61

Re: Geografisch profiel

Ben wrote:

Laat ons liever focussen op deze uitermate interessante post van Floris.

Kan je verduidelijken wat je uitermate interessant vindt aan heat maps Ben want ik zie het niet ?

De info van heat maps zou interessant geweest zijn in de eerste jaren na de feiten en indien de fundering correct zou zijn.  Maar zoals Floris zelf al opmerkte; er zitten feiten tussen die wellicht niets met het dossier te maken hebben (bijv. bepaalde afrekeningen) en feiten die wellicht wel tot het dossier behoren (bijv. de roofmoord op W. Pans in Waver of de moord op J. Mendez in Rosières).  M.a.w. : buiten dat er wellicht rond Elsene een uitvalbasis was (vermoeden we al heel lang) zie ik hier geen nieuwe wending(en) uit voortvloeien ... Toch een dikke pluim voor Floris om de mooie voorstelling.

62

Re: Geografisch profiel

Bijzonder interessant. Iemand aan de UGent die er zijn doctoraatsthesis over heeft geschreven » biblio.ugent.be

Vooral pagina's 64 tot 68 gaan dieper in op de 'voordelen/valkuilen' van de methode. Twee interessante zoektermen voor Google: 'residence to crime' en 'journey to crime' voor wie nog meer wilt lezen.

63

Re: Geografisch profiel

zeno wrote:
Ben wrote:

Laat ons liever focussen op deze uitermate interessante post van Floris.

Kan je verduidelijken wat je uitermate interessant vindt aan heat maps Ben want ik zie het niet ?

De info van heat maps zou interessant geweest zijn in de eerste jaren na de feiten en indien de fundering correct zou zijn.  Maar zoals Floris zelf al opmerkte; er zitten feiten tussen die wellicht niets met het dossier te maken hebben (bijv. bepaalde afrekeningen) en feiten die wellicht wel tot het dossier behoren (bijv. de roofmoord op W. Pans in Waver of de moord op J. Mendez in Rosières).  M.a.w. : buiten dat er wellicht rond Elsene een uitvalbasis was (vermoeden we al heel lang) zie ik hier geen nieuwe wending(en) uit voortvloeien ... Toch een dikke pluim voor Floris om de mooie voorstelling.

Als je enkel feiten voorstelt waarvan je weet dat ze zeer waarschijnlijk de zelfde bende zijn omdat ze wagengewijs en tijdsgewijs geclusterd zijn, kan je ook wel een paar dingen visualiseren. De eerste golf hold-ups overdag begin 1983: Genval, Ukkel, Halle... komt ook al knal in Sint-Genesius-Rode ui qua comfort zone.

Ik nam voor deze eerste feiten een "korte" straal van 10km. Ze waren nog aan het "beginnen" met hun bende feiten. Ver rijden was nog niet nodig.

Je kan zelf wat spelen » www.mapdevelopers.com | www.mapdevelopers.com/draw-circle-tool.php

64

Re: Geografisch profiel

Bert wat ik betwijfel is of het geschetste scenario van Floris in dit dossier van toepassing is. Zoals geschreven in de inleiding :

“Uit onderzoek is inmiddels bekend dat daders bijna altijd in de directe omgeving van hun huis (of uitvalsbasis) misdrijven plegen. Er zijn een paar belangrijke uitzonderingen en beperkingen op deze regel. Ten eerste zijn daders vrijwel nooit actief in een bepaalde straal om hun huis (of uitvalsbasis), uiteraard omdat de kans op herkenning daar groot is en omdat ze een sociale band met de mensen om zich heen hebben.”

Volgens mij is dit meer van toepassing voor de verkrachter, de inbreker, de locale pyromaan. Verder gaat het niet. Een psychopaat zoals Dutroux reed al makkelijk van Namen naar Blankenberge om slachtoffers te zoeken. Inbraakbendes komen uit Oost Europa naar hier om hun slag te slaan. Bouhouche & Beijer kom je evengoed tegen op de Van Eycklei in Antwerpen (moord op de Libanees Ali Suleiman Ahmad). Het enige waar je ongeveer van op aan kan is dat er in de omgeving van Elsene een samenkomst-uitvalbasis zal geweest zijn (voor wat betreft de warenhuisovervallen) maar de bloeddorstige moordenaars (zij die dus de feiten daadwerkelijk plegen) kunnen van overal komen. Ook van héél ver. smile

Re: Geografisch profiel

Dat ze van héél ver konden komen wordt hier ook niet betwist. Maar ze moesten wel ergens samenkomen. Volgens mij hadden ze ook lokale gidsen nodig.

Re: Geografisch profiel

Natuurlijk zijn er steeds uitzonderingen te bedenken waardoor je kan zeggen dat een geografisch profiel op niks trekt, en een dergelijke profiel geeft geen enkele zekerheid zolang we de daders niet kennen, maar uitzonderingen zijn wat ze zijn: zeldzame afwijkingen van een patroon. Een geografisch profiel gaat uit van de meest gangbare modus operandi van misdadigers, en op basis daarvan is dit een bruikbare methode en heeft een heat map wel zeker waarde.

Op afwijkingen van een patroon kan je slechts een onderzoek bouwen wanneer er bewijzen, getuigenissen of aanwijzingen zijn dat de bende uit een heel ander gebied kwam dan de heat map aanduidt. Maar die zijn er niet. En of het nu om criminelen of terroristen gaat: ze hebben er allemaal belang bij dat ze na de feiten zo snel mogelijk uit zicht verdwijnen, en ze hebben er ook belang bij niet te worden herkend op de plaats van de feiten. En dan komt er toch snel een heat map in beeld.

Vergelijkingen met Dutroux en de moord op de Van Eycklei gaan volgens mij niet op. Een ontvoering gebeurt, mits goed uitgevoerd, ongemerkt - pas later komt de reactie wanneer de ontvoerden vermist worden - en, als de dader geluk heeft, geldt dat ook voor een afrekening bij iemand in huis.

Een warenhuisoverval wordt daarentegen meteen opgemerkt en zal een reactie van de politie uitlokken. Dan is het voor de daders essentieel dat ze zo snel mogelijk op hun thuisbasis kunnen terugkeren. Dus mogen ze niet van ver komen.

67

Re: Geografisch profiel

CleverTrevor wrote:

Een warenhuisoverval wordt daarentegen meteen opgemerkt en zal een reactie van de politie uitlokken. Dan is het voor de daders essentieel dat ze zo snel mogelijk op hun thuisbasis kunnen terugkeren. Dus mogen ze niet van ver komen.

Of ze moeten tijdens de vlucht een tussenstop inlassen om de zaken te laten bekoelen . Als je voor bv. 24 of 36 uur ergens op je vluchtroute spoorloos kan verdwijnen zal je geen last meer hebben van politionele roadblocks wegens gebrek aan middelen !

68

Re: Geografisch profiel

CleverTrevor wrote:

Vergelijkingen met Dutroux en de moord op de Van Eycklei gaan volgens mij niet op. Een ontvoering gebeurt, mits goed uitgevoerd, ongemerkt - pas later komt de reactie wanneer de ontvoerden vermist worden - en, als de dader geluk heeft, geldt dat ook voor een afrekening bij iemand in huis.

Een warenhuisoverval wordt daarentegen meteen opgemerkt en zal een reactie van de politie uitlokken. Dan is het voor de daders essentieel dat ze zo snel mogelijk op hun thuisbasis kunnen terugkeren. Dus mogen ze niet van ver komen.

En de moordenaar van André Cools? Dat was geen ontvoering en geen liquidatie bij iemand thuis. Dat was net zo openbaar als een warenhuis. Benieuwd of je die met uw heat map had kunnen opsporen. En van waar kwamen die?

69

Re: Geografisch profiel

CleverTrevor wrote:

Op afwijkingen van een patroon kan je slechts een onderzoek bouwen wanneer er bewijzen, getuigenissen of aanwijzingen zijn dat de bende uit een heel ander gebied kwam dan de heat map aanduidt. Maar die zijn er niet. En of het nu om criminelen of terroristen gaat: ze hebben er allemaal belang bij dat ze na de feiten zo snel mogelijk uit zicht verdwijnen, en ze hebben er ook belang bij niet te worden herkend op de plaats van de feiten. En dan komt er toch snel een heat map in beeld.

Dat is niet helemaal juist. Ze moeten zo snel mogelijk de spullen (kleding, voertuig, wapens) kwijt die ze aan het plaats delict linken. Ze moeten op een gerede afstand een stash hebben. Maar zeker bij dadergroepen, kan dat best een schuilplaats van bijvoorbeeld een familielid van één van de daders zijn. Dan is ie heat map voor de overige deelnemers redundant.

CleverTrevor wrote:

Vergelijkingen met Dutroux en de moord op de Van Eycklei gaan volgens mij niet op. Een ontvoering gebeurt, mits goed uitgevoerd, ongemerkt - pas later komt de reactie wanneer de ontvoerden vermist worden - en, als de dader geluk heeft, geldt dat ook voor een afrekening bij iemand in huis.

Een warenhuisoverval wordt daarentegen meteen opgemerkt en zal een reactie van de politie uitlokken. Dan is het voor de daders essentieel dat ze zo snel mogelijk op hun thuisbasis kunnen terugkeren. Dus mogen ze niet van ver komen.

Het gaat hier om de zgn circle of confidence (van een gemiddelde crimineel), niet het feit dat criminelen zich normaliter snel van het plaats delict verwijderen - want dat is een gegeven. Je hebt het hier niet over één dader, maar meerdere. Die er bovendien een militaire modus operandi op na houden, de modernste wapens gebruiken en tal van voertuigen modificeren. Het is nogal raar om uit te gaan van 10km actieradius voor personen die voor een paar grijpstuivers levenslang riskeren.  Je hebt het hier niet over gemiddelde criminelen, dit zijn 'zeldzame afwijkingen'.

Re: Geografisch profiel

zeno wrote:

En de moordenaar van André Cools? Dat was geen ontvoering en geen liquidatie bij iemand thuis. Dat was net zo openbaar als een warenhuis. Benieuwd of je die met uw heat map had kunnen opsporen. En van waar kwamen die?

Ook niet vergelijkbaar. Cools werd vermoord in mafiastijl. In een vloek en een zucht. De daders kwamen en vertrokken. Toen de politie weet had van de moord, had het al geen zin meer om bijvoorbeeld vluchtwegen af te zetten. Heel iets anders dan een overval die meerdere minuten duurt.

En zoals ik al eerder schreef: er zijn altijd uitzonderingen te vinden. Maar die bevestigen slechts de regel. Wie op voorhand toch alles als afwijking beschouwt, maakt elk onderzoek zinloos.