201

Re: Noord-Franse gangsters

Youssou N'Dour wrote:

De stelling dat een getuigenis - m.a.w.: iedere getuigenis - in twijfel moet worden getrokken, betekent zoveel als dat een getuigenis moet worden getoetst aan de overige zaakelementen.

Inderdaad, à charge en à décharge. Ik geef een voorbeeld: er is een getuige van de overval in Waver. Een paar dagen na de overval ziet die persoon een man die hij direct herkent als een dader van de overval in Waver. Wat doe je met die getuige? Meenemen in je theorie of negeren? Stel dat je hem meeneemt in je theorie, op basis van welke feiten doe je dit dan? En op basis van welke elementen negeer je die getuige?

Youssou N'Dour wrote:

Daniel Dekaise heeft gewoon een verklaring afgelegd over iets waar ik niet bij was, dus wie ben ik om te weten welke delen daarvan (in welke context) niet kloppen?

Ik vermoed dat niemand op dit forum daarbij was. Zelfs Jean-Pierre Adam was daar niet bij. Wij kunnen enkel kijken naar het geheel van de feiten (die publiek gekend zijn). Op basis daarvan kunnen wij concluderen - onder voorbehoud - dat Dekaise de daders amper heeft kunnen zien. Zoals zo vaak het geval is tijdens een overval.

Youssou N'Dour wrote:

Dekaise was, in zijn hoedanigheid van zaakvoerder, sleuteldrager et cetera, voor de overvallers het primaire aanspreekpunt, waarbij ik er gevoeglijk ervan uit ga dat die daders hem en zijn zaak op enigerlei wijze van te voren hebben gescreend.

Sleuteldrager van wat? De daders kwamen voor wapens en de wapens stonden open en bloot in de winkel. De daders hebben op geen enkel moment een sleutel nodig gehad of een sleutel gevraagd. Ze kwamen binnen, hebben alle aanwezigen verplicht om op de grond te gaan liggen, hebben wat klappen uitgedeeld, hebben de wapens genomen en zijn vertrokken. That’s it. Dat verloop van die feiten maakt van Dekaise geen kroongetuige, enkel een slachtoffer van de feiten, en slachtoffers zijn niet automatisch kroongetuigen.

Youssou N'Dour wrote:

alsmede daders van de overval op mevrouw van Lidth de Jeugd, op 14-02-1983.

Ik begin oprecht ongerust te worden want ik ben de tel kwijt hoeveel mensen mevrouw Van Lindth ondertussen al herkend heeft. wink

Youssou N'Dour wrote:

In ieder geval was ik het niet die Xavier Sliman als verdachte op 21-11-1982 aan de tand heeft gevoeld. Dat waren Belgische rijkswachters.

Er zijn in die periode heel wat gangsters ondervraagd geweest over de feiten in Waver en Hoeilaart. Er is trouwens nog een interessante theorie die voor veel bendes en feiten telt. Er pleegt iemand een bloedige overval op een winkel en jij wilt je concurrentie uitschakelen. Wat kan je dan doen? Je belt, anoniem, naar een politiepost in de buurt om te zeggen dat persoon X wel heel hard lijkt op die robotfoto. Wat is het gevolg? De politie begint je concurrentie te onderzoeken ...

Youssou N'Dour wrote:

De term ‘circumstantial evidence’, verdient nadere uitleg.

Lees het boek van Jean-Pierre Adam, dat is een schoolvoorbeeld van ‘circumstantial evidence’. wink

Youssou N'Dour wrote:

Stel: het DNA in het bloed op het kogelvrije vest, dat op 06-11-1986 is gevonden in de zwaaikom bij Ronquières, is afkomstig van Thierry Sliman

Dat weten we niet. En er is geen enkel argument om te denken dat dit wel zo is. En als het zo zou zijn, dan is het geen ‘circumstantial evidence’, maar bewijs van betrokkenheid bij de feiten.

Youssou N'Dour wrote:

De term ‘tunnelvisie’ moet niet verward worden met het volgen van een spoor, op basis van een hypothese of verdenking, die is gegrondvest op concrete feiten en omstandigheden, waaraan al gaandeweg meer of minder waarde aan kan worden toegedicht, in combinatie met eventueel opduikende nieuwe of andere feiten en omstandigheden.

Als je aan “cherry picking” doet, is het wel tunnelvisie. Als je een hypothese hebt, moet je zowel durven kijken naar de feiten die je theorie ondermijnen als naar de feiten die je theorie ondersteunen.

Ik zal een voorbeeld geven: ik kan morgen een boek schrijven over Jos. Jos woonde in de jaren ’80 in Geraardsbergen. Jos was een autodief. Hij had een riot gun thuis, hij was heel groot en hij had blauwe ogen. Hij overviel ook af en toe warenhuizen (joepie, gratis koffie, sigaretten en drank) en elektrozaken (yes, een eigen tv). Jos heeft ook af en toe in de gevangenis gezeten en Jos pleegde hier en daar een moord als hij iemand beu was of betrapt werd.

Jos is geen bestaand persoon. Maar wat ik in dit voorbeeld heb willen aantonen, is dat er elementen zijn in Jos zijn leven die overeenkomsten vertonen met de Bende van Nijvel: een riot gun, groot persoon, autodief, overvallen, …

Maakt dat van Jos een Bende-verdachte? Ja, misschien wel. Maar er is een even grote kans dat Jos absoluut niets met de Bende van Nijvel te maken heeft omdat er in die periode heel veel gangsters dezelfde modus operandi hadden als Jos.

Gooi ik daarom Jos met het badwater weg? Absoluut niet. Ik laat Jos ronddrijven in het bad, bij al die andere "badeenden" die aan het ronddrijven zijn. Maar als ik mij ga focussen op het badeendje met de naam Jos, dan zie ik al die andere badeenden niet meer. Ook al is Jos een heel klein badeendje en zijn er andere badeenden die veel groter zijn, dan nog is mijn blik zo gefocust op Jos dat zelfs de grootste badeend niet meer zichtbaar is voor mij.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Voor de uitgever van de cheque was het meer waard dan alle gestolen wapens.

Re: Noord-Franse gangsters

Ben, je liet (relevante) onderdelen, inclusief de nuanceringen, uit mijn betoog weg en reageerde vervolgens op de overblijvende delen daarvan, zonder dat ik vervolgens het idee kreeg dat we het in de basis niet met elkaar eens zijn.

Het onderzoek naar de Bende van Nijvel drijft op het fenomeen ‘circumstantial evidence’, wat betekent dat je een en ander zult moeten combineren om verder te geraken. Dat is ook hetgeen Jean-Pierre Adam heeft gedaan en tracht te doen, waarmee niks mis is, zonder dat ik wil beweren dat een onderzoek niet anders kan en mag worden gevoerd. In ieder geval staat vast dat de ‘Franse piste’ is opgebouwd, maar niet is afgebouwd, omdat die zonder aanwijsbare of gegronde redenen lange tijd genegeerd is geworden, weshalve het onderzoek in dat kader nog min of meer in de kinderschoenen staat, mede gelet op het feit dat de onderzoeksrechter daarin onlangs nog heeft verzocht om een dactyloscopisch en DNA-onderzoek te laten uitvoeren.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Noord-Franse gangsters

Ben, jarenlang genieten we op het forum van een rijk pallet aan ‘van de pot gerukte onzin’, gebracht door fantasten; mythomanen, leugenaars en oplichters, gesteund door mensen met een onveranderde tunnelvisie die zelfs pretenderen dossier kennis te bezitten. Deze mensen laat U echter dag in dag uit, zonder al teveel kritiek hun gang gaan.

Ik volg de zaak (bij toeval) reeds vanaf 1981 met het proces François en de aanslag op Vernaillen en wij waren er destijds (aangestuurd door de linkse pers) “heilig” van overtuigd dat de daders moesten worden gezocht in uiterst rechtse kringen (WNP) aangestuurd door (de Amerikaanse) geheime diensten. De politiek van de spanning is mij trouwens nog steeds genegen, gezien de gebeurtenissen in de rest van Europa gedurende de jaren 80. Ook hier vond U het echter nodig mij destijds terecht te wijzen omdat een ‘zuiver criminele piste’ volgens U dan weer niet uit te sluiten viel?

Toen ik echter geruime tijd later op dit forum kennis maakte met de visie van JP Adam ben ik de zaak dan toch even anders (meer eenvoudiger) gaan bekijken en vielen sommige zaken voor mij ,wonderwel op hun plaats. Waarbij de naakte eenvoud het haalt op de complot theorieën. Daarom moet de eerste vraag die men zich stelt, zijn en blijven: wat is het psychologisch profiel van deze moordenaars? En bestaat er een manier of verklaring om deze brutale en moordende raids te scheiden van alle andere louche zaken uit deze periode? Want hoe je de zaken ook bekijkt, elke visie en elke toevoeging van verdachten, heeft zo zijn consequenties.

Wanneer ik uitsluitend als lezer na jaren stilzwijgen recentelijk, zaken aanhaal uit de pers; de Bende van Nijvel-literatuur, en meer bepaald het boekje van JP Adam, waarbij ik op zoek ga naar wie ’de killer(s)’ binnen de Bende van Nijvel kan/kunnen zijn, moet dit blijkbaar gepareerd worden door een tsunami aan criminele feiten en irrelevante informatie over de ‘loden jaren’, ‘gazetten praat’, door U dagelijks op het forum geplaatst? Ik vraag me dan ook af wat het nut hiervan kan zijn, en wat de werkelijke reden hiervan is?

Criminaliteit is overal en samen met corruptie in alle lagen van de samenleving te vinden. Het idee echter dat in vredestijd, professionele mensen van leger; politie; of rijkswacht zich in hun vrije tijd zouden verlagen tot marginale en barbaarse misdaden, zoals het afslachten van burgers op een parking, lijkt mij na mijn meeslepende puberteit, en na jaren van vruchteloos verbanden leggen uit den boze.

Niemand in ons versnipperde land (of elders), kan 30 jaren plus, zaken blijvend politiek toedekken, zonder dat één en ander aan het licht komt en de betrokkenen in moeilijkheden raken.(ook de koning niet!, zie buitenechtelijke relatie & kind Albert II.)

Zogoed als alle spelers destijds zijn ofwel overleden, of niet meer aan zet. Dus bijvoorbeeld stellen dat het onderzoek nog steeds wordt gemanipuleerd vanuit de overheid, zie ik dan ook als pure achtervolgingswaan en noem ik na al die tijd zonder enige aarzeling tunnelvisie (zie reeks1985). Een tunnel visie die stilaan een bedreiging vormt voor de democratie.

Re: Noord-Franse gangsters

Ik wil de piste banditisme zonder politiek motief niet opzij schuiven, maar wat mij dan steeds verbaast is dat voor sommige mensen in deze piste het verhaal Sliman het meest geloofwaardig is. Volgens mij is er zuiver objectief toch veel meer ondersteuning voor de Becker clan in de eerste golf, met later namen als WDS, Johnny B.Good en de vorige week overleden gangster waarvan sommigen overtuigd zijn dat het The Killer was. Kortom Brusselse gangsters in plaats van Franse. Bovendien is er imo teveel contra indicatie in de Sliman piste, de gesproken talen tijdens sommige overvallen om maar iets te noemen. In 'the heat of the moment' roep je elkaar in de moedertaal toe, en er zijn meermaals andere talen dan louter Frans gehoord.

Jij lijkt me intuïtief nog ter goeder trouw, maar dat gevoel heb ik niet bij de meesten van de Sliman believers. Komen hier maandelijks met een nieuw account, vaak ook niet geïnteresseerd in het complete Bende verhaal maar enkel in alles wat met de Slimans heeft te maken. Dan is het geen wonder dat nogal wat forumleden sceptisch zijn; ook voor mij voelt het vaak als een promo praatje voor het boek van JPA.

Jouw laatste paragraaf kan ik me deels wel in vinden, zoals ik reeds zei; als het louter te maken had met het gedrag van vieze oude mannen of met patriarchale instanties die tot het verleden behoren of extreem rechts, dan was er reeds open kaart gespeeld in de tijd waarin we vandaag leven. Ook als het over binnenlandse politiek gaat. Indien we echter spreken van inmenging van buitenlandse politiek of inlichtingendiensten, dan ken ik best een paar pistes waarbij het potje beter gedekt blijft. Niet in het minst in de geopolitieke situatie waarin we vandaag leven. Idem met de Racketeering piste. Angst voor economische schade.

Re: Noord-Franse gangsters

Volledig akkoord Spectator Of Life.

207

Re: Noord-Franse gangsters

Het is veeeeel meer dan een promo voor het boek. (Denk ik.) Die nieuwe accounts duiken overal op, niet alleen hier. En tussen haakjes, Jo Heinen is ook weer opgedoken.

208

Re: Noord-Franse gangsters

highonprozac wrote:

Ben,
Jarenlang genieten we op het forum van een rijk pallet aan ‘van de pot gerukte onzin’, gebracht door fantasten; mythomanen, leugenaars  en oplichters, gesteund door mensen met een onveranderde tunnelvisie die zelfs pretenderen dossier kennis te bezitten. Deze mensen laat U echter dag in dag uit, zonder al teveel kritiek hun gang gaan.

Ik volg de zaak (bij  toeval) reeds vanaf 1981 met het proces François en de aanslag op Vernaillen en wij waren er destijds (aangestuurd door de linkse pers) “heilig” van overtuigd dat de daders moesten worden gezocht in uiterst rechtse kringen (WNP) aangestuurd door (de Amerikaanse) geheime diensten. De politiek van de spanning is mij trouwens nog steeds genegen, gezien de gebeurtenissen in de rest van Europa gedurende de jaren 80. Ook hier vond U het echter nodig mij destijds terecht te wijzen omdat een ‘zuiver criminele piste’ volgens U dan weer niet uit te sluiten viel?

Toen ik echter geruime tijd later op dit forum kennis maakte met de visie van JP Adam ben ik de zaak dan toch even anders (meer eenvoudiger) gaan bekijken en vielen sommige zaken voor mij ,wonderwel op hun plaats. Waarbij de naakte eenvoud het haalt op de complot theorieën. Daarom moet de eerste vraag die men zich stelt, zijn en blijven: wat is het psychologisch profiel van deze moordenaars? En bestaat er een manier of verklaring om deze brutale en moordende raids te scheiden van alle andere louche zaken uit deze periode?
Want hoe je de zaken ook bekijkt, elke visie en elke toevoeging van verdachten, heeft zo zijn consequenties.

Wanneer ik uitsluitend als lezer na jaren stilzwijgen recentelijk, zaken aanhaal uit de pers; de BvN-literatuur, en meer bepaald het boekje van JP Adam, waarbij ik op zoek ga naar wie ’de killer(s)’ binnen de BvN kan/kunnen zijn, moet dit blijkbaar gepareerd worden door een tsunami aan criminele feiten en irrelevante informatie over de ‘loden jaren’, ‘gazetten praat’, door U dagelijks op het forum geplaatst?  Ik vraag me dan ook af wat het nut hiervan kan zijn, en wat de werkelijke reden hiervan is?

Criminaliteit is overal en samen met corruptie in alle lagen van de samenleving te vinden. Het idee echter dat in vredestijd, professionele mensen van leger; politie; of rijkswacht zich in hun vrije tijd zouden verlagen tot marginale en barbaarse misdaden, zoals het afslachten van burgers op een parking, lijkt mij na mijn meeslepende puberteit, en na  jaren van vruchteloos verbanden leggen uit den boze.   

Niemand in ons versnipperde land (of elders), kan 30 jaren plus, zaken blijvend politiek toedekken, zonder dat één en ander aan het licht komt en de betrokkenen in moeilijkheden raken.(ook de koning niet!, zie buitenechtelijke relatie & kind Albert II.)
Zogoed als alle spelers destijds zijn ofwel overleden, of niet meer aan zet. Dus bijvoorbeeld stellen dat het onderzoek nog steeds wordt gemanipuleerd vanuit de overheid, zie ik dan ook als pure achtervolgingswaan en noem ik na al die tijd zonder enige aarzeling tunnelvisie (zie reeks1985).  Een tunnel visie die stilaan een bedreiging vormt voor de democratie.

De digitale archieven van Gazet van Antwerpen. Doe uw huiswerk!

209

Re: Noord-Franse gangsters

highonprozac wrote:

Deze mensen laat U echter dag in dag uit, zonder al teveel kritiek hun gang gaan.

Dat klopt absoluut niet. Maar ik hoef mezelf niet te verdedigen over wanneer, hoe en in welk topic ik als “forumbezoeker” wens te reageren.

highonprozac wrote:

Ook hier vond U het echter nodig mij destijds terecht te wijzen omdat een ‘zuiver criminele piste’ volgens U dan weer niet uit te sluiten viel?

Jep, dat klopt. smile Het besef dat we het niet weten en niet kunnen weten, is de meest gezonde houding. wink Ik denk - maar dat is mijn eigen mening en ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben - dat de strategie van de spanning niet het motief is voor de Bende-feiten.

highonprozac wrote:

Wanneer ik uitsluitend als lezer na jaren stilzwijgen recentelijk, zaken aanhaal uit de pers; de Bende van Nijvel-literatuur, en meer bepaald het boekje van JP Adam, waarbij ik op zoek ga naar wie ’de killer(s)’ binnen de Bende van Nijvel kan/kunnen zijn, moet dit blijkbaar gepareerd worden door een tsunami aan criminele feiten en irrelevante informatie over de ‘loden jaren’, ‘gazetten praat’, door U dagelijks op het forum geplaatst?

Denk je echt dat wat ik op het forum plaats een reactie is op wat iemand op dit forum plaatst over de Slimans?

highonprozac wrote:

Ik vraag me dan ook af wat het nut hiervan kan zijn, en wat de werkelijke reden hiervan is?

En wat is volgens u de werkelijke reden? Ik ben oprecht benieuwd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Noord-Franse gangsters

Als het spoor van de JPA het juiste zou zijn, zou dat goed uitkomen voor de andere verdachten. Omdat de parket niets over de broers Sliman wil weten, zouden de andere verdachten interest hebben om andere sporen naar voren te brengen. De magistraten lijken altijd klaar te staan om de neonazi's te jagen.