Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Werner wrote:

Stel dat de speurders reeds in '86 zouden vastgesteld hebben dat de voorwerpen recentelijk werden gedumpt, wat had dit dan betekent voor de wending van het onderzoek?

Wel, men zou zich (moeten) afvragen wie er recentelijk in de omgeving gesignaleerd werd en men zou verplicht zijn dat te onderzoeken.

Als de wapens gevonden waren zouden de speurders zich in de eerste plaats op de wapens concentreren i.p.v. op personen en zouden er bovenal geen huiszoekingen meer worden verricht i.v.m. de wapens. Vereiste was wel dat iedereen in de waan moest zijn de wapens al een jaar gedumpt waren door de gangsters zelf.

De grote Manitou ziet alles

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Werner wrote:

We kunnen het ook van de andere kant bekijken. Konden de personen die de spullen in het water hebben gegooid, op dat moment, weten dat de speurders zouden concluderen dat deze al een jaar in het water lagen? Stel dat de speurders reeds in '86 zouden vastgesteld hebben dat de voorwerpen recentelijk werden gedumpt, wat had dit dan betekent voor de wending van het onderzoek?

Goeie opmerking, Werner. Men had in 1986 evenzeer kunnen testen of de muntstukken (en andere objecten) al een jaar in het water lagen. Lijkt me niet zo moeilijk, het gaat niet bepaald om hypermoderne DNA-proeven. Maar diegene die de spullen gedumpt heeft, was er dus van overtuigd dat de vondst niet in twijfel zou getrokken worden. Overmoed die aanvankelijk goed uitdraaide en nu pas aan het licht is gekomen? Of was de persoon/organisatie die de spullen dumpte dezelfde persoon/organisatie die destijds moest nagaan of de vondst significant was?

Eén zaak is zeker: het zijn spullen van de Bende. Iemand heeft de onderzoekers naar die spullen geleid. Was er iemand van de zelfzekere, koelbloedige en gewelddadige Bende die plots schuldgevoelens had gekregen? Lijkt me persoonlijk niet erg waarschijnlijk. Of wilde iemand van de Bende het onderzoek dwarsbomen door de onderzoekers een vergiftigd geschenk te bezorgen, iets waar iedereen (dit forum incluis) zich jaren zou op doodstaren? Ik vrees het laatste. De hamvraag is dan: welk voordeel heeft de Bende gehaald uit het dumpen van die spullen in Ronquières?

373

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Omdat heel vaak de eenvoudigste logische reden de meest waarschijnlijke is, of zou kunnen zijn: ergens september- oktober 1986, wordt het voor de daders te warm, speurders komen in de buurt van de eigenlijke uitvoerders dus snel die wapens dumpen! Wat Frank O. een jaar eerder vertelt is mogelijks toeval wat niks met de bende heeft te maken. Natuurlijk een niet te verwaarlozen zijspoor.

  • Welke verdachten was men in die periode (september-oktober 1986) aan 't ondervragen?

  • Welke huiszoekingen waren gepland in die periode?

  • Welke andere onderzoeksdaden waren er bezig in de periode voorafgaande aan de eigenlijke dumping van de wapens begin 1986?

Volgens mij was de Bende gewoon doorgegaan na de overval in Aalst, maar om één of andere reden namen ze een pauze en waren de wapens ergens tijdelijk verborgen, maar speurwerk in de periode september-oktober-begin november 1986 deed hun mening veranderen, het werd te warm, dus moesten de wapens dringend verdwijnen en dat is dan ook gebeurd. Wel is het raar te dumpen in het water want veiliger zou zijn de wapens te vernietigen, in 1000 stukjes zagen of zoiets.

Zodus ik denk dat in die periode de Bende bijna was geklist en dat de speurders er heel dicht bij waren. Mijn vermoeden natuurlijk, het blijft een mening.

374

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Indien de spullen in het water werden gegooid, omdat men wist dat deze zouden gevonden worden, dan is het nog niet evident om de daders en het motief te achterhalen, maar het zegt wel iets wat mij al vaker is opgevallen rond de gebeurtenissen; namelijk een communicatiestrategie. De vraag is, wie communiceert aan wie en welke boodschap communiceert men.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Klopt Werner. In het verleden heb ik reeds de hypothese geformuleerd dat de dumping kan aanzien worden als een boodschap van 'tijdelijke' wapenstilstand door de daders. Door er de riotguns niet bij te steken zeggen de daders er tegelijkertijd ook bij dat ze, indien nodig, terug zouden kunnen beginnen. Maar je kan de boodschap evengoed in de andere richting interpreteren, zijnde een signaal naar de daders toe.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Maar je kan de boodschap evengoed in de andere richting interpreteren, zijnde een signaal naar de daders toe.

Inderdaad, daar heb ik op deze pagina van het forum eens een idee over gepost.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Klopt Werner. In het verleden heb ik reeds de hypothese geformuleerd dat de dumping kan aanzien worden als een boodschap van 'tijdelijke' wapenstilstand door de daders. Door er de riotguns niet bij te steken zeggen de daders er tegelijkertijd ook bij dat ze, indien nodig, terug zouden kunnen beginnen.

Door niet gearresteerd te worden, maar geen overvallen meer te plegen, stuur je ook de boodschap "voorlopig is het wapenstilstand, maar morgen kunnen we opnieuw beginnen als we willen" uit. Daarvoor hoef je denk ik geen zakken met bewijsmateriaal voor te dumpen. Tenzij je wil uitsluiten dat de personen die op dat ogenblik gearresteerd waren, niet bij de Bende betrokken waren. Maar die boodschap was alleen overgekomen als men reeds in 1986 had geconstateerd dat de zakken een week in het water lagen. En dat was niet het geval.

witisgeengrijs wrote:

Omdat heel vaak de eenvoudigste logische reden de meest waarschijnlijke is, of zou kunnen zijn: ergens september- oktober 1986, wordt het voor de daders te warm, speurders komen in de buurt van de eigenlijke uitvoerders dus snel die wapens dumpen!

En een week later wordt alles per toeval door een overijverige Delta-speurder gevonden? Alles kan, maar het feit dat de zakken gedumpt werden op een plaats waar een jaar eerder al gezocht werd, is geen toeval. De zakken moesten gevonden worden. Als de speurders de daders op het spoor waren, dan denk ik niet dat de daders als volgt geredeneerd hebben. "Oei, ze zijn ons op het spoor, laten we onze spullen dumpen op een plek waar ze vorig jaar al eens gezocht hebben." Ten eerste, waar zijn de andere spullen (riot guns) dan? Waarom hebben ze die dan wel bijgehouden als het voor de daders te warm werd? En waarom dumpen op een plek die al eens onderzocht werd? Toeval? Ik betwijfel het.

De plek werd in 1985 door twee getuigen aangeduid. Er werd gezocht, maar (zogezegd) niet grondig. Een jaar later ontstaat door het dossier te bestuderen de ingeving om nog eens te gaan duiken op dezelfde plek en plots wordt er wel iets gevonden. De getuigenissen uit 1985 werden misbruikt om de zakken een jaar later te vinden. De vraag is waarom. Welke mogelijke daders en pistes kregen na de vondst in Ronquières plotsklaps de stempel "eerder onwaarschijnlijk", en welke werden door de vondst juist extra aandacht?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En het moest absoluut lijken dat de zakken er al lagen wanneer het duikteam onder leiding van Deprêtre een jaar eerder naar de zakken had gezocht maar niet heeft gevonden omdat zij niet in het bezit waren van het gesofisticeerd materiaal waar het Delta-team wel gebruik kon van maken.

Als men 1 miljoen oude BEF kon uitgeven dan had men eerst toch wel wat geld kunnen uitgeven aan 2 of 3 duikers om eerst eens te zoeken zonder dat gesofisticeerd materiaal. Men had die zakken dan ook wel gevonden. Er worden wel pistolen en messen gevonden onder water en dat in/op veel slechtere omstandigheden/plaatsen.

De grote Manitou ziet alles

379

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Niet Simpel wrote:

omdat zij niet in het bezit waren van het gesofisticeerd materiaal waar het Delta-team wel gebruik kon van maken.

Gesofisticeerd materiaal is nooit gebruikt geweest. Die Duitse boot lag in de buurt maar is nooit in actie gekomen, Ignacio de la Serna heeft dit geantwoord aan mij tijdens de slachtoffervergadering laatst. Dus ik heb veel getuigen. wink

380

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik denk dat iedereen dat met de vondst van de wapens te maken heeft - van getuige tot speurder - terug eens goed op de rooster gelegd moet worden en dan nog eens een volledige reconstructie houden, inclusief rollenspel. Hoe het in die tijd in zijn werk is gegaan om misverstanden de wereld uit te helpen! Want nu gaat de schuld op mekaar gestoken worden! Het zou wat meer geloofwaardiger moeten worden want het klopt voor geen centimeter.