Re: Nr. 19: Reus

dim wrote:

En dit?
http://i66.servimg.com/u/f66/13/16/12/47/cf10.png

Ik vind toch dat die man op de robotfoto een langer gezicht heeft. Wanneer je bij de man van de foto de bril verwijdert, ben ik niet zo overtuigd. Maar dat is uiteraard mijn mening.

32

Re: Nr. 19: Reus

Na de overval in Aalst legde het commissariaat-generaal van de gerechtelijke politie de beschrijving van de daders naast die van de roofmoorden in de Delhaizes van Beersel op 7 oktober 1983 en in Eigenbrakel en Overijse op 27 september 1985. Op basis daarvan stelden ze begin december 1985 een gedetailleerde persoonsbeschrijving op van de 'reus' van de Bende van Nijvel.

Hij zou om en bij de 1.90 meter groot zijn en tussen 25 en 45 jaar oud. Hij is Franstalig, maar kan zich uitdrukken in het Nederlands. In Aalst zegt hij 'opzij dan' met een zware stem, die volgens sommige getuigen 'recht uit de keel' kwam.

Hij komt over als de leider, en lijkt een zelfverzekerd en doelbewust man die rustig voor alles de tijd neemt. Zijn stap is markant, maar de typering verschilt. In Beersel leek hij licht te hinken, hij stapte alsof hij blaren op zijn voeten had. In Overijse en Eigenbrakel was er sprake van een langzame, verende tred en een slungelachtige, licht gebogen houding, en in Aalst vonden getuigen dat de reus als een 'robot' liep en zijn linkerbeen op een vreemde manier naar voren bewoog, bijna in slow motion.

Hij droeg een riot gun, en in Overijse en Eigenbrakel ook nog een grijze plastic zak met de opdruk 'Propsac'.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

33

Re: Nr. 19: Reus

Tijd om tussendoor wat cultuur aan te bieden. Gisteren heb ik de "klassieker" Three Days Of The Condor van Sidney Pollack gezien (uit 1975). Deze film - met Robert Redford in de hoofdrol - gaat over iemand die voor de CIA werkt en op een bepaalde dag wordt iedereen die op zijn kantoor werkt uitgemoord door een groep mannen (hij was toevallig net niet op kantoor). De leider van die groep mannen is een buitenlandse huurling die een kop boven de rest uittorent. Die man met zijn accent loopt heel de film zo rond :

http://media.monstersandcritics.com/articles2/1479828/article_images/3days2.jpg

Ik wil acteur Max von Sydow nu niet beschuldigen van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel, maar ik vond dat er een opmerkelijke gelijkenis was tussen de manier van kleden.

Hier wat meer informatie over de film Three Days Of The Condor, ofwel Jason Bourne in 1975 »  wikipedia.org

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 19: Reus

De gelijkenis is inderdaad treffend! En het plot van de film is ook heel toevallig, zeer interessant gegeven. Ga eens rondzoeken of die film ergens beschikbaar is op dvd, lijkt mij moeilijk te vinden.

35

Re: Nr. 19: Reus

Ben wrote:

Ik wil acteur Max von Sydow nu niet beschuldigen van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel, maar ik vond dat er een opmerkelijke gelijkenis was tussen de manier van kleden.

Bewijst natuurlijk niets, maar het zou een manier kunnen zijn om het milieu van de reus te achterhalen. Was dergelijke manier van kleden begin jaren tachtig-eind jaren zeventig 'in'? Of in bepaalde middens populair?

36

Re: Nr. 19: Reus

HeaDHuNTeR wrote:

De gelijkenis is inderdaad treffend! En het plot van de film is ook heel toevallig, zeer interessant gegeven.

Niet te veel achter zoeken, ik vond het gewoon een "plezante" vergelijking.

HeaDHuNTeR wrote:

Ga eens rondzoeken of die film ergens beschikbaar is op dvd, lijkt mij moeilijk te vinden.

» amazon.com

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

37

Re: Nr. 19: Reus

Hestur wrote:

Was dergelijke manier van kleden begin jaren tachtig-eind jaren zeventig 'in'? Of in bepaalde middens populair?

Ik denk dat men hun kledij kan plaatsen bij jagers, hun liefde voor het bos sluit hier bij aan. Een bende moet natuurlijk zo onopvallend mogelijk zijn, maar het hoedje, de lange jas, de schoenen geven een soort van jagers weer. Ook in de zaak van kuros waren ze zo gekleed.

Ben wrote:

Hij zou om en bij de 1.90 meter groot zijn en tussen 25 en 45 jaar oud. Hij is Franstalig, maar kan zich uitdrukken in het Nederlands. In Aalst zegt hij 'opzij dan' met een zware stem, die volgens sommige getuigen 'recht uit de keel' kwam.

Dit is dan de reus, maar er lijkt mij soms toch verwarring tussen de reus en de killer, soms is er sprake van 2 reuzen. De reus lijkt niet alleen op te vallen door zijn grootte maar ook zijn manier van stappen valt op. Heeft men in Aalst de killer eigenlijk herkend, nr 4 dan? Het is allemaal verwarrend, zoals nr 21 die in Aalst was, normaal gebouwd met pukkel en met sjaal. Maar men spreekt van carnavalmaskers en bivakmutsen.

Re: Nr. 19: Reus

Renne wrote:

Ik denk dat men hun kledij kan plaatsen bij jagers, hun liefde voor het bos sluit hier bij aan. Een bende moet natuurlijk zo onopvallend mogelijk zijn, maar het hoedje, de lange jas, de schoenen geven een soort van jagers weer.

Zeer interessant wat je daar zegt over die jagers! Boswachters, jagers (en zelfs tuinmannen) zijn haast altijd (dus ook in vrije tijd) in het groen gekleed. Een soort van beroepsmisvorming als het ware. Is me al bij een paar van die lui opgevallen.

39 (edited by HeaDHuNTeR 23-09-2010 00:17)

Re: Nr. 19: Reus

HeaDHuNTeR wrote:

Ga eens rondzoeken of die film ergens beschikbaar is op dvd, lijkt mij moeilijk te vinden.

Heb de film ondertussen in mijn bezit en ik moet zeggen dat die scène in dat persbureau mij onmiddellijk aan de Bende van Nijvel deed denken. Maar goed, we gaan off-topic. smile

Re: Nr. 19: Reus

LuckyOne wrote:

Zeer interessant wat je daar zegt over die jagers! Boswachters, jagers (en zelfs tuinmannen) zijn haast altijd (dus ook in vrije tijd etc) in het groen gekleed. Een soort van beroepsmisvorming als het ware. Is me al bij een paar van die lui opgevallen.

Vissers en jagers inderdaad! Jagers en boswachter zijn ook vaak conservatief, extreem-rechts en van adel. Kan me nog een uitzending herinneren van 'In Europa' waar een boswachter aan het woord kwam die precies aan dit profiel voldeed.