241

Re: Noord-Franse gangsters

Ik vraag me af of het Sliman-spoor werkelijk niet onderzocht werd. Eigenlijk weten we dat niet. Martine Michel heeft niemand - in het bijzonder haarzelf niet - een plezier gedaan door dat verzoek zo summier en zonder verdere motivatie af te wijzen.

Voor hetzelfde geld zijn er stukken die hen uitsluiten. Ik heb geen probleem met het feit dat men kijkt naar de Slimans maar ik heb een groot probleem met hoe Adam de zaken selectief en soms aantoonbaar fout voorstelt.

242

Xenophon wrote:

Eigenlijk weten we dat niet. Martine Michel heeft niemand - in het bijzonder haarzelf niet - een plezier gedaan door dat verzoek zo summier en zonder verdere motivatie af te wijzen.

Mooi verpakt Xeno! Spijtig genoeg kan ik het artikel hierboven vermeld niet lezen. Ik heb het wel zien verschijnen op de Facebook-groep maar ook daar kan ik het niet genoeg vergroten.

Ik weet wel het volgende via forumlid weetjewel:

weetjewel wrote:

Akkoord, en het belangrijkste nu voor mij is dat er op 7 oktober 1982 een getuige, wiens naam bekend is, gebeld heeft met de rijkswacht in Hastière en dat die getuige, mocht hij nog in leven zijn, opnieuw zijn verhaal kan doen over Xavier Sliman als overvaller van wapenhandelaar Dekaise, op 30 september 1982.

Indien forumlid weetjewel zo vriendelijk zou zijn zijn bron te vernoemen weten we of dat getuigenverhaal uit het dossier komt of uit het boek van Adam komt. Ik wil hier nog aan toevoegen dat bij Dekaise er geen masker gedragen werd bij mijn weten. Verschillende getuigen "zien" daar blijkbaar verschillende daders.

Fenix, ik ben mee met je uiteenzetting. Ik stel alleen vast dat van zodra de naam Sliman valt, er op dit forum wel iemand begint te jammeren, en men allerlei andere namen van gangsters begint op te noemen, alsof dit de Slimans zou vrijpleiten van Waver of Maubeuge?

Ik ga er vanuit dat ex-onderzoeksrechter Patrick Ramael zijn zaken ernstig neemt, en op de valreep, geen nutteloze veronderstellingen maakt, maar blijkbaar deze bende Sliman destijds over het hoofd heeft gezien? En waarbij ik dan in de veronderstelling ben, dat hij destijds ook andere mogelijke daders heeft overwogen?

Alhoewel een caissière - die destijds oog in oog stond met de Bende van Nijvel - en Thierry Sliman in een interview op de RTBF, herkende, (zowel visueel, als aan zijn stem), en desondanks dat de onderzoekers destijds, deze getuige allerlei foto’s van verdachte figuren hadden getoond, zij nooit één foto van Thierry Sliman onder ogen had gekregen? En de reactie van de caissière op het interview met Thierry Sliman, in deze reportage, werd getoond aan Lionel Ruth. En de ex-speurder, beweerde dat hij nog nooit van de Sliman bende had gehoord?

Dus mij maak je niet wijs dat de Sliman piste degelijk werd onderzocht. Want in dat geval had Martine Michel tegenover Patrick Ramael toch op het eigenste moment kunnen bevestigen of ontkennen dat dit voor Maubeuge reeds was gebeurd?

De Slimans worden in geen enkel boek ter zake genoemd. De namen zitten niet als 'vanzelfsprekend' in het dossier. Het boekje van Adam is een slordig ding, maar men heeft nooit naar Jean-Pierre Adam willen luisteren, dus is de kans zeer klein dat men dit nu wel zou doen.

Maar indien zou blijken dat een groot deel van het dossier Bende van Nijvel in de soep draaide door slordigheid en willekeur door de onderzoekers, en dit van bij het begin, na de overval in Waver, denk ik dat het kot weeral te klein zou zijn!

Mijn punt is: Stel dat Patrick Ramael kan aantonen dat de Slimans aanwezig waren in Maubeuge, zou dit toch al 1 overval zijn waar men enkele namen op kan plakken? Wie kan daar tegen zijn? Temeer omdat een groot deel van het forum blijkbaar geloof hecht aan afzonderlijke groepjes van een steeds wisselende bezetting? Waar ik zelf, uitgezonderd de raids van 1985 weinig geloof aan hecht.

244

Mocht het alleen slordigheid geweest zijn (alhoewel die er ook was) zouden we daar nog enigszins kunnen mee leven. Ook al kan dat in feite niet in een zaak met zoveel slachtoffers.

Wat jij en ik geloven doet er in feite niet toe. Wij hebben onze maatschappij zo georganiseerd dat wij met zijn allen iemand betalen om voor ons uit te zoeken wat de waarheid is en was en dit zoals in de wet bepaald. Wat zouden wij doen met een kuisvrouw die het stof niet ziet liggen of niet wil zien liggen? (Of spelletjes staat te spelen.)

Met slordigheid bedoel ik het onderzoek te Waver, gebeurtenissen, zoals Jean-Pierre Adam ze in zijn boek beschrijft, niet de latere overvallen. Ik zie dit als een mogelijkheid.

PS. Geloof het of niet, maar het incident met de poetshulp hebben wij zelf mogen meemaken.

246

Een artikel uit 1997 over de samenwerking tussen Noord-Franse en Belgische bendes:

Speurders doorzoeken huizen van Frans-Belgische bendes

De Noord-Franse gangsters hebben zich verbroederd met hun Belgische collega’s. Alleen een internationale actie kan effectief zijn. Vanuit die denkpiste hebben Franse en Belgische onderzoekers, op vraag van een Nijvelse onderzoeksrechter de voorbije dagen meer dan 20 huiszoekingen uitgevoerd op Belgisch grondgebied. De speurders drongen binnen in huizen en panden en deden zelfs vorige nacht nog een huiszoeking in een Waalse gevangenis. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

247

Belgische garagist in Franse Ardennen opgepakt

Het parket van de Franse Ardennenstad Charleville-Mézières heeft donderdag een Belgische garagist opgepakt die berokken was in een bedrieglijke verkoop van tweedehandswagens. Pierre Abrassart (50) uit Dailly; nabij Couvin voerde in Frankrijk tweedehandswagens in, waarvan hij de kilometerstand had veranderd.

Er waren verscheidene klachten tegen de man ingediend onder meer vanwege een automobilist die met één van de door Abrassart verkochte wagens een verkeersongeluk had. Normaal blijft de garagist aangehouden op beschuldiging van oplichting, poging tot oplichting en gebruik van vervalste administratieve documenten.

Bron: Gazet van Antwerpen | 6 Maart 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

248

highonprozac wrote:

Mijn vraag is dan ook; hoe het kan, dat zowel Hilde Geens als Jean-Pierre Adam (en vele anderen) - ervan overtuigd zijnde dat, deze toch stuk voor stuk bekwame mensen - zich baserend op officiële bronnen en betrouwbare documenten, tot zulke uiteenlopende conclusies kunnen komen? Ondanks het feit dat meerdere mensen, meermaals getuigden dat de overvallers Arabisch onder elkaar spraken, en we weten dat de Sliman broers deels Frans/ Marrokaans van geboorte waren, benadrukt Hilde Geens in haar boek dat de Bende van Nijvel, alhoewel sommige leden van vreemde origine; zeker geen Noord Afrikanen waren? Zij telt bij Dekaise vier daders en duidt o.a. kruimeldief Bruno Vandeuren en rijkswachter Madani Bouhouche aan als moordenaars? Later beweert zij dan weer dat de Bende van Nijvel niet bestaat. Mogelijk is zij beetgenomen, maar het toont wel degelijk een soort van cherry-picking van feiten onder de auteurs en het knagend gebrek aan coherentie en duidelijkheid in de vele boeken die handelen over het onderwerp Bende van Nijvel.

Volgens mij om de eenvoudige reden dat Geens en Adam andere PV's hun boek elk baseren op andere PV's?

249

Interessant artikel over criminaliteit in Noord-Frankrijk, dat vooral gesitueerd was rond de steden Rijsel, Roubaix en Tourcoing.

Misdaadconcentratie in Noord-Frankrijk

In Noord-Frankrijk fungeert Rijsel als de kern van waaruit pooiers en de souteneurs deBelgische prostitutiemarkt bewerken, terwijl in Roubaix en Tourcoing tal van jeugdbenden actief zijn, in hoofdzaak dan in getto-verband. De prostitutie-kern in Rijsel is een verlengstuk voor wapen- en drughandel. Vanuit Tourcoing en Roubaix trekken jeugdbenden regelmatig over de Frans-Belgische grens om in winkels kleren, videotoestellen, andere elektronische apparatuur en ook juwelen te stelen.

De frequentie van ontvoeringen en gijzelingen ligt in heel Frankrijk iets hoger dan in België, maar in Noord-Frankrijk worden de gerechtelijke diensten zelden of nooit met dit soort criminaliteit geconfronteerd. In Noord-Frankrijk zijn meer dan 20 procent van de inwoners vreemdelingen. Vandaar trouwens dat Jean-Marie Le Pen meer dan een vijfde van zijn stemmen in Noord-Frankrijk behaalde.

De vreemdelingen, in hoofdzaak Noord-Afrikanen, kwamen in de jaren zestig en zeventig naar Noord-Frankrijk om er hun kost te verdienen. Omdat de industrie aan het tanen is en ook omdat de Zuid-West-Vlaamse regio bij de Noord-Franse vreemdelingen het aanziet geniet van een “rijke streek” zien de vreemdelingen in deze regio een uitgelezen gebied om zich illegaal te verrijken.

In Roubaix en Tourcoing zijn de getto's bevolkt door hoofdzakelijk kansarme jongeren, die van kindsbeen af in een crimineel milieu vertoeven. Als zij de grens oversteken, gaan zij verder dan Zuid-West-Vlaanderen. De jongste jaren zijn tal van diefstallen met braak gesignaleerd aan de Belgische kust, in Doornik, in Oost-Vlaanderen tot zelfs in Sint-Niklaas.

De Noord-Afrikaanse dieven kunnen gebruik maken van het extra-voordeel dat de meeste douaneposten aan de Frans-Belgische grens onbewaakt zijn. Zo is er sedert een goed jaar geen Franse controle meer aan de grens post Mont-à-Leux nabij Moeskroen, precies de grenspost die de Noord-Franse dieven het meest gebruiken. De Belgische controle is er daarenboven zo goed als onbestaande. En in het Europa van 1992 zal geen enkele douanepost nog bemand zijn.

Straatprostitutie

In Rijsel krijgt de prostitutie haar beslag in de gedaante van straatprostitutie of prostitutie in cafés, maar de pooiers en de souteneurs sturen hun vrouwelijk schoon ook uit naar België.

Voor hen is dat financieel een flink stuk interessanter. Vandaar dat de prostituées, die in België verblijven, voor 70 tot 80 procent van Franse nationaliteit zijn. Ook worden de vrouwen regelmatig verplaatst naar alle uithoeken van het land.

Doch de prostitutie is in Rijsel - en ook elders - geen geïsoleerd verschijnsel. In Rijsel zijn een aantal figuren werkzaam die de opbrengsten van hun prostitutiepraktijken aanwenden voor drugs- en wapenhandel. Deze en nog andere criminelen uit Noord-Frankrijk onderhouden connecties met Marseille, de stad die bekend staat als een van de grootste centra van criminaliteit in Frankrijk.

De jeugdbenden in Tourcoing en Roubaix weten echter dat de gerechtelijke instanties kampen met het probleem van de territoriale bevoegdheden, en dat op het vlak van de samenwerking soms ook niet alles op wieltjes loopt. In de praktijk is het wel zo dat inzake samenwerking de klemtoon ligt op de individuele contacten tussen gerechtelijke functionarissen, eerder dan op contacten tussen politionele en gerechtelijke instanties.

Voortdurende actie is moeilijk realiseerbaar in de praktijk. Wel zijn er de gerichte acties in het kader van een onderzoek met gekende daders, en vermoedelijk als gevolg van een verscherpt politietoezicht (hoofdzakelijk 's nachts) in Kortrijk stellen de Kortrijkse gerechtelijke diensten vast dat de jeugdbenden uit Roubaix en Tourcoing meer hun aandacht vastpinnen op andere regio's, zoals de Vlaamse Ardennen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Februari 1989

250

Acht en tien jaar voor Noord-Franse gangsters

De correctionele rechtbank van Brugge heeft de 42-jarige Elian Hocquet en de 47-jarige beruchte Franse gangster Alain Knox veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf van tien jaar en een boete van 45.000 fr. Rachid Yklef (26) kreeg een gevangenisstraf van acht jaar.

Het trio, afkomstig uit de streek van Rijsel in Noord-Frankrijk, pleegde op 21 juni 1991 een gewapende overval op de CC-bank in Moeskroen. Daarbij werd een half miljoen frank buit gemaakt. Op 19 oktober 1991 probeerden de drie een wisselkantoor in de Wollestraat in Brugge te overvallen maar dat mislukte.

Ze werden later in Brugge opgepakt. In hun tas zaten een zonnebril en enkele pruiken. Er werden ook twee pistolen gevonden.

Bron: Gazet van Antwerpen | 27 Maart 1992