341

Re: Robert Beijer

Maar van die foto's zou hij beweren dat ze dateren van na de aanslagen meen ik. De data werden manueel aangebracht. Omdat hij er werkelijk iets mee te maken had of misschien uit schrik dat er verkeerde veronderstellingen zouden kunnen gemaakt worden?

342

Re: Robert Beijer

Na mijn onderzoek lijkt me volgende scenario het meest waarschijnlijke:

Ik denk, met de arrestatie van Beijer, de manipulator en leugenaar, er toch een aantal hints richting russische connectie ernstig genomen kunnen worden. Wie tussen de regels doorleest, en de ruis uit z'n verhalen haalt, kan het volledige verhaal construeren.

In de jaren '70 had je wel overvallers en hun bendes, extreem rechtse rijkswachters, geheime clubjes van anti-communisme en geheime agenten van communistische regimes. Na de overplaatsing van Beijer en Bouhouche is het motief wraak. Aanslag op Vernaillen. Beijer richt een "detectivebureau" op, en gaandeweg onstaat volgende structuur :

  • opdrachtgevers / 'klanten'

  • detectivebureau / makelaar in louche zaken

  • uitvoerders

Na de aanslag op Vernaillen ebt motief van wraak weg, en wordt motief van Beijer eerder macht en geld. Opdrachtgevers in beginperiode kunnen extreemrechtse milieus geweest zijn. Mogelijk met nog wat afpersing ertussen, en soms 2 vliegen in een klap. De uitvoerders kwamen uit verschillende milieu's, ook uit extreem rechts. Motief is voor sommigen politiek. Maar vooral toch geld. En aanzien in pikorde van criminelen.

Er was een soort van structuur ontstaan waarbij de piramide eerder naar een zandloper evolueerde, aangezien er meerdere opdrachtgevers of 'klanten' moeten geweest zijn. Opdrachtgevers uit extreem rechtse hoek, tegen het communisme? Waarschijnlijk.

Onderzoek vertrekt vanuit feiten. Historici vertrekken vanuit vondsten. Schilderde de pre-historische mens enkel in grotten? Waarschijnlijk schilderden ze ook buiten, op bomen. Maar die bomen zijn er niet meer. Onderzoekers starten met feiten, en kennen en zien structuren binnen de rijkswacht, politiek en gerecht.

Maar toegang tot KGB en GRU? Weinig tot niets.

Het zou gek geweest zijn mochten communistische geheime agenten geen lucht gesnoven hebben van anti-communistische clubjes en structuren. Mij lijkt het waarschijnlijk dat ze Beijer benaderd hebben. Hij zat in een schaakclub.

Het lijkt me dan ook mogelijk dat nadien opdrachtgever werden. Beijer had als hobby toch schaken? Hij moet toch Russische connecties hebben gehad?

Zouden Russen de structuur van de Bende gebruikt hebben? Waarbij de uitvoerders, in de veronderstelling werkende voor stay behind en extreem rechts, nietsvermoedend voor een communistische opdrachtgever werkte? En waarbij de opdrachtgever weinig betaalde, waarbij het detectievebureau nog wat chantageopdrachten moest combineren om de criminelen te betalen?

In Aalst, ik denk dat er een aantal mensen/gezinnen gelokt zijn. Als een uitvoerder dat toch verplicht wordt om kinderen af te knallen, liever die van je vijand die je haat, dan een onschuldig kind. Bestaat er een ergere wraak van communisten op stay behind dan kinderen af te knallen? Waarbij uitvoerders zélf extreem rechts zijn, nietsvermoedend?

Ik denk dat Beijer met het boek in 2010 in het reine wil komen met zichzelf. Altijd was hij de spilfiguur, de makelaar, de macht lag bij hem. Hij kon iedereen manipuleren. Tot hij door de russen in de tang werd genomen. En doet hij maar alsof hijzelf voor GRU had gekozen.

Ik denk dat enkel hij nog de waarheid kan vertellen. Het beste is van hem een spijtoptand te maken. Is het rechtvaardig? neen. Is dat moeilijk te aanvaarden? Ja. Maar we leven in het nu. De narcostaat is de huidige dreiging. De verlenging van het onderzoek van de Bende is geen goed idee.

Re: Robert Beijer

thomas2 wrote:

Ekskuus ... was me even ontgaan. Een kleine neringdoende. Herkomst van die spaarcenten is waarschijnlijk al terdege nageplozen?

Een grondige onderzoek. Natuurlijk. Diep en doorlopendend onderzoek.

344

Re: Robert Beijer

Uit een artikel van Thierry Debels:

In 2001 is er toch een probleem. De Thaise immigratiedienst pakt Beijer op. Beijer: “Ik had een probleem met een bediende op mijn werk in Thailand. Die persoon heeft mij ginds afgeschilderd als een gevaarlijk moordenaar en de immigratiediensten hebben mij toen onderschept. De bewering werd halvelings bevestigd omdat de uitbreiding van het internationale arrestatiebevel van 1989 na mijn veroordeling in 1995 niet werd geschrapt. Ik wacht nu op een nieuw paspoort om naar Thailand terug te keren.”

Beijer zit dan zelfs zeven dagen in de cel in Thailand. Na een week bleek dat de Thais zich vergist hadden. België heeft niet om de uitlevering van Robert Beijer gevraagd.

Zit Robert Beijer ondertussen op een vliegtuig of gaan de Thai zich een tweede keer vergissen? Die eerste keer runde hij een bedrijfje in edelstenen ... staat in hetzelfde artikel.

345

Re: Robert Beijer

Django68 wrote:

Hilde Geens lijstte in haar laatse boek toch wel een paar elementen tegen Beijer op die op z'n minst getuigen van obstructie van het onderzoek.

Een paar elementen... FOUT, een waslijst van tientallen elementen. Nog eentje uit de onwaarschijnlijk lange lijst ...

Ook BOB'er Moniens werd aan de Cel Waals-Brabant toegevoegd en stelde net daarna (!) een vals PV op waaruit zou moeten blijken, dat de eigenaar van de garagebox die Bouhouche huurde, zelf de cel had ingelicht.

Niet waar dus! ... hij kreeg deze tip van ... Robert Beijer.

Re: Robert Beijer

» www.facebook.com/Brgreg.Egares (Gregory Beijer)

Re: Robert Beijer

We gaan het hebben over de redelijke vertraging. Nog een wet om aan te passen?

weetjewel wrote:

ww.facebook.com/Brgreg.Egares (Gregory Beijer)

Heeft hij al een strafblad? Is hij ook een soldaat van Poetin?

348

Re: Robert Beijer

Bob komt dit weekend terug aan in België:

Tueries du Brabant: Robert Beijer doit atterrir en Belgique ce week-end

L’ancien gendarme Robert Beijer, dont le nom revient régulièrement dans le cadre de l’enquête sur les Tueurs du Brabant, a été arrêté en Thaïlande le 18 janvier dernier.

L’expulsion de Robert Beijer de Thaïlande a dû être reportée suite à un malentendu entre la police de l’immigration thaïlandaise et les autorités consulaires belges. Selon nos informations, il devrait finalement prendre un vol ce samedi afin d’être auditionné par la juge d’instruction Martine Michel dans le courant de la semaine prochaine.

"L’expulsion de mon client dépend de la police de l’immigration. Son passeport provisoire a mis du temps à être délivré suite à un malentendu avec les autorités belges mais désormais tout est en ordre. Les Thaïlandais vont réserver un vol à destination de la Belgique", explique son avocat Me Pierre Chômé.

Robert Beijer devrait donc s’envoler ce samedi pour la Belgique, 25 ans après l’avoir quittée. "J’ai eu la confirmation de la juge d’instruction qu’elle n’a effectué aucune demande d’extradition, chose qu’elle aurait pu faire si elle avait des éléments déterminants en sa possession. À son retour, il résidera en Belgique comme n’importe qui. Son audition auprès de la juge d’instruction aura lieu dans les prochains jours", poursuit Pierre Chômé.

Selon lui, son client "reste serein" malgré la médiatisation de son expulsion. "Il doit être très malheureux de tourner la page thaïlandaise mais pour le reste, il est serein. Ce qui est triste, c’est qu’on aurait pu faire ça plus gentiment, en douceur. Certes il n’était pas en règle mais cela fait 25 ans que ce n’était pas le cas. Toute sa réinsertion entamée depuis tant d’années est mise par terre", ajoute-t-il.

Robert Beijer menait la belle vie en Thaïlande. Sous le prénom d’emprunt d’Alexis, il disposait d’un parc immobilier d’une valeur dépassant les 5 millions d’euros. Il achetait des terrains situés à côté de la résidence royale où il a construit six maisons haut de gamme. Sur Google Street View, l’on peut voir que la route devant le terrain est barrée par un poste de garde. Il s’agit du chemin qui conduit à la résidence royale thaïlandaise. Le complexe, situé à proximité immédiate du Golfe de Thaïlande, est flouté à sa demande, "preuve de sa grande prudence", selon notre source.

L’ancien gendarme Robert Beijer, dont le nom revient régulièrement dans le cadre de l’enquête sur les Tueurs du Brabant, a été arrêté en Thaïlande le 18 janvier dernier. Des enquêteurs belges, la juge d’instruction et un magistrat fédéral se sont rendus sur place afin d’effectuer une commission rogatoire. Ils recherchent des éléments pouvant relier Robert Beijer au dossier.

Ce rebondissement fait suite au fait que les autorités thaïlandaises ont découvert, lors d’une perquisition au domicile de Beijer, que cet ancien criminel était en séjour irrégulier. Ils l’ont dès lors arrêté. Les enquêteurs belges ont saisi plusieurs documents dans l’habitation de Beijer, lesquels doivent maintenant être analysés.

Condamné à 14 ans de prison pour le meurtre d’un diamantaire anversois

Suspecté, il n’a jamais été inculpé et a toujours nié sa participation à ces tueries. En 1995, celui qui fut également gendarme avait été condamné à 14 ans de prison pour le meurtre d’un diamantaire anversois. On attribue aux Tueurs du Brabant une série d’attaques sanglantes menées contre des supermarchés dans les années 80 en Belgique, faits qui ont coûté la vie à 28 personnes. Le ministre de la Justice Vincent Van Quickenborne rappelle que les règles de prescription ont été modifiées afin que de tels faits ne puissent plus être prescrits.

Bron: La Dernière Heure | 27 Januari 2023

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Beijer

België zal nog belachelijk worden. Bob zal nooit de vruchten van zijn werk in België investeren. Thailand zal zeker tot een akkoord met hem komen.

350

Re: Robert Beijer

Na duizenden bladzijden "bendeliteratuur" doorgenomen te hebben weet ik 1 ding zeker. Ik weet niets, ttz heel veel van wat ik gelezen heb blijkt niet te kloppen.Nu weer nieuwe info over Beijer en Libert. Het zou niet Bouhouche maar wel Beijer geweest zijn die absoluut Libert bij ARI wou aanwerven.Klein detail maar o zo belangrijk. Ik heb het hier al eens gehad over de knipoog van Mirko Tavra tijdens een gesprek na de filmvoorstelling Tu Tueras point.

Tavra was de laatste die de voertuigen van het SIE gebruikt had voor de diefstal van de wapens uit de koffer. En weet je wie mij daarover moest ondervragen vroeg hij ... Beijer, gevolgd door een knipoog. Ondertussen weten we wie de dieven waren. Ik kom ook nog eens terug op het gesprek met de kolonel over de voorbereidingen voor de " bende aanslagen" Hij wist mij te vertellen hoe alle belangrijke diensten letterlijk en figuurlijk buiten het leger moesten gebracht worden. Hij gaf het voorbeeld van de inlichtingendienst van Bougerol. Over ARI heeft hij niet gesproken maar ik vermoed dat ARI dezelfde oorsprong had.De enige die dit hier doorzag was Leo. Leo, spoedig herstel man.