461

Re: Juan Mendez

De perceptie over Daniël Dekaise draait natuurlijk ook mee met de aandacht die je geeft aan zijn inderdaad briljante kennis en kunde inzake wapens. Of je kan het ook hebben over de delicten met cocaïne waaraan zijn naam ook gekoppeld is.

Maar dat is voor de meesten hier oninteressant, zo blijkt als je de relevante berichtgeving en dan ook de aandacht hiervoor herleest. Inzake informatie die hierover publiek bekend gemaakt is en hier ook wel te vinden:

“Drie Libanezen die Chebib naar Daniël Dekaise vergezelden, Attala, Kasis en Moussalem,werden door de Waverse BOB omschreven als kleinere drugshandelaren. De vier Libanese drugstrafikanten werkten voor de distributie van heroïne en cocaïne nauw samen met dealers als Maroun Hage, Marcel Castris, Francis van Binst en Bruno Farcy, figuren waarvan de namen ook opduiken in de affaire François.”

462

Re: Juan Mendez

Wel, ik ben neutraal wat opinie betreft. Ttz: ik heb het dossier niet dus het enige wat ik kan doen bij gebrek aan vaststaande feiten is lezen, trachten te analyseren en dan doen wat ik altijd doe, zowel bij mezelf als anderen (als jullie met mijn medewerkers/collega's zouden kunnen spreken...): kijken of ik een gat kan schieten in een theorie en men er iets beters kan mee bouwen.

Enerzijds meen ik dat er voldoende elementen zijn om redelijkerwijs aan te nemen dat Mendez zeker geen heilig boontje was en dat hij samen in de criminaliteit zat met o.a. Bouhouche en Beijer.

Er zijn de getuigenissen van deelname aan de overval. Dat kan je niet zomaar wegzetten. Maar: deelname aan die overval (daarmee bedoel ik: als overvallers in de winkel) dat krijg ik zoals uiteengezet voor mezelf niet logisch rondgefietst in combinatie met de stilte van Dekaise.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Mendez er niets mee te maken heeft. Alleen, ik kan niet logisch accepteren dat hij samen met Bouhouche in die winkel stond en dat Dekaise hen herkende en daarna stil bleef.

Wat ik persoonlijk ook denk over die overval: het doel waren de wapens, niet (althans exclusief) de persoon. Of het motief simpelweg was: wapens vergaren, dat weet ik niet. Misschien moest men een paar specifieke wapens hebben.

De moord op Mendez: verdachte Bouhouche, motief: ja, middel: ja, opportuniteit: misschien (dodgy alibi). Bouhouche die verklaart 'Mendez was mijn vriend' --> criminelen hebben geen vrienden, hoogstens tijdelijke partners, anders zijn het geen professionals. Contra Bouhouche als dader: Mendez is er nog mee gaan kruisboogschieten kort tevoren, ik zou dat niet doen indien ik me zorgen maakte. Ik zou ook niet met iemand als Bouhouche afspreken op een parking zonder dat mijn 9mm klaar lag, ipv in een verborgen ruimte in mijn wagen. En ik zou niet in mijn wagen blijven zitten zijn, dat is niet de handigste schietpositie.

Complotten en manipulaties: exceptional claims require exceptional evidence.

463

Re: Juan Mendez

highonprozac wrote:

Dus van nu af aan gaan we hem dan ook niet meer zien als wapenhandelaar en slachtoffer, maar als ‘gangster-winkelier’, want hij maakt zich strafbaar aan schuldig verzuim en verhandelt ten slotte wapentuig, wat in wezen een verwerpelijke bezigheid is!

Ik snap niet waarom je plots Dekaise omschrijft als 'gangster-winkelier'; er is niemand anders die dat doet. Dekaise was een slachtoffer van de Bende van Nijvel. Waarom net hij een slachtoffer is, is natuurlijk een andere discussie, maar hij blijft niets anders dan een slachtoffer.

highonprozac wrote:

De angst van Mendez daarentegen, is dan weer niet echt, en een vreemde historie, want toen hij die fatale 7e januari alleen naar zijn werk vertrok, had hij volgens zijn vrouw totaal geen stress of angst meer.

Gelieve de discussie een beetje serieus te houden. Nergens zeg ik dat de angst niet echt is. De angst van Mendez was heel echt, maar de tijdlijn van de laatste weken van Mendez zit vol eigenaardigheden. Zoek maar eens op met wie hij normaal gezien altijd mee rijdt, maar toevallig die 7e januari 1986 niet.

highonprozac wrote:

Natuurlijk niet, integendeel … hij was kompleet gerustgesteld!

Nergens zeg ik dat hij compleet gerustgesteld was.

highonprozac wrote:

Behalve als ik een bedenking maak over de zaak Dekaise dan begin men steeds opnieuw te steigeren, want Dekaise is voor de moderator en vele anderen blijkbaar reeds een uitgemaakte zaak?

Nooit heb ik gezegd dat de overval op Dekaise een uitgemaakte zaak is. Ik heb de waarheid niet in pacht. Ik weet alleen dat Mendez voor de overval in Waver een absolute hoofdverdachte is (en dan heb ik het in de eerste plaats niet over mezelf maar over de speurders van de Cel Waals Brabant). En nogmaals; een hoofdverdachte zijn is niet gelijk aan de dader zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Juan Mendez

Beste Ben, het irritante aan jouw herhaaldelijke commentaren op mijn uiteindelijk zeer occasionele en vrijblijvende posts, is ondermeer dat je het doet uitschijnen alsof je de ironie en het bijtende cynisme van mijn post niet zou begrijpen?, Wat zou betekenen dat we opgezadeld zitten met een geestelijk achtergestelde moderator, wat natuurlijk zeker niet de bedoeling kan zijn.

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Ik ben er ook hoe langer hoe meer van overtuigd dat Bouhouche niet de moordenaar van Mendez is. Hij heeft zo vaak gezegd dat Mendez zijn vriend was en dat hij zijn vriend nooit zou kunnen vermoorden, en ik denk dat Bouhouche op dat vlak gelijk heeft.

Deze post vind ik waarlijk ontroerend, omdat dat de eerste keer is dat ik ooit iemand iets positiefs hoor zeggen over Bouhouche en het zoeken naar iets menselijks in de grootste monsters is iets wat me aanspreekt. Maar even terug naar de realiteit, we hebben het hier over Bouhouche, die dan weer tegen een andere vriend zijn : Christian, jij bent sterker maar ik ben slimmer, wat betekent dat ik je in de rug zal pakken. Niets zo moois als een ware vriendschap tussen mannen.

Re: Juan Mendez

Liefste schat,.. De ontmaskering van de Bende van Nijvel, gaat niet echt over mannen-liefde, waar ik “by the way” geen enkel probleem mee heb. Het is wel zo dat de aanwezigheid van een verwijfde Marokkaan (Sliman) is bevestigd in de winkel van Dekiaise?

Re: Juan Mendez

Bouhouche en vrienden waren bezig met oplichtings en chantage zaken. Al dan niet onder druk overtuigt Bouhouche Mendez om zijn wapens als gestolen op te geven. In werkelijkheid zitten ze ergens in de vele boxen die Bouhouche huurt in één of andere site rond het Brusselse. Mendez is gehecht aan zijn verzameling en Bouhouche maakt de belofte om goed zorg te dragen voor de wapens.

Bouhouche, voor geen haar te vertrouwen, draagt geen zorg voor de wapens en leent ze uit aan allerlei crimineel gespuis. Mendez vermoedt dat zijn wapens worden gebruikt tijdens bende overvallen en draait paranoid. Mendez confronteert Bouhouche met de feiten. Dit betekent Juans einde, teneinde hij nu op de hoogte is van de Bende betrokkenheid van Bouhouche. Gevolg: Bouhouche doodt Mendez want heeft nog weinig andere keuze. Op de begrafenis stelt Bouhouche iedereen gerust dat de Bende nu tot het verleden behoort.

Dat is de meest simpele rechttoe rechtaan verklaring voor de moord op Mendez (daarom niet de juiste).

Voornaamste Take Away : Het was (alweer) Gol die verbood om dossier Mendez en dossier Bende te linken.

468

Re: Juan Mendez

Ik zou het nog eens terug moeten opzoeken maar er was wel iemand die de dood van Mendez voorspelde. Het staat zelfs ergens in een PV. Was het Asterix?

Het is ook niet onmogelijk dat de Bende ophield omdat het doel bereikt was, namelijk een forse investering in de veiligheidsdiensten.

Het enige dat we met zekerheid weten is dat we het niet weten. Conclusie, zowat iedereen hier kan gelijk of ongelijk hebben. En met logica lossen we de Bende niet op. Laats las ik hier iets in de zin van: Waarom zou je van Brussel naar Antwerpen rijden via Herentals. Dat soort logica mag je nooit op de Bende loslaten.

Blijkbaar kon nooit gecontroleerd worden of het verhaal van Asterix klopte omdat de drie betrokkenen alle 3 gedood werden (toeval natuurlijk).

Ik heb dit verhaal proberen na te trekken. Verbeter me indien ik fout zou zijn aub. Het gaat over een verklaring van een niet-gekende tipgever die deze verklaring schriftelijk afleverde aan Frank De Moor ergens tussen maart 1988 en april 1988. Dit is dus meer dan 2 jaar na het feit dat er genoemd werd rond de moord van 7 januari 1986 op Juan Mendez).

De niet-gekende tipgever haalde naar eigen zeggen zelf de informatie van François Ertrijckx, die hem dat tussen eind 1984 en z'n dood in januari 1985 vertelde. Aangezien deze op 22 januari 1985 gedood werd, kon niet gecontroleerd worden of de niet-gekende tipgever de waarheid sprak.

469

Re: Juan Mendez

fenix wrote:

Laats las ik hier iets in de zin van: Waarom zou je van Brussel naar Antwerpen rijden via Herentals. Dat soort logica mag je nooit op de Bende loslaten.

't was via Moskou! smile

Ik zeg niet dat je alles oplost met logica, maar wat ik wel zeker weet is dat er zonder logica zeker geen beginnen aan is (niet dat ik denk dat dit dossier ooit opgelost zal raken, eerlijk gezegd).

Asterix werd vermoord in januari 1985, op de parking van het Westland Shopping Center, zittend in zijn wagen, kogel achter zijn rechteroor, kaliber .380 ACP (9 mm short). Hij had verklaard dat de leider van 'de bende' een politieman zou zijn, over iets gelinkt aan Mendez weet ik niets maar ik weet ook bijlange niet alles, zou interessant zijn maar bedenk: zijn kaartje werd geknipt een jaar vóór Mendez.

Re: Juan Mendez

Spectator Of Life wrote:

Bouhouche en vrienden waren bezig met oplichtings en chantage zaken. Al dan niet onder druk overtuigt Bouhouche Mendez om zijn wapens als gestolen op te geven. In werkelijkheid zitten ze ergens in de vele boxen die Bouhouche huurt in één of andere site rond het Brusselse. Mendez is gehecht aan zijn verzameling en Bouhouche maakt de belofte om goed zorg te dragen voor de wapens.

Bouhouche, voor geen haar te vertrouwen, draagt geen zorg voor de wapens en leent ze uit aan allerlei crimineel gespuis. Mendez vermoedt dat zijn wapens worden gebruikt tijdens bende overvallen en draait paranoid. Mendez confronteert Bouhouche met de feiten. Dit betekent Juans einde, teneinde hij nu op de hoogte is van de Bende betrokkenheid van Bouhouche. Gevolg: Bouhouche doodt Mendez want heeft nog weinig andere keuze. Op de begrafenis stelt Bouhouche iedereen gerust dat de Bende nu tot het verleden behoort.

Dat is de meest simpele rechttoe rechtaan verklaring voor de moord op Mendez (daarom niet de juiste).

Voornaamste Take Away: Het was (alweer) Gol die verbood om dossier Mendez en dossier Bende te linken.

Tenzij Mendez een complete idioot was, denk ik dat hij uit de kranten en zijn kennis van wapens heel duidelijk kennis had dat de ballistiek de aanvallen niet koppelde aan zijn gestolen wapens, maar wel duidelijk aan de gestolen wapens bij Dekaise.