Re: Eric Lammers

Zowel Lammers als Barbier hebben reeds dergelijke verklaringen afgelegd in de boeken van Guy Bouten. Ik deel ook de mening dat de WNP ermee te maken heeft. Latinus beweerde ook dat hij leden van de bende kende.

Re: Eric Lammers

Wat Lammers zegt, is inderdaad niet nieuw. Maar ik heb altijd moeite met bronnen die niet echt uitblinken door eerlijkheid en betrouwbaarheid. Laten we wel wezen, er zijn al genoeg andere louche figuren geweest die hebben beweert banden te hebben met Bende van Nijvel-leden of beweren er meer van te weten.

Het klinkt vaak als muziek in de oren van wie overal extreem-rechtse complotten ziet, maar zonder controleerbare details klinken al dit soort verhalen echt niet overtuigender dan wat Jean-Marie Tinck zijn omgeving op de mouw spelde. Al die verhalen zijn een vorm van religie. Je gelooft erin of niet. Maar zonder een foto van God, zie ik geen reden om er kritiekloos achteraan te lopen.

Re: Eric Lammers

Ik maak me ook geen illusies omtrent de eerlijkheid van Lammers en co maar onafhankelijk van elkaar hebben verschillende leden van de WNP gelijkaardige verklaringen afgelegd. We kunnen onze bedenkingen hebben over het waarheidsgehalte maar ze moeten toch grondig onderzocht worden.

64

Re: Eric Lammers

Als de onderzoekers van de Cel Waals Brabant de WNP-piste volgen (wat het geval is), dan kan het voor Lammers een tactiek zijn om net nu mee te werken aan een reportage van RTBF. Onder motto: de beste verdediging is aanvallen. Publiek zeggen dat je misschien wel iets weet, maar er wel aan toevoegen dat je niet hebt meegedaan aan de feiten van de Bende van Nijvel kan tot die tactiek horen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eric Lammers

Eigenlijk zou het voor Lammers beter zijn om zoveel mogelijk uit de actualiteit te blijven ... gezien zijn staat van dienst dan toch.

De grote Manitou ziet alles

Re: Eric Lammers

Ben wrote:

Als de onderzoekers van de Cel Waals Brabant de WNP-piste volgen (wat het geval is), dan kan het voor Lammers een tactiek zijn om net nu mee te werken aan een reportage van RTBF. Onder motto: de beste verdediging is aanvallen. Publiek zeggen dat je misschien wel iets weet, maar er wel aan toevoegen dat je niet hebt meegedaan aan de feiten van de Bende van Nijvel kan tot die tactiek horen.

Zo denk ik er ook over. En dat is de tactiek die alle WNP-leden tot nu toe altijd gehandteerd hebben en zeker Michel Libert. Vermoedelijk weten de WNP-leden dat ooit hun verkenningsdocumenten over de warenhuizen onder ogen zullen komen (of reeds zijn) van de speurders waardoor ze dat aspect niet zullen kunnen ontkennen. Dan is het een tactiek om te zeggen dat je deelgenomen hebt aan die verkenningen maar tegelijkertijd te zeggen dat jijzelf niet verder bent gegaan dan die verkenningen en ook niet weet waarom deze gediend hebben.

Hetzelfde met die zogenaamde bevelen van hoger hand (de fameuze anonieme ordre de mission die uit de lucht komt vallen). Is er ooit al eens zo'n ordre de mission over de verkenning of overval van de warenhuizen gevonden of getoond? Ik dacht van niet. Dus kan het evengoed zijn dat er helemaal geen bevel van hoger hand is geweest maar heel het warenhuisplan gewoon door de WNP zelf is opgezet geweest of door één WNP'er, en dan denk ik eerder aan Libert dan aan Latinus of De Lombaerde. En door het feit dat Smets betrokken is in WNP is het voor de WNP'ers heel makkelijk om alles in de schoenen van de staatsveiligheid of Smets te schuiven. Ofwel kwamen die bevelen effectief van Smets. Ik ben dan ook van mening dat wat Libert in het oude debat op de RTBF vertelt, en aan René Haquin verteld en getekend heeft, over de structuur van WNP (met al die neventakken zoals Burafex, SEREG, ...) eigenlijk pure mist is om de zaak ingewikkelder te maken dan het eigenlijk is.

Nog iets: door het feit dat Lammers zich nu publiekelijk opstelt en die verklaringen voor de camera doet (verklaringen die hij misschien al wel eens vroeger in een PV heeft laten akteren), zorgt hij voor de bescherming van zijn eigen leven ten overstaan van de opdrachtgevers, daders of mededaders. Want als er nu iemand Lammers iets zou aandoen zal immers zeer snel de link met zijn uitspraken en de Bende van Nijvel gemaakt worden. Het is dus voor Lammers ook een manier om zijn vel te redden.

Re: Eric Lammers

Tueries du Brabant: un nouveau témoignage relance la piste de l'extrème-droite

Banditisme, Terrorisme, ou prédateurs? Entre 1982 et 1985, les attaques des "tueurs du brabant" ont fait 28 victimes. Et à l’heure actuelle, il reste un seul inculpé dans l'enquête: Jean-Marie Tinck. Mais les enquêteurs poursuivent leurs investigations sur différentes pistes. Dont celle d’une déstabilisation par l’extrême-droite. "Devoirs d’enquête" revient sur cette piste avec un témoignage exceptionnel: celui d’Eric Lammers. Il avait 20 ans en 1980 et il affirme avoir fait partie d’une organisation qui avait prévu d’attaquer les grands magasins.

Les années ont passé mais Eric Lammers n’a rien oublié. Dans les années 80, il a fait partie d’un groupe secret, le "WNP" dont certains membres ont été formés comme lui pour tuer sur ordre. Eric Lammers a confié à Martine Ernst comment tout cela était organisé:

"On nous faisait d'ailleurs faire de fausses missions. On ne nous le révélait qu'à la dernière phase de l'exercice. On nous apprenait à organiser un meurtre de façon à ce qu'il ressemble à un suicide ou à ce qu'on ne laisse pas de traces".

Ce groupe aurait eu à son actif peu avant les tueries le repérage des entrées et sorties de grands magasins. Une préparation aux attaques de 85. Eric Lammers n'a pas été associé à cette opération, dit-il:

"Il y allait avoir fusillade, il fallait vérifier par où venaient les polices et quels étaient les meilleures itinéraires de fuite. une description des lieux, des bâtiments et des angles. Après coup je m'aperçois que Delhaize, Colruyt qui sont surveillés, c'est justement cela qui se fait attaquer lors du Brabant wallon par après..."

A l’époque cet ancien élève de l’école royale militaire est entré dans ce groupe secret en pensant travailler au service de l’État. Pour lutter contre le danger communiste. Aujourd’hui il pense avoir été berné et manipulé:

"On reçoit un papier anonyme avec un code émanant d'une autorité qu'on ne connait pas. Seulement le groupe aurait pas fonctionné si il y avait pas eu un représentant officiel de l'Etat dans le système... Et bon, vous avez 20 ans vous vous sentez tout-à-fait protégé et sur de vous quoi... et vous travaillez pour le bon camp".

Aujourd'hui Eric Lammers reste persuadé que d'autres que lui ont été victimes de cette manipulation. Commanditaires et instructeurs du groupe sont aujourd'hui partiellement identifiés. Mais il reste à établir un lien matériel avec au moins l'une des attaques. Alors seulement les dominos pourraient tomber.

Condamné à perpétuité dans les années 90 pour un double meurtre commis à Anvers, Eric Lammers est aujourd’hui libre. Il a purgé sa peine et a décidé de se rendre utile à la société en travaillant normalement. Il a changé de trajectoire et conserve un regard très lucide sur le passé.

Le témoignage diffusé par la RTBF est une pièce supplémentaire versée à un dossier qui aujourd'hui n’a toujours pas livré entièrement ses secrets.

Bron » www.rtbf.be

68

Re: Eric Lammers

En er is de mogelijkheid dat het om een (nieuw) dwaalspoor gaat om de aandacht van iets anders proberen af te leiden.

69

Re: Eric Lammers

Als Lammers dan toch de aandacht wil waarom komt hij dan niet met bewijzen af? Iets materieel bv. zijn levensverzekering.

Re: Eric Lammers

We moeten natuurlijk de reportage afwachten, maar als ik lees dat iemand als Eric Lammers heeft meegewerkt, dan word ik toch meteen een beetje sceptisch. Als ik alle artikels over de reportage lees, krijg ik vooral het gevoel dat het - zoals wel vaker - om oude wijn in nieuwe zakken gaat. Als de onderzoekers nog volop bezig zijn met het spoor van extreem-rechts te verkennen, weet ik niet of het verstandig is om iemand als Lammers, een ex-WNP'er, het woord te laten voeren.

"Ik heb meermaals warenhuizen grondig verkend voor overvallen. Die warenhuizen zijn uiteindelijk ook overvallen. Maar ik heb geen idee wie er achter die overvallen zit." Als je zo'n verklaring leest, dan moet je toch spontaan lachen, of niet?