51

Re: Geografisch profiel

kenza wrote:

En voor Aalst Kester

Ik weet niet precies waar dit over gaat. Ik kan alleen vanuit de hitte-kaarten geen aanwijzingen voor Kester vinden.

52

Re: Geografisch profiel

Bedankt voor deze toelichting Floris. Er waren 2 soorten bewaking na de feiten te Eigenbrakel/Overijse in 1985:

  • In de "directe gevarenzone rond Brussel en Waals Brabant" waren er snipers op het dak. Dat wou de Bende natuurlijk vermijden. Die kon men niet makkelijk uitschakelen. In omgekeerde richting was het wel een stuk makkelijker.

  • Bij andere Delhaizes was er "gewoon" rijkswacht bewaking in hun Renault R4. Er lag wel een machinegeweer in hun R4.
    Daar  was de Bende niet bang van. Integendeel. Daar zocht men zelfs de confrontatie mee soms.

Aalst was de Delhaize buiten de "directe gevarenzone", waar geen snipers waren. Het was eigenlijk een van de "meer geschikte" Delhaizes om te overvallen buiten de directe gevarenzone.

Nog iets belangrijks: Er wordt heel veel gesuggereerd dat de bende van 1985 een andere samenstelling en motief had dan die van 82-83. Er was tussenin immers 22 maanden niets gebeurd. En het moorden ging in 85 voor op het stelen. Dat men dan ook een andere uitvalsbasis had, zoals de loods in de buurt van Hoeilaart, zou wel passen als je enkel de feiten van 85 neemt, zonder Aalst. De Staerke zou daar ook vlakbij in een caravan gewoond hebben op dat moment.

Je zou de feiten kunnen opsplitsen in verschillende groepen waarvan je het centrum zou kunnen bepalen:

  • Nachtelijke inbraken

  • Hold-ups op warenhuizen overdag

  • Voorbereidende materialen stelen

  • Het dumpen van materialen.

53

Re: Geografisch profiel

Luk paard, is het u nu nog niet duidelijk dat de Bende van Nijvel geen gewone straatboefjes zijn zoals jij beweert en er zijn heel wat forumleden die ook denken dat Kester wel zou kunnen en zeker hoe het nu loopt zou het wel kunnen.

54

Re: Geografisch profiel

Inderdaad kenza! Kester ligt mooi op een mogelijke vluchtroute!

55

Re: Geografisch profiel

Kester is zeker niet uit te sluiten, Kenza. En zeker niet met de informatie dat ons heeft bereikt. Wel een zeer moeilijke materie om daarin verder te vorderen. Maar bij herhaling, zeker niet uit te sluiten.

Re: Geografisch profiel

Op wat baseert u deze stelling Bossi?

57

Re: Geografisch profiel

Op een feit dat nog niet gekend is maar wel door ons en de cel geweten.

58

Re: Geografisch profiel

Kunnen we aub niet heel de discussie over Kester hier opnieuw starten. Alles daarover is ondertussen al gezegd. Laat ons liever focussen op deze uitermate interessante post van Floris.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

59

Re: Geografisch profiel

Bij een "geografisch profiel" heb je wel enkele factoren die uw geografisch profiel er anders laat uitzien als deze factor ongekend is.
Voor de "bendefeiten '85" kunnen die factoren zwaarder doorwegen en meer invloed hebben op het uiteindelijke resultaat van bijvoorbeeld de heatmap, dan voor de "bendefeiten '82-'83" denk ik.

Ik verduidelijk het even met enkele niet onrealistische factoren als voorbeeld waarom het geografisch profiel er anders kan uitzien voor 1985:

  • We gaan er van uit dat Eigenbrakel+Overijse en Aalst door dezelfde bende werd gepleegd, maar als dat niet zo zou zijn voor bijvoorbeeld Aalst, indien niet door dezelfde bende gepleegd, maar wel met dezelfde opdrachtgever en dezelfde logistieke-medeplichtigen, dan heb je hooguit een geografisch profiel van bijvoorbeeld de logistieke-medeplichtigen en niet van de daders. Een medeplichtige die niet op de eerste linie actief is (=daders) heeft een grotere bewegingsvrijheid.

  • Indien wel dezelfde daders (& opdrachtgevers & medeplichtigen) kan een factor zoals "bepaalde kennis" het geografisch profiel ook beïnvloeden. Als er bijvoorbeeld een Rijkswachter betrokken zou zijn als medeplichtige (niet noodzakelijk als dader), en deze kon de daders meedelen dat Aalst op die dag geen extra scherpe bewaking had, dan zal dat ook invloed hebben. Ook bij Eigenbrakel-Overijse kan "insider" informatie het geoprofiel beïnvloeden. Men koos die dag voor Overijse als 2de locatie (indien het dezelfde bende zou zijn). Men had even goed voor bijvoorbeeld Delhaize Tubize of Delhaize Halle kunnen kiezen(die dichter liggen dan Overijse). Als er echter insider-informatie zou zijn dat men in die richting snel een roadblock kon opwerpen en richting Overijse niet, dan ligt de zaak anders. Het hoeft niet noodzakelijk ordedienst-informatie zijn. "De buit" was misschien(wie zal't zeggen) van ondergeschikt belang maar misschien niet volledig onbelangrijk. De buit in Eigenbrakel was laag, die van Overijse veel hoger. Als men bijvoorbeeld eender welke Delhaize mocht kiezen, en men werd over Overijse getipt dat de buit mogelijks hoger dan gemiddeld zou liggen...en men besloot om er 2 te doen (eerst Eigenbrakel (geen tip), dan Overijse (tip)), zou dat ook het geoprofiel kunnen beïnvloeden....

Er zijn in 1985  3 overvallen, 2 overval-dagen. Als er 1 van de 2 overval-dagen door een ongekende factor kunnen invloed hebben op het geoprofiel, dan ziet het er al totaal anders uit.

Daarom denk ik dat er te weinig gegevens zijn over 1985 om een nauwkeurig resultaat te bekomen.

Misschien zie ik het helemaal verkeerd of denk ik helemaal verkeerd, dat weet ik niet.

Verder wel een degelijke en gedetailleerde en interessante uitleg met mooie uitwerking van forumlid Floris, waarvoor dank. Ik hoop dat de mensen de moeite doen om het volledig en met de nodige aandacht te lezen.

Non semper ea sunt quae videntur

60

Re: Geografisch profiel

Zo'n profiel wordt m.i. vooral gebruikt om potentiële doelen in beeld te krijgen. Het lijkt nu bijna alsof je deze methodiek feilloos toe kunt passen om de woon- of verblijfplaats van de daders te achterhalen. Maar we hbebn her hier niet over een gestoorde psychopaat die er snachts op uit gaat om dames van lichte zeden om zeep te brengen.
Omgekeerd zou het wellicht beter werken; pak een paar verdachte dader groepen en kijk hoe ze passen in de profielen van Floris. Daarbij zijn de stashes volgens mij de meest interessante locaties, dat was ook het enige dat ik miste in deze uitgebreide analyse.   

Ik kan me de observatie van beruchte zwacri herinneren die telefonisch 2 kompanen sommeerde. Die reden vervolgens met een auto vol wapens met 200 km per uur van België naar A'dam. Waar ik maar mee wil zeggen dat sommige milieus juist getypeerd worden door de roekeloosheid waarmee men te werk gaat.