Re: Opgravingen Elouges

Blanchart. Tsjongejonge, het is te toevallig allemaal, het is een geweldige plaats om lekker incognito te blijven. Je kan er ook heerlijk knutselen aan een GTI, het zijn bovendien de aardigste mensen die je kan tegenkomen maar dan niet op de verkeerde plaats. Eigenlijk kan het niet anders of die 3 idioten hebben zich kunnen verschuilen in de vage wereld van schroot en lafheid, wat een ongelofelijke domme wreedheid hebben die aangericht, zoeken, zoeken en zoeken, begin waar anderen stoppen!

Re: Opgravingen Elouges

Gewoon een gangster die weet dat er iemand begraven is uit het milieu, als het de schroothandelaar zelf niet is. Ligt die ergens officieel? Of ligt er iemand anders in zijn kist? Het is simpel, een borain was bevriend met een begrafenisondernemer die ook verdacht was. Men wisselt de lijken. De gangster gaat de kist in vlak voor de begrafenis en de dode eruit, en wordt ergens begraven, ofwel kisten met dubbele bodem. Men zou versteld staan wat er allemaal gebeurt hier in België.

Re: Opgravingen Elouges

Kijk, wanneer "de Reus" nog zou leven dan was die allang door de mand zijn gevallen maar heeft de grote onschuld gespeeld toen zijn lafmakker het begaf. Een beetje achter de coulissen rommelen aan auto's en ondertussen een der grootste lafbek zijn van Europa. Wanneer Blanchart niet de Reus was waar kunnen we anders een Reus vinden, dat kan niet moeilijk zijn toch? Vrees toch dat er raakvlakken zijn!

Re: Opgravingen Elouges

Zo'n autoschroot lijkt natuurlijk ideaal als uitvalsbasis. Maar: een gloednieuwe Golf GTI was ook daar, eigenlijk precies daar, erg opvallend. Je kon die niet zomaar tussen de andere auto's zetten. En de Peugeot 504 had amper 100km gereden, die kan daar niet eens geweest zijn. Wat prepareren betreft is er enkel aan de Saab serieus gewerkt. Aan de VW's werd meestal enkel  aan de chassisnummer en aan de achterklep gewerkt.

Ze moeten ergens rond La Houssière/Zoniënwoud ook een safe plek(je) gehad hebben. Een simpele, afgelegen garagebox ofzo. Ik denk dat er nogal wat gangsters zijn die die dingen kopen en aan andere gangsters doorverhuren, die dan vaak weer onderverhuren aan andere gangsters. De meeste van die lui kunnen zo'n box van tijd tot tijd goed gebruiken. Ik denk ook aan zigeunerbendes. Die zijn nog discreter.

Misschien verhuurde de sterfbedgangster wel garageboxen en had hij een goede reputatie in het wereldje qua discretie? Voor 10 miljoen gaat zo'n kerel (o.a.) zijn handel en reputatie niet op het spel zetten. Ik denk dat voor een 'dringende' garagebox soms veel huur betaald wordt.

Re: Opgravingen Elouges

dim wrote:

Maar had Bouten het in zijn boek ook niet over een 70-jarige crimineel uit Wallonië die het brein zou zijn achter de Bende van Nijvel? was dat niet tijdens het gesprek met Deprêtre of vergis ik mij?


Neen dim, je vergist je allesbehalve. Op p. 412 verklaart Deprêtre inderdaad dat hij het brein van de Bende kent: het zou een gewezen crimineel uit Waals-Brabant zijn die op het moment van het interview rond de 70 lentes telde. 'Je ne peux pas communiquer son nom. Jamais j'ai voulu influencer l'enquête dans un sens ou dans l'autre.' Deze situatie is toch te gek voor woorden!

Re: Opgravingen Elouges

Maar wie zijn er volgens jullie nog in leven?

Re: Opgravingen Elouges

Columbo wrote:

En de Peugeot 504 had amper 100km gereden, die kan daar niet eens geweest zijn.

Met kilometertellers knoeien was maar een lachertje voor die mannen. Zo creëer je weeral dwaalsporen door teller terug te draaien.

Re: Opgravingen Elouges

Vergeet ook niet de vele steengroeven in provincie Henegouwen. Wat daar allemaal in gedumpt is, wil ik liever niet weten.

Re: Opgravingen Elouges

Schuin tegenover 'Etablissements Blanchart' is een oude steenkoolmijn! Die kan ook interessant zijn om eens onder de loupe te nemen. Zouden ze dát bedoelen met 'hun perimeter verruimen'?

90

Re: Opgravingen Elouges

Ach, enkele bescheiden bemerkingen (uiteraard is dit slechts een particuliere mening):

  1. Heb zelf eerder de indruk dat dit altijd al geweten is geweest door de cel Jumet, of in ieder geval al héél lang;

  2. Dat nu het wat heet wordt onder de voeten van de cel en de magistraten, er komt immers steeds meer informatie naar buiten die hun morele en algemene bekwaamheid in twijfel trekt, ze wel iets moeten gaan bereiken. Zo heb ik Eddy Vos bepaalde pistes altijd als 'totaal ongeloofwaardig' zien afdoen. Vervolgens hoor ik hem zeggen op Klara in een interview waarbij ook Dhr. Bouten aanwezig was naar aanleiding van z'n boek, iets in de zin van: 'Ik heb veel respect voor Dhr. Bouten en z'n boek, maar er is een groot verschil tussen een boek en daders voor een Hof van Assisen brengen', m.a.w. ineens dekt hij zich in en zijn al die pistes die volgens zijn eerdere uitspraken louter cowboyverhalen zijn toch waardevol! Tiens, tiens, tiens.

  3. Ik denk dat we nu in het stadium zijn aanbeland waarin men alles op een kleine groep uitvoerders zal proberen afschuiven, zeker indien zij al overleden zouden zijn. En op welke manier kent Deprêtre zoveel details, misschien stond hij gewoon nogal dicht bij de opdrachtgevers. Ik heb de indruk dat er ook een groot misverstand is ten aanzien van de politiek-criminele piste (wapenhandel, drugs, witteboordencriminaliteit, ...). Er is daarom geen formele opdracht gegeven, wellicht heeft men via WNP de traditionele gansters in een bepaalde richting geduwd. Moesten dit zo'n snuggere figuren zijn, uiteraard niet, werkte de bescherming dan was er geen probleem, werkte de bescherming niet naar behoren, kon men het in de schoenen schuiven van een bende marginalen, wat Deprêtre trouwens geprobeerd heeft!