1

Topic: Boek: De 8 Cent Optie

Net gekocht in Fnac Antwerpen: De 8 Cent Optie van Richard Belfield.

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/3/4/1/9/1001004006209143.jpg

Moord is de oudste politieke daad ter wereld. Moorden uit politieke overwegingen markeren de loop der geschiedenis. Ze lokken oorlogen uit, leiden tot revoluties en veroorzaken immense verschuivingen in nationale en wereldwijde machtsverhoudingen.

Auteur en documentairemaker Richard Belfield plaatst in De 8 Cent Optie de belangrijkste aanslagen van onze tijd in hun historische context en laat zien hoe aanslagen, afgedaan als losstaande misdrijven, vaak passen in een internationale machtspolitiek. Het boek is - logisch - onderverdeeld in verschillende hoofdstukken die ook de perfecte politieke moord uitleggen:

Deel 1: Planning

  • Schrijf nooit iets op

  • Kies je moordenaar zorgvuldig uit

  • Vermoord er één, jaag duizenden doodsangst aan

Deel 2: Uitvoering

  • Houd het goed in de hand

  • Laat iemand anders het vuile werk opknappen

Deel 3: Alibi

  • Zorg dat je een goed verhaal hebt

  • Laat er, als het even kan, iemand anders voor opdraaien

  • Hoed je voor de krachten die in het spel zijn

Deel 4: Naspel

  • Weet wat je wil bereiken

  • Kijk altijd goed naar het alternatief

Als eerste bijlage vind je de algemene beginselen van de moordwetenschap:

Te beginnen bij het begin, zoek de originele documenten op en probeer erachter te komen wat er precies gebeurd is. Het onmogelijke buiten beschouwingen te laten. De grondwetten van de natuurkunde en de scheikunde zijn altijd van toepassing en als volgens die wetten iets onmogelijk is, dan is dat zo. Kogels bewegen alleen in rechte lijnen, zeker over korte afstanden. De plek zelf te bezoeken indien mogelijk.

Een tijdlijn op te stellen van wat er gebeurd is en geef de bron aan bij elke vermelding. De voetnoten en de bijlagen te lezen van alle officiële onderzoeksverslagen. Daar staan vaak interessanten aanwijzingen in. Geen acht slaan op de commentaren van experts, zeker niet op die uit de school van de 'wat-zou-er-gebeurd-zijn-als'-journalistiek. Tenzij de auteur er zelf bij was of goed onderzoek heeft verricht, heeft hij niets toe te voegen. Het papier met de commentaren van experts is geduldig, en het enige nut ervan is om je vis van de markt erin te verpakken.

Alles te negeren wat is geschreven door iemand die begint met 'Ik geloof alleen maar in toeval ...' Dat is onzin en iedereen die beweert te weten hoe de wereld in elkaar zit zou beter moeten weten. Iemand die zoiets zegt is vooringenomen en daardoor niet geschikt om serieus empirisch onderzoek te verrichten. Meestal zijn experts die hun opmerkingen zo beginnen de ergste aanhangers van samenzweringstheorieën. Hun probleem is dat ze theorieën van een ander niet kunnen hebben. Ieders achtergrond na te lopen, zeker die van de 'experts'.

Ga er nooit van uit:

Dat alles is zoals het lijkt. Dat organisaties - zeker als ze te maken hebben met veiligheids- en inlichtingendiensten - een monolithisch geheel zijn. Ze zijn altijd verbrokkeld en verscheurd door partijvorming. Dat er steeds maar een ding tegelijk gebeurt. Politieke moorden zijn een soort driedimensionaal schaakspel, met veel aan elkaar verbonden invloedssferen. Dat een organisatie of een individu zich redelijk gedraagt of zijn eigen belang dient. Dat het bewijsmateriaal altijd de conclusies van een officieel onderzoek ondersteunt als dat zegt dat er niets verdacht aan de hand was. In veel onderzoeken leiden alle aanwijzingen tot een onvermijdelijke conclusie - kwade opzet - maar vervolgens concludeert met tot het tegenovergestelde.

Ga er altijd van uit:

Dat een toevallige samenloop van gebeurtenissen kan voorkomen, maar dat is dan ook puur toeval. Dat toeval en complot hand in hand kunnen gaan.

En ten slotte:

Onderschat nooit de corruptheid en het morele verval van politieke leiders, of tot hoever de onverschilligen en eerzuchtigen willen gaan om ergens beter van te worden of carrière te maken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Dit is echt een goed boek en een eye-opener voor een aantal moordzaken. Er staan een aantal hele interessante cases in en een kijkje in de keuken van vele geheime diensten. Het boek is in Nederland in ieder geval in veel winkels voor 5 euro te krijgen. Een koopje!

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Richard Belfield over het profiel van een moordenaar en/of huurling:

"(...) zich wel bewust van de regels van goed en kwaad, maar als hij een taak toegewezen krijgt die moreel verkeerd kan zijn in de ogen van de wereld, maar noodzakelijk omdat zijn directe meerdere hem heeft opgedragen die taak uit te voeren, dan is het in orde, en zal hij plichtsgetrouw al het nodige doen om zich van zijn opdracht te kwijten, zonder gewetenswroeging. In een woord, hij kan al zijn daden rationaliseren."

Dus zo gaat dat: 's ochtends de vrouw een kus, de kinderen naar school en dan voorbereiden op een raid.

4 (edited by DeadLetterBox 22-01-2012 11:44)

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Uiteraard. Het is een job. Net als een soldaat of een politieinspecteur ooit in een positie gebracht kan worden zijn wapen tegen een mens te moeten gebruiken. Meestal zijn huurlingen ook ervaren legerveteranen. Ze weten al wat het is hun wapen te gebruiken. Beroepshalve ben ik zo een beetje betrokken in dat wereldje. Ze verafschuwen trouwens zelf de term "huurling" omdat het verwijst naar een denkpatroon van gewetenloze spierbundel die alles doet voor geld.

Het is fout te denken dat het om ijskoude in de grond slechte mensen gaat. Het is niet zo dat zij naar een gevaarlijke taak vertrekken zoals jan modaal naar zijn nine-to-five kantoorjob. Het is een gesloten wereldje en er heerst erg veel trots op hun deskundigheid in hun taken. Het volbrengen van een opdracht zonder complicaties is de motivatie. Meestal zijn die mensen ook grondig gebriefed en overtuigd dat ze door hun opdracht andere problemen oplossen, een hoger doel dienen. Soms moet je een pion opofferen om een slag te winnen.

In 2010 heeft de Mossad in Dubai een persoon uitgeschakeld in zijn hotelkamer. 26 geheim agenten namen deel aan de actie. Het slachtoffer was een belangrijke figuur van Hamas, ook niet bepaald een onbesproken blad. De betrokken agenten waren ongetwijfeld overtuigd dat hun actie een daad was die de wereld veiliger zou maken.

Je mag dit soort mensen echter niet verwarren met de moordenaars van de Bende. De willekeurige onschuldige slachtoffers die gemaakt zijn, daarvoor moet je een psycho zijn. Dat moet in je bloed zitten. Ik denk dan ook dat de "Killer" theorie enigsinds klopt. Volgens mij bestond de bende uit gehuurde profs en was er altijd 1 persoon in geplaatst met het profiel van een psycho. En in de PMS techniek werd die geplaatst op de plek waar gedood moest worden.

Servo per Amikeco

5

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Correct DeadLetterBox, ik kan me vinden in je verklaringen. Toch doet het optreden op de "plaats delict" me denken aan een op elkaar ingespeelde en goed getrainde naamloze groep daders. En waar vindt men die? In het ' huurlingenmilieu'. Ik beweer zeker niet dat iedere huurling een moordenaar is, verre van.

Maar in dat milieu zullen ook wel van die randfiguren rondlopen die tot alles in staat zijn voor geld. De Rijkswacht zal ook wel 'files' hebben over deze mensen. Mendez zou beroepshalve contacten kunnen gehad hebben met dat milieu. Bouhouche, als wapenfreak, zal er ook wel gekend hebben.

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Ongetwijfeld. Het "huurlingenmilieu" wordt in de kringen in feite het Circuit genoemd.

Ik wil toch even nuanceren:

In het Circuit kan je inderdaad mensen tegenkomen met een zekere afwijking van het gemiddelde. Tegenwoordig is dit soms nog het geval, kijk maar naar de gekende uitspattingen die zich soms eens voordeden in Irak waarbij dan veel onschuldige slachtoffers vallen. Toch zijn ze zeldzaam, omdat het hier om professionele personen gaat die zeer berekend te werk gaan. Hun voorgeschiedenis is meestal niet mals. Onberekende psycho's waren er in de tijd van de Bende van Nijvel veel meer. Omdat er toen in het leger en ordediensten minder gescreend werd op psychologische kant.

Maar je mag er niet van uitgaan dat door hun grondige werkmethode, de uitvoerende groep uit een hechte groep bestond. In het Circuit werken vreemde personen vaak samen aan een opdracht. Wanneer mogelijk zal deze groep op voorhand samen trainen om zich op elkaar af te stemmen. Als het echt om ex-commando's gaat, dan zullen deze gezien hun gemeenschappelijk verleden en afgezien van het feit of ze elkaar kennen, even goed hun taak kunnen uitvoeren.

Hun acties, zoals de PMS aanvaltechniek, of de hinderlaag techniek, zijn relatief eenvoudige acties die mits een beetje training al snel op het terrein kunnen worden verwezenlijkt. We mogen ook niet vergeten dat de politiediensten destijds minder goed geoefend waren op het gebied van gewapende interventie. De dag van vandaag zou een herhaling in de stijl van de Bende van Nijvel veel meer inspanningen vragen van de daders om heelhuids te ontkomen, zelfs als het om commando's gaat.

Servo per Amikeco

7

Re: Boek: De 8 Cent Optie

DeadLetterBox, nogmaals akkoord met je toelichting. Ze versterkt echter mijn, euh ..., 'huurlingenpiste'. Bij iedere aanslag door de Bende van Nijvel werden andere daders opgemerkt. Allen even professioneel en moorddadig. Als je nagaat dat het "Circuit" tijdens de rustpauze in de overvallen ('tussen '83 en '85) nogal druk bezig was in Afrika, en speciaal in Sierra Leone, kan dit een verklaring zijn voor de rustpauze. Men vond simpelweg geen geschikte kandidaten.

Alleen de ronselaar, hij die de ploeg samenstelde bleef dezelfde. Daardoor ook de verwarrende robotfoto's denk ik. Hij was de contactpersoon tussen de hulpjes van de opdrachtgevers en het aanvalsteam. Toch verwonderlijk dat men nooit een spoor van de daders heeft gevonden. Nee, ze waren vermoedelijk reeds dezelfde avond of nacht het land uit.

Zo te lezen ben je geen leek betreffende het "Circuit". Je zal dus ook wel weten dat een 'ingehuurde' anoniem kan worden afgehaald aan een treinstation of luchthaven, naar een safe-house wordt overgebracht voor briefing en voorstelling aan het team, van wapens wordt voorzien, en het verloop van de raid wordt gepland.

Na de actie gaat alles in tegenovergestelde richting. Naar het safe house, inlevering van de wapens en anoniem afgevoerd naar een station of luchthaven. Er was daar verbazingwekkend geen controle in de eerste uren na een overval. Later werden de dwaalsporen gelegd door de hulpjes.

Mijn mening hoor.

8 (edited by Hestur 24-01-2012 20:16)

Re: Boek: De 8 Cent Optie

DeadLetterbox. Ik onthoud uit je uitleg vooral dat de Bende van Nijvel niet noodzakelijkerwijze bestond uit mensen die elkaar door en door kenden. Verschillende bendeverdachten kunnen dus prima samen feiten gepleegd hebben, ook al kenden ze elkaar bij ons weten niet goed.

Een vraag die ik mij concreet stel, naar aanleiding van de overvallen in Overijse, Eigenbrakel en Aalst, is of we mogen verwachten dat hiervoor in de voorafgaande weken geoefend werd en zo ja, hoe intensief. Idem voor bv. Temse. Enig idee hoe men zich kan voorbereiden op dergelijke overval? Enig idee waar?

9 (edited by DeadLetterBox 25-01-2012 10:57)

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Leo, inderdaad, ik deel uw mening. Met het enige verschil dat ik vermoed, dat er 1 "huurling" bij was die herhaaldelijk ingezet werd omdat hij in staat was veel slachtoffers te maken. Ook de mensen die als huurling werken overtuig  je niet zo snel om onschuldige mensen in hun eigen land neer te knallen, tenzij het misschien buitenlanders waren. Maar als ik mij goed herinner waren de daders bijna altijd Franstalig en Nederlandstalig. Tenzij dit een vals spoor is.

Inderdaad, een dergelijk team zou maar weinig tijd nodig hebben zich voor te bereiden. In feite, als het om ex commando's gaat die van dezelfde afkomst zijn, dan zou training zelfs bijna overbodig zijn. Indien de daders op voorhand bespreken hoe ze de politie aanpakken is dit voldoende.  Omdat commando's, over het algemeen, dezelfde technieken aanleren en dus op een schietincident hetzelfde gaan reageren. Ook al kennen ze elkaar niet, ze hebben mogelijk gedurende jaren dezelfde procedures getraind. Maar een prof, ook als hij een gemeenschappelijk verleden heeft met zijn collega's gaat zeker voor een goede voorbereiding zorgen om fouten te vermijden.

Indien er toch zou getraind worden dan zou ik twee tot drie weken zeker voldoende vinden om alle aspecten te bekijken. Men zou de infiltratie (infil), de Method Of Entery (MOE), Execution (Exe) en exfiltratie (exfil) doornemen. Dan zijn er de zogenaamde Actions On. Dit houd in dat ze zich voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen zoals een gewapende klant of een aanval van de Politie of een defect aan hun voertuig. Men zal het meeste aandacht geven aan de juiste man op de juiste plaats. Elk heeft een rol te spelen. Bijvoorbeeld bij MOE, stel dat de toegang tot de winkel wordt afgesloten, dan zal 1 van de daders verantwoordelijk geweest zijn voor een alternatieve opening te forceren. Daarbij heb je dan 1 man die de opening dekt en 1 man die rugdekking bied.
Ook zal de ploeg over een vaste chauffeur beschikken.

En tijdens de training moet men veel aandacht bieden aan het terrein. De omgeving leren kennen om blindelings te kunnen ontsnappen. Er worden vaste exfil routes opgesteld, voor elk scenario moet een ontsnapping voorzien worden en ook Emergency Rendez Vous (ERV)  punten indien de ploeg uiteen moet gaan, zodat er op een veilige plek kan gehergroepeerd worden. Vervolgens een FRV, Final Rendez Vous alvoorens de comfort zone in te trekken. Onderweg zou men counter surveillance procedures uitvoeren om zeker te zijn dat men niet gevolgd werd. Enzo meer. Er komt veel meer bij kijken dan zomaar met enkele jongens naar een schietstand te trekken. Tenzij je het als een amateur aanpakt natuurlijk.

Servo per Amikeco

10 (edited by DeadLetterBox 25-01-2012 11:16)

Re: Boek: De 8 Cent Optie

Als ik dit zou moeten organiseren, dan zou ik een safehouse hebben voor de daders. Een afgelegen vakantiewoning bijvoorbeeld. Zodat de jongens elkaar wat leren kennen. Ik zou ergens een loods of iets dergelijk voorzien om de PMS techniek en MOE te kunnen oefenen. Dit kan met lege wapens, gewoon droog vuren of "pang" roepen zoals de kindjes. Als de loods afgelegen is kan het hele gebouw dienst doen als "winkel" en kunnen de jongens ook echt oefenen hoe ze uit de auto komen en terug instappen.

Tussendoor zou de groep regelmatig naar het doelwit op verkenning moeten. Ze moeten het terrein in en rond het doelwit op hun duim kennen. Ze moeten zelf uitzoeken waar ze discreet kunnen stoppen, of waar ze het best een volgwagen kwijt kunnen en alles wat er nog bij komt kijken. Dwz dat de ze de kunst moeten beheersen om ongemerkt hun verkenning te doen, opgaan in de menigte. En om dit ongemerkt te doen moet je zorgen dat je een goede reden hebt om ergens te zijn. Daarom vind ik het ook raar dat er een De Staerke werd gespot kort voor de overval. Mogelijk is ook dit een afleiding.

Op een gegeven moment zouden de wapens moeten worden getest, om zeker te zijn dat er geen slechte magazijnen of defecten aan zijn en zodat de daders de wapens kunnen leren kennen. Dus ook een bezoek aan een schietstand is nodig. De GTI's werden telkens geprepareerd. Dit duid volgens mij op erg berekende mensen die weten wat ze doen en niets aan het toeval overlaten.

De achterbank werd verwijderd, dat geeft extra ruimte aan een schutter. Denk maar aan legerjeep met een schutter achterop. En de remlichten en interieurlichten werden aangepast zodat het voertuig ongemerkt in het donker kon stoppen en deuren openen zonder dat er licht aanging. Dit laatste zijn typische technieken van geheime diensten. Vaak zijn die hun auto's uitgerust met een schakelaar om de remlichten en interieur verlichting af te zetten. Het zijn details, maar het kan een verschil maken. Daarom ben ik er ook heilig van overtuigd dat de toevallige sporen die vaak werden gevonden bij een uitgebrande GTI, opzettelijk gelegd zijn. Ik denk ook niet dat ons toenmalig Belgisch crimineel milieu de expertise had om zo tewerk te gaan.

Servo per Amikeco