Ik zat nog eens door wat oude notities te bladeren en toen viel mijn oog op een bedenking die ik enkele jaren geleden noteerde.
Grofweg kun je zeggen dat de Bende van Nijvel-feiten zich over twee gebieden verspreidden:
Groot Brussel, met twee Vlaamse uitlopers naar Temse en Aalst
Henegouwen, met Franse uitloper naar Maubeuge
Zou het niet zo kunnen zijn dat de Bende twee comfortzones had in plaats van de ene waar de profilers van uit gingen? In dat geval kun je lijnen trekken tussen de uitersten binnen beide gebieden en het snijpunt als hart van de twee comfortzones beschouwen.
Die twee comfortzones zouden dan ongeveer Ukkel-Elsene betreffen in het geval van de Brusselse activiteiten, en Binche in het geval van de Henegouwse.
Er zijn meerdere redenen om Henegouwen als belangrijk te beschouwen. Er is het voorval bij de autokeuring in Lobbes, de in brand gestoken wagen na Anderlues, maar ook de moord op Angelou. Die wagen werd in Mons teruggevonden. De daders zullen destijds niet helemaal naar Brussel zijn teruggelopen.
Het kan allemaal toeval zijn. Maar er zit nu iemand vast die geboren is in Binche en woonde in Ukkel-Elsene. Tinck dus. Het zou interessant kunnen zijn om te weten of hij in de vroege jaren 80 nog een woning, garagebox of andere verblijf-/opslagplaats in zijn geboortestad had.