21

Re: Benoît de Bonvoisin

Toen ik de historie las van het kasteel van Benoît de Bonvoisin in Maizeret, viel mijn oog op een opmerkelijke naam als bewoonster tussen 1910 en 1939 (maar moet denk ik verder niets achter gezocht worden):

Le château fut ensuite occupé de 1910 à 1939 par Madame veuve J. Delhaize, fondatrice des magasins du même nom.

Bron » www.maizeret.be

Non semper ea sunt quae videntur

22

Re: Benoît de Bonvoisin

Inbraak in kasteel van baron de Bonvoisin

Tijdens de nacht van zondag op maandag werd ingebroken in het kasteel van baron de Bonvoisin te Maizeret, in de buurt van Namen. Alle kamers werden doorzocht, in het bijzonder de slaapkamer van de baron. Het blijkt dat de daders op zoek waren naar documenten, wat ze poogden te verbergen door schilderijen en kunstvoorwerpen te stelen.

In 1981 werd baron de Bonvoisin ervan verdacht banden te hebben met extreem-rechtse elementen. Zowel de staatsveiligheid als de gemeentelijke politie hebben toen deze zaak onderzocht, waaruit bleek dat een en ander ongegrond was.

Bron: Gazet van Antwerpen | 5 Maart 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Benoît de Bonvoisin

Ben wrote:

"Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit het paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken."

Patrick Haemers kwam regelmatig van Brazilië terug naar België om overvallen te plegen omdat hun geld opraakte. Het lijkt me evident dat hij bescherming genoot, anders vlieg je niet zomaar x-aantal keer op-en-af ...

24

Re: Benoît de Bonvoisin

Paleis der Natie | De zaak-baron de B.

De Staatsveiligheid voedde journalisten met een rapport over baron Benoît de Bonvoisin als de spin in een extreemrechts web. Hij werd zelfs gelinkt aan de Bende van Nijvel. Na ruim veertig jaar zet het Luikse hof van beroep een punt achter die tragische farce. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Benoît de Bonvoisin

Eigenlijk hoort dit artikel ook bij het topic Staatsveiligheid. Rik Van Cauwelaert heeft het eveneens over de verjaring en gebruikt o.a. dit argument:

"Bovendien vrezen de onderzoekers dat de onverjaarbaarheid de complottheorieën zal blijven aanwakkeren."

De Staatsveiligheid die de journalisten voedde met valse rapporten over de Bonvoisin en dit op vraag van Philippe Moureaux, hoe noemen jullie dat? Ik noem dat een complot.

Van Cauwelaert laat zich nog eens goed gaan in dit artikel:

"Veel van die samenzweringstheorieën werden intussen onderuitgehaald. De Roze Balletten bleken pure fictie. De betrokkenheid van stay-behindnetwerken – zoals het Italiaanse Gladio, die dateerden uit de Koude Oorlog en die bij een Sovjetbezetting de gewapende weerstand moesten organiseren – bleek ook nergens op gebaseerd. Net zomin als de poging tot staatsgreep voorbereid door de toenmalige rijkswacht. De strategie van de spanning, waarbij een terreursfeer de bevolking moest opwarmen voor een gespierd regime, paste daarin."

Nog voor ik naar beneden scrolde op zoek naar de auteur van dit artikel wist ik al uit welke hoek het kwam. Op dezelfde manier heb ik naar het schitterend vertolkte 1985 gekeken. 1985 kleurde bloedrood.

En wat die oude verlamde Meneer de Bonvoisin betreft, ik gun hem van harte die overwinning op de Staatsveiligheid.

Oh ja, mijnen beste vriend Van Cauwelaert vergeet te vermelden dat het voor de slachtoffers onmogelijk is de Belgische staat te dagvaarden zolang er geen verjaring van het dossier is.

Want Staatsveiligheid dat is toch de Belgische Staat niet? Ik zou echt niet in de schoenen van de slachtoffers willen staan die moeten kiezen tussen de pest en de cholera (wat betreft de verjaring). Alhoewel ik betwijfel of hun mening zal gevraagd worden in deze.

Re: Benoît de Bonvoisin

Dat is nu eens een mooi voorbeeld van hoe allerlei samenzweringstheorien een gans onderzoek naar de haaien kunnen helpen, in dit geval het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Waarom doen mensen dat? Wel, ik weet dat niet. Om politieke redenen? Haatgevoelens? Zichzelf in de picture willen werken? Feit is dat het onderzoek naar de Bende van Nijvel naar de vaantjes is. En dat is niet alleen de schuld van de personen die dergelijke samenzweringstheorien naar voor brengen maar ook de schuld van diegenen die maar al te graag deze samenzweringstheorien aangrijpen om zodoende niet te hoeven zoeken naar de ware daders.

27

Re: Benoît de Bonvoisin

Inderdaad.

Re: Benoît de Bonvoisin

Dat de staatsveiligheid er achter zat, was blijkbaar een uitleg die hij wel vaker gebruikte.

Zes maanden voor heling van godsdienstige voorwerpen

"Nee, het is gedaan". Dat antwoordde rechter Paul Van Gheluwe toen baron Benoît de Bonvoisin (56) nog even wou reageren op zijn nieuwe veroordeling. Hij kreeg dinsdag 6 maanden cel en 200.000 frank boete voor heling van religieuze voorwerpen. Alfred Collins (*) (44) kreeg 2 jaar en 200.000 frank boete voor diefstal en verschillende oplichtingen. Zijn vriendin Viviane (53) kwam er met opschorting van de strafuitspraak van af.

(...) Van Gheluwe zag ook géén complot van de staatsveiligheid tegen de baron en de politie lokte het misdrijf evenmin uit, zoals de baron beweerde. Van Gheluwe vond het "verrassend" dat een lid van de Brusselse gerechtelijke politie gewoon naar de baron belde met het verzoek de gestolen voorwerpen terug te geven zonder een proces-verbaal op te stellen. (...)

Bron: Gazet van Antwerpen | 21 februari 1996

(*) Alfred Collins is geen onbekende, zie deze post in het topic Luik: 6 December 1985.

29

Re: Benoît de Bonvoisin

Tja, ondertussen weten we beter he.

30

Re: Benoît de Bonvoisin

“Zwarte baron” eindelijk witgewassen: na 43 jaar krijgt baron de Bonvoisin excuses voor foute nota van Staatsveiligheid

“De zwarte baron.” Het had de naam van een Suske en Wiske-album kunnen zijn, maar het is helaas een lange en pijnlijke affaire binnen justitie. In de hoofdrol? Een baron, een foute nota van Staatsveiligheid en (uiteindelijk) excuses van de Belgische Staat. Lees hier het ongelooflijke verhaal van baron de Bonvoisin (85) en zijn strijd voor eerherstel, die maar liefst 43 jaar duurde. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube