71

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik weet niet waar ik het hardst van moet verschieten: het feit dat ik uit Nederland kom of het nieuws over de wapens. En even iets verduidelijken voor de journalisten:

  • Mijn website wordt gehost door een Nederlands bedrijf. Dat wil echter niet zeggen dat ik uit Nederland kom.

  • Toen de wapens werden gevonden was ik één jaar oud, tot zover het "mysterie".

  • Als je de verslagen van de Bendecommissies leest, kom je al heel wat interessante zaken tegen. Dat wil niet zeggen dat je een "gendarm" bent.

Voor de rest is dit wel zeer interessant nieuws als je weet dat er heel wat afhangt van de zakken die ze hebben gevonden in het kanaal. Het legt linken tussen feiten die er misschien anders niet zouden zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

We zijn met dit forum zeer goed bezig jongens. De knuppel is in het hoenderhok gesmeten! Laten we vooral verder blijven nadenken, zoeken en brainstormen over hoe de knoop in dit dossier verder kan ontward worden. Dit forum begint eindelijk zijn vruchten af te werpen!

Uit recent forensisch onderzoek van het gevonden bewijsmateriaal blijkt dat de voorwerpen slechts één a twee maanden in het water gelegen hebben » www.rtl.be

Wie heeft de zakken in het kanaal gesmeten en wanneer? Als dit kan opgelost worden is de rode draad eindelijk gevonden.

73 (edited by Merovinger 26-02-2013 23:20)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Op 5 november 1986 halen onderzoekers Lachlan en Ruth de neo-nazi Eric Lammers uit de gevangenis en rijden met hem naar de bossen van La Houssière. Lammers voert het gezelschap naar de zandgroeve. Hij verklaart: "Die plaats werd door ons gewoonlijk 'La Carrière' genoemd als we de plaats van afspraak onder ons wilden situeren." De WNP'er stelt dat 'La Carrière' door hem en zijn vrienden gebruikt werd om te schieten. Lammers gaat verder. "De dag dat Weykamp en Van Liede werden gecontroleerd door die rijkswachter in april '81 waren Van Engeland, Nemry en ikzelf daar ook. Toen de controle gebeurde hebben wij ons verstopt. Op die dag schoot ik met een automatische riotgun Franchi 8, misschien ook met een Star-pistool kaliber 22 type M1 met een geluiddemper en bril."

"Van Engeland gebruikte een riotgun. De munitie kochten wij samen. Na de controle ben ik bij de wapens gebleven en is Van Engeland naar Brussel gaan telefoneren, om te vragen ons te komen ophalen. Van Lierde en Weykamp reden zonder de wapens terug naar huis. Dat leek veiliger." 'La Carrière', de plaats die Eric Lammers aanwees lag precies tussen de plaats waar de bendewagen werd gevonden en de plek waar de brandhaard werd ontdekt met de cheques die gestolen werden door de Bende in Overijse.

Lees het hele verhaal hier » Westland New Post

Is bovenstaande een mogelijke verklaring voor de vondst in Ronquieres? De zakken werden op 6 november 1986 uit het water gehaald. Een dag later dus dan het uitstapje met Lammers naar het bos van La Houssière.

74 (edited by K& 26-02-2013 23:32)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger, klassieke denkfout net zoals onderzoeksrechter Raynal ergens. Steeds één rode draad willen zoeken in het geheel. Probeer de beginfase in delen te hakken die je apart bekijkt (vergeet de rest eerst). De diefstal en gebruik van de kaliber 10 is een boodschap.

Terug naar Ronquières: je moet de verklaringen lezen van Vermeersch voor de Bendecommissie. Hieruit en uit andere bronnen blijkt dat speciale vaartuigen/uitrusting van Duitse origine aanwezig waren om ander opsporingen te doen en gezien het goede resultaat hebben ze die nog rap kunnen in zetten in Ronquières.

Je moet dus aannemen dat er minstens 2 weken vroeger gepland werd ergens te duiken naar nog andere gedumpte wapens voor een andere zaak. En ook waarschijnlijk is dus nu dat pas na de vakantie, ergens in september 86, de wapens aldaar gedumpt werden maar dan door iemand die wist dat er daar reeds melding van was gemaakt bv. in de pers in november '85.

De vraag is dus wat aan de bron lag van de eerste melding door twee getuigen in november 1985 en wat daar in de pers is over verschenen.

75 (edited by Merovinger 26-02-2013 23:36)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

K&, net zoals jij (en vele anderen) ben ik ervan overtuigd dat veel feiten niets met elkaar te maken hebben maar dat iemand bewust al deze feiten aan elkaar heeft gelinkt. Als dus kan opgelost worden wanneer en op welke manier de voorwerpen in het kanaal zijn geraakt en hoe ze daarna uit het kanaal werden opgevist dan weet men eindelijk ook vanwaar (en mogelijks ook van wie) deze voorwerpen vandaan komen. Dat zou een enorme stap betekenen in het onderzoek. Dat bedoel ik met de rode draad.

K& wrote:

Hieruit en uit andere bronnen blijkt dat speciale vaartuigen/uitrusting van Duitse origine aanwezig waren om ander opsporingen te doen en gezien het goede resultaat hebben ze die nog rap kunnen in zetten in Ronquières.

Ik heb redenen om daaraan te twijfelen.

Ook op RTBF is het vandaag een nieuwsitem » YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

K& wrote:

Je moet dus aannemen dat er minstens 2 weken vroeger gepland werd ergens te duiken naar nog andere gedumpte wapens voor een andere zaak.

Hé wat toevallig nou:

(...) één van zijn oude kompanen vertelde aan de speurders dat Nitelet meerdere wapens in het kanaal gesmeten heeft ter hoogte van de zwaaikom van Ronquières. Wanneer de speurders naar zijn wapens zoeken vinden ze er op dezelfde plaats ook de kassa van Aalst en de kogelwerende vest. Nitelet heeft aan de speurders verteld dat dit toevallig is.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De keerzijde van dit nieuws is, dat als uiteindelijk blijkt (bewezen wordt) dat er geen link is tussen de feiten uit '82-'83 en '85, dat dit automatisch betekent dat de feiten uit '82 en begin '83 nu reeds verjaard zijn (tenzij een bendevorming aangetoond wordt). Gaat er nu eindelijk iemand uit de biecht klappen?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wil ik er voor alle duidelijkheid even op wijzen dat het niet uitsluitend de zakkenvondst is die zaken als Temse met andere zaken linkt. In de zakken werd één kogelvrije vest en delen van een ander vest uit Temse gevonden. Los van de zakkenvondst is er een ballistische verbinding tussen de Riotgun-nr.1 die gebruikt is in 1982 (bv. Temse) en 1985. De FN.22LR die in Temse werd gebruikt linkt weer aan andere zaken uit 82/83. Dit geld voor meerdere zaken/wapens. Vergeet ook niet dat de beruchtste bendewapens nooit zijn gevonden. 8 moordwapens en spoorloos en geen spoor van in de zakken.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

En we weten ook hoe en door wie de ballistische analyses zijn gebeurd. Ik denk dat we daar dus zeker aan mogen twijfelen. Zie maar heel de affaire rond de Ruger van Michel Cocu waar verschillende experten tot andere conclusies komen. Die analyses zijn dus bijlange niet waterdicht.

80 (edited by Boemerang 27-02-2013 01:03)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Parkhotel Kortrijk, 5 oktober 2010. Philippe Vermeersch maakte als lid van de BOB van Aalst deel uit van de Delta-cel van Dendermonde. Het grijze haar in een staartje, om de hals een gouden ketting, eerder tenger gebouwd, rokershoest. Hij benadrukt voor de zoveelste keer dat dankzij hem in november 1986, één jaar na de bloedige overval op de Delhaize van Aalst, twee zakken met bendevoorwerpen uit het kanaal Brussel-Charleroi werden opgevist. Hij was maandenlang de persoonlijke ondervrager van Johnny de Staerke (*Philippe), die verdacht werd van deelname aan de slachtpartij in de Delhaize van Aalst. Vermeersch is er honderd procent van overtuigd dat de gangster betrokken was bij de bende. Pas na een grondige herlezing van het dossier - en niet dankzij een tip van het milieu zoals hier en daar werd beweerd - besloot de Delta-cel opnieuw te dreggen in de kanaalkom van Ronquiéres waar toen toevallig een Duits schip met speciale dregapparatuur in de buurt lag.

Bron: Guy Bouten, De Bende van Nijvel en de CIA (p. 243)

Dessalniettemin: Vermeersch deelde een informant (of kreeg een informant toegespeeld?) met Yves Zimmer van de GP-Brussel. Deze informant zat in de omgeving van De Staerke. Valt dit in verband te brengen met de Brusselse GP'er Marnette (de "buddy" van Zimmer) van wie wordt gezegd dat hij een tip kreeg dat er wat in Aalst ging gebeuren en die vlak na de overval in een burger-Golfje met zwaailicht in Denderwindekke (of Denderleeuw?) is gezien? Hij zou zich, op weg naar Aalst, omgedraaid hebben toen hij over de politieradio hoorde dat er een aanslag op de Delhaize was geweest.

Overigens waren ook Francis Dossogne en Georges Vandycke informanten van Zimmer, ze waren ook bevriend en deelden hun politieke opvattingen. De hele bups, inclusief Marnette en Reyniers, kwam dan weer bij club Jonathan over de vloer. De 100% zekerheid die Vermeersch geeft over dat er iets in het kanaal lag doet, ondanks zijn ontkenning, vermoeden dat er idd via een informant (al dan niet via Zimmer) heeft aangegeven dat er bewijsmateriaal gedumpt was.

En niet veel later is het bonje tussen Delta en de GP-Brussel, Delta-speurder kolonel Eric Sack had het in de tweede bendecommissie over de 'etterbuil die moest worden weggesneden', en hij noemde de toenmalige commissarissen Yves Zimmer, Georges Marnette en Reyniers.