Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

FreCR wrote:
Merovinger wrote:

En dan nog een vraag in je theorie over een link Borains-Ronquières? Hoe zouden deze Borains dan aan het andere bewijsmateriaal zijn geraakt dat gevonden werd in Ronquières?

Ik denk dat mijn voorbeeld rond de Borains verkeerd begrepen is (gezien enkele reacties die volgden).
De Borains hebben niets te maken met Ronquières volgens mij. De Borains zijn volgens mij "het voorbeeld" of "inspiratiebron" voor hoe je als "superverdachte" waar figuren zoals Deprêtre zich in vastgebeten hadden, hoe je als zo'n superverdachte er toch de mogelijkheid kan hebben om er van onderuit te raken (terecht of onterecht, weet ik niet).

Dat had ik wel degelijk bergrepen FreCR, maar mijn antwoorden gelden eveneens voor andere verdachten die tijdens bepaalde BVN-feiten in de cel zaten (de De Staerkes, WNP, ...). Ronquières heeft de linken bevestigd en niet de linken gemaakt. En het pleit bepaalde verdachten niet automatisch vrij.

Een voorbeeld. Er wordt een feit X en Y gepleegd. Voor de feiten X en Y worden op een bepaald moment verdachten in de cel gestoken. Terwijl die verdachten in de cel zitten wordt feit Z gepleegd waarbij voor een deel dezelfde wapens gebruikt worden als de feiten X en Y. Dan betekent dit niet automatisch dat de verdachten van feit X en Y niet tot eenzelfde bende behoren die ook feit Z gepleegd hebben. Die verdachten kunnen nog altijd wel degelijk de feiten X en Y gepleegd hebben en bij bewijs hiervoor veroordeeld worden. Voor feit Z zullen ze natuurlijk niet worden veroordeeld. Ze zullen echter wel nog veroordeeld worden voor bendevorming en lidmaatschap aan een criminele organisatie.

FreCR wrote:

Ik heb het al vaker gezegd en ik ga het blijven zeggen: Koppel alle bendefeiten los van elkaar.

Kan je dan eens aangeven welke feiten (en hoe) je dan zou loskoppelen? Er zijn immers eenmaal verbanden door ballistiek en autogebruik.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

FreCR wrote:

De speurders doen niet vaak oproepen rond iets, maar het is zeer belangrijk is om goed te luisteren naar wat ze exact zoeken. Die hun woorden zijn over nagedacht.
De speurders vragen onze ("de burger") hulp over "verdachte handelingen in november 1986 aan het kanaal van Ronquières". Ze zijn overtuigd dat deze er toen eigenlijk pas recent in gesmeten werden. De items hebben dus 1 jaar ergens anders gelegen (en sommige items langer). Ze vragen niet of iemand een van de voorwerpen ergens voor november 1986 heeft gezien (nochtans niet onbelangrijk in gans de zaak-Ronquières). Is dat voor hen onbelangrijk of is dat voor hen gewoonweg geen vraag?

Wie de zakken in het water heeft gesmeten weten ze volgens mij niet. Wie helemaal aan de basis ligt van de "tip" weten ze volgens mij maar al te goed (en met "de basis" bedoel ik niet deltaspeurder P.V. of BOB'er F.A. welke hun naam hier soms opduikt)

Inderdaad mooi opgemerkt. Het officiële bericht van het federaal parket en de exacte vraag is als volgt:

Begin november 1986 aan het kanaal van Ronquières:

Er werd door 3 rijkswachters in burger aan een lokale duiker gevraagd om een nieuwe zoekactie te doen in het kanaal.
Er werd toen een zak uit het water gehaald, nochtans was er een jaar voordien reeds een zoekactie geweest op dezelfde plaats die toen geen resultaat had opgeleverd.
De rijkswachters verplaatsten zich met een witte Renault R4. Deze R4 droeg geen  uiterlijke kentekens van de Rijkswacht.

- De onderzoekers zijn op zoek naar de personen die mee hielpen duiken of die meer informatie hebben over deze zoeking.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Bende-speurders doen huiszoeking bij oud-rijkswachtkolonel - Federaal parket ziet in Gérard Lhost mogelijke ‘manipulator’

Het federaal parket heeft een huiszoeking uitgevoerd bij oud-rijkswachtkolonel Gérard Lhost. Hij wordt gezien als mogelijke interne ‘manipulator’ achter de ontdekking van wapens van de Bende van Nijvel in het kanaal van Ronquières in 1986.

Gérard Lhost stond tot begin jaren 80 aan het hoofd van de groep Dyane, het Speciaal Interventie Eskadron (SIE) van de rijkswacht. Begin 1986 verliet hij de rijkswacht, nadat hij het onderzoek naar een spectaculaire wapenroof bij datzelfde SIE intern zou hebben gedwarsboomd.

De huiszoeking, die donderdag plaatsvond, vloeit voort uit de oproep die het federaal parket vorige week deed in Faroek. Het bevestigde toen zijn overtuiging dat het onderzoek naar de Bende in 1986 is gemanipuleerd.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Ik begin mij dus eerder het volgende af te vragen. Men gaat er nl. vanuit dat met de zakken van Ronquières de Bende pers se de gekende Bendefeiten aan elkaar wilden koppelen. Maar zoals gezegd waren deze feiten al zonder de vondst van zakken aan elkaar gekoppeld. Wat dus als men de boodschap van Ronquières al die jaren verkeerd begrepen heeft en de boodschap die de Bende uitgestuurd heeft net het omgekeerde is, nl. absoluut vermijden dat er nog andere feiten aan de feiten van de Bende van Nijvel gekoppeld gaan worden?

Als dat al de bedoeling was, dan zijn ze bepaald niet in hun opzet geslaagd. Juist in de periode na de wapenvondst kreeg de Delta-cel toenemend belangstelling in andere dossiers, zoals Mendez en Haemers. Ik denk niet dat je speurders "zoet" kunt houden met een paar zakken vol wapens. Integendeel, dan begint het echte werk pas, want elk wapen kán een stap richting dader zijn. En de Delta-speurders leken me ervaren genoeg om te weten dat mannen die zulke misdrijven als de Bende-feiten pleegden, waarschijnlijk niet aan hun proefstuk toe waren en dat hun namen dus gemakkelijk in andere dossiers konden opduiken.

705

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

CleverTrevor wrote:
Merovinger wrote:

Ik begin mij dus eerder het volgende af te vragen. Men gaat er nl. vanuit dat met de zakken van Ronquières de Bende pers se de gekende Bendefeiten aan elkaar wilden koppelen. Maar zoals gezegd waren deze feiten al zonder de vondst van zakken aan elkaar gekoppeld. Wat dus als men de boodschap van Ronquières al die jaren verkeerd begrepen heeft en de boodschap die de Bende uitgestuurd heeft net het omgekeerde is, nl. absoluut vermijden dat er nog andere feiten aan de feiten van de Bende van Nijvel gekoppeld gaan worden?

Als dat al de bedoeling was, dan zijn ze bepaald niet in hun opzet geslaagd. Juist in de periode na de wapenvondst kreeg de Delta-cel toenemend belangstelling in andere dossiers, zoals Mendez en Haemers. Ik denk niet dat je speurders "zoet" kunt houden met een paar zakken vol wapens. Integendeel, dan begint het echte werk pas, want elk wapen kán een stap richting dader zijn. En de Delta-speurders leken me ervaren genoeg om te weten dat mannen die zulke misdrijven als de Bende-feiten pleegden, waarschijnlijk niet aan hun proefstuk toe waren en dat hun namen dus gemakkelijk in andere dossiers konden opduiken.

Ik lees al een tijdje mee maar bovenstaande post van Merovinger laat me volgende bedenking formuleren in een eerste post.  Zou het, de tijdlijn en de uitspraken van Gol in gedachten, aannemelijk zijn dat men op deze manier de Mendez-moord probeert los te koppelen van de Bende-feiten? Met de wapenvondst in november 86 leidt men de aandacht af van de waarschijnlijke link, zou daar de manipulatie kunnen zitten?

706

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Eye wrote:
CleverTrevor wrote:

Als dat al de bedoeling was, dan zijn ze bepaald niet in hun opzet geslaagd. Juist in de periode na de wapenvondst kreeg de Delta-cel toenemend belangstelling in andere dossiers, zoals Mendez en Haemers. Ik denk niet dat je speurders "zoet" kunt houden met een paar zakken vol wapens. Integendeel, dan begint het echte werk pas, want elk wapen kán een stap richting dader zijn. En de Delta-speurders leken me ervaren genoeg om te weten dat mannen die zulke misdrijven als de Bende-feiten pleegden, waarschijnlijk niet aan hun proefstuk toe waren en dat hun namen dus gemakkelijk in andere dossiers konden opduiken.

Ik lees al een tijdje mee maar bovenstaande post van Merovinger laat me volgende bedenking formuleren in een eerste post.  Zou het, de tijdlijn en de uitspraken van Gol in gedachten, aannemelijk zijn dat men op deze manier de Mendez-moord probeert los te koppelen van de Bende-feiten? Met de wapenvondst in november 86 leidt men de aandacht af van de waarschijnlijke link, zou daar de manipulatie kunnen zitten?

Werden de wapens van de diefstal in 82 ook niet bij Mendez gevonden en werd dat onderzoek ook niet gevoerd en opnieuw gemanipuleerd door Lhost en Vermeersch? Naar mijn bescheiden mening begint en eindigt het bij Mendez.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

CleverTrevor wrote:
Merovinger wrote:

Ik begin mij dus eerder het volgende af te vragen. Men gaat er nl. vanuit dat met de zakken van Ronquières de Bende pers se de gekende Bendefeiten aan elkaar wilden koppelen. Maar zoals gezegd waren deze feiten al zonder de vondst van zakken aan elkaar gekoppeld. Wat dus als men de boodschap van Ronquières al die jaren verkeerd begrepen heeft en de boodschap die de Bende uitgestuurd heeft net het omgekeerde is, nl. absoluut vermijden dat er nog andere feiten aan de feiten van de Bende van Nijvel gekoppeld gaan worden?

Als dat al de bedoeling was, dan zijn ze bepaald niet in hun opzet geslaagd. Juist in de periode na de wapenvondst kreeg de Delta-cel toenemend belangstelling in andere dossiers, zoals Mendez en Haemers.

Het klopt dat de belangstelling voor deze andere dossiers toenam maar dat was niet bepaald omwille van Ronquières maar wel om andere gegevens die naar boven zijn gekomen tijdens het onderzoek. Maar doordat het net om verschillende dossiers ging, is het nooit gelukt om deze dossiers juridisch aan elkaar te koppelen. Sommigen hadden nl. de heilige schrik dat hun niet-BVN dossier bevuild zou geraken met het BVN-dossier. Zie Luc Hennart die altijd geweigerd heeft om het dossier Mendez te delen met anderen. Als je het zo bekijkt dan zou de truuk in Ronquières dus net wél geslaagd zijn. De dossiers zijn immers gescheiden gebleven.

Maar zoals ik al schreef is dit maar een plotse bedenking/hypothese van mij. Hoe alles exact in elkaar steekt, daar heb ik het gissen naar.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Volgend artikel handelt over de getuigenissen en zoektocht van 1985, niet van 1986. De twee BOB'ers vertellen jammer genoeg niets over de duikopdracht in 1985. Enkel dat ze toen op de berm touwtjes en munitiedozen gevonden hebben.

https://i.servimg.com/u/f69/15/00/61/71/dh13.jpg

Bron: La Dernière Heure | 13 november 2018

709

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vertaling artikel gepost door Mero hierboven.

Dupon begint met te stellen dat géén van beiden hun naam wil bekend maken (1). Hij schrijft dat de vondst van de zakken in Ronquières eigenlijk vooral hun verdienste is.

(...) Wij hebben niet gedroomd. In 85 werden wij niet gemanipuleerd”. De oproep tot getuigen door het Federaal parket heeft hen “enorm verbaasd”. (...)

(...) Alles begint met een telefoontje van een dame (2) die zich niet wil bekendmaken bij de Gendarmerie van ’s Gravenbrakel ; In de nacht van 10 op 11 Nov 85, ongeveer half één ’s nachts, zijn er mannen met voertuigen aangekomen bij het Large des Fauquez. Ze hebben zakken in het water gegooid en zijn dan vertrokken.

Omdat deze info weinig specifiek is en verloren zou kunnen gaan stuurt Gd ’s Gravenbrakel dit door naar de BOB van Soignies. Zonder dit zou het onderzoek gestopt zijn. Idem indien de BOB van Soignies zou besloten hebben deze info niet verder te behandelen. Twee maal geluk ; op de briefing wordt besloten dat Louis D en Thiery G ter plaatse zullen gaan.

“We waren met een R4. We parkeerden bovenaan omdat we geen sporen wilden vernielen. Dan zijn we het talud afgedaald en zagen onmiddellijk stukken koord die zich bevonden op de weg au bord de la berge. Tevens zagen we stukjes karton die ik onmiddellijk herkende – ik ben ook jager – als strookjes van verpakkingen Legia & Remington Cal 12. Maar op die plaats jaagt men niet.”
Hun aanwezigheid trekt de aandacht van de uitbater  van het frituur dat daar toen vlakbij geinstalleerd was. Frank O is eerst wantrouwig en vraagt de rijkswachters hun identificatiekaart. Dan vertelt hij dat hij ’s nachts zich voorvallen hebben voorgedaan. Hij was slachtoffer geworden van een inbraak voordien en hield de wacht in zijn frituur. Rond half één ’s nachts kwamen er personen aan in een voertuig. Hij heeft zich niet laten zien, maar kon hen wel horen praten en zag hen later met gedoofde lichten vertrekken in de richting van Ronquières. Later zou hij het hebben over een VW Golf en een licht kleurig voertuig, wit.

Beide rijkswachters beslissen de onbekende dame te identificeren die getelefoneerd had naar de Gendarmerie zonder haar naam te geven. Door vergelijking en deur aan deur onderzoek vinden ze haar. Ze bevestigt dat zij het was die telefoneerde en verklaart haar wens anoniem te blijven omdat ze bang is. Ze is immers helemaal geïsoleerd daar.

Het slaan van portieren had haar doen buiten kijken. Ze was in haar badkamer  waar ze goed zicht had op het “Large de Fauquez”. Ze heeft toen drie of vier personen gezien die zakken in het water wierpen. Minstens één zak was niet meteen gezonken maar bleef een poosje drijven, en is mogelijk meegevoerd door de stroming (3). De individuen bleven die in het oog houden, schijnbaar misnoegd hierover.

Beide rijkswachters onderzoeken dan de oevers stroomafwaarts tot aan de sluis van Virginal, F5. Des foies qu’il se serait echoué. Ze vinden echter niets behalve een kolf van een geweer dat volgens hen niets met de feiten te maken heeft. De houten kolf is totaal bedekt met waterslakken en is dus te oud om ermee overeen te komen.

De rijkswachters van de BOB hebben nu twee onafhankelijke getuigen met coherente verklaringen, maar ze zijn voorzichtig. Het zouden evengoed stropers kunnen geweest zijn die dierlijk kadavers ontdeden.
Maar het verband is natuurlijk wel mogelijk. De rijkswachters leggen de administratieve complicaties naast zich neer (zij hangen af van Mons, en het onderzoek gebeurt in Nijvel) en ze mogen zich begeven naar het Justitiepaleis van Nijvel waar alleen Procureur Deprètre kan beslissen over wat moet volgen.(4)

Uit dit alles trekken de rijkswachters drie conclusies;
•Wij werden niet gemanipuleerd. Twee getuigen die elkaar niet kennen doen hetzelfde relaas ; op dezelfde nacht, op hetzelfde uur, zien zij individuen zakken in het kanaal werpen op dezelfde plaats.
•De munitielabels gevonden in 85 komen overéén met de munitiedozen gevonden in de zakken die in 86 op dezelfde plaats werden opgevist. Men kon in 85 niet weten wat er in 86 zou gevonden worden.(5)
•Zonder verschillende toevalligheden, gunstig voor het onderzoek zou er geen enkele zak gevonden geweest zijn ; het anonieme telefoontje, de gendarmerie van ’s Gravenbrakel en dan die van Soignies die hun job tot op het bot doen.
•Dus ;  deze individuen wilden niet dat men hen vond. (6).

Opmerkingen
(1)    De namen van beiden werden al gepubliceerd in een artikel van Douglas De Coninck in 2013 en gepost door Mero. Op de site "tueries" wordt één van de aanwezigen op de duikplaats in in 86 - kalend voorhoofd, bruin haar en licht grijs vestje - geïdentificeerd als "LD", een ex-BOB van Soignies. Hij staat bij een lange man met een blauwe wit gestreepte trainingsbroek, blauwe bodywarmer, pet en snor. Deze stapt op een bepaald ogenblik in het witte R4-tje. Deze tweede man zou best wel eens één van de vernoemde Gd collega’s van BOB Soignies kunnen zijn. Dus was niet alleen de duiker van 85 aanwezig, maar zeer waarschijnlijk ook de beide rijkswachters die aan de basis van de bewuste PV’s lagen, en de vondsten in 85 deden. Als Louis D en Thiery G inderdaad diegenen waren die met het witte R4-tje in 86, te zien op de journaal beelden, ter plaatse waren , komen zij misschien in het interview naar voor om zich te verdedigen.
Tenslotte legt Dupon het er nogal dik op dat de vondsten in 86 eigenlijk moeten toegewezen worden aan deze beide plichtsgetrouwe rijkswachters.

(2) De hele reeks gebeurtenissen rond de vondsten vinden dus bij deze dame haar oorsprong en niet bij de getuigenis van Frank O. Deze dame zou dan moeten gewoond hebben ofwel in het witte huis aan de Westkant, of het huis ernaast. Het groepje huizen/loodsen helemaal aan het noordeinde ligt tussen bomen en andere begroeiing. Uit de rest van het artikel blijkt dat zij dus ook de mannen met voertuig ter hoogte van het ponton heeft gezien, of althans zo interpreteerden de rijkswachters haar getuigenis.

(3) Indien dit zo in de PV staat is het dus inderdaad logisch dat men in 86 testen zou doen. Als de individuen in 85 aan het ponton de zakken in het water wierpen moesten die dan Noordwaards afdrijven, dus richting “punt van de zwaaikom”, waar men in Faroeks reportage het opvissen van de jutte zak in 86 ongeveer situeert, en waar de duiker ook al in 85 was beginnen zoeken. Het is dan inderdaad “onverklaarbaar” dat men in 85 niets vond, tenzij die zakken uiteindelijk in een dieper gedeelte waren gezonken, meer naar het midden toe. Ik weet helaas niet waar de vondsten in 86 juist gedaan werden.

(4) Omgekeerd kon iemand in 86 wel weten wat er in 85 gevonden was, maar dan moet die wel “inside” info gehad hebben.
(5) De eerste duik moet dus een tijdje na 12 November gebeurd zijn, gezien het relaas.
(6) Weinig tegen in te brengen ; indien de daders wisten dat Frank O in zijn frituur zat (mogelijk Lammers & Co) zou men nog kunnen twijfelen of het niet met opzet was. Voorzien dat de dame aan de overkant alles in gang zou zetten lijkt op basis van dit relaas zeer onwaarschijnlijk.

710

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Als de dame, getuige, de autodeuren hoorde slaan, dan waren ze niet erg under cover bezig toch? Als je met gedoofde lichten rijdt ga je toch niet met deuren gaan slaan, tenzij ze zich 200% veilig voelden.

De dame was in haar badkamer, met de verlichting aan, neem ik aan. En het huis was niet zo ver van die plek want anders had ze de deuren nooit gehoord. (hoewel geluid over water draagt verassend ver). Waar ik naar toe wil , is dat door het licht van de badkamervenster en de korte afstand de dumpers toch moesten beseffen dat ze gespot zouden kunnen worden.

Zondagnacht op maandag. Dat doet vermoeden dat ze schrik hadden om bewijzen in hun omgeving te houden. Waarom niet vrijdagnacht of zaterdagnacht?
Vrijdagnacht was wel een groot risico gezien de klopjachten en de alertheid van de autoriteiten.
En wel voor dat de werkweek begint waarin ze geen vrijheid meer zouden hebben om snel dingen te regelen. De waarschijnlijkheid is zeer groot dat dit mensen met een weekjob waren.