Re: Volkswagen Santana

Een deflector is ook een soort schild wat met voor een open haard zet, om het spatten van vuur etc. tegen te gaan.

22

Re: Volkswagen Santana

Ik denk dat dit wordt bedoeld met deflector :

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/mLNREjR-KssU9fR6R1IH6Ew.jpg

Of aan de ramen, zie » www.amazon.co.uk

Re: Volkswagen Santana

De deflector van de Santana is waarschijnlijk een zonnewering, een brede band die men op de voorruit kleeft, of zoals Raf schrijft op de achterruit. Dit komt uit de rallywereld, tevens was de Santana ook al geprepareerd zoals hun latere wagens.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

24

Re: Volkswagen Santana

Rally + practical shooting = ?

De deflector is een goede vraag en kan een belangrijke aanwijzing zijn. Niet alleen als pijltje naar rally. Ik ben er vrij zeker dat het een rain deflector betreft aan het raam van de chauffeur. Waarom? Om een beter zicht te garanderen tijdens traag voorbijrijdende observaties in regenweer. De Santana werd mogelijk gebruikt in 'detective' context.

25

Re: Volkswagen Santana

De Santana van de Bende van Nijvel » www.apache.be

26

Re: Volkswagen Santana

Het kan inderdaad een regen/wind deflector zijn aan de voorramen. Of een strip bovenop de voorste vleugel zodat het water niet langs het raam binnenkwam rijdende aan hoge snelheid met het raam open, dit is een strip van 2 à 3 cm hoog en gekleefd over de hele lengte van de voorvleugels. In de jaren 80 was dit in de mode.

Re: Volkswagen Santana

Ik vermoed dat het zoiets simpels is als de deflector:

http://1.bp.blogspot.com/-KImF_ZU5fRM/Tzw3X9GzPmI/AAAAAAAAAIs/3Si93kOGKQs/s1600/florida%2Bwindow%2Btinting%2Blaws%2Bwindshield%2Bvisor%2Bstrip.jpg

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Volkswagen Santana

Diefstal met braak van een Volkswagen Santana in de garage Brichau

In de nacht van maandag 10 op dinsdag 11 mei 1982, Lembeek, Bergensesteenweg nr 273. Twee daders (?) forceren het slot onderaan de glazen ingangsdeur van de toonzaal en ontvreemden er een personenauto Volkswagen Santana in blauwe metaalkleur. De contactsleutels bevonden zich in het voertuig.

Ter hoogte van deze garage werd door de daders een Austin Allegro achtergelaten, die de avond voordien in Elsene werd gestolen. De wagen VW Santana zal daarna op 14 augustus 1982 hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt bij de feiten gepleegd te Maubeuge, en in een later stadium bij de uitvoering van een hold-up op de wapenhandel Dekaise, gevolgd door een schietpartij te Hoeilaart op 30 september 1982. Tussen deze feiten in werd het voertuig opgemerkt te Elsene in de omgeving van de Kroonlaan en het kerkhof.

Het voertuig wordt de avond van de schietpartij omstreeks 22u30 uitgebrand teruggevonden te Ukkel aan de ingang van de Drève du Caporal op een tweehonderdtal meter van de Terhulpsesteenweg. Het voertuig VW Santana werd besprenkeld met benzine en staat in brand wanneer een voorbijkomende getuige het voertuig opmerkt. Nadien zal blijken dat de achterbank van het voertuig ontbreekt en dat er zich kogelinslagen bevinden aan de zijkant van de wagen en in het instrumentenbord.

Bron » killersbrabant.be

Re: Volkswagen Santana

Op het ogenblik van de diefstal van de Santana in Lembeek waren 358 wagens type Santana in België ingevoerd. Bijna alle wagens waren donkerblauw of metaalkleurig.

Bron: Verslag eerste bendecommissie

Re: Volkswagen Santana

De eerste keer dat de Santana opduikt nadat de auto in Lembeek gestolen werd, is in Maubege. Vanaf dan duikt de auto meermaals op, hoofdzakelijk in Elsene.

  • 10 mei 1982: diefstal Santana in Lembeek, daders vertrokken in Elsene

  • 14 augustus 1982: inbraak in Maubege

  • 18 september 1982: poging tot inbraak in Soignies (volgens De Standaard is dit een officieel Bendefeit, de kans is groot dat dit met de Santana was)

  • 20 september - 1 oktober 1982: Santana wordt meermaals gespot in Elsene

  • 30 september 1982: overval Dekaise en Santana wordt in brand gestoken

Tussen 10 mei 1982 en 14 augustus 1982 zit een gat van zo'n drie maanden waarin de Santana spoorloos is. Is dit de periode waarin er aan de auto gesleuteld wordt? Na deze periode wordt de auto heel actief.

Opvallend, de garage waar de Santana gestolen werd, de garage in Soignies en Maubege liggen (zo goed als) op dezelfde weg, namelijk de N6 (in Frankrijk: N2). Het zijn voor zover we weten de drie eerste plaatsen waar de Santana aan kan gelinkt worden. Nadien speelt bijna alles zich in en rond Elsene af.

Bij de Saab Turbo zien we in 1983 precies hetzelfde: Diefstal in Eigenbrakel, drie maanden niks, dan plots heel veel activiteit en de auto die gedumpt wordt.

  • 7 juni 1983: Diefstal Saab in Eigenbrakel

  • 9 september 1983: Inbraak Temse

  • 10 september 1983: Gespot op de N4

  • 16 september 1983: Inbraak Nijvel, auto gedumpt in Eigenbrakel

Ook opvallend, beide auto's hadden een valse nummerplaat die gelinkt kon worden aan eigenaars uit het Brusselse. Volgens Cocu werd de valse nummerplaat van de Saab geregeld door iemand uit Brussel.

Het lijkt erop dat de daders de auto stelen en vervolgens onderbrengen bij iemand die gedurende drie maanden aan de auto sleutelt (de Saab zou in die periode bij Richard Brouette gestaan hebben). De daders bereiden ondertussen hun moorddadige plannen voor, terwijl iemand een valse nummerplaat regelt bij een medeplichtige uit Brussel. Na drie maanden radiostilte schieten ze in actie en wordt de auto kort maar krachtig gebruikt door de daders.