Re: Nr. 16

Ok, we zijn nu zo goed als zeker dat nr. 16 de chauffeur was bij Dekaise (verwijfde zuiderse type - "tapette marrocaine" zoals Dekaise woordelijk heeft verklaard - en vermoedelijk de gewone dief die de bankkaarten uit de zakken van Dekaise en zijn klant heeft gehaald). Nr. 12 is een zeer slechte robotfoto: kan zowel slaan op de chauffeur als de achterbankpassagier. We vergelijken nu als werkhypothese nr. 16 (1982) met nr. 8 (1983, 1 jaar later) en met foto "2010" (chauffeur in 1985). Kaken zijn beetje ingevallen in 1983 en zeer erg ingevallen in 1985.

De Fransman van de Sint-Aldegoniskaai, die perfect afgebeeld werd op de robotfoto van 2010, had ook die typische ingevallen wangen. Dominique Salesse op de foto's van het proces De Staerke zat er evenwel wat papperig bij, daarmee dat ik hem niet vind lijken op foto "2010". Toch verklaren speurder "van indertijd" dat dit een perfect uitgevoerd portret van Salesse was. Ik stel mij enkele vragen:

  • Is Salesse verdikt tussen zijn aanhouding en zijn proces?

  • Laat ons ook Salesse (ik ken alleen de "rechtbankfoto" van het forum hier + de beelden van RTL) nu eens vergelijken met de foto's 16 en 8.

12

Re: Nr. 16

Ben wrote:

Deze robotfoto trekt volgens Guy Bouten als twee druppels water op Vicky Van Obbergh.

Interessant, want bij Vicky Van Obbergh werd een bij Dekaise gestolen Enfield aangetroffen zonder dat hij daar een pausibele verklaring voor had.

Re: Nr. 16

Negatief. Er zijn redelijk wat argumenten die de aanwezigheid van Vicky Van Obbergh bij de overval Dekaise minder waarschijnlijk maken:

  1. Zouden de passagier (veronderstel Mendez) en de achterbankpassagier (veronderstel Bouhouche) zich comfortabel gevoeld hebben met Vicky Van Obbergh aan het stuur? Was hij zo'n goede chauffeur?

  2. Binnen bij Dekaise zei de passagier (met snor en montuur waar wellicht geen brilglazen in waren) tegen de chauffeur volgens verklaring van Dekaise (in vertaling): "kom, we hebben wat we zochten, we zijn weg". Wellicht was de chauffeur op dat moment de zakken van Dekaise en zijn klanten aan het doorzoeken (bankkaarten van Dekaise en klant teruggevonden tesamen met o.a. de montuur zonder glazen). Dekaise beschrijft hem ook als "tapette marrocaine". Past dit alles in het profiel van Vicky Van Obbergh?

  3. Vicky Van Obbergh was drugskoerier/drugsdealer. Ik denk niet dat passagier en achterbankpassagier hem mee hebben laten deelnemen aan de overval bij Dekaise.

Re: Nr. 16

Wat nr. 16 betreft, kunnen we dus als werkhypothese aannemen:

  1. Goede chauffeur, die ter zake het vertrouwen geniet van passagier en achterbankpassagier.

  2. Volgens getuigenis van Dekaise "tapette marocainne" (losse vertaling: verwijfd Arabisch type). Ik neem dus aan met zwart haar (dit sluit bijvoorbeeld Bruno Van Deuren uit.)

  3. Meer geïnteresseerd in bankkaarten dan wapens, dus een "gewone" dief. Maar ja, de passagier en achterbankpassagier hadden hem wellicht vooral mee als chauffeur.

Ik neem aan dat Dekaise en klanten kunnen bevestigen (of reeds bevestigd hadden):

  1. Of de verwijfde man blond of zwart haar had;

  2. Of de verwijfde man degene was die hun zakken leegmaakte.

Ik denk dat ik het antwoord al ken. Wie zijn dan nog de (bij veronderstelling Belgische, en gekende) kandidaten?

15 (edited by Hestur 28-01-2011 21:47)

Re: Nr. 16

Ik begrijp het niet, vrees ik. Als Mendez er bij was, Bouhouche en een "tapette marocaine" als chauffeur, waar komt dan de robotfoto van nr. 16 vandaan? Nr. 16 is toch geen Marokkaan zeker, dat ziet iedereen. Waren ze met vieren? Een foto van VVO zou nuttig zijn.

Re: Nr. 16

Een robotfoto kan varieren van een vage indruk (bijvoorbeeld, kort haar, bril, geen snor of baard, beetje dikke kaken) tot een bijna fotografische beschrijving. Als VVO bijvoorbeeld geen uitstekend chauffeur is, dan mag hij al opzij worden geschoven. Ik kan uit de robotfoto nr. 16 ook niet afleiden welke kleur van haar hij heeft.

Gaat het om een robotfoto door Dekaise of één van zijn klanten, dan zal die veel waarheidsgetrouwer zijn dan wanneer het gaat om iemand die de persoon buiten in een flits heeft gezien. Er waren 2 mannen binnen:

  1. Degene met snor en montuur (wellicht zonder glazen, als "vermomming")

  2. De "tapette marrocaine". Dekaise gaat een blonde man niet als "tapette marrocaine" beschrijven". Dus de robotfoto zal wel van iemand buiten komen.

Re: Nr. 16

Ben wrote:

Dit is een robotfoto van één van de daders van de overval op wapenhandel Dekaise in Waver.

Patrick Pilarski.

Re: Nr. 16

Ik heb me even beziggehouden met screen caps te nemen van de Terzake uitzending, die wat te optimaliseren (analoog materiaal dat is gedigitaliseerd doet rare dingen met kleuren, contouren en scherpte).

Ik heb dan de gezichtscontouren van Nr 16 als overlay gebruikt om 'ongeveer' een ingekeurde robotfoto te verkrijgen.

Hopelijk helpt het iemand verder:

Originele foto:

http://i.imgur.com/VxJgeAv.png

Met overlay van Robotfoto Nr 16:

http://i.imgur.com/svNq58O.png

Screencap naar zwart/wit (2 bit) met 2bit overlay van Robotfoto 16 (alsof het in zijn geheel een robotfoto zou zijn):

http://i.imgur.com/XHQZo9Z.png

Re: Nr. 16

De man op de robotfoto heeft een eerder langwerpig gezicht terwijl dat van Pilarski ronder van vorm is. Het portret doet eerder aan Bruno Vandeuren denken.

Re: Nr. 16

Het forum laat blijkbaar geen edits achter toe. In de afbeelding hierboven is de scaling beter dan in de kleurenversie. De kaaklijn loopt hier quasi identiek met de robotfoto. Hetzelfde voor de neus, vandaar.

Zijn er foto's van Bruno Vandeuren? Dan herhaal ik deze oefening.