Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik heb nog steeds geen zicht op hoe de inhoud van die zakken er ten tijde van de vondst op 6 november 1986 aan toe was. Beste medewerkers van het federaal parket en het NICC, waren die zakken van plastic en/of ((vrijwel) hermetisch) gesloten ter voorkoming van insijpelen water en/of in min of meerdere mate vacuüm getrokken en/of was er in die zakken alleen sprake geweest van condensvorming (en geen waterinstroming)?

Het probleem is dat Eric Van der Sypt, namens het federaal parket, naar het publiek toe hier niets over heeft losgelaten, waardoor - wat mij betreft - met dat publiek een loopje wordt genomen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

1,162

Dat zouden wij inderdaad graag weten. Want hoe kan je conclusies trekken als je niet exact weet hoe doe dingen verpakt waren. ik neem aan dat de Deltacel meer dan genoeg foto's zal genomen hebben bij die vondst. Vraag is, waar is al dat bewijsmateriaal? En hoe werd het bewaard in die jaren na de Deltacel waarin men zich alleen bezig hield met de vertaling.

1,163

Als je heel de boel naleest, inclusief de verklaringen en de foto's die openbaar beschikbaar zijn bekijkt dan is het overduidelijk dat heel de boel kliedernat was en die zakken niet hermetisch gesloten.

1,164

Ik heb daar (nog) geen zicht op, terwijl de gelddoos van Delhaize op mij een behoorlijk gecorrodeerde indruk maakte en de (kennelijk) in plastic gerolde cheques (licht) vochtig zouden zijn geweest.

Bijzonder is ook dat er (heel) kort voor de komst van de Cel Delta ook 'een jute zak, met daarin iets van buizen' zou zijn opgedoken (op verzoek van (ter plaatse aanwezige) andere opdrachtgevers?!), terwijl de onder auspiciën van de Cel Delta opgedoken zakken van een ander materiaal (dan jute) waren (» i.postimg.cc en Nieuws).

Overigens vind ik het verhaal van de assistent-duiker (op zichzelf beschouwd) uiterst merkwaardig en discutabel, maar ook hier geldt wat mij betreft weer dat het federaal parket er tot op de dag van vandaag veel aan heeft gedaan om het onderzoek naar de Bende van Nijvel te dwarsbomen.

1,165

Werden die zakken en voorwerpen eigenlijk nagekeken wat vingerafdrukken betrof? Van DNA was toen uiteraard geen sprake (toch niet in Belgie) maar ik weet dat men toen wel in staat was om vingerafdrukken van natte delen te halen.

“Het voorwerp dat we willen onderzoeken op vingerafdrukken doen we in een soort aquariumbak. Daar zetten we een schaaltje met superlijm bij. We verwarmen de lijm zodat de moleculen cyanoacrylaat verdampen. Op de plaats van vochtige vingerafdrukken reageren de cyanoacrylaat moleculen met water en zo ontstaat een laagje lijm.”

“Als de lijm hard geworden is, kunnen we er een foto van nemen of een afgietsel. We hoeven dan niet bang te zijn dat we de afdruk wegvegen, want die is nu keihard en zit muurvast op de ondergrond gelijmd.”

Goud

In een proces is een goede vingerafdruk op de plaats van een misdrijf goud waard. Soms zelfs letterlijk, zo vertelt Bijl: “Gouddamp hecht niet op vingerafdrukken maar wel op vuilniszakken. Als we een vuilniszak vergulden, en van achteren beschijnen, zie je soms haarscherpe vingerafdrukken.

Ik denk zelfs dat toen de technieken met laserlicht nog betere resultaten gaven.

Misschien hebben ze dit toen wel gedaan maar werd dit buiten het dossier gehouden, wie zal het zeggen? Ik kan wij wel voorstellen dat er bij dergelijke vondsten een telefoontje naar experten zal gegaan zijn.

1,166

weetjewel: die jute zak, dat was een setup van de onderzoekers met de duikersassistent. Bedoeling was de 'mol' in de ploeg uit Dendermonde uit te roken, er stonden toen diverse personen onder telefoontap. Amateuristisch en heeft ook niets opgeleverd. Het is een fabeltje dat de voorwerpen 'licht vochtig' waren, ze waren doornat. En het is niet enkel het NICC dat tot de conclusie kwam dat eea slechts kort onder water had gelegen maar ook een paar buitenlandse labs. Er is - van beide kanten - enorm veel mist gespuid over wat en hoe maar wat overblijft is dat het niet kan dat heel die handel een jaar onder water lag. Wat niet hetzelfde is als zeggen dat de speurders van Dendermonde daar bij betrokken waren.

fenix: Die afdrukken en de kritiek dat de speurders de wapens hadden laten drogen en het daarna te laat was, dat kwam uit de hoek van de gerechtelijke politie Brussel. Die hadden ook nog een paar rekeningen te vereffenen en een paar 'superflikken' zaten met een informant die ze deelden met de Rijkswachters in Dendermonde en die ook nog wel een paar zaken kon vertellen over 'business' van de toenmalige GP, het was niet enkel de Rijkswacht die boter op het hoofd had en een levensstandaard die niet kon verklaard worden uit officiële inkomsten.

1,167

Ach ja, dat kan er ook nog bij en Faroek in zijn programma maar verbaasd vragen, terwijl Eric Van der Sypt van het federaal parket anders wist. Mijn (op de lezing van Xenophon gebaseerde) voorwaardelijke vraag aan Van der Sypt luidt: "hoe durfde je en hoe kon je en waarom dat gedraai en gelieg?"

1,168

weetjewel wrote:

Ach ja, dat kan er ook nog bij en Faroek in zijn programma maar verbaasd vragen, terwijl Eric Van der Sypt van het federaal parket anders wist. Mijn (op de lezing van Xenophon gebaseerde) voorwaardelijke vraag aan Van der Sypt luidt: "hoe durfde je en hoe kon je en waarom dat gedraai en gelieg?"

Nee, fout of nuancering, het was een opzetje tussen Faroek Özgünes, het federaal parket en die assistent-duiker, met de bedoeling om een of meer oud-speurders van de opgeheven Cel Delta al afluisterend te klissen.

1,169

Naast "de opgeheven Cel Delta al afluisterend te klissen" zoals jij dat zo mooi uitdrukt (Smiley) heeft men zich ook bezig gehouden met verschillende forumleden te "klissen". Wanneer hebben die zich bezig gehouden met het onderzoek zelf of wanneer hadden ze daar überhaupt nog tijd voor? Want vergeet niet dat ze ook nog het filmscenario voor het klissen van Beijer moesten bedenken.

1,170

Voor die duikhistorie hadden ze beter een acteur ingeschakeld en gezegd dat de assistent niet wilde meewerken wegens bang. Als je naar z'n lichaamstaal en ogen kijkt zie je duidelijk dat de brave mens niet weet waar kruipen met al die leugens.

Hun targets zullen dat zeker ook opgemerkt hebben. Ook de idee dat je een pro als Beijer op zo'n knullige manier zou kunnen klissen was de naïviteit voorbij. Bob zijn instelling vereist andere methoden. Maar die zijn illegaal. Dus schaak.