231

Re: Eric Lammers

Eric Lammers in 1988, na zijn uitlevering aan België:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/eric_l11.jpg

De man is een absolute hoofdverdachte voor een aantal van de meest bloedige Bende-feiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

232

Re: Eric Lammers

Ja, zijn naam staat op de shortlist. Het probleem is dat er te veel verdachten en te weinig bewijzen zijn. (Niet dat ik er een traan zou om laten als Lammers morgen een spijtig ongeval tegenkwam in de gevangenis).

Zat echter wel vast tussen 4 oktober 1983 en 27 juni 1984. Dus Beersel en Anderlues kunnen niet op zijn conto komen. Zat ook binnen in september 1985 maar ik weet niet tot wanneer.

Ik spreek de vrome hoop uit dat dat wel allemaal gecontroleerd zal geweest zijn ...

233

Re: Eric Lammers

Xenophon wrote:

Zat ook binnen in september 1985 maar ik weet niet tot wanneer.

Eric Lammers wordt opgesloten in de gevangenis van 24 april 1985 tot januari 1988. Maar zoals ik al een aantal keer heb aangehaald, betekent dit absoluut niet dat hij een alibi heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

234

Re: Eric Lammers

Ik heb het al eens gezegd maar niemand zal mij ervan kunnen overtuigen dat een gedetineerde uit de gevangenis raakt - al was het voor een uur - zonder dat daar een administratief spoor van bestaat of zonder dat er meerdere personen van weten. Het kan zijn dat een vals bevel tot uithaling wordt voorgelegd en dat de gedetineerde buiten raakt, maar er zal een spoor van zijn.

Zelfs in casa Bultot. Er zijn meerdere registers die bijgehouden worden per afdeling, directeur aanwezig bij de gedetineerde of niet. Of die na al die jaren nog vindbaar zijn is een andere kwestie. In Sint-Gillis alvast niet, na een brand en slechte opslag begin jaren '90.

Re: Eric Lammers

We moeten weten of hij in een strafcel zat. De zorgvuldig geselecteerde cipiers zullen zwijgen, de gevangenen niet.

236

Re: Eric Lammers

Xenophon wrote:

Ik heb het al eens gezegd maar niemand zal mij ervan kunnen overtuigen dat een gedetineerde uit de gevangenis raakt - al was het voor een uur - zonder dat daar een administratief spoor van bestaat of zonder dat er meerdere personen van weten.

Je gaat die overtuiging toch moeten uit zetten want ik spreek hier over feiten, niet over hypotheses. En dat gebeurde niet alleen in Sint-Gillis.

In "casa Bultot" was dat schering en inslag. Daar hadden ze evengoed de voordeur open kunnen laten staan. Er waren zelfs criminelen buiten de gevangenis die een sleutel hadden van de gevangenis van Sint-Gillis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

237

Re: Eric Lammers

X, indien niemand jou kan overtuigen dan is dit een non discussie. Dan botsen wij op een Berlijnse muur (maar weet dat er een stuk Berlijnse muur bij mij thuis ligt. Smiley) Misschien kan je de zaak Blijweert-De Snijder eens opzoeken. En misschien heb je zelfs gelijk en was er ooit een spoor. Maar vergeet dan niet dat er toen mannen rond liepen zoals bijvoorbeeld een Charly De Pauw die miljoenen betaalden om sporen te laten verdwijnen. En dat men magistraten kon omkopen door hun naar de hoeren te brengen. Etc. ... etc. ...

Heb je trouwens vandaag in HLN de zaak gelezen van de garagisten die voor de Fed. Politie Hasselt werkten?

238

Re: Eric Lammers

Ben wrote:

Je gaat die overtuiging toch moeten uit zetten want ik spreek hier over feiten, niet over hypotheses. En dat gebeurde niet alleen in Sint-Gillis.

In "casa Bultot" was dat schering en inslag. Daar hadden ze evengoed de voordeur open kunnen laten staan. Er waren zelfs criminelen buiten de gevangenis die een sleutel hadden van de gevangenis van Sint-Gillis.

Ben, ik ken de procedures rond beweging van gedetineerden in en uit een gevangenis vrij goed. Het is onmogelijk om iemand buiten te halen zonder dat er een administratief spoor is (elk woord uit voorgaande zin telt). Dat spoor kan - minstens theoretisch - achterhaald worden.

Het tegengestelde zou betrokkenheid veronderstellen van een significant aantal personen van het personeel. Met 'significant' bedoel ik 4 à 5 personen, minimaal. Dat er rotte appels zijn onder gevangenispersoneel staat vast, maar iets dergelijks zou betekenen dat er minimaal 4 à 5 rotte appels op het juiste moment op de juiste plek zitten, dat er niemand anders iets opmerkt én -het moeilijkste van al- dat geen enkele medegedetineerde gaat klikken. Er zijn er genoeg die hun zus zouden verkopen aan een pooier om wat krediet te krijgen op hun kantinerekening of een dag verlof te verdienen, die mannen rijden enkel voor zichzelf.

To be fair: ik kan je niet vragen een voorbeeld te geven van een geval waar dat wél zou gelukt zijn want per definitie is elk geval dat je zou kunnen aanwijzen er één dat uiteindelijk toch aan het licht gekomen is.

Nog eens om duidelijk te zijn: ik zeg NIET dat het niet mogelijk is een gedetineerde onterecht uit de gevangenis te halen, wel dat het onmogelijk is dat te doen zonder sporen na te laten in de gevangenisadministratie die dan nadien kunnen teruggevonden worden door iemand die weet waar hij moet kijken.

239

Re: Eric Lammers

Om iets terug te kunnen vinden moet je het zoeken, daarnaast moet het ook bewaard zijn volgens de juiste procedure en mag het niet  ontvreemd zijn door een andere zoeker. En zoals het in dit dossier gaat, niks is nog zeker.

240

Re: Eric Lammers

Xenophon wrote:

Ben, ik ken de procedures rond beweging van gedetineerden in en uit een gevangenis vrij goed. Het is onmogelijk om iemand buiten te halen zonder dat er een administratief spoor is (elk woord uit voorgaande zin telt). Dat spoor kan - minstens theoretisch - achterhaald worden.

Je gaat je rotsvast geloof in die procedures toch moeten bijstellen.

Waarmee ik vooral - on topic - wil zeggen dat het niet is omdat Lammers in de gevangenis zat, dat hij ook een alibi heeft.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube