61

Re: Willy Acke

Bossi wrote:

Waarom zou men toch kogels op de deurmat deponeren? Omdat hij makreelvissers op het spoor was? Ik vind dat je weinig respect hebt voor de familieleden van een man die de leiding had in een opsporingsonderzoek. Ik dacht dat je vanuit uw 'advocatenervaring' wel iets meer voeling had ivm geschreven pers waarvoor men uiterst voorzichtig hoeft te zijn. De zaak Acke is onder andere het voorbeeld hoe men onomzichtig te werk ging ivm mogelijks verdachte overlijdens. Wetgeneesheren pleiten al jaren hoe lichtzinnig men omging met overlijdens. Gelukkig is het niet meer de normale tendens dat een huisarts een natuurlijk overlijden vaststelt. Dit op basis van gebrekkige kennis. Vroeger kon men zich terug beroepen op een opgraving dat een gerechtelijk onderzoek kon helpen. Nu zijn alle sporen op het lichaam meteen verdwenen bij lichaam verbranding. Ook al ging het aanvankelijk om een natuurlijk overlijden naar een mogelijks verdacht overlijden na enkele weken of maanden.

Kogels aantreffen op de deurmat, is geen kattenpis.

Is het nou zo dat vaststaat dat die kogels verband hielden met zijn onderzoek naar de Bende? Die kogels zouden ook te maken kunnen hebben gehad met zijn onderzoek naar de in 2001 buiten vervolging gesteld, Philippe De Staerke, van de Bende van Baasrode, wat overigens ook niet bewezen is. Ik stel hier die vraag, ook omdat ik mij kan indenken dat substituut Willy Acke naast de Bendezaak, ook andere strafzaken behandelde, die geen (direct) verband hielden met de Bendezaak.

Door Freddy Troch, is bij mijn beste weten zelfs niet de suggestie gewekt dat Willy Acke slachtoffer is geworden van moord.

Juist in de Bendezaak luistert alles zeer nauw en moet er bij voorkeur geen licht zijn tussen ingenomen stellingen en de motiveringen waarop die berusten.

62

Re: Willy Acke

Trobken wrote:

Het gaat hem helemaal niet waarover nu uit geweid wordt. 5 woorden. Alsjeblieft! Lees en herlees aandachtig.

Bedoel je de timing? Maar die kan prima kloppen, Beernem- Gent is 30min met de trein, dus als hij daar om iets voor 08:00 is afgezet, kan hij prima 6km teruglopen, omkleden, constructie bouwen en om 9:50 omkomen. Wat ik me wel afvraag is wie hem s'avonds van het station moest halen.

63

Re: Willy Acke

Troch: "Ik herinner me die dag nog goed: ik zat op het Comité P en kreeg telefoon van een collega. ik wilde het eerst niet geloven. Je hebt al die jaren samengewerkt, je hebt lief en leed gedeeld, je bent zo dikwijls samen op stap geweest voor de zaak... Uiteraard was ik geschokt."

"Ik was Willy toen al een tijd uit het oog verloren. Na de overheveling van het Bendedossier was hij vrij vlug vertrokken naar het parket-generaal, en ik was dus naar het Comité P gegaan. De contacten waren verwaterd. ik ben hem nog een keer of twee gaan bezoeken op zijn bureau in Gent, als ik daar moest zijn voor het Comité P. en eigenlijk... hij was veranderd. Het was niet meer dezelfde man. ik denk dat hij de verkeerde keuze had gemaakt door naar het parket-generaal te gaan. er was een plaats vrij als onderzoeksrechter in Dendermonde. ik vind het nog altijd spijtig dat hij daar niet voor gekozen heeft, want hij was er de geknipte man voor. Hij zou dat ook enorm graag gedaan hebben. misschien was hij er dan nu nog geweest."

Bron » www.humo.be

Re: Willy Acke

EricF wrote:

Bedoel je de timing? Maar die kan prima kloppen, Beernem- Gent is 30min met de trein, dus als hij daar om iets voor 08:00 is afgezet, kan hij prima 6km teruglopen, omkleden, constructie bouwen en om 9:50 omkomen.
Wat ik me wel afvraag is wie hem s'avonds van het station moest halen.

Goed zo EricF.

Ik zie ook regelmatig maandagochtend een kettingroker in pak met aktetas voorbij hollen in de spits over de snelweg bij - toen - miezerig weer met een gevoelstemperatuur van 1,5 graden. Dan zal het inderdaad wel kloppen dat hij zich bij thuiskomst moest om kleden. Nat van de regen of nat van het lopen.

Ondertussen weet ik meer. Ik ga discreet blijven en dit wiskundig vraagstuk afsluiten met jouw woorden... de timing kan wel kloppen omdat andere data blijkbaar ruim kunnen geïnterpreteerd worden.

Het is al zo vaak gezegd en ik ben daarin mee schuldig, ik weet het. Mea culpa. Eerst heel veel lezen lezen lezen lezen... En opnieuw lezen lezen lezen... En als je het al een tweede keer gelezen hebt... wel nog een derde keer dan.

De teller staat op 12. 12 concrete vraagstukken die ik hier ontdekt heb en die ik elders bevraagd heb. Benieuwd naar het komende antwoord. En ja, discretie is nodig want het onderzoek loopt nog steeds. En nee, ik zeg niet wat, niet om kinderachtig of onnozel te doen maar om discreet te blijven en ook ik kan mis zijn in mijn vraagstelling.

Leuk om te merken dat “externen” hier dan toch mee lezen, maar uiteraard kun je dat ook wel verwachten.

Moed beste mensen. Het kàn nog steeds...

65

Re: Willy Acke

Wat bedoel je met die externen?

66

Re: Willy Acke

Darty wrote:

Kogels aantreffen op de deurmat, is geen kattenpis.

Is het nou zo dat vaststaat dat die kogels verband hielden met zijn onderzoek naar de Bende? Die kogels zouden ook te maken kunnen hebben gehad met zijn onderzoek naar de in 2001 buiten vervolging gesteld, Philippe De Staerke, van de Bende van Baasrode, wat overigens ook niet bewezen is. Ik stel hier die vraag, ook omdat ik mij kan indenken dat substituut Willy Acke naast de Bendezaak, ook andere strafzaken behandelde, die geen (direct) verband hielden met de Bendezaak.

Door Freddy Troch, is bij mijn beste weten zelfs niet de suggestie gewekt dat Willy Acke slachtoffer is geworden van moord.

Juist in de Bendezaak luistert alles zeer nauw en moet er bij voorkeur geen licht zijn tussen ingenomen stellingen en de motiveringen waarop die berusten.

Verontschuldig mij voor de vergissing. Betreft kogelhulzen. In het Bende van Nijvel-onderzoek is het niet alleen de heer Acke dat bedreigingen en vandalisme ondervond. In dat onderzoek mocht ook een onderzoeksrechter bedreigingen ondervinden. De heer Acke had ook contacten met Antwerpse magistraten waartegen hij zijn bedenkingen en argwaan heeft geuit. De heer Acke zat dag en nacht op het dossier, Darty. Hij koesterde dezelfde bedenkingen en vermoedens die enkele onderzoekers ondervonden.

Re: Willy Acke

Hij was een kettingroker... een geoefend wandelaar stapt aan ong. 5km/h. Hij moet dus van het station Beernem onmiddellijk te voet terugkeren naar Hertsberge (6km - over de snelweg - drukke baan) en dan doet hij er 1h15 - 1h30 over om thuis te geraken. Ziet iemand hem wandelen? Hij kleedt zich om; legt zijn bril in de keuken en neemt zijn ladder, touw. Intussen is het zeker 9h45 of later. Nu moet hij nog die constructie bouwen en het overlijden wordt vastgesteld (hoeveel marge?) op 9h50. Geen afscheidsbrief; ook al had hij blijkbaar nieuwe inzichten in een zaak die hij obsessief volgde. Zou hij die inzichten niet kenbaar maken alvorens....

68

Re: Willy Acke

Op of bij het station kan hij met een vaste of (zijn) mobiele telefoon een taxi hebben gebeld. Geld daarvoor kon er voor hem wel van af, me dunkt.

Re: Willy Acke

Mobiele telefoon? In 1994? Gelooft u dat zelf?

70

Re: Willy Acke

Dat is wel erg onwaarschijnlijk.