81 (edited by CleverTrevor 06-03-2012 13:34)

Re: Eddy Vos

DeadLetterBox wrote:

Hestur, om iemand te veroordelen moet je voldoende bewijslast hebben. Je kan een ton aanwijzingen hebben maar dat is niet solide genoeg om iemands schuld bewijzen, enkel maar om hem als verdachte in het dossier te houden. Je moet dus een fysiek bewijs hebben, heb beste is natuurlijk een "smoking gun". Een wapen met vingerafdruk en een motief en geen alibi.

Er moeten voldoene links bestaan tussen dader en moordwapen en slachtoffer. En die links moeten dan stand houden voor de rechtbank. Zelfs als een persoon een bekentenis aflegd zal die pas geldig zijn als de genoemde feiten ook gestaafd kunnen worden aan de hand van het onderzoek.

De wet vereist inderdaad geen fysiek bewijs. Het is, zoals uit de parachutemoord blijkt, mogelijk om iemand te veroordelen zonder materieel bewijs. Vaak gaat het dan om een alibi dat aantoonbaar niet klopt, het feit dat een persoon de mogelijkheid had om aan het moordwapen te komen, of dat iemand herkend is door getuigen.

De politie en de aanklagers houden daar echter niet van, want het is natuurlijk altijd een risico. Je kunt ook iemand veroordelen die onschuldig is. Daarom zoeken ze meestal naar fysiek bewijs. Hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt om iemand op grond van aanwijzingen te veroordelen. Het is na 25 jaar zeer moeilijk om aan te tonen dat iemands alibi niet klopt, bijvoorbeeld. Met de summiere signalementen die er zijn van de Bende van Nijvel is het ook onmogelijk om iemand als dader te herkennen.

Re: Eddy Vos

club_le-happy-few wrote:

Wat moet je wel geloven in dit onderzoek. Onlangs hoorde ik ook, dat bepaalde slachtoffers te horen gekregen "via officiële weg" (onderzoekers) hebben (in de jaren '80) dat alle "Bendeleden" niet langer meer in leven waren. Dat zou betekenen dat ze weten wie de Bende was, maar het niet naar buiten kunnen brengen. Ik heb dit gerucht van 2 personen gehoord, waarvan 1 die iemand van de slachtoffers kende. Weet niet of andere Aalstenaars op de hoogte zijn van deze geruchten. Het kan natuurlijk ook toogpraat zijn. Ik zie het bos door de bomen niet meer. Back on topic.

En Vos zou dit tegen Bouten gezegd hebben. Uit De Bende van Nijvel en de CIA van Guy Bouten:

Eddy Vos ontmoette ik enkele keren vijf jaar geleden en herinnerde me nog altijd zijn afscheidswoorden: "Meneer Bouten, met dit dossier valt geen eer te behalen."

Misschien toch iets van aan? Overleden daders kunnen alvast geen proces krijgen.

83 (edited by DeadLetterBox 30-07-2012 08:17)

Re: Eddy Vos

Je jaagt achter schaduwen. De speurders weten echt wel niet wie de daders zijn en welke al dat niet in leven zijn. Dergelijke leugen zou uiteindelijk uitkomen en het einde van betekenen van onze huidige politie. Als er iemand is die de daders met zekerheid bij naam kan noemen, dan zit die zeker niet in het speurdersteam. Als bij de Politie iemand de waarheid kent, dan zal dit op een hoger niveau zijn en niet gedeeld worden met speurders.

Servo per Amikeco

84

Re: Eddy Vos

Een paar dagen geleden stond er in het Laatste Nieuws een kort interview met Eddy Vos, bij het  jaaroverzicht, toen werd aangehaald dat Vos het onderzoek verliet. Vos herhaalde nog eens dat de oplossing in het dossier zit, maar dat hij de oplossing niet ziet. Vos lijkt dus overtuigd dat het reeds in het dossier genoemde personen zijn die achter de feiten zitten. Verder haalde hij aan nog altijd in contact te staan met de families van de slachtoffers.

Re: Eddy Vos

Een paar maand geleden heb ik iemand ontmoet die Vos kent en verschillende gesprekken met hem gehad heeft ivm de aanslag in Aalst. Wat ik er kon op uitmaken is dat Vos voor Aalst daders zoekt die een militaire achtergrond of een training hebben gehad. Tevens zijn theorie van een Franse killer vind ik ook nog altijd een optie. Ik zal die persoon in het kort terug zien hopelijk komt er wat praktische info uit.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

86

Re: Eddy Vos

Vos werkt sinds zijn vertrek bij de Cel Waals Brabant bij DGJ/MM, wat staat voor Gerechtelijke Dienst Militair Milieu.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

87

Re: Eddy Vos

Via een goed ingelichte bron heb ik te horen gekregen dat Sven Mary, de advocaat van Eddy Vos, sancties zal nemen tegenover de Cel Waals Brabant. Eddy Vos wordt met de dood bedreigd. Eén en ander heeft te maken met het onderzoek! Deze bedreigingen zijn serieus en worden met voorzichtigheid behandeld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

88

Re: Eddy Vos

Vreemd, waarom zou men hem nu nog met de dood bedreigen, nu hij het onderzoek al een tijd de rug heeft toegekeerd. Of is hij nog bezig aan een one-mans-action?

89

Re: Eddy Vos

Momenteel is de informatie nog beperkt maar ik hoop de komende dagen nog meer gegevens te verzamelen. Het toont misschien al wel aan dat Eddy Vos absoluut niet met een goed gevoel vertrokken is bij de Cel Waals Brabant.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eddy Vos

Z'n advocaat zei het volgende in het journaal van 19u:

Speurders van CWB hebben info gedestileerd bij mensen die waarschijnlijk dicht stonden bij bendedossier (+ informanten). Hierdoor krijgen die laatste een verkeerd beeld wat de mensen van de cel delta gedaan hebben in het verleden. En in dat criminineel milieu waar je in bezig bent, kan dit leiden tot ernstige doodsbedreigingen die serieus dienen genomen te worden.