Re: Robert Beijer

Het team dat wagens prepareerde bestond uit Bouhouche, Erik Lammers * en Alain Weykamp (aldus Bultot toen deze stevig aan de tand werd gevoeld door Van Rossem).

Als Gladio een juiste piste is, geef ik deze piste het meeste kans voor Eigenbrakel/Overijse. In Aalst, met de carnavalsliedjes op radio Mi Amigo, dat kan ik zeer moeilijk geloven. Ook - bovenstaande post - geloof ik nooit dat een FN directeur daar heeft staan schieten bij Dekaise. Mendez is herkend maar Mendez zag er uit als de doordeweekse nonkel in de jaren '80.

Dekaise sleutelzaak; misschien. Volgens mij Temse nog meer sleutelzaak omdat het doel van de overval -die vesten - nergens zo duidelijk is + de periode waar een afstand lijkt te groeien tov gewoon banditisme (feiten voor de zomer van '83) in combinatie met intrede Lekeu. Als men die zaak nu eens ten gronde had uitgespit, men was ook al een eind gekomen.

* Eric Lammers bij wie één van de vesten van Temse zijn terug gevonden

** Eric Lammers die met Ruth Lionel een wandeling maakte in Ronquières een aantal dagen voor de spectaculaire vondst aldaar

*** Ik vind de quote zolang Eric Lammers leeft is er nog hoop op waarheid geniaal.

482

Spectator Of Life wrote:

* Eric Lammers bij wie één van de vesten van Temse zijn terug gevonden

Er is bij Eric Lammers geen kogelvrije vest die gestolen werd in Temse gevonden.

Spectator Of Life wrote:

Ook - bovenstaande post - geloof ik nooit dat een FN directeur daar heeft staan schieten bij Dekaise.

We moeten stoppen met Mendez te omschrijven als "FN Directeur". We moeten hem omschrijven als een koelbloedige gangster en hij is één van de absolute hoofdverdachten voor de overval bij Dekaise.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Zolang iemand niet is veroordeeld voor koelbloedige gangster feiten zie ik niet in waarom we deze persoon zouden moeten omschrijven als koelbloedige gangster. De man is vermoord begin '86 en dus in de eerste plaats een slachtoffer van de Loden Jaren (ik zal bewust niet Bende van Nijvel gebruiken om verdere discussie te vermijden). Ik weet ook niet hoe je 'koelbloedig' met zijn paniekerig gedrag eind '85 kan matchen.

Het artikel van Lammers en de vesten is later inderdaad weerlegd, excuses. Al blijft het wat mij betreft wel een vaag verhaal waarin - oh toeval - ook Alain Weykamp opduikt.

De grote kracht van Bob is dat hij kan laten geloven dat hij een goede vriend is.

Alain is een voorbeeld van vriendschap. Dat maakt hem nog geen medeplichtige. Mendez was het soort slachtoffer dat ik wil zien.

485

Djoop wrote:

Hoe dan ook, als je de Bruinsma erven wil plaatsen in de context van de Bende van Nijvel, kom je in de problemen met het feit dat er begin jaren 80 nog geen "Bruinsma miljoenen" laat staan erven waren.

Tsss. Nee dus. Eerste maal.

En nog dit. Er wordt recent op dit forum weer heel wat geciteerd uit een net geen 26 jaar oud, en daarom erg gedateerd document van de Kamer » www.dekamer.be (PDF) Een 'onbehapbaar' document.

Waar velen aan voorbij gingen maar absoluut niet onbelangrijk:

"De Laatste kanttekening die kan worden geplaatst, is dat in het verslag en ook in het strafdossier, met geen woord wordt gerept over de leden van Groep G (afgezien van Lekeu) en over Bouhouche en Beijer tenzij zij - impliciet - zijn verdisconteerd in de anonieme groep van rijkswachters die op de een of de andere manier waren betrokken bij het François-schandaal.

(p.100-nummering bovenaan)

Och ja, het was - dixit Beijer - gewoon maar een grapje om hun overste af te luisteren bij een verhoor van notoir drugshandelaar Gérald Lafaurie.  Dure grap om ervoor te riskeren dat je je job erdoor verliest. Ah, en uiteraard - dixit Beijer en zijn vele vriendjes ook hier op dit forum - heeft de zaak François niks te maken met de zaak van de zogenaamde 'Bende van Nijvel'.

En nog verder:

"Werd Bouhouche door hen (opstellers van de inventarisatie "unierapport Bende van Nijvel' in december 1985-januari 19896) niet gerekend tot de kring van potentiële verdachten in verband met de zaak-François?"

Nee dus. Tweede maal.

486

Tiens ik denk dat we op dezelfde lijn zitten. Volgens mij is de hypothese die Hilde Geens in haar laatste boek naar voren heeft gebracht de juiste of zit ze tenminste dicht bij de waarheid. Maar wat ik me afvraag: nu Bob voor de zoveelste keer de dans heeft ontsprongen en wellicht binnenkort weer in Thailand zal zitten, hoe moet dit onderzoek dan verder?

487

Het spijt me om alweer in herhaling te (moeten) vallen maar ik spreek mij (wijselijk) niet uit over een lopend gerechtelijk onderzoek.

Maar om on topic te blijven, het is opvallend te lezen wat Beijer meent te moeten vertellen maar vooral waar hij wijselijk over zwijgt. Zo is er geweten dat hij zijn verwondingen door een olifantstand (no kidding) aan Bultot in Paraguay moest laten zien … maar wie hij ginds daarnaast ook nog moest opzoeken, dat blijft natuurlijk een complot van de stilte.

488

Wel wel. Tiens tiens.

Dan nodig ik je uit je eigen posts eens te lezen.

Men wil dat Bob spreekt. Men gaat ervan uit dat spreken nu veiliger is dan in november '85. Eerder dan een gerechtelijke is dat een menselijke dwaling.

Bob zat in het leger. Een rechtsgebied kan opnieuw worden geactiveerd. Zeker in tijden van oorlog.