Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Oud-onderzoeksrechter over geknoei met bewijsmateriaal: “Hele Bende-dossier gemanipuleerd, maar niet door cel Delta”

Freddy Troch, de voormalige Dendermondse onderzoeksrechter die aan het hoofd stond van de Delta-cel die de Bende van Nijvel onderzocht, stelt zich vragen bij de uitzending van Faroek gisteravond. “Waar zit de manipulatie van de Delta-cel?”, vraagt hij zich af. “Heel dat dossier is gemanipuleerd, van in het begin, zowel bij ons als in Charleroi en Nijvel.”

Op 6 november 1986 werden er in het kanaal in Ronquières zakken ontdekt met bewijsmateriaal dat de feiten van de Bende van Nijvel aan elkaar linkt. De vondst werd gedaan door de Delta-cel. Er werden onder meer een kogelwerend vest, een pistool dat van een politieagent werd gestolen en munitie aangetroffen, samen met eenzelfde munitieverpakking die men een jaar eerder had aangetroffen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En nog een keer Troch, op TV Oost » www.tvoost.be

Hij zegt dat ze in november 1986 met de genie van Burcht al om 8:00 uur begonnen duiken. Als dat juist is, en het is ongetwijfeld controleerbaar voor de speurders (als ze maar willen), wint het verhaal van die duikersassistent bij Faroek over de jute zak en de R4 niet aan geloofwaardigheid. Want dan zou die, zoals Troch zegt, in het donker moeten zijn gaan duiken...

563

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Idd, dacht ik ook meteen aan. Ofwel liegt Troch, ofwel is de getuigenis van de duiker assistent niet juist.

564

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Troch z'n beweringen kunnen waarschijnlijk wel nagetrokken worden. Zelfs als niet genoteerd is geweest om hoe laat ze begonnen zijn met duiken en/of om hoe laat de eerste stukken boven gehaald zijn, er zullen genoeg mensen nog in leven zijn die die dag meegewerkt hebben aan de zoekactie die Troch's verhaal kunnen bevestigen/ontkennen.

Troch weet dit ook wel, z'n geloofwaardigheid staat nu al op het spel dus nu liegen en/of dingen zeggen waarvan hij niet helemaal zeker is zou toch wel heel dom zijn. Vandaar dat ik geneigd ben hem te geloven.

En als het zo is dat Troch idd. gelijk heeft en het verhaal van de duiker onjuist is, dan moet je inderdaad gaan geloven dat de manipulatie nu nog steeds gebeurd, na 35 jaar!

Trouwens, de timing is ook weer 'toevallig' he. Met alle aandacht die het bendeverhaal nu plots weer krijgt, men had dringend nood aan een manier om alles wat men tot nu toe dacht te weten, weer in twijfel te kunnen trekken.

565

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik zet m'n joker toch in op Troch. Troch is het kaliber man die eerder zal zwijgen dan te gokken als hij iets niet weet. Hierbij mijn respect voor het werk van Dhr. Troch. Het is me ook opgevallen dat er tussen de Nederlandstalige en de Franstalige reportage toch wat detail-verschillen zitten.

De opnames van de hulpduiker is ook niet in 1 take gebeurd, gezien de verschillende zoomfactor en zelfs niet in natuurlijke volgorde van de opname. Het zou zeer interessant zijn om de volledige opname te zien van deze man, inclusief de bloopers, herhalingen, enz. Ook om de suggestiviteit van de gestelde vragen te kennen. Elke ondervrager met ervaring zal begrijpen wat ik bedoel.

Ook de perswoordvoerder Van Der Sypt zegt 2 verschillende dingen in verband met deze getuigenis. In de Nederlandstalige versie wordt door de getuige Goossens in het midden gehouden wat de inhoud van de jute zak zou zijn. Ook de bevestiging van het verhaal door de vriend is in de NL-versie is een bevestiging van het verhaal (het dossier zoals Van Der Sypt het noemt) (NL 19min48sec), niet meer niet minder. In de Franstalige versie bevestigt volgens Van der Sypt die vriend dat er wapens in de jute zak zouten gezeten hebben. (FR 14min42sec). Is wel een fundamenteel verschil. Wat is het nu?

De video's zijn te zien op www.politie.be (Nl) en www.police.be (Fr)

Slordig in de feiten? Of de woordvoerder slordig? In dit dossier? Graag de analyse van anderen.

566

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

CleverTrevor wrote:

Hij zegt dat ze in november 1986 met de genie van Burcht al om 8:00 uur begonnen duiken.

Klein detail: Troch zegt niet dat ze om 8u begonnen duiken. Hij zegt dat zijn speurders er om 8u waren met de mensen van de genie.

CleverTrevor wrote:

Want dan zou die, zoals Troch zegt, in het donker moeten zijn gaan duiken...

De zon kwam die dag om 7u43 op. Daarvoor begint het natuurlijk al licht te worden. De uitspraak dat ze voor 8u in het donker zouden moeten duiken, klopt niet.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Die assistent van de duiker (Jef Goossens) die men in het filmpje ziet, geeft dus spontaan die zak af aan voor hem drie onbekende mannen. Hij krijgt geen "ontvangstbewijs" van zijn overhandiging. Is die assistent super super dom en onnozel? Die wist dus blijkbaar niet met hetgeen hij bezig was? Het gaat hier over de grootste misdaad in de Belgische geschiedenis.

568

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Scaramouche wrote:

Is die assistent super super dom en onnozel? Die wist dus blijkbaar niet met hetgeen hij bezig was? Het gaat hier over de grootste misdaad in de Belgische geschiedenis.

Die man deed wat van hem gevraagd en verwacht werd; namelijk een duiker helpen tijdens een zoektocht in het kanaal. Dat heeft hij gedaan. Het lijkt me dus niet eerlijk om hem op deze manier te behandelen. Zeker niet omdat hij tenminste het lef heeft om met zijn verhaal naar buiten te komen.

We weten al bijna 30 jaar dat er iets niet klopt met de vondst in Ronquières. De getuigenissen voor de Bendecommissies, het onderzoek van het NICC, de gebeurtenissen ter plaatse en de getuigenis van deze man tonen aan dat Ronquières één groot mysterie is. En daar veranderen de verklaringen van Freddy Troch absoluut niets aan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vind ik maar een pover antwoord hoor Ben. Is dat nieuwe verhaal van die assistent wel waar?

570

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Waarom zou het niet waar zijn? Waarom zou hij daarover liegen? Waarom zou de duiker erover liegen tegen zijn vriend? Waarom zou die vriend liegen?

Ik zie geen redenen waarom het verhaal niet waar zou zijn. Als jullie er wel zien, dan hoor ik het graag.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube