81

Re: Juan Mendez

Koos24, een plantsoendienst die wegcontrole doet op een plaats delict?

Nijmegenaar, een autostrade is een Rijksweg. Controles daarop gebeurden door de Rijkwacht (geen witte maar oranje fluojassen). Een verkeerscontrole begint op een vastgesteld uur en eindigt op een vastgesteld uur. Dat de dame in kwestie niet gecontroleerd werd is het gevolg van een tijdschema. Toch heb ik mijn bedenkingen bij deze controles. Witte fluovesten die niet bestaan? Hoeveel personen die de zogenaamde controle uitvoerden?

Ben, een vergelijking met Francis Zwarts houd volgens mij geen steek. Zwarts was een geroutineerde geldtransporteur die uit eigen wil niet zou stoppen bij nep-agenten, temeer omdat hij door organisatorische omstandigheden alleen op de baan was.

82 (edited by koos24 16-12-2010 13:13)

Re: Juan Mendez

Nijmegenaar wrote:

Koos, mischien ziet maar 1 getuige de fluo-jassen maar meerdere getuigen spreken over een politiecontrole. Zoals Ben al zei heeft het inderdaad veel weg van de zaak Zwarts en Kirschen & Co. Misschien heeft de politiecontrole als doel gehad het verkeer richting oprit tijdelijk tegen te houden. "En een vrouw snapte niet waarom de politie mensen controleerde, want er was geen ongeval gebeurd. De controle was afgelopen voor zij aan de beurt was."

Als er inderdaad meer getuigen zijn van een politiecontrole kan er bijna geen sprake zijn van toeval. Als de politie/rijkswacht niet met fluo jassen is uitgerust kan het zijn dat de "fluo jas" bij een andere getuige hoort. Jammer dat de processenverbaal van die getuigen niet on-line te vinden zijn voor een eventuele tijdsbalk.

LEO wrote:

Een plantsoendienst die wegcontrole doet op een plaats delict?

Oke, de fluo-jas deed een verkeerscontrole? Ik dacht dat alleen zijn/haar aanwezigheid was opgemerkt. Op zich toch niet onlogisch als je het filmpje van Panorama ziet. 06.15 zie je ook Rijkswachter met fluo hesjes.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

83

Re: Juan Mendez

LEO wrote:

Een vergelijking met Francis Zwarts houd volgens mij geen steek. Zwarts was een geroutineerde geldtransporteur die uit eigen wil niet zou stoppen bij nep-agenten, temeer omdat hij door organisatorische omstandigheden alleen op de baan was.

Blijkbaar was hij wel gestopt, anders zou hij nu nog in leven zijn. En volgens mij houdt de vergelijking wel "steek", net omdat er in beide gevallen blijkbaar nep-agenten betrokken zijn en dezelfde dader (s) genoemd worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

84

Re: Juan Mendez

Nijmegenaar wrote:

Heb toevallig afgelopen zondag met Koos24 en een andere kameraad de onheilsplek bezocht.

Zijn jullie soms toevallig ook niet eens gaan kijken op het enige hondenkerkhof van België in Limal? Ongeveer 500m daar vandaan? Waarschijnlijk hebben jullie nog nergens in het Nederlands gelezen wat daar gebeurd is de maandag volgend op Nijvel?

Zonder de Franse websites te volgen is het hopeloos want 80% gebeurd in Wallonië en zelfs daar wist niemand van deze historie tot ik dit toevallig in de krant vond. De herstelde gendarme Campine (ja die van de Koldam) komt er oog in oog te staan met een andere TBW die wagen van DP gestolen heeft en er in Limal werd opgewacht door een blonde paardestaart.

85

Re: Juan Mendez

Wat die fluojassen betreft. De jaren 80 waren toch de tijd van de zwart leren rijkwachtjekkers. Van fluo was toen lang geen sprake volgens mij.

86 (edited by Hestur 16-12-2010 21:40)

Re: Juan Mendez

Op basis van het interview en andere puzzelstukken kom ik (en velen met mij, vermoed ik) tot volgende rode draad: De Staerke doet de overvallen van 1985 in Aalst en vermoedelijk ook Eigenbrakel-Overijse met enkele kompanen (vgl. de recente robotfoto van Salesse en de herkenning van Haemers). De aanwijzingen zijn wat dat betreft op z'n minst sterk. De wapens krijgt De Staerke van Bouhouche (zie interview broer Mendez). Bouhouche heeft die wapens van Mendez gestolen in mei 1985 (zie website).

Deze samenvatting in een notendop verklaart praktisch alles voor 1985. De angst van Mendez, die achterhaald heeft dat zijn wapens door de Bende gebruikt werd en voor zijn eigen leven vreest als kroongetuige van de Bende. Hoe de wapens van bij Mendez tot bij de Bende raakten (nl. Bouhouche en De Staerke). Mendez' eigen dood, op het moment dat zijn angst al wat is weggeëbd, enkele maanden na Aalst - hij had ontdekt dat Bouhouche een centrale rol speelde in de Bende. Het motief was niet geld, maar getuigen uit de weg ruimen.

De verklaringen van de reeds eerder vermoorde Ertryckx, die zei dat ene Dany (Bouhouche) aan de daders de wapens bezorgde, ze daarna weer terug nam en de deelnemers aan de overvallen een half miljoen frank betaalde. De verklaringen van meerdere personen dat zij een aanbod kregen om voor geld overvallen te plegen op warenhuizen.

Zijn er tegenargumenten die ik over het hoofd zie? Ik krijg stilaan de indruk dat we met het bovenstaande het "wie" en "hoe" behoorlijk precies kunnen invullen. Het feit dat de speurders Salesse in de robotfoto herkennen, maakt mij trouwens hoopvol. Ik denk dat het net zich, zeer laattijdig en zeer langzaam, begint te sluiten. Zou de schorsing van Lionel Ruth daarbij een rol spelen?

87

Re: Juan Mendez

Raf wrote:

Wat die Fluo jassen betreft. De jaren 80 waren toch de tijd van de zwart leren rijkwachtjekkers. Van fluo was toen lang geen sprake volgens mij.

Op 4 momenten in dit filmpje zie je, bij verschillende Bende overvallen, politie (of Rijkswacht) in Fluo jassen. De tijdstippen: 1:47, 2:50, 6:06 en 6:14. Bij respectievelijk Waver, Nijvel en Mendez.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

88 (edited by Boemerang 17-12-2010 18:11)

Re: Juan Mendez

Ben, ik denk dat deze getuige:

In de namiddag van 7 januari, omstreeks kwart over vier, loopt bij de rijkswacht een telefoontje binnen dat er op de pechstrook van de oprit van de snelweg E40 Brussel-Namen in Genval-Rosières een Volkswagen Passat staat geparkeerd met daarin het levenloze of zwaargewonde lichaam van een man. Een automobilist die de auto daar 's morgens had zien staan, was nieuwsgierig geworden toen hij de Passat er 's namiddags weer opmerkte.

Dezelfde is als deze getuige:

Eèn man zag de VW op deze plaats om 7:45uur, toen hij om 8:00 weer voorbij kwam stond de auto er nog. Deze man is gestopt en ontdekte het lichaam van Mendez. Hij is formeel en zegt dat hij om 7:45uur geen persoon in de VW zag zitten. De auto was dus leeg of Mendez was toen al dood (omgevallen/ineengezakt).

Ik vrees dat het grootste verschil in deze 2 verklaringen is dat er eentje een rondje door de pers heeft gemaakt en de andere niet. Deze getuigenis hierboven is vrijwel direct na de moord opgetekend. Volgens het P.I. is Mendez om 7u00 vertrokken en om 8u00 dood aangetroffen, zijn auto stond zeker om 7u45 op deze plek. De andere 2 getuigen uit het P.I. zijn van dagen tot hooguit enkele weken na de moord. Over de aanvullende getuigenissen van later zijn wellicht ergens in de andere vrije Mendez-stukken te vinden (?). Ik ben op zoek. Waarschijnlijk is het dat deze mensen allemaal tussen c.a. 6u45 en het ter plaatse komen van de (in dit geval echte) politie, hier voorbij zijn gereden. Er lijkt mij dus een tijdvak van zo'n 45 minuten waarin alles zich zou moeten hebben afgespeeld.

Even een (domme) vraag: Proces Mendez geflopt, niet gekoppeld aan de bende en over een paar weken is het 25 jaar geleden. Komt dan alles inzake Mendez vrij?

K&, wapenhandel en real-politik kent geen idealistische beperkingen. Enkel strategisch en economisch belang telt. Mendez stond namens FN in contact met de Sandinisten en Israël voert een kolonisatie en apartheidsbeleid. Men omhelst elkaar en prikt een dolk in elkanders rug.

Koos, volgens mij hou jij wel van filmpjes analyseren. Hier is een uitgebreide reconstructie van een "klus" van in dit geval de Mossad. Liquidaties door "diensten" gaan er meestal anders aan toe dan "gewoon even afknallen". Hier zijn veel redenen voor te bedenken. 3 PART FULL CCTV The assassination of Mahmoud al Mabhouh in Dubai » liveleak.com

89

Re: Juan Mendez

Boemerang wrote:

Koos, volgens mij hou jij wel van filmpjes analyseren. Hier is een uitgebreide reconstructie van een "klus" van in dit geval de Mossad. Liquidaties door "diensten" gaan er meestal anders aan toe dan "gewoon even afknallen". Hier zijn veel redenen voor te bedenken. 3 PART FULL CCTV The assassination of Mahmoud al Mabhouh in Dubai » liveleak.com

De Mossad gebruikte vele methodes, daar zat gewoon afschieten en bomaanslagen ook bij. Een liquidatie moet vooral effectief zijn en over niet te veel schijven gaan. Ik heb een boek thuis over de "wraak" van de Mossad na de gijzeling tijdens de olympische spelen in 1972 en aansluitend de dood (moord) op de sportlieden. Het is indrukwekkend hoeveel werk ze er van maakten.

Mooie film, bedankt. smile Het boek waar ik het over had was "Vergelding" van Aaron J. Klein. Bij liquidatie is het juist de bedoeling, buiten het doelwit, zo min mogelijk slachtoffers te maken, geen onnodige politie aandacht en publiciteit te trekken de werkwijze van de bende was juist het tegenovergestelde.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

90 (edited by Boemerang 19-12-2010 00:28)

Re: Juan Mendez

koos24 wrote:

dat kan ik niet geloven

Koos, het gaat er niet om wat wij (willen) geloven of niet (willen) geloven... Het gaat om waar de kennis en de feiten, voor zover wij die correct kunnen achterhalen, ons heen leiden. Omdat het "Off Topic Monster" hier in onze nek hijgt verwijs ik voor verder debat  hierover naar Forum » Overijse of naar deze hypothese » Forum

koos24 wrote:

je laat het op een straatroof lijken, zoals bij Mendez

Er is volgens mij nooit ook maar een vermoeden geweest van een straatroof inzake Mendez:

De portefeuille bleef onaangeraakt. Niets lijkt te zijn gestolen.
De deuren zijn zorgvuldig afgesloten, de sleutels zijn verdwenen.
Alles lijkt erop dat Mendez zijn moordenaars kende of vertrouwde.

Bron: Personnes Imp.

Over Mendez en Stowell op de avond van Aalst.

Tony is blij dat hij zijn gedachten op iets anders kan concentreren als zijn bezoeker het kantoor binnenkomt. Douglas Stowell is een Amerikaan die in het Zwitserse Gstaad woont, waar hij regelmatig opgemerkte feestjes geeft. Daarbij doet hij beroep op allerhande internationale sterren. Recent nog had hij Elton John als entertainer naar Gstaad gehaald. Een ding is overduidelijk, Stowell is steenrijk. Hij heeft residenties in Honduras, in Tegucgalpa en in Costa Rica.

Zowat een jaar geleden heeft Tony de Amerikaan bij FN geïntroduceerd. Sindsdien werkt Stowell als officieus agent van FN voor wapenleveringen in Honduras, het land van waaruit de CIA de Nicaraguaanse Contra's van wapens voorziet. Die namiddag onderhandelen Juan Mendez-Blaya en Douglas Stowell over een bestelling van niet minder dan 1.700 wapens, met bestemming Honduras.

'Tony' Mendez neemt die avond afscheid van de Amerikaan, Douglas Stowell, in zijn FN-kantoor in Herstal. De rijke Amerikaan stuift weg in zijn zwarte Ferrari, richting Gstaad. Aan de Frans-Luxemburgse grens, in Dudelange, wordt hij tegengehouden en zijn wagen wordt doorzocht. De Franse douane-ambtenaren vinden in de kofferruimte van de Amerikaan vier nieuwe 9mm pistolen van FN, wisselstukken voor mitrailleurs, verkoosdocumenten voor Zuid-Amerika en documenten betreffende de bewapening van helikopters. Stowell wordt door de Franse onderzoeksrechter Dié onder aanhoudingsmandaat geplaats wegens illegale invoer van oorlogswapens. Die vermoedt dat Stowell illegaal oorlogsmateriaal levert aan de Nicaraguaanse contra's in Honduras. Hij is vast van plan de rol van FN hierbij uit te diepen.

Daders » Bouhouche&Beijer