11

Re: Geografisch profiel

Waarschijnlijk dus toch altijd dezelfde inbrekers. Dat maakt het des te waarschijnlijker dat de Bende verrast was plots op Van den Eynde te stoten. Hem martelde om te weten wat men wist over hun vorige inbraken; en om hem te straffen voor zijn poging-tot-telefoneren naar de politie.

Ik krijg de indruk dat we centimeter per centimeter vorderen. Overigens, andere hint in die richting: inbraak op 25-26 december 1981 en op 23 december 1982. Telkens rond Kerstmis. Da's geen toeval; ze wilden op hetzelfde vertrouwde adres gewoon terug wat drank gaan stelen, dat denk ik!

12

Re: Geografisch profiel

Gewoon terug wat drank gaan stelen? Daar gaan we weer: de piste van het ordinaire schorem.

13

Re: Geografisch profiel

CleverTrevor wrote:

Ik heb het geografisch profiel op Google Maps bekeken en de comfortzone vergeleken met de locaties van de feiten. Mij viel iets op. Ik lees dat de taximeter van de taxi van Angelou werd stopgezet na 10 kilometer. Dat suggereert dat de taxi na 10 km is gestopt.

Dit vind ik heel interessant. Als we ervan uitgaan dat ze de kortste weg hebben genomen, kom je na 10 kilometer uit aan gebied langs de Zoniënwoudlaan, de spoorweg (vlak bij het station) en de avenue Saint-Anne/Gustaaflaan. Iemand zin om van deur tot deur te gaan, dit is een gebied van ongeveer 13/15 straten.

Als je vanop het Flageyplein in Elsene vertrekt, kom je na 10 kilometer rijden ook recht in het Zoniënwoud uit. Zou dit misschien de krijtsporen verklaren: "(...) doen vermoeden dat zijn lichaam over een krijtachtige grond werd versleept."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Geografisch profiel

Ben wrote:

Als je vanop het Flageyplein in Elsene vertrekt, kom je na 10 kilometer rijden ook recht in het Zoniënwoud uit. Zou dit misschien de krijtsporen verklaren: "(...) doen vermoeden dat zijn lichaam over een krijtachtige grond werd versleept."

Die krijtsporen moeten van ergens komen. Een terreinbezoek is zonder meer een goed idee. Kan je daar ook gegevens over vinden op bodemkaarten van het NGI?

15

Re: Geografisch profiel

Er zijn nog twee feiten die hebben plaatsgevonden in Rode:

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geografisch profiel

Wat denken we hiervan dan?

Proxy Delhaize overvallen in Sint-Genesius-Rode

Twee gewapende en gemaskerde mannen hebben vanochtend een Proxy Delhaize overvallen in de Zoniënwoudlaan in Sint-Genesius-Rode. De daders sloegen 's ochtends toe in alle vroegte en gingen aan de haal met een geldsom. Dat meldt de lokale politie van Sint-Genesius-Rode.

Rond 7 uur betraden de overvallers de handelszaak waar een werknemer aanwezig was. Beiden hadden een motorhelm op en bonden de werknemer vast. Ze maakten een geldsom buit en vertrokken in onbekende richting. Op het moment van de overval waren geen klanten aanwezig. De politie is een onderzoek gestart naar de precieze omstandigheden van de hold-up.

Bron: Belga

Delhaize/Zoniënwoudlaan/Sint-Genesius-Rode, ook wel weer heel toevallig!

17

Re: Geografisch profiel

Eigenlijk zijn er twee zone's: zone de confort en zone de repli. Dit zijn legerbegrippen voor de manoeuvreerruimte van een militair commando wanneer het zich na een operatie terugtrekt op vertrouwd terrein (zone de repli) en na recuperatie de volgende aanval voorbereidt (zone de confort). In 1985 leek het bos van Houssière voor de Bende de zone de repli.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geografisch profiel

Daarbij maakt men nog van andere begrippen gebruik om tactische locaties aan te duiden. Zo zou bij elke actie een RV (rendez vous) zijn afgesproken waar de verschillende elementen elkaar kunnen treffen, bijvoorbeeld om te hergroeperen of om te verzamelen als startpunt. Normaal moet men bij elke actie enkel ERV's aanduiden, Emergency Rendez Vous, zodat men op een punt kan samenkomen indien de zaak fout loopt, meestal ook op een veilige locatie.

Behalve een een comfort zone, kan men ook gebruik hebben gemaakt van een locatie die als FOB kan bestempeld worden (Forward Operating Base). Een FOB bevind zich in het operationele theater, dus niet in de comfortzone en dient als locatie waar de laatste voorbereidingen worden getroffen net voor men tot actie overgaat.

Servo per Amikeco

19

Re: Geografisch profiel

Bedankt voor de extra informatie. Voor bijvoorbeeld Aalst, een overval die zeer uitgebreid gedocumenteerd is op deze website, zou ik voor al deze aspecten wel een plaats kunnen bedenken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Geografisch profiel

Vos was er toch een tijd van overtuigd dat de daders in de buurt van Houssière een schuiladres hadden? Ook met de zone repli volgens Bouten heb ik toch enkele vragen. Hoe zijn ze na de dubbel aanslag vanuit Overijse naar daar gereden en waarom hebben ze de aanslagen in die volgorde gedaan? Ook wat er op 9 november 85 in het bos zou gebeurd zijn, voor de aanslag in Aalst zijn ze daar zogezegd samengekomen en hebben daar stukken achtergelaten om er zogezegd na de aanslag van 9/11/85 er terug naar toe te rijden?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.