481

Re: Robert Beijer

Waarschuwing: lange post, geen oplossingen, enkel meer problemen. Lees op eigen risico.

Het probleem is dat de 'officiële' stay-behind netwerken in België voor zover we weten niet op die manier gestructureerd waren, niet bewapend waren en dat de civiele leden ervan reguliere, vaderlandslievende burgers waren die elkaar ten eerste niet kenden, ten tweede onder gezag van een militair handelden.

Ik geef grif toe dat ik me daarvoor enkel baseer op de officiële uitleg dus gesteld dat de militaire controllers aan het liegen zouden zijn en de werkelijkheid anders, tja, dan is alles mogelijk. Maar desalniettemin zou je dan mogelijk het 'management' kunnen verklaren, nog niet de uitvoerders. Behalve als de brave vaderlandslievende burgers in werkelijkheid zware criminelen zouden zijn. Echter, zware criminelen en in een hiërarchische en gedisciplineerde omgeving meedraaien, dat zijn zaken die elkaar meestal uitsluiten.

Dus de criminele piste en even aannemend dat Bouhouche & Beijer de kern van de logistieke cel zijn.

De modus operandi was niet uniek voor 'de bende', andere bendes maakten ook gebruik van garages, voertuigen, wapens die daar opgeslagen waren etc.

Bij 'de bende' lijkt er wel een splitsing tussen een logistieke en (meerdere) uitvoeringslagen te zijn. Bouhouche & Beijer lijken te passen in een rol als 'logistiek manager'. De vraag is echter: wat was de finaliteit van heel het gebeuren en wie was de pop, wie de poppenspeler?

Bouhouche & Beijer hadden een logistieke structuur met appartementen, boxen, wapens, communicatie-apparatuur ... opgezet die de noden van hun detective-agentschap ver oversteeg, bleef doorlopen nadat Bouhouche geen deel meer uitmaakte van de firma en vaste kosten genereerde die disproportioneel hoog waren. Waarom dat alles? Het enige waar ik kan mee aandragen als we de politieke piste negeren is die van de afpersing van warenhuizen, toch in 1985.

Andere onbeantwoorde vraag: we weten dat de diefstal bij het SIE op hun conto kwam. Toch zijn die wapens noch andere wapens die ooit bij hen werden aangetroffen met zekerheid gebruikt bij feiten die klassiek aan 'de bende' worden toegeschreven. Waarom niet? Je hebt kisten met hypergesofisticeerde wapens voor die tijd maar die blijven onder de grond zitten terwijl Bouhouche & Beijer er wel controle over hadden maar tegelijkertijd de logistiek runden. Waarom?

Vaststelling: Feiten die aan 'de bende' worden toegeschreven zijn niet allemaal logisch en met bepaalde ervan associeer ik niet Bouhouche & Beijer die 'logisitics manager' zouden zijn en de touwtjes in handen hadden.

Vb: diefstal te Dinant van de Centaure FAUL in een kaliber dat zeldzaam is in België. Da's gewoon een lomp stuk en absoluut niet geschikt voor overvallen. Waarom zou zoiets door Bouhouche & Beijer gecoördineerd geweest zijn? Ze zaten tot boven hun oren in betere wapens of konden daar via maten als Mendez makkelijk aankomen.

Diefstal bij Dekaise waar ook die Centaure bovenkwam: idem. Ik heb een vreemd gevoel bij die diefstal bij Dekaise, mijn buikgevoel (altijd een onbetrouwbare indicator) zegt me dat als die zaak volledig opgehelderd zou raken, veel zo niet alles duidelijk zou worden. Zowel Bouhouche als (veel later) Mendez werden herkend door de achtervolgende politie.

Maar Dekaise kende hen beiden, hoe kunnen zij daar rechtstreeks bij betrokken geweest zijn? Een setup? Weinig waarschijnlijk: Dekaise was zwaargewond en lag dagen in coma. Da's iets anders dan een pro forma mep.

Bouhouche & Beijer als coördinator voor die actie en andere uitvoerders? Weer deels zelfde bezwaar: ze hadden wapens genoeg, waarom er nog gaan stelen bij Dekaise en (zoals bleek) opgezadeld zitten met een paar museumstukken. Of hebben ze in opdracht een specifiek wapen laten stelen en zaten ze klem nadat er een dode viel en men hen bij ontdekking mee de dieperik kon insleuren?

Waren Bouhouche & Beijer er bij betrokken, eerst als 'coördinatoren' maar heeft het ingeschakelde voetvolk de tafels gedraaid en moesten zij uiteindelijk hún infrastructuur ter beschikking stellen? Is dat de reden dat de SIE-wapens nooit gebruikt werden, omdat ze er niet over gerept hebben bij de uitvoerders om niet nog meer in de rats te komen?

Kers op de taart: de in Ronquières gevonden zakken met wapens. Er wordt ook een kogelwerende vest uit Temse gevonden, waarop bloed. Er zou DNA op gevonden zijn. Veel problemen maar voor mij slechts één doorslaggevend: een jaar onder water, bmlootgesteld aan water en DNA vinden, dat kan niet. Dat weten we nu (tracht maar een wetenschappelijk artikel te vinden dat iets anders zegt), maar mogelijks nog niet in 1986.

Pick your favourite problem ...

Enfin, ik denk dat het mogelijk is om mits toegang tot het dossier een heleboel interessante hypothesen te ontwikkelen die niet kunnen weerlegd worden ... maar die ook niet vaststaan en elkaar deels tegenspreken. Daarmee kan je niet naar de rechtbank.

Re: Robert Beijer

Het team dat wagens prepareerde bestond uit Bouhouche, Erik Lammers * en Alain Weykamp (aldus Bultot toen deze stevig aan de tand werd gevoeld door Van Rossem).

Als Gladio een juiste piste is, geef ik deze piste het meeste kans voor Eigenbrakel/Overijse. In Aalst, met de carnavalsliedjes op radio Mi Amigo, dat kan ik zeer moeilijk geloven. Ook - bovenstaande post - geloof ik nooit dat een FN directeur daar heeft staan schieten bij Dekaise. Mendez is herkend maar Mendez zag er uit als de doordeweekse nonkel in de jaren '80.

Dekaise sleutelzaak; misschien. Volgens mij Temse nog meer sleutelzaak omdat het doel van de overval -die vesten - nergens zo duidelijk is + de periode waar een afstand lijkt te groeien tov gewoon banditisme (feiten voor de zomer van '83) in combinatie met intrede Lekeu. Als men die zaak nu eens ten gronde had uitgespit, men was ook al een eind gekomen.

* Eric Lammers bij wie één van de vesten van Temse zijn terug gevonden

** Eric Lammers die met Ruth Lionel een wandeling maakte in Ronquières een aantal dagen voor de spectaculaire vondst aldaar

*** Ik vind de quote zolang Eric Lammers leeft is er nog hoop op waarheid geniaal.

483

Re: Robert Beijer

Spectator Of Life wrote:

* Eric Lammers bij wie één van de vesten van Temse zijn terug gevonden

Er is bij Eric Lammers geen kogelvrije vest die gestolen werd in Temse gevonden.

Spectator Of Life wrote:

Ook - bovenstaande post - geloof ik nooit dat een FN directeur daar heeft staan schieten bij Dekaise.

We moeten stoppen met Mendez te omschrijven als "FN Directeur". We moeten hem omschrijven als een koelbloedige gangster en hij is één van de absolute hoofdverdachten voor de overval bij Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Robert Beijer

Zolang iemand niet is veroordeeld voor koelbloedige gangster feiten zie ik niet in waarom we deze persoon zouden moeten omschrijven als koelbloedige gangster. De man is vermoord begin '86 en dus in de eerste plaats een slachtoffer van de Loden Jaren (ik zal bewust niet Bende van Nijvel gebruiken om verdere discussie te vermijden). Ik weet ook niet hoe je 'koelbloedig' met zijn paniekerig gedrag eind '85 kan matchen.

Het artikel van Lammers en de vesten is later inderdaad weerlegd, excuses. Al blijft het wat mij betreft wel een vaag verhaal waarin - oh toeval - ook Alain Weykamp opduikt.

Re: Robert Beijer

De grote kracht van Bob is dat hij kan laten geloven dat hij een goede vriend is.

Alain is een voorbeeld van vriendschap. Dat maakt hem nog geen medeplichtige. Mendez was het soort slachtoffer dat ik wil zien.

486

Re: Robert Beijer

Djoop wrote:

Hoe dan ook, als je de Bruinsma erven wil plaatsen in de context van de Bende van Nijvel, kom je in de problemen met het feit dat er begin jaren 80 nog geen "Bruinsma miljoenen" laat staan erven waren.

Tsss. Nee dus. Eerste maal.

En nog dit. Er wordt recent op dit forum weer heel wat geciteerd uit een net geen 26 jaar oud, en daarom erg gedateerd document van de Kamer » www.dekamer.be (PDF) Een 'onbehapbaar' document.

Waar velen aan voorbij gingen maar absoluut niet onbelangrijk:

"De Laatste kanttekening die kan worden geplaatst, is dat in het verslag en ook in het strafdossier, met geen woord wordt gerept over de leden van Groep G (afgezien van Lekeu) en over Bouhouche en Beijer tenzij zij - impliciet - zijn verdisconteerd in de anonieme groep van rijkswachters die op de een of de andere manier waren betrokken bij het François-schandaal.

(p.100-nummering bovenaan)

Och ja, het was - dixit Beijer - gewoon maar een grapje om hun overste af te luisteren bij een verhoor van notoir drugshandelaar Gérald Lafaurie.  Dure grap om ervoor te riskeren dat je je job erdoor verliest. Ah, en uiteraard - dixit Beijer en zijn vele vriendjes ook hier op dit forum - heeft de zaak François niks te maken met de zaak van de zogenaamde 'Bende van Nijvel'.

En nog verder:

"Werd Bouhouche door hen (opstellers van de inventarisatie "unierapport Bende van Nijvel' in december 1985-januari 19896) niet gerekend tot de kring van potentiële verdachten in verband met de zaak-François?"

Nee dus. Tweede maal.

487

Re: Robert Beijer

Tiens ik denk dat we op dezelfde lijn zitten. Volgens mij is de hypothese die Hilde Geens in haar laatste boek naar voren heeft gebracht de juiste of zit ze tenminste dicht bij de waarheid. Maar wat ik me afvraag: nu Bob voor de zoveelste keer de dans heeft ontsprongen en wellicht binnenkort weer in Thailand zal zitten, hoe moet dit onderzoek dan verder?

488

Re: Robert Beijer

Het spijt me om alweer in herhaling te (moeten) vallen maar ik spreek mij (wijselijk) niet uit over een lopend gerechtelijk onderzoek.

Maar om on topic te blijven, het is opvallend te lezen wat Beijer meent te moeten vertellen maar vooral waar hij wijselijk over zwijgt. Zo is er geweten dat hij zijn verwondingen door een olifantstand (no kidding) aan Bultot in Paraguay moest laten zien … maar wie hij ginds daarnaast ook nog moest opzoeken, dat blijft natuurlijk een complot van de stilte.

489

Re: Robert Beijer

Wel wel. Tiens tiens.

Dan nodig ik je uit je eigen posts eens te lezen.

Re: Robert Beijer

Men wil dat Bob spreekt. Men gaat ervan uit dat spreken nu veiliger is dan in november '85. Eerder dan een gerechtelijke is dat een menselijke dwaling.