491

Re: Juan Mendez

Xenophon wrote:

een vraag waar ik geen antwoord op heb indien Mendez en Bouhouche aanwezig waren in de winkel als daders is waarom Dekaise hen niet herkend heeft want hij kende beiden goed.

Dat Bouhouche en Dekaise elkaar al kenden voor de overval is gekend. Maar ik heb nog nooit een bron gevonden die zegt dat Mendez bij Dekaise kwam voor de overval. Het staat dus volgens mij ook helemaal niet vast dat Dekaise in staat zou geweest zijn om Mendez te herkennen, vermits hij hem niet kende.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

492

Re: Juan Mendez

Tuurlijk kende Mendez Dekaise. Hij heeft Daniel nog een samenwerkingsverband voorgesteld om een wapen te ontwikkelen…

493

Re: Juan Mendez

En wanneer was dat voorstel van Mendez?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

494

Re: Juan Mendez

Ben wrote:

Bij FN vonden ze het (wapenhandel en diefstal) blijkbaar niet erg genoeg om een onderzoek in te stellen:

Charles D., een werknemer van FN, verklaarde dat Mendez's gedrag berucht was binnen het bedrijf en dat hij werd verdacht van wapenhandel. De verkoopafdeling vroeg Mendez om uitleg over de bestemming van sommige wapens; dit werd beantwoord met wild onrealistische antwoorden ("des responsies manifesteren fantaisistes"). Er is echter geen intern onderzoek gedaan naar de zaak.

Bron: Akte van Beschuldiging proces Bouhouche-Beijer

Ik verwijs ook nog naar deze post van mij met het overzicht van alle wapens die gevonden zijn na de dood van Mendez » Forum

Tel daar de explosieven bij die gevonden werden in zijn tuin en zijn betrokkenheid bij de misdaden van de bende Bouhouche-Beijer en dan stort het verhaal van de "brave directeur" helemaal in elkaar.

De "brave directeur' was al begin jaren '80 - bewezen - niet zo braaf meer, als hij het al ooit was... Om nog even relevant hiertoe en, zonder ondermijning van deze topic, dit gegeven van Ponsaers te citeren:

Sommige speurders zijn er dan ook meer van overtuigd geraakt dat het Madani Bouhouche was die ondermeer betrokken was bij de dief stal bij de groep “Diane”. Diezelfde speurders zijn van mening dat de gestolen wapens passeerden via Juan Mendez. De uiteindelijke bestemming van het lot anti-terreurwapens zou Honduras zijn geweest. Bij die transactie zouden Stowell, de steenrijke Amerikaan die Juan Mendez ontving op 9 november 1985, en Davila Del Pielago, de voorganger van Mendez bij FN, betrokken zijn.

In dit verband is het niet onbelangrijk op te merken dat Davila auteur is van een boek met als titel : “L’armement des groupes terroristes dans le monde”, en dat bij Mendez thuis wapens in beslag werden genomen, afkomstig van Davila.

Mendez en Co bleven onfrisse praktijken hanteren tot de aanslagen van de zogeheten Bende van Nijvel in Aalst, de verdere afloop is inmiddels door iedereen gekend.

Ben wrote:

En wanneer was dat voorstel van Mendez?

Dat was vóór de aanslag op Dekaise.

495

Re: Juan Mendez

Xenophon wrote:

en er werd geen Ingram gestolen bij Mendez.

En er werd wel een H&K gestolen bij Mendez. Welles-nietes.

Uit het interview met José Mendez:

"Ik denk van wel. Ik heb er met politiemensen over gediscussieerd. Heeft de Bende van Nijvel ja dan nee een H&K gebruikt? Volgens hen niet, volgens hen was het een Kalashnikov geweest. Maar als je iets van wapens af weet, kun je je niet vergissen. De H&K is high tech, van plastic en met geluidsdemper, de Kalashnikov is een houten bazaar. Op de robotfoto's van Aalst heb ik een H&K gezien. Dus ga ik ervan uit dat mijn broer zeker was dat de Bende van Nijvel dat wapen gebruikte. Het is daarom dat hij na de slachting in Aalst het politiecommissariaat van Overijse is binnengestapt om te horen of zijn wapens daar wel degelijk gebruikt waren."

Nochtans:

Ben wrote:

Uit pv nummer 102.183 blijkt dat de BOB van Nijvel een rare vaststelling heeft gedaan over Mendez. Na de diefstal van zijn wapencollectie kocht Mendez bij een zekere Vincente Eugenio uit de Verenigde Staten drie geluidsdempers en twee laders voor een mitrailleur van het merk HK. Hij kocht ook een richtkijker voor een geweer voor sluipschutters. De logische vraag: Waarom koopt iemand voor privé-redenen benodigdheden voor wapens als zijn volledige wapencollectie gestolen is?

Bron: BOB Nijvel | 1 Juni 1989

Overigens is er in Chili ook een van de - bij de groep Diane - gestolen wapens terug gevonden. Is dat vreemd?

Een van de topstukken uit de collectie van Juan Mendez was gevaarlijk om te hebben. Het was een machinegeweer Heckler & Koch met geluidsdemper. Juan Mendez had bij Peruviaanse officieren al geprobeerd aan zo'n wapen te komen. Het werd enkel geleverd aan ordestrijdkrachten. Hij had bot gevangen, maar via Madani Bouhouche was het hem toch gelukt om er een te bemachtigen. Het was gestolen bij het SIE, het Special Interventie Eskadron van de rijkswacht.

Handig om hete wapens te laten 'afkoelen' in een land, ver weg van hier. Als je maar de juiste mensen kent.

496

Re: Juan Mendez

Welk wapen bedoel je exact wanneer je verwijst naar een HK?

Als je het hebt over een MP5(SD) dan werd die niet gestolen bij Mendez, Mendez had een door Bouhouche bij het SIE gestolen MP5 in bezit en uiteindelijk is zijn weduwe die komen binnenleveren.

Ik heb nu ook de quote uit 'Beetgenomen' van Hilde Geens waarover je het in de andere post had nagelezen in het werk. Hilde Geens citeert op haar beurt speurder Jean-Pierre Doraene, die volgens haar stelt dat Mendez een Ingram buiten gesmokkeld had bij FN en dat die samen met de rest van zijn collectie was gestolen door (vermoedelijk) Bouhouche. Hoe Doraene tot die conclusie kwam staat er niet.

Daarna legt ze een link naar de broer van Mendez die zou stellen dat de bende wapens zou gebruikt hebben die door de handen van Bouhouche waren gegaan (Hilde Geens, Beetgenomen, locatie 5536, kindle-editie).

Maar: hoewel je er je verstand moet bijhouden stellen noch Doraene, noch (formeel gezien althans) Geens dat de Ingram die bij Mendez zou gestolen geweest zijn en volgens hen door de handen van Bouhouche ging, gebruikt werd door 'de Bende'.

FN moet toch data gehad hebben over die verdwenen Ingram denk ik dan. Dat moet toch geweten zijn, minstens het serienummer. Is dat wapen ooit nog ergens opgedoken?

Daarenboven: het komt me als zeer onwaarschijnlijk voor dat de Ingram die bij Mendez zou zijn (voorwaardelijke wijs) gestolen op 15 mei 1985 degene zou geweest zijn die opdook bij Haemers, immers, het wapen dat door Haemers en Lacroix en co werd gebruikt werd weergevonden en onmiskenbaar gelinkt aan feiten begaan te Evere. Men beschikte over referentiemateriaal. In de akte van inbeschuldigingstelling van het proces Haemers wordt ook voor de Ingram en een Uzi verwezen naar feiten die gebeurden te Wilsele, zie p. 51:

Concernant I'UZI et l'INGRAM, on se réfèrera à ce qui a été dit à propos du hold-up commis à Wilsele, Ie Ier mars 1985 (v. ci-dessus, 3.4 et 3· 5)·

Noteer de datum: vóór de diefstal bij Mendez. Hoewel ik er eerlijkheidshalve aan toevoeg dat in de aangehaalde punten 3.4 en 3.5 niet expressis verbis naar bewijsmateriaal uit de Ingram wordt verwezen, daarvoor zou men het volledige dossier moeten kunnen inzien.

Tenslotte: Ik mag hopen dat het materiaal van de Ingram van Haemers werd vergeleken met het materiaal van Aalst, dat kon immers perfect: men had in beide gevallen hulzen en projectielen. En het Haemers-wapen zelf dus onbeperkte testmogelijkheden.

En ik herhaal: het staat vast dat bij Dekaise 2 Ingrams waren gestolen. De m.i. meest plausibele uitleg is zonder meer dat het de M10 was die daar gestolen werd (en die nooit werd teruggevonden) die bij de bendefeiten werd gebruikt.

497

Re: Juan Mendez

Tiens wrote:

Er is op dit forum al genoeg aangehaald dat Mendez (en anderen) op een illegale manier aan wapens en explosieven (trachten te) geraken. Daar hadden ze hun reden voor. Als je iets illegaals (gruwelijks) van zins bent met een wapen is dat niet zo handig dat dat op je naam ingeschreven staat. Lees bv Bultot zijn zoektocht naar een geschikte wapens voor de aanslag te Aalst. Dus nee, dat ben ik niet vergeten.

Ter aanvulling… - opgelet voor de naam out of the blue, hij staat ook niet op dit forum! - Charles Dourcy van FN verklaarde aan de speurders dat er binnen FN grote vermoedens waren dat Mendez op een illegale manier wapens verhandelde. Maar hier is nooit binnen FN een onderzoek naar ingesteld.

Ongetwijfeld was dit een poging om de boel te ondermijnen. Citaat.

498

Re: Juan Mendez

Bron van dit citaat aub.

499

Re: Juan Mendez

Dat kan je onder andere lezen in de akte van inbeschuldigingstelling van het proces Bouhouche-Beijer:

Charles Dourcy, employé à la FN, a déclaré que le comportement de Mendez était notoire au sein de l'entreprise et que l'intéressé était soupçonné de se livrer à un trafic d'armes. Le service commercial aurait d'ailleurs demandé à Mendez des explications concernant la destination de certaines armes; celui-ci aurait fourni des réponses manifestement fantaisistes. Aucune enquête interne n'a toutefois été menée à ce sujet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

500

Re: Juan Mendez

Dank je