Re: Eddy Vos

Ik wacht nog op de speurder die de primaire oorzaak van het falen legt bij het feit dat men eerder namen heeft gezocht alvorens de structuur van de Bende uit te tekenen. Dat zou pas getuigen van voortschrijdend inzicht.

202

Re: Eddy Vos

Spectator Of Life wrote:

Ik wacht nog op de speurder die de primaire oorzaak van het falen legt bij het feit dat men eerder namen heeft gezocht alvorens de structuur van de Bende uit te tekenen. Dat zou pas getuigen van voortschrijdend inzicht.

Ik begrijp wat je zegt maar je moet opletten om de behandeling van de feiten van toen te evalueren met de kennis die we nu hebben.

In die tijd waren veel meer criminele overvalbendes actief dan nu, dat is een eerste element. Je kan quasi geen krant uit de jaren 80 openslaan of je stuit op een verhaal over een gewapende overval in bende op een postkantoor, winkel, geldtransport etc. Het was de far west. Tegenwoordig is dat quasi weg door betere beveiliging en vermindering van circulerend cash geld. We zullen ook nooit zeker weten hoeveel feiten nog door dezelfde groepen die verantwoordelijk waren voor 'bendefeiten' gepleegd werden maar die tot op vandaag nooit gelinkt werden, misschien domweg omdat de daders het niet nodig vonden te schieten of niemand een eerder gebruikte wagen zag.

Ten tweede, de eerste feiten die we nu aan 'de bende' toeschrijven, dat waren banale gebeurtenissen die men niet dadelijk kon linken. Diefstal van een tweeloop in Dinant, diefstal bij nacht + schietpartij in Maubeuge, Angelou, l'auberge du Chevalier....zie maar een verband, dat was achtergrondruis en alles speelde zich af in verschillende arrondissementen. Pas na de overval op Dekaise begon men stilaan verbanden te leggen en aandachtiger te zijn.

Ten derde: forensisch onderzoek stelde toen nog niet veel voor en vooral: het was nog niet geautomatiseerd zoals wij dat nu kennen. Iets dat nu quasi automatisch gaat zoals vingerafdrukken vergelijken dat was toen nog een mammoetwerk. Er was een systeem, maar met wat pech kon het dagen duren.

Plus, structuur van de bende. Ja maar van dewelke? Van de feiten van 1982-1983? Ik vermoed dat men er met de borains niet ver naast zat, alleen waren het niet enkel de borains. Of daar echt veel structuur in zat weet ik niet. 1985, dat is mogelijk andere koek.

Re: Eddy Vos

Spectator Of Life wrote:

Ik wacht nog op de speurder die de primaire oorzaak van het falen legt bij het feit dat men eerder namen heeft gezocht alvorens de structuur van de Bende uit te tekenen. Dat zou pas getuigen van voortschrijdend inzicht.

De oorzaak zou de schullekes in het licht brengen. Dat mag niet.

Als de moorden tien jaar eerder hadden plaatsgevonden, zou de zaak opgelost zijn.

Re: Eddy Vos

Met 1,88 meter was François Faber de reus van Colombes.
Hij werd om gedurende de eerste wereld oorlog.

Re: Eddy Vos

Oud-speurder over onderzoek Bende van Nijvel: “Eén hypothese lijkt mij volledig uitgesloten, die van het Grote Complot”

Deze zondag, 17 september, markeert een pijnlijke verjaardag. 40 jaar geleden sloeg de Bende van Nijvel toe in de Colruyt in Nijvel, waarbij drie doden vielen. Eddy Vos, de voormalige gerechtelijk commissaris, heeft na vijftien jaar betrokkenheid bij het onderzoek zijn eigen theorieën ontwikkeld die hij in dagblad La Dernière Heure overloopt.

Lees het hele artikel » Nieuws

» www.dhnet.be

Re: Eddy Vos

Hij is niet degene die verantwoordelijk is voor dit fiasco.

207

Re: Eddy Vos

De eerste golf van misdaad in 1982 en 1983 betrof ‘gewone criminaliteit’. Pas daarna kwam er een element van terreur en provocatie bij die kenmerkend zou zijn voor de brutale overvallen met zwaar geweld. “Volgens mij waren de moorden een mix. De doelstellingen van de daders zijn gevarieerd en geëvolueerd.”

Hij stelt ook dat de daders bedreven waren in het manipuleren van gerechtelijke onderzoeken, het verband tussen de feiten leggen en hun sporen uitwissen. “Ze betrokken verschillende autoriteiten en zelfs taalregio’s om verwarring te zaaien, wat volgens mij geen toeval was.”

Zeer helder, zwart-wit.

Doelstellingen waren noodgedwongen veranderd door de - tijdelijke - arrestatie van hen en doordat - mede daardoor - anonimisering niet meer mogelijk was.

De Deltacel toonde ook aan dat doorgedreven onderzoek op verschillende domeinen tot resultaat kon leiden. En in tegenstelling tot wat ten onrechte beweerd werd en wordt, werd niet enkel de piste ‘De Staerke’ door hen onderzocht. Omgekeerd duidt het ook waarom Eddy Vos mogelijk (nuance) “geen antwoorden kon bieden…” zijn onderzoeksmandaat was gewoon té beperkt. (Lees zijn recente interviews daartoe.)

En ook nog: hoe kan je een gerechtelijk onderzoek als modale gangster manipuleren? Of hoe je met een eenvoudig zinnetje verschillende onderzoekspistes/gangsterprofielen kan uitsluiten…

208

Re: Eddy Vos

Etienne1420 wrote:

Met 1,88 meter was François Faber de reus van Colombes.
Hij werd om gedurende de eerste wereld oorlog.


Hij werd om gedurende de eerste wereld oorlog, wat?

209

Re: Eddy Vos

Tiens wrote:

Zeer helder, zwart-wit.

Doelstellingen waren noodgedwongen veranderd door de - tijdelijke - arrestatie van hen en doordat - mede daardoor - anonimisering niet meer mogelijk was.

De Deltacel toonde ook aan dat doorgedreven onderzoek op verschillende domeinen tot resultaat kon leiden. En in tegenstelling tot wat ten onrechte beweerd werd en wordt, werd niet enkel de piste ‘De Staerke’ door hen onderzocht. Omgekeerd duidt het ook waarom Eddy Vos mogelijk (nuance) “geen antwoorden kon bieden…” zijn onderzoeksmandaat was gewoon té beperkt. (Lees zijn recente interviews daartoe.)

En ook nog: hoe kan je een gerechtelijk onderzoek als modale gangster manipuleren? Of hoe je met een eenvoudig zinnetje verschillende onderzoekspistes/gangsterprofielen kan uitsluiten…

Tiens, als ik correct lees dat je dat wil zeggen: ook ik denk dat op een paar ogenblikken een deel van de daders vastgezeten hebben (en dat degenen die nog vrij waren toen hun best gedaan hebben om de aandacht af te leiden van hun kompanen en daarin schitterend geslaagd zijn).

Wat betreft manipulatie van het onderzoek door de daders: zodra je (zeker toen) misdrijven pleegt in verschillende gerechtelijke arrondissementen en a fortiori in gebieden met andere taalregeling verzandt alles quasi automatisch in eindeloos procedureel en politiek gekrakeel). Zie de verslagen van de bendecommissie I en II. Ook de rivaliteit GPP en Rijkswacht was daaraan niet vreemd. Met de vorming van het federaal parket is dat enigszins beter.

Komt nog bij dat 'de Bende' dicht in de buurt opereerde van een aantal andere bendes waarin o.a. ex-rijkswachters betrokken waren. Alles wijst erop dat de toenmalige top van de Rijkswacht in een kramp is geschoten, zelf vermoedde dat er mogelijk (ex) rijkswachters betrokken waren en dat, dat kon niet. Ter illustratie: cf. verslag bendecommissie over wat met Bihay en Balfroid gebeurd is. Ik laat in het midden of de kwaliteit van hun onderzoek goed was (m.i. zitten er een paar serieuze gaten in) maar Beaurir heeft tegen hen een ware kruistocht ontkentend en maatregelen doorgeduwd die véél verder gingen dan hetgeen door hun superieuren en de deontologische commissie werden voorgesteld. Voor wat het waard is: ik zie geen aanwijzingen van dergelijke betrokkenheid, tenminste niet rechtstreeks.

210

Re: Eddy Vos

Er heeft 100% zeker op een bepaald moment 1 van hen een korte tijd vast gezeten, meer zelfs ... veroordeeld geweest voor bepaalde feiten. Dat was eind 1983. In de loop van 1984 was hij alweer vrij.

Hij leeft nog maar iets weten is uiteraard - en gelukkig - niet genoeg. Je moet het - gelukkig - kunnen bewijzen. En dat is in dit veel te lange trieste verhaal een onwaarschijnlijke helaasheid.

Nog dit daarover; het was niet iemand van de tweeënvijftig Gladio-leden. 52 ja, geen wilde gok want hun volledige namen zijn gekend en hun mogelijke betrokkenheid tot de misdaden toegeschreven aan de Bende van Nijvel is inmiddels volledig onderzocht.

Vrijheid van mening is een absoluut belangrijke waarde maar die piste droeg en draagt niks bij tot de antwoorden die veel te lang op zich laten wachten.

Dat is van sommigen - ik bedoel in de eerste plaats enkele van die door Vos vernoemde oprechte magistraten die zich uiteraard niet lieten manipuleren - ook de bedoeling geweest.

Deze niet aflatende piste en het onderzoek ernaar heeft alles énorm vertraagd en vele relevante misdaden over de verjaringstermijn getild. 1 van de manipulaties inderdaad. Wie kwam er immers als eerste met deze piste binnen het onderzoek op de proppen?

Idem dito met de ‘Roze Balletten’ en de ‘videotheek’ die aan zoveel personen een kopie ervan uitleende waardoor de ‘Bende van Nijvel’ erop uit gestuurd werd om deze tapes terug op te halen. Een piste die gelanceerd werd door iemand van het Front de la Jeunesse en die opnieuw alle aandacht kreeg binnen het ‘onderzoek’ en PAS NA de overheveling van een deel van het dossier uit Dendermonde. Daarbij zeker vermelden: de inderdaad vele maar zeer interessante pistes met duidelijke relevanties tot de misdaden van de Bende van Nijvel bleven letterlijk in de kast liggen.

Terug naar topic Eddy Vos die zich in 1 interview op 2 opvolgende alinea’s flagrant tegenspreekt:

“Alinea 1”:

Eddy Vos stelt ook dat de daders bedreven waren in het manipuleren van gerechtelijke onderzoeken, het verband tussen de feiten leggen en hun sporen uitwissen. “Ze betrokken verschillende autoriteiten en zelfs taalregio’s om verwarring te zaaien, wat volgens mij geen toeval was.”

Alinea 2:

Wat Vos wel meteen afdoet als onzin, is het ‘Grote Complot’. Doorheen de jaren werd vaak geopperd dat het onderzoek van de Bende van Nijvel op niets uitdraaide omdat het van binnenuit werd gesaboteerd. Hij stelt zich ernstige vragen bij de haalbaarheid van een samenzwering waarbij honderden magistraten, rechercheurs en deskundigen gedurende veertig jaar zouden hebben gewerkt om de waarheid te verbergen.

Dus ja, de zogenaamde Bende van Nijvel deed bewust aanslagen op verschillende plekken waardoor er inderdaad (citaat De Vos) honderden verschillende magistraten, verschillende rechercheurs en verschillende deskundigen betrokken werden tot het onderzoek naar die ‘Bende van Nijvel’. En ze slaagden erin om bij al die verschillende gerechtelijke diensten en onderzoeken (!) te manipuleren. Dat zegt hij letterlijk.

Volgende alinea ontkent Eddy Vos wat hij zonet zei. Il faut le faire…

Als een onderzoeksrechter een bekentenis heeft van een dader dat hij op Vernaillen én zijn gezin geschoten heeft in 1991 (!) terwijl hij daar toen nog kon voor gestraft worden… maar daar verder niks mee deed… (!)

Hoe noem je dat? Onbekwaamheid? Of is het enkel dat maar?