761

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Begrijp ik het volgende goed? Achten (BOB Halle) is in 1985 in het bezit van een PV waarin buur en frituuruitbater verklaren dat ze gezien hebben dat er iets in het water werd gegooid? Hij geeft dit niet door aan de onderzoekcel Troch (Vermeersch)? Er word in 1985 grondig gedregd maar niets gevonden. In 1986 geeft Achten dit wel (onder tafel) door aan Vermeersch. Voor of nadat het ter sprake kwam om nog eens te dreggen? In elk geval: er worden in de voormiddag zakken anoniem uitgehaald, zogezegd door BOB'ers. Dat vind ik heel belangrijk! Enkele uren daarna wordt er gedregd door de onderzoekscel Troch en worden de zakken wapens uitgehaald die er nog niet lang inlagen. Werd deze onderzoekcel meegedeeld dat daar al enkele uren geleden gedregd werd met resultaat? Wist Troch daarvan?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

sherlock wrote:

... er worden in de voormiddag zakken anoniem uitgehaald ...

Of er werden des morgens zakken ingelegd in plaats van er uitgehaald, is dat ook mogelijk?

763

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Tueries du Brabant: Le rapport de l’INCC est-il manipulé?

L’ex-gendarme Philippe Vermeersch est accusé de dissimuler le nom d’un informateur qui pourrait mener aux tueurs du Brabant. Ceci dans le contexte des fouilles de Ronquières en 1986 que les enquêteurs disent avoir été manipulées en s’appuyant sur un rapport de l’INCC. Mais n’est-ce pas ce même rapport qui est manipulé?

L’interpellation et la mise sous mandat d’arrêt de Philippe Vermeersch (62 ans), l’ancien adjudant de gendarmerie membre de la cellule Delta de Termonde, autrefois chargée d’une partie des investigations sur les tueries du Brabant, a provoqué la sensation la semaine dernière. Et ce mardi matin, c’est un autre gendarme retraité, F.A., qui a lui aussi été entendu par les policiers fédéraux de Charleroi qui enquêtent sur le dossier des tueries. Ces énièmes “rebondissements” de l’affaire sont à mettre en relation directe avec la découverte, en novembre 1986, dans le canal Bruxelles-Charleroi à Ronquières, d’importantes pièces à conviction.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Tueries du Brabant: Le rapport de l’INCC est-il manipulé?

L’ex-gendarme Philippe Vermeersch est accusé de dissimuler le nom d’un informateur qui pourrait mener aux tueurs du Brabant. Ceci dans le contexte des fouilles de Ronquières en 1986 que les enquêteurs disent avoir été manipulées en s’appuyant sur un rapport de l’INCC. Mais n’est-ce pas ce même rapport qui est manipulé?

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Bedankt voor het delen. Lezenswaardig artikel dat nog eens opsomt waarom er serieuze vraagtekens gezet mogen worden bij die "wetenschappelijke" conclusie dat die zakken pas kort voor de vondst werden gedumpt. Hoewel ik veel waarde hecht aan wetenschap, weet ik ook hoe feilbaar ze kan zijn, zeker onder omstandigheden als deze waarbij de oorspronkelijke situatie van 1986 onmogelijk kan worden nagebootst. Ik heb daarom altijd twijfels gehad bij dat verhaal.

Het vervelende is nu: ook al houden V en A vast aan de uitleg die we van ze kennen en lopen ze binnenkort weer vrij rond, veel mensen gaan ze nooit meer geloven, zich beroepend op dat "wetenschappelijke" rapport. Ook de onderzoeksrechter kan gemakkelijk blijven denken dat ze liegen en vasthouden aan dit "spoor" dat er misschien helemaal geen is. En zo bijten ze zich vast in een onderzoek van het onderzoek dat mogelijk geen onderzoek waard is en ondertussen loopt de bende - mits nog in leven - wellicht nog vrolijk rond tot aan de verjaring. Martine Michel heeft het immers al sinds 2013 te druk met jagen op speurders.

Ik heb hier al eens eerder ergens geschreven dat ik mij afvraag wie eigenlijk wie manipuleert in dit dossier.

765

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Zeer juist Clevor Trevor. Ik heb dit een tijdje geleden al proberen uit te leggen. De tests zijn niet gedaan in identieke omstandigheden. Ik kan hier een lange opsomming maken van die omstandigheden maar ik denk niet dat dit jullie wijzer gaat maken. Die goedbedoelde test van een forumlid hier met nagels die hij in een bord water had gelegd................ik heb toen ook gereageerd.
Ik stel mij om te beginnen al de vraag met welk materiaal de test gedaan werd. Zelfs al waren het stalen van het gevonden materiaal , dan nog kon je die test niet wetenschappelijk juist noemen. (want in welke omstandigheden werden die "stalen" dan al die jaren bewaard ?) De omstandigheden van de oorspronkelijke situatie kunnen onmogelijk nagebootst worden zoals Clevor Trevor zegt. Het resultaat kan je dus onmogelijk wetenschappelijk noemen.

Ik heb jaren van mijn leven staan turen op omstandigheden door mij " nagebootst " in een labo , voor één keer weet ik echt waarover ik spreek.

De resultaten kunnen hoogstens een indicatie geven.

(voor alle duidelijkheid, ik spreek niet tegen dat de voorwerpen hoogstens een paar dagen in het water kunnen gelegen hebben, dat is een interpretatie van de mensen die de voorwerpen gezien hebben )

766

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Dus er worden volgens getuigen zakken in het kanaal gegooid zogezegd zonder dat men weet dat er een link is met de Bende van Nijvel en toch zetten ze de grote middelen in en er wordt niets gevonden. Een jaar nadien gaan ze terug duiken omdat er een speurder denkt dat ze niet goed gezocht hadden en nu ineens vinden ze zakken? Duurt dat meer dan 30 jaar om te weten te komen dat dit van geen kanten steek houdt en dan 30 jaar aan een stuk ligt alles stil.

767

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Collega duiker Goossens getuigt dat er in 1985 en 1986 grondig gedregd werd. Hoe kan het dat er in 1985 niets gevonden werd? Lagen er echt geen zakken in? Wat met die getuigen?? Zij zagen ook mensen in militaire kledij, een vrouw en een jongentje 's nachts daar? Welke vermoedelijke daders hadden toen een zonntje van een jaar of zes? In 1986 werden 2 zakken in de voormiddag uitgehaald door (3BOB'ers). In de namiddag zakken door Delta gevonden, altijd met dezelfde duikers. Er klopt iets niet! Voor hetzelfde hadden ze in de voormiddag de verkeerde zakken opgevist? Ofwel lagen die er nog niet in?Een mogelijkheid is dat die (BOB'ers) 's middags die andere zakken er hebben in gegooid om Delta nog eens belachtelijk te maken of met hun voeten te spelen. Maar wat zat er dan in hun zakken? Er zit in elk geval een mol bij Delta. Hebben die duikers onmiddelijk meegedeeld aan Delta dat er in de voormiddag al zakken werden uitgehaald?

768

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Uit dat Ronquire verhaal blijkt nogmaals dat het onkunde is van justitie.
Appelen met peren vergelijken en dan moeten de speurders het maar uitzoeken !!!
Bij Testen moet je met veel factoren rekening houden en in het geval met water is de percentage aan zuurstof in het water enorm belangrijk , factor die waarschijnlijk ook niet nagebootst is in deze tests .
De verkeerde mensen op de verkeerde plaats ? dat is tegenwoordig schering en inslag.
Ik verschiet er niet van dat speurders het opgeven en er na verloop van tijd de brui aan geven .
ik zeg niet dat de opgepakte correct of oncorrect waren , kortom dat weet ik niet .
Maar het is wel overduidelijk dat justitie niet voldoende moeite doet zaken correct te behandelen en correct te onderzoeken .
Ten nadele van de slachtoffers en ten voordele van krapuleuze criminelen die daardoor vrijuit gaan.

769

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

In heel dit verhaal zijn mij slechts een paar dingen duidelijk

1 Concentreer je op Dendermonde zodat alle andere (brusselse) beerputten dicht blijven.

2 Wat Dendermonde betreft, ga vooral niet hoger dan de graad van eerste wachtmeester.

Of had F, V. daar carte blanche ?( Waar zitten zijn hiërarchische oversten)

In deze optiek blijf ik denken aan de posts van Aubanel, vooral aan deze

"Stop nu toch eens met al die onzin! Laat jullie aub niet in slaap wiegen. De dingen zijn heus niet zo ingewikkeld. En ik roep bij deze iedereen, ook jou, David, op om de dubieuze rol van Sack eindelijk eens in vraag te gaan stellen. Wie was in Dendermonde verantwoordelijk voor het (foutlopen van) het onderzoek, hoewel men ons wil doen geloven dat daar wel degelijk vooruitgang werd geboekt? Uiteraard niet de overbevraagde onderzoeksrechter Freddy Troch. Juist. Eric Sack. Vraag me ook niet naar de bron van deze info. Ik ben mijn leven nog niet beu."

In dat kader hebben 2 franstalige advocaten van franstalige slachtoffers eens een lijst gemaakt van 20 mogelijke manipulators, ik vind die niet terug, iemand ?

We laten ons in slaap wiegen Aubanel, omdat we zitten te kijken naar de lichtbak van Ronq. ...............We vragen ons zelfs niet meer af wat er de dag voordien in RonQ gebeurde. Wie de getuigen waren of wat de rol van de 3 mannen in dat R4tje was.
(er was in ieder geval één nederlandstalige)
Afgaande op mijn buikgevoel, want iets anders heb ik jammer genoeg niet in dit kluwen
behalve dan enige kennis van wetenschap , heb ik de indruk dat hier iets heel onrechtvaardigs bezig is. En gesprekken met mensen uit de gerechtelijke wereld bevestigen dit buikgevoel. Ook oldtimers van dit forum schijnen dit te denken.

***
Troch, Acke en Lacroix zaten op datzelfde moment in Atlanta. (denk ik mij te herinneren)

770

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

kenza wrote:

Dus er worden volgens getuigen zakken in het kanaal gegooid zogezegd zonder dat men weet dat er een link is met de Bende van Nijvel en toch zetten ze de grote middelen in en er wordt niets gevonden

Men had aan de oever wel sporen gevonden van de Bende van Nijvel. Er werden o.a. stukjes van Legia-munitie-verpakkingdozen terug gevonden op de plaats waar de getuige(n) de wagens had zien staan welke volgens zijn verklaring zakken in het water hadden gegooid.

sherlock wrote:

Collega duiker Goossens getuigt dat er in 1985 en 1986 grondig gedregd werd.

Goossens was geen duiker maar assisteerde de duiker (bleef op de oever).

sherlock wrote:

In 1986 werden 2 zakken in de voormiddag uitgehaald door (3BOB'ers). In de namiddag zakken door Delta gevonden, altijd met dezelfde duikers.

Niet met dezelfde duiker(s). De duiker die in de voormiddag (vroege ochtend) volgens de getuigenis van Goossens had gedoken, was dezelfde duiker die in 1985 had gedoken. Deze nam niet deel aan de duik-actie van Delta. Dat was 1 duiker (en geen duikers).

Non semper ea sunt quae videntur