171

Re: Noord-Franse gangsters

Youssou N'Dour wrote:

http://killersbrabant.be/contact-nl.html (waarbij de federaal procureur (Marianne Capelle) wel zal kunnen worden beschouwd als leider van het door de gerechtelijke politie van Charleroi in de zaak van de Bende van Nijvel uitgevoerde opsporingsonderzoek, zo schat ik thans in).

De onderzoeksrechter heeft de leiding van een gerechtelijk onderzoek. Een Substituut Procureur of Federaal Procureur doet zijn/haar vorderingen. Idem bij een afstapping ter plaatse.

Wanneer de onderzoeksrechter het dossier afsluit is het aan de Procureur om al dan niet te vorderen. Seponeren op basis van onbekende dader(s), seponeren op basis van onvoldoende bewijs of vervolging van de vermoedelijke verdachte(n).

172

Re: Noord-Franse gangsters

Er wordt hier toch nogal wat juridische onzin verspreid, en als jurist voel ik me geroepen een en ander te counteren. Bij een gerechtelijk onderzoek heeft de onderzoeksrechter de leiding en voert zijn of haar onderzoek in alle onafhankelijkheid uit. Men kan het onderzoek wat trachten te sturen d.m.v. het aanvragen van onderzoeksdaden. Een onderzoeksrechter wordt aangesteld door een procureur of via het neerleggen van klacht met burgerlijke partijstelling.

Een gerechtelijk onderzoek kan door de procureur nooit worden geseponeerd, het eindigt altijd voor de raadkamer waar de procureur zijn eindvordering stelt, namelijk vraagt hij de vervolging dan wel de buitenvervolgingstelling. De raadkamer beslist volledig zelf en tegen de beslissing kan zowel het O.M. als de burgerlijke partij (als er 1 is) hoger beroep instellen bij de K.I. Een opsporingsonderzoek staat o.l.v. de procureur en hier kan deze ten allen tijde seponeren.

Re: Noord-Franse gangsters

In Nederland is sinds de jaren 80 van de vorige eeuw de rol van de rechter-commissaris (in België: onderzoeksrechter) veel meer naar de achtergrond gedrongen en is het vooral de officier van justitie (in België: federaal procureur/procureur des Konings) die het strafrechtelijk onderzoek leidt en vorm geeft.

Wat er in het strafrechtelijk onderzoek naar de Bende Sliman (Thierry Sliman, Xavier Sliman, Pierre Mandelli, Edmond Masson en P.V.) zou moeten gebeuren is het door of namens de burgerlijke partijen (getuigen-slachtoffers) in de zaak-Dekaise indienen van een verzoek aan onderzoeksrechter Martine Michel om Daniel Dekaise onder ede te laten horen. Om mij onduidelijke redenen is zijn mijns inziens bepalende rol bij de hem overkomen traumatische gebeurtenis, op 30 september 1982, onvoldoende over het voetlicht gebracht. Het was immers Dekaise die twee van zijn overvallers beschreef op een wijze die ziet op Thierry Sliman en Xavier Sliman, terwijl P.V. en Pierre Mandelli zouden door een rogatoire commissie in Charleville-Mézières kunnen worden gehoord.

Overigens heeft P.V, zelf aangeven dat hij zijn informatie alleen wil lossen aan een onderzoeksrechter en het was toch echt P.V. die heeft betoogd dat het bloed op het 6 november 1986 in de zwaaikom bij Ronquières gevonden kogelvrije vest afkomstig is van Thierry Sliman. In dat kader dient de op 7 maart 2023 door Jean-Pierre Adam aan de Cel Waals-Brabant aangeboden DNA-staal nummer 5, althans de daarvan te maken ‘ruwe DNA-data’ door de (inter)nationale DNA-databank worden gehaald. Daarmee zou getuige-slachtoffer en burgerlijke partij, mevrouw G. v. L., wier donkergrijze Volkswagen Golf Rabbit op 14-02-1982, in Plancenoit, onder bedreiging van een vuurwapen, werd gestolen door, naar haar 95% overtuiging, Thierry Sliman, ook recht worden gedaan.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

174

Re: Noord-Franse gangsters

etge wrote:

Er wordt hier toch nogal wat juridische onzin verspreid, en als jurist voel ik me geroepen een en ander te counteren. Bij een gerechtelijk onderzoek heeft de onderzoeksrechter de leiding en voert zijn of haar onderzoek in alle onafhankelijkheid uit. Men kan het onderzoek wat trachten te sturen d.m.v. het aanvragen van onderzoeksdaden. Een onderzoeksrechter wordt aangesteld door een procureur of via het neerleggen van klacht met burgerlijke partijstelling.

Een gerechtelijk onderzoek kan door de procureur nooit worden geseponeerd, het eindigt altijd voor de raadkamer waar de procureur zijn eindvordering stelt, namelijk vraagt hij de vervolging dan wel de buitenvervolgingstelling. De raadkamer beslist volledig zelf en tegen de beslissing kan zowel het O.M. als de burgerlijke partij (als er 1 is) hoger beroep instellen bij de K.I. Een opsporingsonderzoek staat o.l.v. de procureur en hier kan deze ten allen tijde seponeren.

Ik had het zeer kort samen gevat. En tegen de beslissing van de raadkamer is ook hoger beroep mogelijk. Dan komt de zaak voor de KIB.

Re: Noord-Franse gangsters

Een onderzoeksrechter is niet heel zwaar, maar hij kan wel grote schade aanrichten.

Re: Noord-Franse gangsters

Op 13-04-2023 geeft Jean-Pierre Adam vanaf 20.00 uur verdere tekst en uitleg over de ‘Franse Piste’ en wel in zaal Marie Schérès in Rendeux-Haut » tueriesdubrabant.1fr1.net/

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Noord-Franse gangsters

Dank om te publiceren maar ik ga er niet naartoe. Jean-Pierre Adam blijft maar hameren op de piste Sliman Xavier en Sliman Thierry. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een strafklacht tegen JP. Adam werd neergelegd wegens o.a. smaad. Is dat zo?

Strafklacht neergelegd door de nabestaanden van de Slimans.

178

Re: Noord-Franse gangsters

Youssou N'Dour wrote:

Wat er in het strafrechtelijk onderzoek naar de Bende Sliman (Thierry Sliman, Xavier Sliman, Pierre Mandelli, Edmond Masson en P.V.) zou moeten gebeuren is het door of namens de burgerlijke partijen (getuigen-slachtoffers) in de zaak-Dekaise indienen van een verzoek aan onderzoeksrechter Martine Michel om Daniel Dekaise onder ede te laten horen.

Zoals ik reeds heb gezegd, was en is Dekaise geen betrouwbare getuige. Hij heeft amper iets gezien van de overval en hij was half bewusteloos geslagen, waardoor hij zelfs opgenomen is geweest in het ziekenhuis. Daarnaast zijn we op dit moment al meer dan 40 jaar na de feiten in Waver (!). Wat kan die op dit moment nog toevoegen aan zijn verklaring die hij zoveel jaar geleden al heeft afgelegd? De waarde daarvan is nihil.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Op 30-09-1982 heeft Daniel Dekaise er bij wijze van spreken alles aan gedaan om oog in oog te blijven staan met de hem toesprekende overvaller(s) en bleef dat doen, totdat hij bewusteloos werd geslagen, maar zelfs dat was niet genoeg om hem als betrouwbare getuige aan te merken. Shame on you, Daniel!

Ik zou er toch de voorkeur aangeven hemzelf daarover te bevragen, mede omdat er redenen zijn om aan te nemen dat hij heden ten dage (ook) nog weet zou kunnen hebben welke relevante, eventueel nog verifieerbare feiten er zich vóór en de overval op zijn winkel hebben voltrokken.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Noord-Franse gangsters

Stel dat Dekaise er ook tot over zijn oren in zat... Misschien was de waarheid vertellen en echte daders aanduiden wel geen optie. Ik wil best geloven dat de Slimans ingehuurd zijn voor Bende-werk. Maar "1" bende met een vaste oude, reus en killer is een fabeltje van de sensatiepers.