71

Re: Jean-Luc Baugniet

dim wrote:

Er staat een korte beschrijving van zijn fysionomie in het boek van Bouten dacht ik, in het stuk waar hij hem ontmoet en een voorstel krijgt voor info over de Bende tegen betaling.

Dat klopt, hieronder het hele stuk (en als bonus het hele gesprek dat Bouten met Baugniet had):

Via de Bergensesteenweg rijd ik naar Brussel maar ik geraak vast in de file als gevolg van de Zuidmarkt en besluit een andere weg te kiezen naar de ring. Om de drukte rond het Zuidstation te vermijden neem ik een alternatieve weg en kom zo via de tunnel onder de spoorweg terecht op de Koningslaan. Ik weet dat Jean-Luc Baugniet hier woont maar hij bleek bij mijn vorige bezoeken telkens afwezig. Net als ik op de bel wil drukken komt een man naar de deur gestapt, het blijkt Baugniet himself te zijn.

Hij is eerder klein, mager, type Michel Verschueren maar magerder en in plaats van de witgrijze brosse achterover gekamd golvend haar, een boze blik en zijn adem stinkt naar de drank. Ik stel me voor als een journalist die meer informatie zoekt over de val van de Zaïrese president Mobutu en de putch van Kabila.

"Hoe komt u aan mijn naam en mijn adres?"
"Een legercommandant die ik zeer goed ken en die lang in Zaïre verbleven heeft, gaf mij de raad met u contact op te nemen omdat u veel weet. Was uw bijnaam niet 'le Congolais?'"
"Nee, Jean-Luc 'le Katangais'. Dat betekent nog niet dat ik u zomaar informatie geef. Colette Braeckman van Le Soir en Gilbert Dupont hebben dit ook geprobeerd maar ik doe het alleen voor geld. Même chose pour les tueries du Brabant-wallon."

Ik sta perplex en kan mijn vreugde nauwelijks bedwingen. Baugniet brengt de Bende-moorden zelf te sprake. "Hoe kan dat nu, de Bende? Hoe kan u dat weten?"
"Mon cher, j'étais colonel au SDRA, j'étais 35 ans dans l'armé. Ik bezit nog altijd een diplomatenpaspoort van Buitenlandse Zaken, ook al ben ik een paar jaar op pensioen."
"Ik dacht dat de SDRA met geheim agenten werkte en dat die hun naam niet mochten bekendmaken."
"Daar veeg ik mijn kloten aan. Maar het wil niet zeggen dat ik uit de biecht ga spreken."
"Misschien wel tegen geld?"
"Juist."
"Hoeveel?"
"..."
"Mag ik u een voorstel doen: 500 euro?" Hij bekijkt me alsof ik van een andere planeet kom en spuugt op de grond. Ik merk dat zijn handen bibberen en de drankgeur die uit zijn lichaam komt doet me weer een stap achteruitzetten.
"500.000"
"Frank, bedoelt u , Belgische frank."
"Neen. 500.000 euro en ik wil alleen anoniem spreken en onherkenbaar gefilmd worden."
"Ik kan dit niet waarmaken."
"Dan is ons gesprek ten einde."
"Mag ik uw gsm-nummer?"
"Geen probleem. Mijn nummer is 0478/7... Wacht, ik weet het niet juist..." Hij haalt uit zijn broekzak een Samsung en toont me zijn nummer. Ik noteer.

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Luc Baugniet

Verhaaltjes van moeder De Gans, noem ik dat.

De grote Manitou ziet alles

73

Re: Jean-Luc Baugniet

Hebt u eigenlijk de moeite gedaan om de zeven andere pagina's van dit topic te lezen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Luc Baugniet

Ben wrote:

"Mon cher, j'étais colonel au SDRA, j'étais 35 ans dans l'armé.Ik bezit nog altijd een diplomatenpaspoort van Buitenlandse Zaken, ook al ben ik een paar jaar op pensioen."

Mocht ik van onderzoeksrechter Martine Michel zijn, dan zou dat manneken redelijk rap op het appèl moeten komen. Een diplomatenpaspoort van buitenlandse zaken? Hoho, dat gaat hier zomaar niet hé, Monsieur Baugniet. Allez, vertel ne keer, hoe komt ge daar aan? € 500.000 aan Baugniet en hij spreekt. Op wie of wat wordt er gewacht?

De grote Manitou ziet alles

Re: Jean-Luc Baugniet

Of hij echt de namen kent? Maar in het Bende van Nijvel-dossier komt zijn regelmatig voor, de reactie van Bultot is heel merkwaardig, Baugniet leverde wapens aan zulke personen: Jean-Louis Chailot, op een inventarislijst van de firma Armaco waar Baugniet en leden uit de Farcy clan voor werkten komt de Zweedse munitie die gebruikt is voor de aanslag op Vernaillen, Dekaise verkocht naar het schijnt ook die munitie. Dekaise had contacten met huurlingen. Ergens is het heel warm in die hoek.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Luc Baugniet

Kijk, men legt daar € 500.000 en maakt een afspraak met Baugniet. Telkenmale Baugniet iets doorslaggevend vertelt wordt er bvb. € 5000 aan hem overgemaakt. Niemand neemt risico, noch Baugniet, noch de geldschieters. Delhaize heeft al € 250.000 in kas en kan dat gerust verdubbelen. Na 30 jaar zou dat niks te veel zijn.

De grote Manitou ziet alles

77

Re: Jean-Luc Baugniet

Toen het nieuws over Baugniet bekend werd, heeft ook Eric Libert (MR) toenmalig justitieminister De Clerck hierover een vraag gesteld:

(...) Hij beweerde in ruil voor een half miljoen euro zo de namen te kunnen noemen van de kopstukken van de Bende. "Het is naar aanleiding hiervan dat ik de minister heb geïnterpelleerd", zegt Eric Libert. "Men kon zoiets toch niet zomaar laten passeren?"

Baugniet, zo blijkt nu, is ondervraagd door de CWB. Volgens minister De Clerck heeft de man "niets waardevols kunnen vertellen" en is op geen enkel moment zelfs maar overwogen om hem een status als beschermde getuige om een premie te geven. Delhaize, de meest getroffen warenhuizengroep, loofde destijds 10 miljoen frank uit in ruil voor de gouden tip, en dat aanbod geldt vandaag blijkbaar nog steeds.

Bron: De Morgen

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jean-Luc Baugniet

Niet Simpel wrote:

Verhaaltjes van moeder De Gans, noem ik dat.

Bewijst meteen dat mijn bovenstaande post klopte.

De grote Manitou ziet alles

Re: Jean-Luc Baugniet

Ik volg je redenering niet helemaal. Baugniet vraagt ook geen rechtzetting of schadevergoeding, ieder onschuldig mens zou zo iets toch doen als er iets in een boek over de bende van Nijvel verschijnt die je naam door het slijk haalt. Dus jij denkt dat Bouten liegt en Baugniet het zomaar laat gebeuren?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Luc Baugniet

Mocht ik van onderzoeksrechter Martine Michel zijn dan zou ik Bouten eens op het matje roepen en hem vragen of hij daar bewijzen van heeft. Heeft hij die, geen probleem. Heeft hij die niet, tja dan is er een probleem natuurlijk maar niet het mijne. Ik denk wel dat een onderzoeksjournalist vooraleer iets dergelijks te laten publiceren zich toch zal indekken d.m.v. een gehandtekende verklaring van de ondervraagde, in dit geval Baugniet.

De grote Manitou ziet alles