. En wat zij aan de telefoon vertelt was “duidelijk slecht nieuws”, want vanaf dat moment wordt hij heel zenuwachtig en moet hij zelfs naar een dokter voor kamleermiddelen.

Misschien de sleutel tot de oplossing: wat heeft de vrouw van Mendez aan de telefoon verteld waardoor Juan Mendez in een acute angstpsychose terecht kwam?

highonprozac wrote:

Waar is het harde bewijs dat Mendez een bloeddorstige gangster was, en aanwezig in de winkel tijdens de overval op Dekaise in Waver, en dus bij gevolg een lid van de onbestaande Bende van Nijvel?

Als er hard bewijs was, dan had ik deze website niet moeten maken. wink Ik noem Mendez ook één van de absolute hoofdverdachten van de overval bij Dekaise. Dat betekent niet dat hij de enige hoofdverdachte is. De term hoofdverdachte betekent ook niet dat hij per sé de dader is, maar dat er meer dan voldoende elementen zijn die hem uitermate verdachte maken, ongeacht zijn relatie met Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

439

Re: Juan Mendez

Dat hij bij Dekaise in de winkel was, daar is geen bewijs van en dat krijg je m.i. niet rondgefietst zonder uit te gaan van betrokkenheid van Dekaise zelf. Met die hypothese heb ik het zeer moeilijk, gelet op diens verwondingen.

Maar dat Mendez een crimineel was (dief en heler van wapens), sales manager of niet, dat staat m.i. vast. Wat zouden ze gedaan hebben bij FN als dat uitgekomen was? Maar een goed punt: waar was Mendez op het ogenblik van de overval bij Dekaise? Is dat bekend en staat het vast?

440

Re: Juan Mendez

Bij FN vonden ze het (wapenhandel en diefstal) blijkbaar niet erg genoeg om een onderzoek in te stellen:

Charles D., een werknemer van FN, verklaarde dat Mendez's gedrag berucht was binnen het bedrijf en dat hij werd verdacht van wapenhandel. De verkoopafdeling vroeg Mendez om uitleg over de bestemming van sommige wapens; dit werd beantwoord met wild onrealistische antwoorden ("des responsies manifesteren fantaisistes"). Er is echter geen intern onderzoek gedaan naar de zaak.

Bron: Akte van Beschuldiging proces Bouhouche-Beijer

Ik verwijs ook nog naar deze post van mij met het overzicht van alle wapens die gevonden zijn na de dood van Mendez » Forum

Tel daar de explosieven bij die gevonden werden in zijn tuin en zijn betrokkenheid bij de misdaden van de bende Bouhouche-Beijer en dan stort het verhaal van de "brave directeur" helemaal in elkaar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube