281 (edited by Columbo 28-02-2009 19:37)

Re: Opgravingen Elouges

Ze hebben wél nieuwe getuigen die zich komen aanmelden aangaande Blanchart. De man stopte ganse containers onder de grond met de meest bizarre rommel erin. Autoportieren, motoren, afval allerhande. Waarschijnlijk diende die 'ondergrondse opslagplaats' ooit om gestolen onderdelen (enz?) in te verstoppen en gebruikte hij ze uiteindelijk als afvalbak.

Bij het uitgraven van die dingen zijn ze wellicht toen reeds op Merovingers gestoten want het lijkt er daar vol van te zitten. Iemand die daar bij was of die dat wist heeft misschien een grap willen uithalen? Het lijkt vergezocht. Zo'n ondergrondse opslagplaats is natuurlijk wel handig voor gangsters. En Blanchart lijkt op de 'killer'. De flikken hebben van op het begin gezegd dat ze niet naar lijken, maar naar wapens enz. op zoek waren. Ze moeten daar toch om goede redenen beginnen zoeken zijn?

Het blijft wel vreemd dat het beroemde skelet herbegraven werd en dat ze, als ik goed kan tellen, een Merovinger over hebben. Of toch eentje die ze wekenlang verzwegen hebben.

282 (edited by eenpintje 01-03-2009 22:05)

Re: Opgravingen Elouges

Columbo, Blanchart lijkt zeker op de killer, maar hij had de lengte van de reus. Frustrerend, maar moeilijk te omzeilen. Je hebt me wel aan het denken gezet. Nog eventjes voortborduren op de beperkte elementen die de graafactie hebben opgeleverd. Het lijkt me idd zinvol om te veronderstellen, zoals Colmbo schrijft, dat die Merovinger daar in de jaren tachtig of negentig per toeval gevonden werd bij een of andere louche graafactie en vanachter in een hoekje herbegraven werd. Dat het skelet al eeuwen geleden herbegraven werd, lijkt me onlogisch.

In vroegere, christelijkere tijden (bv. als hij in 1500 of 1910 gevonden was geweest) had men die botten eerder op het kerkhof herbegraven (zieleheil van de overledene!). Dat gebeurde niet: er wordt een uithoekje van het terrein uitgekozen om het te herbegraven. Een andere aanwijzing dat het skelet nog geen eeuwen geleden herbegraven werd, is de perceelindeling: het skelet lag in het uiterste hoekje van het perceel. Je zou via het kadaster weleens kunnen nagaan hoe oud de huidige perceelindeling van het gebied is.

Dat het skelet werd herbegraven, suggereert dat de vinder niet op zijn gemak was. En da's nog niet zo gek. Het skelet ziet er immers nog jong uit (jong genoeg om zelfs de speurders wekenlang in spanning te houden). Toch werd de politie niet gewaarschuwd. De vinder moet dus iets te verbergen hebben gehad. Wilde hij geen pottekijkers op het terrein? (en waarom dan wel niet?) Of wist hij zelf niet 100% zeker wat zijn bekenden op het terrein hadden gedaan? (zodat hij ook niet zeker wist of dat skelet ev. van hen was?)

Het is niet onmogelijk/onlogisch dat het vinden (en herbegraven) van een nieuw uitziend skelet in het gangstermilieu gelinkt werd aan vroegere louche activiteiten op de site. Die oude gangster die uit de biecht klapte, heeft misschien net daarom wel gezegd dat er op de site interessante dingen lagen.

283

Re: Opgravingen Elouges

Een lijk kan herbegraven worden, een skelet niet. Een skelet is een samenstelling van honderden knookjes die in een bepaalde orde moeten neergelegd worden. Een titanenwerk dat weken duurt.

284 (edited by mdanielsUK 02-03-2009 00:21)

Re: Opgravingen Elouges

LEO wrote:

Een lijk kan herbegraven worden, een skelet niet. Een skelet is een samenstelling van honderden knookjes die in een bepaalde orde moeten neergelegd worden. Een titanenwerk dat weken duurt.

Van het skelet dat zich op 1 meter diepte bevond lagen de beenderen door elkaar wat erop wees, en een sterk vermoeden gaf, dat het skelet/lichaam verplaatst geweest is waardoor alle heisa ontstaan is rond deze opgravingen. Wat me opvalt is dat men de skeletten als overblijfsels van de Merovingers beschouwd maar ik heb tot nu toe nog geen echte signalen gezien dat dit ook zo het geval is zoals dat de meeste Merovingische graven een ZZW-NNO oriëntatie hebben om een voorbeeld te geven. Een beetje diepere geschiedenis over de Merovingische graven...

Hoewel de titels graaf en baron de meeste mensen onmiddellijk doen denken aan mooie kastelen en roemrijke veldslagen, stammen deze benamingen uit de Merovingische periode. De toenmalige koningen benoemden graven, baronnen en zomeer als hun vertegenwoordigers in de verschillende gebiedsdelen. Deze edellieden benoemden op hun beurt hun eigen lokale vertegenwoordigers. Men had verschillende klassen in de bevolking: elite, vrijen, halfvrijen en slaven. Er bestonden met ander woorden grote verschillen in rijkdom en status. Dit komt mooi tot uiting in de graven.

De overledenen werden gekleed in hun mooiste gewaden en kregen hun bezittingen mee in hun doodskist. Voor de vrouwen waren dit vooral hun sieraden en voor de mannen hun wapenrusting. Van de kledij is vrijwel alles verdwenen, enkel de mooi versierde gespen en andere metalen ornamenten bleven bewaard doorheen de tijd. Rijke mensen konden vanzelfsprekend meer voorwerpen meekrijgen in het graf dan arme. Wegens de rijkdom van sommige graven had men al in die periode te kampen met grafplunderaars.

http://www.kmkg-mrah.be/nl/sites/default/files/imagecache/header/headerimages/harmignies.jpg
Het graf van een rijke Merovingische man

De rijkste mannen kregen hun ganse wapenrusting mee. Zij bestond uit een langzwaard (spatha), een kortzwaard (scramasax), een lans (ango) en een schild. De rijkste vrouwen werden begraven met een hele set juwelen zoals haarspelden, oorringen, halssnoeren, mantelspelden, ringen en armbanden.

Daarnaast werden vaak nog terracottapotten, bronzen en glazen vaatwerk en werktuigen meegegeven in het graf. De middenklasse moest het stellen met slechts een beperkt aantal van deze zaken en de armste mensen kregen niets of slechts één enkele pot mee.

Re: Opgravingen Elouges

mdanielsUK wrote:

Wat me opvalt is dat men de skeletten als overblijfsels van de Merovingers beschouwd maar ik heb tot nu toe nog geen echte signalen gezien dat dit ook zo het geval is zoals dat de meeste Merovingische graven een ZZW-NNO oriëntatie hebben om een voorbeeld te geven.

Ik meen dat er wel degelijk is gemeld dat de meeste van die skeletten werden begraven (en gevonden behalve het eentje waar koolstofonderzoek werd op verricht) in een ZZW-NNO oriëntatie, en ook dacht ik dat er ergens sprake was van meebegraven spullen (eigendommen?) uit die periode wat ook zou kloppen met de gewoontes uit die periode.

Re: Opgravingen Elouges

Wel zeer interessante aanwijzingen met de vervaldata van 1986, wie verstopt nu dat soort zaken, jammer dat zij geen champagneflessen hebben gevonden! En dat DNA, ik kan me niet voorstellen dat men tot 1985 enig benul had wat nu gewoon lijkt, denk zelfs dat wanneer iedere (ex) gedetineerde zijn DNA af moest staan er geen geheim meer was, alsnog invoeren en walla, daar zul je ze hebben!

Re: Opgravingen Elouges

Er zou gewoon een nationale DNA en vingerafdrukken-database moeten bestaan. Iedereen een staaltje inleveren en ze lossen zo een massa misdrijven op. Bovendien wordt het dan voor pedo's en verkrachters ook veel moeilijker om nog toeren uit te steken.

Re: Opgravingen Elouges

Ja, mijn ex-buur stak ook alles onder de grond in plaats van in vuilzakken. Of hij verbrandde het. In die tijd werd dat wel meer gedaan smile

289 (edited by patrickhaemers 03-03-2009 19:43)

Re: Opgravingen Elouges

Gebeurt nu nog en nu nog meer nu brandstof zo duur is. Ga maar is buiten 's avonds wat een stank. Mensen stoken alles op, en nergens nog vuilbakken sinds men het diftar hier heeft ingevoerd.

Re: Opgravingen Elouges

Herr Flick wrote:

Er zou gewoon een nationale DNA en vingerafdrukken-database moeten bestaan.  iedereen een staaltje inleveren en ze lossen zo een massa misdrijven op. Bovendien wordt het dan voor pedo's en verkrachters ook veel moeilijker om nog toeren uit te steken.

In Duitsland dwaalt al jaren het zogezegde spook rond. Een seriemoordenares. Heeft al 8 moorden gepleegd, laat telkens DNA (vrouwelijk) achter, en toch vind men (haar) hem niet. Men weet dat het vrouwelijk DNA is, maar 1 iemand heeft er oog in oog ooit mee gestaan, en heeft een man opgegeven bij de samenstelling van de robotfoto. Het kan ook om een transsexueel gaan, of iemand verkleed in man. Of een gender. Je ziet maar, ondanks DNA komt men niet veel verder. idem zaak-Gregory in Frankrijk op de brieven van de raaf. Zolang men dus die DNA-bank niet heeft zal het moeilijk blijven. en is het geen onbegonnen werk zo'n databank?