21

Re: Eddy Vos

Misschien zit het zoveelste boek over de Bende van Nijvel eraan te komen?

Re: Eddy Vos

noorderling wrote:

Waar het denk ik om gaat, is dat Vos na 15 jaar nog steeds niks concreets heeft. Dan komt er vanzelf een moment dat het stopt. En dat moment is helaas nu aangebroken. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Wat ik hoop, is dat Vos aanblijft als extra hulp. Maar mijn gevoel zegt dat Vos het heel moeilijk zal krijgen als niet meer alle topinfo met hem gedeeld gaat worden en dat ie binnen enkele maanden zal opstappen. Hij zal tot inzicht komen dat hij nu beter de eer aan zichzelf kan houden. Wel netjes de dossiers overdragen natuurlijk.

Na 15 jaar heeft hij inderdaad niet echt iets concreets gevonden (behalve mssn de "dode killer"-theorie?). Maar sowieso wel hoedje af voor iemand met dergelijke dossierkennis!

23

Re: Eddy Vos

En wie zegt dat hij niet bewust al die tijd geen resultaat geboekt heeft? Er schiet nu echt niet veel tijd meer over voor de opvolgers, er is 15 jaar verkloot!

24 (edited by Merovinger 26-04-2011 21:51)

Re: Eddy Vos

In de weekend-editie van De Morgen stond een artikel van Douglas De Coninck over het vertrek van Vos. Volgens Douglas De Coninck is de opdracht  binnen CWB om alles opnieuw te onderzoeken zelfs de onnozelste verklaring of getuigenis, alles moet gecheckt worden maar daarvoor zijn er in feite veel te weinig speurders.  Hierdoor worden ook zaken onderzocht die vroeger reeds tot op het bot werden uitgepluist. Dus allemaal tijd- en energieverlies. "Zo evolueert het onderzoek naar een kakafonie van politiemensen die individueel zotte verhalen aanhoren en uittikken in processen-verbaal." zegt een speurder.

Vos heeft enkel nog een "ondersteundende" rol. Dixit De Coninck, vervult Eddy Vos nu de rol van oude zeur die een paar keer per dag roept: "Dat hebben we al eens onderzocht, twintig jaar geleden." Opmerkelijk besluit van De Coninck: Wellicht zal aan minister Stefaan De Clerck gevraagd worden de herschikkingen van vorige week ongedaan te maken.

Re: Eddy Vos

Vos verdient respect, en al helemaal als ie nog een tijd aanblijft om zijn kennis over te dragen. Ik heb sterk de overtuiging dat Vos een zeer integer persoon is, die er alles aan heeft gedaan een opening te vinden. Na de techneut Vos, is het nu tijd voor onderzoeker met een ander profiel. We gaan nu de laatste fase in en dat vraagt toch om een alles of niks poging.

Wat ik echt hoop, is dat Belgie het lef heeft om het Bende-team voor minstens 25% uit buitenlanders te laten bestaan. Dus huur een paar experts uit bv. Duitsland en Frankrijk die volledig mogen meespeuren en meedenken. Hiermee voorkom je volgens mij dat er bij de bevolking nog steeds de gedachte blijft hangen dat het Bende-onderzoek geheel geregisseerd is.

26 (edited by LEO 27-04-2011 17:30)

Re: Eddy Vos

noorderling, indien je met "België" de huidige regering bedoeld, wel, die is er niet. Indien je met "België" het Justitiéle apparaat bedoeld, wel, er is een aftredende minister van Justitie die geen beslissingen mag nemen. Indien je met "België" de bevolking bedoeld, wel, die zijn al 25 jaar vragende partij.

Toch ben ik volledig akkoord met je analyse van Eddy Vos en dit brent me bij een citaat van 'Chief Joseph', een oude indiaanse Seminole-hoofdman bij de capitulatie van zijn volk: "(...) en de oude krijger wordt moe van het vechten, vechten tegen een overmacht die mijn volk zal kerstenen."

Re: Eddy Vos

Ik zou bijna zelf een complot-denker gaan worden. Het hele bende-onderzoek is geregisseerd. Bewust is Eddy Vos destijds gekozen. Deze goeierd mag lekker lezen, hier en daar wat merovingers opgraven, het kanaal door het zelfde duikteam laten aftasten. Het zet totaal geen zoden aan de dijk. En dat kunnen we Eddy niet eens kwalijk nemen. Met slechts een handvol collega's stond hij voor een mission impossible. Op een lager pitje dan de afgelopen 15 jaar, kon het bijna niet.

Daarom kan ik alleen maar blijven herhalen en herhalen. België, doe iets! Investeer enkele tientallen miljoenen in de bende en huur alle experts uit Europa in die Frans kunnen lezen. Desnoods huur je de tolken erbij. Pak deze laatste kans groots aan. Betrek het buitenland er absoluut bij. In Engeland zitten bv 's werelds beste DNA onderzoekers. In Duitsland bevinden zich de beste technische onderzoekers. In Frankrijk kunnen ze de dossiers makkelijk lezen. België, laat zien aan je eigen bevolking dat je er echt alles aan gedaan hebt. Als er nog iets van een laatste greintje Belgische ziel bestaat, laat het dan eruit komen. Laat het een laatste stuiptrekking zijn. Voor de misdaden die de bende heeft begaan, bestaat geen enkel excuus. Ze zijn te pakken. Daarvoor zijn 3 dingen nodig: moed, expertise en geld.

28 (edited by Hestur 27-04-2011 20:30)

Re: Eddy Vos

Een sympathieke oproep. Maar vanzelf gaat dat er niet van komen. Ik heb het al vaker gezegd: als we écht iets willen bereiken en betekenen voor alle slachtoffers, dan moeten we een petitie opstarten en een sein geven aan de politiek, dat wij de overvallen niet vergeten. Je moet weten hoe dat in de realiteit gaat. Op de kabinetten waar veel beslissingen vallen, liggen dossiers genoeg die aandacht vragen zonder het bendedossier, en ze zullen niet al te veel naar het Bendedossier omkijken als er te weinig hanen naar kraaien. Mijn ervaring met kabinetten en de politieke wereld is daarom, dat je de zaak levend moet houden.

Als er dus iemand is, die een beetje weet heeft van websites of papier, dan zou ik zeggen: lanceer een website, waar mensen kunnen intekenen en meer middelen voor het onderzoek kunnen vragen. Kleed die website een beetje in, zorg dat hij er wat intrigerend uit ziet. Verzamel handtekeningen en mensen, en probeer dan met cabinetards in contact te komen. Is iemand in staat een website op te starten? Teksten wil ik altijd mee aanleveren, vermoedelijk wel meer mensen op deze website.

Bens website is wat mij betreft overigens ok als medium, maar ik weet vooreerst niet of hij dat ziet zitten. Een petitie moet bovendien duidelijk zichtbaar zijn, niet op een zijlinkje staan.

29

Re: Eddy Vos

Laten we ons organiseren, organiseren tegen het ogenblik dat officieel het doek valt over de Bende van Nijvel. Laat ons een team vormen dat niet akkoord gaat met de verjaring van de feiten. Laten voelen aan de door ons verkozenen dat we niet akkoord gaan met de gang van zaken. Dat niet Brussel beslist over de uitkomst van dit drama.

Laat ons samen met de andere fora een stem horen dat we niet akkoord gaan met de ons opgedrongen officiele mededeling. Laat ons bewijzen, dat er ondanks de communautaire problemen, nog Belgen bestaan die niet met zich laten sollen door de politiek. Ik sta volledig achter de beginselen van dit forum: Klaarheid scheppen in iets dat wordt verdonkermaand vanuit hogerhand!

Spijtig genoeg is mijn internetkennis niet groot genoeg om zoiets op te starten, maar mijn drang om te helpen des te meer. Geloof me.

Re: Eddy Vos

Ook voor de franstalige mensen?