1,211

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

follower wrote:

De reus werd omschreven als iemand met een lengte van 1m92, terwijl De Staerke middelgroot tot klein van gestalte is. Daarenboven: David VdS heeft de reus van dichtbij gezien, en herkende er een persoon in die helemaal niet op De Staerke lijkt.

Ik meen ergens op dit forum te hebben gelezen (ik dacht in een post van Ben), dat de onderzoekers er vanuit gaan dat er in Aalst geen reus aanwezig was, in tegenstelling tot wat David VDS beweert.

Dan vraag ik mij natuurlijk wel af hoe die speurders daarop zijn gekomen, maar als er echt in Aalst geen reus aanwezig was dan kan De Staerke wel die derde overvaller geweest zijn in jouw hypthese hier.

1,212

follower wrote:

Aangezien er slechts 3 overvallers waren, en gelet op de bevindingen uit mijn voorgaande post, zie ik maar 2 mogelijke  verklaringen

De manier van redeneren spreekt mij zeer aan, maar vergeet scenario 3 niet: Eddy Vos en de Zigeuner zitten er beiden naast. Het is geen binaire vraag.

1,213

rizzz wrote:

Ik meen ergens op dit forum te hebben gelezen (ik dacht in een post van Ben), dat de onderzoekers er vanuit gaan dat er in Aalst geen reus aanwezig was, in tegenstelling tot wat David VDS beweert.

Dan vraag ik mij natuurlijk wel af hoe die speurders daarop zijn gekomen, maar als er echt in Aalst geen reus aanwezig was dan kan De Staerke wel die derde overvaller geweest zijn in jouw hypthese hier.

Als men twijfelt aan de ooggetuigen, kan men kijken naar de bewijsstukken. De mantel van deze overvaller werd gebruikt in Aalst en teruggevonden in het kanaal van Ronquières. Het betreft een wollen jas met confectiemaat 56/58, donkergrijs tot zwart gekleurd. Deze maat wordt vaak aangeduid als XL tot XXL. Hoewel dit gebaseerd is op de borstomvang (ca. 112-116 cm) geeft het een redelijke indicatie van de lichaamslengte van de persoon (+/- tussen 190 cm en 198 cm). We kunnen dus met vrij grote zekerheid stellen dat er wel degelijk een reus aanwezig was.

Indien De Staerke een van de drie overvallers was, dan kan hij enkel passen binnen de persoonsbeschrijving van de killer, maar dan betekent het dat de hypothese van Eddy Vos (killer is afgemaakt door zijn kompanen) niet klopt.

Breda72 wrote:

De manier van redeneren spreekt mij zeer aan, maar vergeet scenario 3 niet: Eddy Vos en de Zigeuner zitten er beiden naast. Het is geen binaire vraag.

Inderdaad, het is ook mogelijk dat ze er beiden naast zitten.

1,214

Bij het beoordelen van dat alles moet je weten dat er een familiale link bestaat tussen De Staerke en die getuige en dat de takken van die familie op het ogenblik van de feiten niet bepaald goed met elkaar overeenkwamen.

Wat betreft de maat van die jas: voor zover ik weet was het nooit duidelijk of de overvallers nu al dan niet ballistische bescherming droegen. Ik twijfel daar wat aan maar indien ja: tel maar minstens 12 cm bij de borstomtrek.

M.i. is er geen enkel bewijs dat een dader geraakt werd.

1,215

Ja, ik had graag de post terug gevonden waarin stond dat er in Aalst geen reus zou aanwezig geweest zijn, gezien de verklaring van David verbaasde deze post mij sterk. Ik ben op zoek maar vind em tot nu toe niet terug.

Mss. kan Ben dit opklaren?

1,216

rizzz wrote:

Ik ben op zoek maar vind em tot nu toe niet terug.

Deze van jou en die daarvoor van Ben? » Forum

Met hulp van vriend Chat. wink

1,217

Jep, dat was em, thanks. smile

1,218

Maar dus, Ben zegt hier:

Ben wrote:

In Overijse zijn er verschillende getuigen die vlak na de feiten spreken over een grote man van minstens 1m90. In Aalst is er geen enkele getuige die spreekt over een dader van 1m90 of groter.

» Forum

Als dit zou kloppen dan is het niet zo dat de hypothese van Vos dat de killer zou gedood zijn tijdens/na de raid in Aalst, tegenstrijdig is met de hypothese dat De Staerke zou mee hebben gedaan in Aalst, want dan was De Staerke gewoon de 3de dader (niet de oude of de killer).

Nu ja, ikzelf ben van beide deze stellingen absoluut niet overtuigd, maar dit toont nogmaals aan dat we na zoveel onderzoek nog eigenlijk bijna geen enkele piste met zekerheid kunnen uitsluiten.

Iets wat op zich totaal absurd is als je er eens over nadenkt...

Alles bij elkaar denk ik dat de kans dat De Staerke bij de raid zelf aanwezig was, zeer zeer klein is. De zigeuner getuigenis is onbetrouwbaar, zijn opvallende stem is niet herkend, het past niet in de hypothese van dode killer, blind een halve parking neer schieten was niet zijn gebruikelijke modus operandi enz.

Wel vermoed ik dat De Staerke, Salesse en een aantal mensen uit die omgeving die bewuste 9 november niet thuis een film zaten te kijken. En dan wordt het interessant bij de vraagstelling of ze op zichzelf met iets bezig waren (het waren nu eenmaal beroepsgangsters) ofwel ze in opdracht voor afleiding moesten zorgen in verband met het Bende verhaal. Ik denk dan aan de vermeende vreemde bewegingen rond De Staerke zelf die avond, de spontane bekentenissen van Salesse en nog een aantal andere zaken rond de Baasrodes, maar eveneens het vreemde voorval met de ontmantelde Golf in Strombeek.

1,220

follower wrote:
Spectator Of Life wrote:

Er waren aanwijzingen dat De Staerke iets met Aalst had te maken maar volgens mij was er geen concreet bewijs dat hij die avond van 9 november actief deelnam aan de raid.

Als de hypothese van Eddy Vos klopt, dan lijkt een actieve deelname aan de overval door De Staerke uitgesloten:
- We weten dat er bij de aanslag op Delhaize van Aalst drie mannelijke personen betrokken waren.

De Bende in Aalst bestond uit minimaal 3 personen. Er zijn getuigen die spreken over een (begeleidende) Mercedes met Nederlands kenteken, wat betekent dat je niet alleen kunt spreken over een Bende bestaande uit Killer - Oude - Reus » Forum