101

Re: Eric Lammers

Ik heb het fragment laten beluisteren door iemand die deels is opgevoed in het Frans en ook verstand heeft van non-verbale communicatie. Zijn oordeel (zonder te weten wie Lammers is): 'ik betrouw die vent voor geen haar, maar wat hij zeg is taalkundig juist, houdt steek en ziet er mij geen lapsus uit'.

Ik blijf het nochtans een vreemde gedachtensprong vinden om eerst te zeggen dat zijn groep geconditioneerd was, en vervolgens in het algemeen te spreken.

Re: Eric Lammers

Wel zenga ik ben ook tweetalig opgevoed. Daarom heb ik het ook hier gepost omdat niet alle Vlamingen/Nederlanders die subtiele taalkundige nuance zouden opmerken. Puur technisch gezien zegt hij taalkundig inderdaad niets verkeerd. Het gaat mij vooral over het feit dat hij de journalist meteen onderbreekt en affirmatief antwoord maar met de verdediging dat ze geconditioneerd waren en dan overgaat over zij (de daders uit 1985). Ik heb de uitzending vorig jaar rechtsreeks bekeken en toen al bij de eerste visie viel het mij meteen op. Voor mij is het wel een lapsus. Uit zijn non-verbale communicatie blijkt duidelijk dat hij opeens door heeft wat hij net aan het zeggen was, daardoor zijn zin niet afmaakt en zich herpakt door plots te zeggen dat zij (de daders uit 1985) het hebben gedaan.

Ook Franstaligen hebben dit een tijdje geleden aangekaart op de facebookpagina van het Franstalige forum trouwens. Maar ieder moet er maar zijn eigen conclusies uit trekken. Ik geef het alleen mee omdat het mij wel iets belangrijks lijkt.

103

Re: Eric Lammers

Ik ben het volledig met je eens merovinger. Voor de lol heb ik het snelle antwoord frame per frame bekeken, en er is echt niks dat een montage laat vermoeden (ik ben geen expert). Ik vind zelf dat zijn hoofd ietsje roder is na die lapsus, maar dat kan ook gewoon licht zijn omdat hij zijn hoofd draait.

De reden waarom ik die andere opinie poste was simpelweg net omdat het een andere opinie was.

Re: Eric Lammers

Boek van Eric Lammers » www.amazon.fr

Re: Eric Lammers

Naar aanleiding van de publicatie van zijn boek, was Eric Lammers vrijdag te gast in een uitzending van BX1 (regionale Brusselse zender) » bx1.be

Vanaf 3'10" gaat het kort over de aanslagen van de Bende van Nijvel. Eric Lammers maakt hierbij een aantal zeer opmerkelijke uitspraken!! Kan dit beschouwd worden als een bekentenis? yikes 

Zo zegt hij dat de eerste aanslagen van de Bende van Nijvel gepleegd werden door extreem-rechts. Eric Lammers geeft daarbij ook het motief van de Bende-aanslagen: de versterking van de staat omdat de toenmalige minister van Justitie Philippe Moureaux (*) weigerde om het budget van de Rijkswacht en de Gerechtelijke Politie te verhogen! 

Zijn organisatie, de WNP, waarvan hij nooit geweten heeft wat WNP precies was, had dan ook op een bepaald ogenblik zelfs de opdracht gekregen om Moureaux uit de weg te ruimen. Doch die aanslag op Moureaux werd uiteindelijk niet uitgevoerd.

Over WNP zegt Lammers ook nog dat er zich daar heel verschillende mensen in bevonden, zowel mensen van Faucon Rouge als van het Front de la Jeunesse. Eigenlijk was het voor Eric Lammers heel simpel: ieder zwak individu dat makkelijk manipuleerbaar was en wat gefascineerd was door James Bond-achting dingen, kon snel in de WNP terechtkomen.

(*) Let wel: Philippe Moureaux is in juni 1981 minister van Justitie af, dus vóór de officiële Bendefeiten. Hij werd na de verkiezingen opgevolgd door Jean Gol.

106

Re: Eric Lammers

Interessant interview. Nog een opmerkelijke uitspraak (op minuut 5):

"Je kan niets anders doen dan bevelen volgen. We waren dus niet volledig verantwoordelijk."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eric Lammers

Nog een recent panelgesprek met Eric Lammers waarbij Lammers uitlegt op welke manier hijzelf gemanipuleerd werd om terrorist te worden » www.rtl.be

108

Re: Eric Lammers

Eric Lammers heeft een interview toegezegd aan Michel van het Franstalig forum. Dit interview zal nadien op de tueries-site gepubliceerd worden. Als je vragen wil stellen, kan je deze doorgeven aan Michel via mail: michel1511@gmail.com

Indien je uw vraag liever in het Nederlands stelt, mag je ze naar mij doorsturen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

109

Re: Eric Lammers

Alleszins vragen welke banden er waren met "the Outs" en de skins uit het dossier Van Hees, maar ik veronderstel dat Michel dat zelf wel zal stellen.

En of de namen W Delpierre, I Rousseau, T Senterre en A Vincx hem iets zeggen...

110

Re: Eric Lammers

En Bruno Van deuren en café 'De Pomp'.