Re: Eddy Vos

Deze zin zegt vooral dat de kans groot is dat Vos er zeer ver naast zit en in al die jaren niet tot nieuwe inzichten is gekomen. Als dat zo is dan zou dat redelijk tragisch zijn geweest voor het bende onderzoek. Bij alles wat ik over Vos lees de laatste weken krijg ik een zeer sterk Jean -Ce sont des prédateurs- Deprêtre gevoel. Ziet er voorts een sympathieke man uit dus hoop dat ik me in mijn indrukken vergis.

182

Re: Eddy Vos

Eddy Vos heeft  een tiental jaar geleden, al dan niet onder zachte dwang, een stap opzij gezet ... Een kans om het jonge geweld aan speurders met andere inzichten de kans te geven om eventuele andere pistes opnieuw zuurstof te geven. Veel horen we er niet van ... maar dat moet misschien ook niet. Ik denk dat zijn theorieën oprecht tot stand gekomen zijn aan de hand van de info die hij ter beschikking had. Probleem is dat je het moet bewijzen ... zoals hij altijd zei: "Wij schrijven geen boeken, wij moeten bewijzen hebben."

Re: Eddy Vos

In '89 verklaart Bajrami dat hij met zijn bende aanwezig was in Overijse maar niet deelnam aan de overval. Ergens rond dat jaar legt iemand getuigenissen af mbt Aalst dat de beruchte Willy D. twee voertuigen heeft voorbereid om de politie te misleiden bij de achtervolging. De info dat Bende A contact legde via Radio Amigo met Bende B de dag van Aalst is tevens zeer oud.

Het zijn maar enkele voorbeelden van de talloze aanwijzingen dat de bende uit een behoorlijk netwerk bestond. Dan is het vreemd om de meest gereputeerde bende speurder twintig jaar later nog steeds te horen spreken over de zoektocht naar oude, reus en killer.

Re: Eddy Vos

Personen van 2m5cm, die kon je in 1985 toch op één hand tellen...

Hoe kan die nu onder de radar leven, tenzij het een buitenlander was.

185

Re: Eddy Vos

Spectator of Life, allicht niet moedwillig maar je interpreteert sommige woorden van Eddy Vos op een verkeerde manier ... Ik zal je een ander oud (!) citaat van Eddy Vos bezorgen:

"Misschien hebben wij een denkfout gemaakt door alle feiten onder dezelfde paraplu te willen stoppen, begint Eddy Vos. 'Je onderzocht bijvoorbeeld de moord op de nachtwaker (José Vanden Eynde) van Het Kasteel, maar ondertussen hield je ook alle andere misdaden van de Bende van Nijvel in het achterhoofd en dus zocht je uitsluitend naar een dadergroep die voor ál die feiten in aanmerking kwam."

(Die kapitale denkfout doet bijvoorbeeld Jean-Pierre Adam en zijn onvoorwaardelijke volgelingen ook, gesteund door het mondjesmaat vrijgeven van 'bewijsmateriaal'.)

Spectator Of Life wrote:

Dan is het vreemd om de meest gereputeerde bende speurder twintig jaar later nog steeds te horen spreken over de zoektocht naar oude, reus en killer.

Dat is niet vreemd, maar een zeer onvolledig citaat van Eddy Vos van jou en daarom een rechtzetting. Het gaat NIET enkel over een 'oude, reus en killer', zoals jij zegt Spectator Of Life dat Eddy Vos wou beweren. Dat heeft Eddy Vos NIET gezegd en hij maakt ook duidelijk dat het niet alleen over personen gaat, maar veel uitgebreider over hun daden en de precies manier van handelen en over het achterlaten van 'valse sporen' die de speurders zouden bezig houden tot de zaak zou verjaren...

Vos: "De profilers van de FBI zeiden "Vinden jullie het normaal dat na de eerste golf (1982-1983) waarbij 14 slachtoffers vielen, ze terug komen (in 1985) met voorwerpen die verband houden met de eerste golf? Dit is niet hoe criminelen dingen doen. Ze doen precies het tegenovergestelde. Waarom bleef men in 1985 hetzelfde voertuigmodel gebruiken als in 1983, de Golf GTI? Hetzelfde type van wapens, oproer pistolen? De dezelfde carnaval-maskers?

En waarom is er een trio in 1985 zoals in 1983 met een zeer groot individu (volgens Eddy Vos, moet de 'reus' zo'n 2,05 meter lang zijn geweest) en twee 'iets kleinere personen',van zo'n 1 meter 85? Op die manier legden zij verbanden tussen de twee golven. De vraag is: waarom? Het is essentieel, in alle onderzoeken, te zoeken naar deze reden."

Spectator Of Life wrote:

...Dan is het vreemd om de meest gereputeerde bende speurder twintig jaar later nog steeds te horen spreken over de zoektocht naar oude, reus en killer.

Dat deed Eddy Vos dus niet Spectator Of Life, maar ik begrijp jullie gezamenlijke frustratie dat zowel Eddy Vos als jij de zaak nog niet hebben kunnen opgelost hebben en dat jij Eddy Vos ten laste legt. 

Dus het gaat volgens Eddy Vos zeker en vast niet enkel over de 3 karikaturen zoals jij eerder omschreef:

DH: "En u heeft de uitleg hiervoor?"

Vos: "Ik zie drie mogelijkheden. Ten eerste om hun sporen uit te wissen, wat zij deden door voorwerpen op de plaats delict achter te laten die - klaarblijkelijk - niets met de feiten te maken hadden. In de tweede plaats om een 'fenomeen' in de publieke opinie te creëren, wat belangrijk is in de hypothese van de Italiaanse 'spanningsstrategie' die ik eerder noemde. Ik voeg daar nog een derde mogelijkheid aan toe: ons rechtssysteem is gebaseerd op de verjaringstermijn, die indertijd 20 jaar bedroeg. Ze lieten ons achter met oude autosleutels, dat soort dingen. Het onderzoek van het bewijsmateriaal heeft ons veel tijd gekost, zonder veel resultaat. Met andere woorden, het was opzettelijk, ze lieten sporen achter die nergens toe leidden om de om de speurders bezig te houden. Zo namen ze geen enkel risico om ontdekt te worden, maar de datum van de verjaringstermijn naderde. Met andere woorden: degenen die de daden hebben gepleegd, of die hebben geholpen ze te organiseren, wisten hoe justitie en de opsporingsdiensten te werk zouden gaan. Het was geen toeval dat zij op dezelfde avond, 27 september 1985, toesloegen, eerst in Eigenbrakel, dat Franstalig is, en daarna in Overijse, dat Nederlandstalig is en in een ander gerechtelijk arrondissement. Het is geen toeval dat de daders, om één enkel misdrijf te plegen, in verschillende rijkswachtdistricten 'optraden'.  Ze wisten hoe ze het werk van het onderzoek moesten verlammen, om nog maar te zwijgen van de vertaling van de documenten van de ene taal naar de andere en de "politieoorlog" die ze op die manier ontketenden tussen de gerechtelijke politie en de rijkswacht.

186

Re: Eddy Vos

Tiens wrote:

Dat deed Eddy Vos dus niet Spectator Of Life, maar ik begrijp jullie gezamenlijke frustratie dat zowel Eddy Vos als jij de zaak nog niet hebben kunnen opgelost hebben en dat jij Eddy Vos ten laste legt.

Jij maakt ook cruciale denkfouten Tiens. Bij mijn weten moesten Eddy Vos en de rest van de cel et oplossen met jouw en mijn belastinggeld en dit ten dienste van de slachtoffers en de rest van de samenleving.

En voor de duizendste keer, ik lees hier alweer dat niet alle wapens van de Bend teruggevonden werden in Ronquières; Er zijn geen nul zero wapens van de Bende teruggevonden.

Re: Eddy Vos

Ik ben er me van bewust dat het mogelijk is dat Vos in sommige interviews een iets bredere kijk geeft op de feiten, ik heb niet alles van hem gezien en gelezen, ik had het ook over indrukken die ik heb, geen vaststaande realiteit.

Dit was er ook zo eentje waarbij ik meer dan de wenkbrauwen fronste (in verband met de mogelijke Nederlandse connectie) :

''Bij de CWB tempert onderzoeksleider Eddy Vos de opwinding. “De moorden van de Bende van Nijvel waren alle zinloze moorden”, zegt hij. “Wie achterblijft, zal als vanzelf zijn hele leven lang blijven zoeken naar een vorm van ‘zin’ die erachter kan hebben gezeten. Het is hard om te zeggen, maar niet alleen de leden van de familie Van de Steen kregen een genadeschot.” Vos heeft was opzoekingen verricht. De Nederlandse piste zegt hem op het eerste gezicht niets. Er zijn in 1990 wat faxen naar Nederland verstuurd en de piste is terzijde geschoven''

Dan kan je me niet kwalijk nemen dat ik weinig verschil zie tussen Deprêtre en Vos. Afgaande op bovenstaande uitspraak zie ik zelfs geen verschil.

Hoe durft iemand in die positie te zeggen dat de bende moorden zeker at random waren? Ik vind dat een zeer straffe uitspraak.

club_le-happy-few wrote:

Personen van 2m5cm, die kon je in 1985 toch op één hand tellen...

Hoe kan die nu onder de radar leven, tenzij het een buitenlander was.

Nog zoiets bizars, en het staat toch echt zo in het interview. Dan kan je wel spreken van een Reus. Ik vraag me af op wat Vos zich hier baseert? Bij dergelijke abnormale grootte + de volgens David vrouwelijke kenmerken zou ik haast denken aan een persoon met het syndroom van Klinefelter.

Tenzij de abnormale grootte een deel van de vermomming was.

Re: Eddy Vos

Tiens wrote:

DH: "En u heeft de uitleg hiervoor?"

Vos: "Ik zie drie mogelijkheden. Ten eerste om hun sporen uit te wissen, wat zij deden door voorwerpen op de plaats delict achter te laten die - klaarblijkelijk - niets met de feiten te maken hadden. In de tweede plaats om een 'fenomeen' in de publieke opinie te creëren, wat belangrijk is in de hypothese van de Italiaanse 'spanningsstrategie' die ik eerder noemde. Ik voeg daar nog een derde mogelijkheid aan toe: ons rechtssysteem is gebaseerd op de verjaringstermijn, die indertijd 20 jaar bedroeg. Ze lieten ons achter met oude autosleutels, dat soort dingen. Het onderzoek van het bewijsmateriaal heeft ons veel tijd gekost, zonder veel resultaat. Met andere woorden, het was opzettelijk, ze lieten sporen achter die nergens toe leidden om de om de speurders bezig te houden. Zo namen ze geen enkel risico om ontdekt te worden, maar de datum van de verjaringstermijn naderde. Met andere woorden: degenen die de daden hebben gepleegd, of die hebben geholpen ze te organiseren, wisten hoe justitie en de opsporingsdiensten te werk zouden gaan. Het was geen toeval dat zij op dezelfde avond, 27 september 1985, toesloegen, eerst in Eigenbrakel, dat Franstalig is, en daarna in Overijse, dat Nederlandstalig is en in een ander gerechtelijk arrondissement. Het is geen toeval dat de daders, om één enkel misdrijf te plegen, in verschillende rijkswachtdistricten 'optraden'.  Ze wisten hoe ze het werk van het onderzoek moesten verlammen, om nog maar te zwijgen van de vertaling van de documenten van de ene taal naar de andere en de "politieoorlog" die ze op die manier ontketenden tussen de gerechtelijke politie en de rijkswacht.

Dit is iets dat iedere goed georganiseerde crimineel en daarmee bedoel ik dus zwaar banditisme al wist in die tijd. Dus het is zeker niet zo dat de Bende van Nijvel hier iets bijzonders clever doet hoor. Kortom daar kunnen echt niet al te veel en ernstige conclusies uitgetrokken worden.

189

Re: Eddy Vos

» www.tvoost.be

Uiteraard. Hij had al eerder de handdoek gegooid, en had de Cel Waals-Brabant al voor zijn pensionering verlaten…

Re: Eddy Vos

Hoeveel deuren heeft Vos gesloten? Ik vermoed van zijn verdacht van 2,05 meters niet achterstond.